تحقیقات جدید مشخص می کند که چگونه قهوه به بیماری های قلبی کمک می کند!

مطالعه جدیدی از سوی گروهی از دانشمندان در آلمان مشخص کرد، مکانیزمی که قبلا کشف نشده بود نشان میدهد که قهوه و تاثیر آن بر قلب بسیار مثبت است. این تحقیقات که در حال حاضر فقط بر روی موش ها آزمایش شده است، مشخص می کند که قهوه می تواند به محافظت و ترمیم عضلات قلب کمک کند !

قهوه و تاثیر آن بر قلب

چندین مشاهده و مطالعات در مقیاس بزرگ اخیرا نشان داده اند که مصرف متوسط قهوه نه تنها می تواند سالم و بی خطر باشد، بلکه ممکن است برای سلامت افراد نیز مفید باشد. در مطالعاتی که در سال 2017 انجام شد، با جمع آوری اطلاعات از 218 مطالعه مشخص شد: مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی در افرادی که قهوه می نوشند 19 درصد کمتر از افرادی است که قهوه مصرف نمی کنند !

مشکل این مطالعات مشاهده ای، این است که مهم نیست چه مقدار داده ها وسیع هستند، نتیجه گیری های علمی از نتایج دشوار است. از سوی دیگر، این مطالعه جدید، با ارائه سرنخ های حیاتی توضیح میدهد که چگونه قهوه می تواند حفاظت در برابر بیماری های قلبی را تضمین کند.


همچنین بخوانید : آیا قهوه سبز باعث کاهش وزن و لاغری می شود ؟


تحقیقات پیشین از همان تیم آلمانی ثابت کرد که کافئین ظرفیت عملکرد سلولهای اندوتلیالی را بهبود می بخشد. این ها سلول های مهمی هستند که داخل رگ های خونی قرار می گیرند و وقتی که آنها بی اثر یا ناکارآمد می شوند، می توانند منجر به بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا یا دیابت شوند. در ادامه بخوانید : این ۲ تمرین می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا ۵۰ درصد کاهش دهد !!!

تمرکز این مطالعه جدید بیشتر در مورد نحوه تاثیر کافئین بر این سلول ها است. و مشخص شده که کافئین باعث ایجاد یک پروتئین به نام p27 می شود که مسئول ارتقای مهاجرت سلول های اندوتلیال و بهبود فرایندهای بازسازی سلول درون قلب است.

جودیت هوندلر، یکی از محققان اصلی این پروژه می گوید: “نتایج ما نشان می دهد که یک تاثیر مهم کافئین، حفاظت و تعمیر عضلات قلب در اثر پروتیئن P27 میتوکندریایی است”

محققان اثرات مفید کافئین را در چند مدل موش آزمایش کردند!، از جمله  موش های pre-diabetic، موش های چاق و مسن، که تاثیرات مثبت در همه آنها مشخص شد. این مطالعه نشان می دهد که برای دستیابی به این اثرات سودمند کافئین، انسان باید چیزی حدود چهار تا پنج فنجان قهوه در روز را مصرف کند !


همچنین بخوانید : آیا تجربه هیجان زیاد می تواند باعث مرگ شود ؟


دانشمندان دیگری که در حال بررسی این تحقیق جدید هستند، اعلام کردند: “در برداشت و تفسیر از نتایج تحقیقات بالا باید احتیاط کرد!  کوین مککونوی، از Open University، می گوید به دلیل این که تحقیقات فقط بر روی موش ها صورت گرفته، لزوما به این معنا نیست انسانها برای محافظت از قلب خود باید قهوه بیشتری بنوشند!!!”

“حتی اگر این فرآیندها در بدن انسان همانند بدن موش ها و کشت یاخته ها به یک شیوه عمل می کند- من فکر می کنم این مسئله بسیار مهم است! چراکه هنوز معلوم نیست که آیا مصرف قهوه در افراد سالخورده نیز همین تاثیر را دارد و میتوان از آن برای تقویت قلب استفاده کرد یا نه؟”

در حالی که این ارتباط جدید علمی بین کافئین و سلامت قلب قطعا نیاز به مطالعات بیشتر دارد، توصیه نمی شود تا شما روزی 5 فنجان قهوه مصرف کنید! این تحقیق به یک مکانیسم امیدوار کننده اشاره می کند که می تواند در آینده به طور مستقیم به صورت فارماکولوژیکی تعدیل شود.

در ادامه هوندلر می گوید.”… افزایش p27 میتوکندریال می تواند به عنوان یک استراتژی بالقوه درمانی نه تنها در بیماری های قلبی عروقی بلکه در بهبود سلامت بیماران نیز مفید باشد”،

این تحقیقات در وب سایت PLOS منتشر شده است.

همچنین بخوانید