ترمین برای اولین بار در سال 1920 در جماهیر سوسیالیستی شوروی تولید شد !

ساز ترمین theremin یک ساز الکترونیکی بسیار عجیب است که برای نواختن آن نیاز به تماس فیزیکی و لمس ساز نیست ! این ساز برای اولین بار توسط مخترع و فیزیکدان معروف روس لئون ترمین در اکتبر 1920 در شوروی سابق تولید شد. ترمین نخستین ساز الکترونیکی بود که به تولید انبوه رسید. ترمین با نام های دیگری نظیر آتروفون، ترمینوفون و ترمینووکس (thereminvox) نیزشناخته می شود.

 از موسیقیدانان مطرح روس بیشتر بدانید » سه مورد از بهترین آثار شوستاکوویچ که باید قبل از مرگ گوش کنید!

اما ساز ترمین چیست و چگونه کار می کند؟

ترمین از اصل هیتروداین (ترکیب دو جریان متناوب برای تولید جریانی با فرکانسی برابر مجموع یا تفاضل فرکانس دو جریان مزبور) برای تولید یک سیگنال صوتی استفاده می کند.

ساز ترمین
ساز ترمین تولید شده توسط کمپانی موگ

ترمین بر اساس حرکت دست کار می کند و متشکل از دو اسیلاتور (نوسانگر یا مولد فرکانس رادیویی) است که به دو  آنتن وصل شده یک آنتن عمودی که برای تنظیم میزان بلندی صدا ولوم است و دیگری یک آنتن افقی به شکل دایره برای کنترل میزان فرکانسی یا Pitch است. زمانی که دستگاه روشن می شود یک میدان مغناطیسی بوجود می آید و بوسیله حرکت دست و تشخیص این حرکت توسط سنسورهای مجاورتی مقدار و شدت فرکانس تغییر می کند. نت های بالا با نزدیک کردن دست به سمت آنتن افقی و نت ها با صدای بلند با دور کردن دست از آنتن عمودی تولید می شوند.


ممکن است به خواند این مطالب نیز علاقه مند باشید


 

مدار مبدل دستگاه شامل دو نوسانگر فرکانس رادیویی است که زیر 500 کیلوهرتز تنظیم می شود تا تداخل رادیویی را به حداقل برساند. یک اسیلاتور با فرکانس ثابت عمل می کند. فرکانس نوسانگر دیگر متغیر است و توسط فاصله دست نوازنده با آنتن افقی تغییر می کند که همین امر باعث نواختن نت های مختلف در این ساز می شود.

ساز ترمین
بلوک دیاگرام ساز ترمین

نواختن ساز ترمین بسیار دشوار است چراکه نیاز به گوش موسیقایی عالی و آشنایی و مهارت کامل برای کنترل سنسور حرکتی دارد. از این رو این ساز مورد توجه بسیاری قرار نگرفت.

اما بد نیست که بدانید یکی از طرفداران این ساز آلبرت انیشتین بود. او به شدت محصور نحوه فعالیت و چگونگی تولید صدا بوسیله این ساز بود.

بعد از جنگ داخلی و فروپاشی جماهیر شوروی ترمین اختراع خود را در بسیار از شهر های اروپا به نمایش گذاشت سپس در سال 1928 او وارد آمریکا شد و موفق به ثبت اختراع خود شد. این ساز در آمریکا طرفداران زیادی داشت از این رو کمپانی RCA دست به تولید انبوه این ساز زد.

بعد ها کمپانی موگ نیز شروع به تولید انبوه این محصول کرد و حتی اقدام به تکمیل ساز ترمین با اضافه کردن یک کیبورد به آن کرد و نام آن را  Clavivox یا ترمین کیبوردی گذاشت. در سال های اخیر نیز موگ دوباره اقدام به باز سازی و تولید مجدد ساز ترمین کرد و نسخه مدرن آن را با نام theremini منتشر کرد.

ساز ترمین با وجود اینکه پیچیدگی نواختن آن هم به صورت سولو هم بصورت گروهی در ارکستر مورد استفاده قرار گرفته شده و هنرمندان مطرح زیادی برای تولید آثار خود از این ساز بهره برده اند که از جمله آنها می توان به ژان میشل ژار ، گروه لد زپلین ، ردیوهد، پورتیس هد و رولینگ استون اشاره کرد.

در ادامه »

دستبند تجربی سونی حرکات بدن شما را تبدیل به موسیقی می کند!

این موزیک ویدیو با الگوریتمی که فرکانس های صوتی را تبدیل به مناظر طبیعی می کند تولید شده است! 

ساز ترمین
جیمی پیچ از گروه لد زپلین در حال نواختن ساز ترمین

ترمین در موسیقی متن فیلم نیز، در آثار مهم سینمایی نظیر فیلم طلسم ساخته آلفرد هیچکاک با آهنگسازی میکلوش روژا و فیلم روزی که زمین ایستاد با آهنگسازی برنارد هرمن حضور داشته است.