محدودسازی دستگاه های هوشمند برای کودکان و نوجوانان 

این روزها استفاده از تکنولوژی به شکل یک عادت روزانه و البته یک نیاز درآمده است. استفاده از دستگاه های تلفن هوشمند، تبلت، کامپیوترها و آیپد بطور روزانه برای انجام کارهای اداری، آموزشی و بویژه تفریح و سرگرمی بسیار رایج و گاهی ضروری است.

در دنیای مدرن و هوشمند امروز، علاوه بر بزرگسالان، نوجوانان و کودکان نیز از این دستگاه ها استفاده می کنند و کاربرد مشابه بزرگسالان برای آنها دارد، هرچند جذابیت های تفریحی،  کنجکاوی و جستجو در فضاهای مجازی برای قشر کودک و نوجوان بسیار پررنگ تر است.

نوجوانان و کودکان از این دستگاه ها برای بازی های آفلاین و آنلاین، داشتن فضای مشترک با دوستان حقیقی و مجازی و تجربه داشتن روابط اجتماعی بطور گسترده تر و جذاب تر استفاده می کنند. این دستگاه امروزه در شهرهای بزرگ گاهی نقش پررنگ تری نسبت به والدین برای فرزندانشان دارد  که به همین دلیل می تواند آسیب بیشتری به سلامت روانی و جسمی نوجوانان و جوانان وارد کند.

نوجوانان تقریبا بطور میانگین 9 ساعت از روز خود را صرف فعالیت در فضاهای مجازی، سایت ها ، بازی ها و … می کنند.

محدودسازی دستگاه های هوشمند برای کودکان و نوجوانان به کمک اپلیکیشن "kidslox"

اعتیاد به بازی، فضای مجازی، گوشی و چک کردن آنها دیگر امری شایع است و همه به گونه ای وجود آن را پذیرفته اند. درحالیکه باید برای تغییر این شرایط کاری انجام داد و در غیر اینصورت به مرور زمان شاهد آسیب هایی در رشد ذهنی، رشد اجتماعی و آموزشی فرزندانمان خواهیم بود.

در سنین کم که کودکان هنوز به رشد عقلی کافی برای تشخیص فضاهای واقعی و مجازی نرسیده اند، غرق شدن در فضاهای مجازی، تصاویر و محرک های چند بعدی و غول های خیالی می تواند تغییراتی در رشد متناسب با سن آنها ایجاد کند. علاوه بر آن آسیب های جسمانی به چشم، گردن و ستون مهره ها (به دلیل ساعت های متوالی کار با دستگاه ها)، آسیب و تاخیر در رشد و تقویت حرکتی انگشتان و بدن و غیره وارد می شود.

 تقریبا نیمی از کودکان می گویند باید قبل از خواب گوشی شان را چک کنند.

تاثیرات روانی این عادت ها می تواند راه انداز آسیب های روحی و  بیماری های روانی باشد که بطور ژنتیکی در هر فرد وجود دارد. برای مثال اگر شما فردی با آمادگی ژنتیکی اختلال افسردگی باشید، با کوچک ترین آسیب و شکست روزانه، خود را در فضای مجازی سرگرم می کنید و با دیدن موفقیت ها و شادی دیگران در فضایی مثل اینستاگرام، شکست و حال روحی خود را در مقایسه با ظاهر زندگی دیگران فاجعه آمیزتر تفسیر می کنید.

مثال دیگر کودکی است که به دلیل خجالتی بودن یا تجربه نامناسب دوستی در پیش دبستانی و دبستان، ساعت های طولانی خود را سرگرم بازی با تبلت می کند و به دلیل جذابیت بازی ها و تفریحی که تجربه می کند، تلاش کمتری برای برقراری روابط جدید می کند و به مرور گوشه گیرتر شده و در نهایت در بزرگسالی فردی با هوش اجتماعی پایین خواهد بود.

اعتیاد به تکنولوژی را در کودکان و حتی بزرگسالان باید جدی گرفت.

علاوه بر آسیب ساعت های طولانی کار کردن با دستگاه ها و چک کردن مداوم آنها توسط کودکان و نوجوانان، والدین نگرانی هایی در رابطه با سایت ها، نرم افزارها و فضاهای مجازی نامناسبی که به راحتی در اختیار فرزندانشان است دارند.

 25% از نوجوانان می گویند که والدین شان “کم” یا “هیچ چیز” درباره کارهایی که آنها بصورت آنلاین انجام می دهند اطلاع دارند.

بسیاری از سایت ها ممکن است محدودیت سنی داشته باشد ولی به دلیل دسترسی آسان و اتفاقی، ممکن است در اختیار فرزندان ما قرار بگیرد. روانشناسان از آسیب هایی که کودکان و نوجوانان به دلیل آگاهی زودتر از موعد و به شکل اشتباه و افراطی از مسائل ارتباطی و جنسی می بینند هشدار جدی می دهند. برخی سایت های دوستیابی و انجام فعالیت های گروهی برای نوجوانان خطر آشنایی با افراد ضداجتماعی و دچار اختلال روانی را فراهم می کند بدون آنکه فرزندان ما بدانند چه کسانی را الگو قرار داده اند.

اما تکنولوژی و استفاده از آن دو وجه مثبت و منفی دارد که حرکت بر روی لبه تیغ است. استفاده از این دستگاه ها علاوه بر نیاز زندگی امروز ما جنبه سرگرمی بسیاری دارد که به نوعی نماد این دوره است و نمی توان دیگران را از استفاده آن منع کرد. اما ما باید شیوه صحیح استفاده و نحوه کنترل داشتن بر ابزارمان را قبل از استفاده بیاموزیم.

برای داشتن کنترل در استفاده از دستگاه ها و فضای اینترنت بویژه برای رده سنی کودک و نوجوان می توانیم از اپلیکیشن های مختلفی مانند kidslox ، pumpic  و uknowkids استفاده کنیم. شما با توجه به دسترسی رایگان یا امکان خرید خود می توانید این برنامه ها را دانلود کنید.

معرفی اپلیکیشن کاربردی “kidslox” :

این اپلیکیشن برای محدودسازی دسترسی در گوشی های همراه، تبلت و سایر دستگاه های مشابه طراحی شده است. شما با داشتن یک حساب (اکانت) می توانید به چندین دستگاه بطور همزمان برنامه بدهید.

والدین می توانند با انجام تنظیمات لازم در برنامه، دسترسی فرزندان شان را دو بخش محدود کنند:

  • تعداد ساعت های کار و بازی با دستگاه ها (مدیریت زمان)

  • سایت ها و برنامه های قابل دسترس

والدین با درنظر گرفتن ساعت های مورد نیاز برای فعالیت های علمی، اجتماعی و تفریحی لازم برای فرزندانشان تعداد ساعت موردنظر خود را در بخش تنظیمات برنامه وارد کنند. سپس با دادن رمز خود به برنامه، تغییر در تنظیمات را از کنترل فرزند خود خارج کنند. در این حالت، کودک و نوجوان با دستگاه مورد نظر خود در طول روز به تعداد ساعت مشخص کار می کند و بعد از به پایان رسیدن این زمان، برنامه های موجود در دستگاه محو و از دسترس خارج می شوند. تنها امکان تماس و مسیج باقی می ماند که در شرایط ضروری استفاده شود. این روش به فرزندان و والدین کمک می کند که روش تربیتی و کنترلی خود را به طور منظم اجرا کنند و اثرات مثبت و بلند مدت آن را مشاهده کنند.


در ادامه بخوانید: بهترین اپلیکیشن های موسیقی و آهنگسازی برای کودکان به انتخاب مجله وارونه (بخش اول)


از این برنامه می توان برای مدیریت زمان بزرگسالان نیز استفاده کرد. بسیاری از بزرگسالان نیز تعداد ساعت های زیادی را بدون توجه به هدر رفتن فرصت های خود در فضاهای مجازی و بازی با امکانات دستگاه ها سپری می کنند. این نیز به نوعی در اعتیاد به تکونولوژی بزرگسالان دیده می شود. شما می توانید با تنظیم زمان مورد نیاز خود برای استفاده از این امکانات، زمان خود را مدیریت کنید و از داشتن فرصت کافی برای انجام فعالیت های کاری، گذراندن وقت با خانواده و دوستان و داشتن زمان برای تفریحات دیگر لذت ببرید.

کاربرد دیگر برنامه ایجاد محدودیت فضاهای قابل دسترس کودک و نوجوان است که به شما امکان می دهد در عین رعایت حریم خصوصی فرزندتان، کنترل مناسب سن را برای آنها ایجاد کنید. شما می توانید به نوجوان خود توضیح بدهید که با نصب این برنامه به هیچ یک از چت های خصوصی و فضاهای مجازی خصوصی او دسترسی نخواهید داشت و با احترام به حریم خصوصی مورد نیاز او، کنترل لازم والدین را نیز اعمال می کنید.

شما می توانید به کمک گوگل محدودیت های سنی و موضوعی سایت ها را بررسی و موارد منع شده را شناخته و در لیست سایت های غیر قابل دسترس فرزندان خود وارد کنید.

محدودسازی امکان دسترسی به سایت ها و فضاهای نامناسب را جدی بگیرید. بسیاری از این اطلاعات بطور اشتباه و نامناسب در اختیار کودکان قرار می گیرد. شما می توانید به کمک معلم و مشاور مناسب، اطلاعات مرتبط با جنسیت و روابط جنسی را متناسب با هر سن در اختیار کودک و نوجوان خود قرار دهید.

شما می توانید این اپلیکیشن را در سایت https://kidslox.com/advice مطالعه و دانلود نمایید.

 

همچنین بخوانید