قسمت چهاردهم : توماس نیومن

با قسمتی دیگر از سری مطالب معرفی هنرمند در خدمت شما هستیم. توماس نیومن (زاده ۲۰ اکتبر ۱۹۵۵ میلادی) آهنگساز برجسته فیلم و رهبر ارکستر اهل آمریکا است. نیومن 14 بار نامزد جایزه اسکار، 3 بار نامزدی گلدن گلوب و برنده 2 جابزه بافتا ، 6 جایزه گرمی و یک جایزه امی اوارد است.

نیومن در سال 2000 برنده جایزه “ریچارد کرک” و جایزه “BMI” (این جایزه به دلیل فعالیت نیومن در عرصه تلویزیون و سینما به او اهدا شده است. BMI سالیانه به یک موزیستین داده می‌شود که برای تلویزیون و سینما زحمت زیادی کشیده باشد.) شد.

توماس  نیومن

او در ابتدا به کار در تئاتر‌های موزیکال علاقه‌‌مند بود و با گروه “ساندهیم” در نمایش “برادوی” همکاری کرد. در سال 1979، توماس با همکاری لیونل که در آن زمان مدیر موسیقی “فاکس قرن 20” بود و پشتیبانی آلفرد توانست اولین موسیقی متن خود را برای سریالی با نام “The Paper Chase” ارائه دهد. در سال 1983 میلادی، جان ویلیامز که دوست مشترک آلفرد و لیونل، از نیومن دعوت کرد تا در آهنگسازی جنگ ستارگان: بازگشت جدای” به او کمک کند (برای صحنه ای که در آن  Darth Vader می‌میرد).

در سال 1984 نیومن با اسکات رودین، ملاقات کرد و رودین از او خواست که آهنگسازی فیلم “Reckless” را به عهده بگیرد. توماس نیومن در سال 1992 آهنگسازی فیلم موفق Scent of a Woman به کارگردانی Martin Brest را انجام داد.

توماس  نیومن

 وی در سال 1994، با ساختن آهنگ فیلم‌های “The Shawshank Redemption” و “Little Women”  برای اولین بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد. نیومن در سال 1996، با آهنگسازی “Unstrung Heroes” به کارگردانی (دایان کیتون) توانست بار دیگر نامزد دریافت جایزه اسکار شود.

 وی در سال 1999، آهنگسازی فیلم  American Beauty به کارگردانی سم مندز را به عهده گرفت.  موسیقی ای که بیشتر در آن از سازهای کوبه ای استفاده شده بود.  “American Beauty” اولین همکاری نیومن با کارگردان مشهور و محبوب سینما، سم مندز بود. 

وی با ساخته‌های خود تا کنون توانسته است موفقیت های تجاری خوبی کسب کند، همچنین وی با برخی از ساخته‌هایش از جمله: “Meet Joe Black”، “The Green Mile”، “Erin Brockovich” و “in the Bedroom” و “The Salton Sea” توانست نظر مثبت منتقدین بزرگی را جلب کند. 

همچنین او به‌طور متوالی برای 3 بار نامزد دریافت جایزه اسکار برای فیلم‌های “جاده تا تباهی” (2002)، “در جستجوی نمو” (2003) و “لمونی اسنیکت” (2004) شد، اما او در هیچ کدام از این سال‌ها موفق به دریافت جایزه اسکار نشد و در آن‌ سال‌ها جایزه اسکار به “الیوت گلدنتال” (فریدا 2002)، “هاوارد شور” (ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه 2003) و Jan A. P. Kaczmarek (برای پیداکردن نورلند 2004) رسید.

وی در سال 2006 بار دیگر برای اثری که برای فیلم استیون سادربرگ (آلمانی خوب 2006) ساخته بود، موفق به نامزدی دریافت جایزه اسکار شد.

دیگر بدشانسی توماس نیومن برای دریافت جایزه اسکار بحث مورد علاقه سینماگران و مردم شده بود و این بار در مراسم اسکار 2006 مجری برنامه شوخی جالبی با او کرد: در افتتاحیه رسمی اسکار “ارول موریس” به شوخی اعلام کرد که پس از 7 بار شکست، توماس نیومن توانست جایزه اسکار را به‌ دست آورد! نیومن هم روبرو میکروفن آمد و گفت: نه من 7 بار شکست خوردم و این بار هشتم من است که نامزد اسکار شده ام، که البته حتما شکست میخورم.” و در واقع او شکت خورد زیرا در آن سال جایزه اسکار برای آهنگسازی به فیلم بابل با آهنگسازی Gustavo Santaolalla رسید.

توماس  نیومن

او از سال 2008 یه بعد آهنگسازی فیلم های بسیاری از جمله انیمیشن زیبای WALL-E و Down to Earth را انجام داد که برای هر دو دوباره نامزد اسکار شد همچنین فیلم های دیگری نظیر owelhead و Revolutionary Road و آهنگسازی بیست و سومین قسمت جیمز باند یعنی Skyfall را آهنگسازی کرد.

او در سال 2016 فیلم The Passengers با بازی جنیفر لارنس و کریس پرات را نیز آهنگسازی کرد.

او در ساخته هایش از سازهای مختلفی بهر می برد و علاقه به استفاده از صداهای غیر معمول در ساخته هایش دارد او می گوید دوست دارد تا آهنگ هایی که می سازد بسیار تجربی باشد.

در ادامه میکسی از بهترین آثار او را به انتخاب مجله وارونه در وبسایت بیپ تونز گوش کنید.