قسمت هجدهم :آلفرد نیومن

با قسمتی دیگر از سری مطالب معرفی هنرمند در خدمت شما هستیم. آلفرد نیومن  (متولد ۱۷ مارس ۱۹۰۱ – درگذشت ۱۷ فوریه ۱۹۷۰) آهنگساز فیلم، تنظیم کننده و رهبر ارکستر آمریکایی بود. او از همان ابتدا به عنوان یک اعجوبه موسیقی شناخته می شد، و به عنوان یکی از شخصیت محترم و مهم در تاریخ موسیقی فیلم از او یاد می شود. او موفق به کسب 9 جایزه اسکار شد و چهل و سه بار نیز نامزد دریافت جایزه شد.

دوران فعالیت او بیش از چهار دهه بود و در این دوران او موفق به تولید بیش از 200 آثار سینمایی شد که از مهمترین آنها می توان به ؛ بلندی‌های بادگیر (1939)، گوژپشت نتردام (۱۹۳۹)، علامت زورو (1940)، چه سرسبز بود دره من (1941)، آوای برنادت (1943)، کاپیتانی از کاستیا (1947)، همه‌چیز درباره ایو (1950)، عشق چیز باشکوهی است (1955)، آناستازیا (۱۹۵۶)، خاطرات آنه فرانک (۱۹۵۹)، چگونه غرب تسخیر شد (1963)، بزرگترین داستان هایی که تا به حال گفته شده (1965) و آخرین فیلمی که او موسیقی متنش را ساخت، فرودگاه (۱۹۷۰)، که همه این فیلم ها یا نامزد اسکار شدند یا برنده آن.

آلفرد نیومن

او همچنین به عنوان رهبر ارکستر و تنظیم کننده به شدت مورد احترام بود و آثار بسیاری از آهنگسازان مشهور نظیر ؛ جرج گرشوین ، چارلی چاپلین و ایروینگ برلین را تنظیم کرد. او همچنین برای آثار اقتباسی موزیکالهای برادوی را تنظیم کرد در واقع او قبل از ورودش به هالیوود به مدت 10 سال در برادوی فعال بود.

آلفرد نیومن از جمله اولین آهنگسازان دنیای موسیقی متن فیلم و دوران طلایی هالیوود به شمار می آید و در کنار ماکس اشتاینر و دمیتری تیومکین به عنوان پدر خوانده های موسیقی متن فیلم جهان شناخته می شوند.

نیومن بزرگترین فرزند یک خانواده 10 فرزنده یهودی بود که از روسیه به آمریکا به همراه خانواده اش مهاجرت کرد. او از سن 5 سالگی شروع به آموختن پیانو کرد و برای رفتن به کلاس پیانو مجبور بود 10 مایل پیاده روی کند. در سن 8 سالگی او به خاطر استعداد فراوانش موفق به کسب شهرت شد و در کنار آهنگسازان موفق نظیر Zygmunt Stojowski و Alexander Lambert شروع به یادگیری دروس پیچیده موسیقی کرد. او همچنین هارمونی و آهنگسازی را نزد Rubin Goldmark و George Wedge فرا گرفت.

آلفرد نیومن
آلفرد نیومن در کنار ادی کانتور بازیگر (دست چپ) و نورمن تاورگ کارگردان (دست راست) در حال گوش کردن به موسیقی متن فیلم Strike Me Pink در سال 1935

او به دلیل فقر خانواده اش از سن 12 سالگی مجبور به کار شد و شروع به نواختن پیاو در تئاتر ها و رستوران ها کرد.وی در 13 سالگی به عضویت سریک vaudeville در آمد و به همراه این گروه شروع به سفرهایی در سرتاسر آمریکا نمود.نهایتا در سن 19 سالگی او در برادوی استخدام شد و به مدت 10 سال در آنجا به فعالیت پرداخت.

پس از برادوی در سال 1930 آلفرد نیومن وارد هالیوود شد و فعالیت خود را به عنوان آهنگساز فیلم را با فیلم Street Scene در سال 1931 آغاز کرد. در همان سال چارلی چاپلین از او در خواست کرد تا ارکستراسیون فیلم روشنایی‌های شهر را بر عهده بگیرد همچنین 5 سال بعد برای فیلم عصر جدید.

او به کار خود در هالیوود ادامه داد و در طی 40 سال فعالیتش موفق به تولید آثار موفق و ماندگاری شد و همین امر باعث شد در صدر برترین آهنگسازان موسیقی فیلم جهان قرار بگیرد. او بعد از والت دیزنی با 26 جایزه اسکار و سدریک گیبنز با 11 جایزه اسکار در مقام سومین آهنگساز تاریخ اسکار قرار دارد.

میکسی از بهترین آثار او را به انتخاب مجله وارونه در وبسایت بیپ تونز گوش کنید.

در ادامه بخوانید : معرفی هنرمند ؛ المر برنستاین خالق موسیقی متن فوق العاده فیلم هفت دلاور