قسمت یازدهم : هاوارد شور

با قسمتی دیگر از سری مطالب معرفی هنرمند در خدمت شما هستیم. هاوارد شورHoward Leslie Shore) متولد ۱۸ اکتبر ۱۹۴۶ آهنگساز برجسته کانادایی است که چندین جایزه اسکار، گرمی و گلدن گلوب را در کارنامه دارد و از آهنگسازان موفق و مشهور سینماست.

هاوارد شور

وی تا کنون اهنگ سازی بیش از 80 فیلم را بر عهده داشته است که مهمترین و معروف ترین آنها سه‌گانه ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون بوده و سه جایزه اسکار را برای وی به همراه داشته است. هاوارد بیشترین همکاری را با دیوید کراننبرگ داشته و در اغلب اثار این کارگردان حضور داشته است.

هاوارد در کارنامه خود سه جایزه آکادمی (اسکار)، دو جایزه گلدن گلوب و چهار جایزه گرمی دارد. آهنگ‌سازی فیلم The Departed ، سکوت بره ها و هفت نیز از اثار این آهنگ ساز بوده است.

او در کالج موسیقی برکلی تحصیلات موسیقی خود را گذراند و سپس چند سال عضو گروه موسیقی jazz fusion کانادایی Lighthouse بود. او همچنین به مدت 5 سال کارگردان موزیکال شو تلویزیونی محبوب Saturday Night Live به کارگردانی Lorne Michaels بود این دو از زمان نوجوانی با یکدیگر دوست بودند.

هاوارد شور
هاوارد شور و لورن میشل

او تا قبل از 1979 آهنگسازی دو فیلم ترسناک را به عهده داشت اما فعالیت جدیدی او از فیلم The Brood به کارگردانی دیوید کراننبرگ آغاز شد و او آهنگسازی تمام فیلم های کراننبرگ را به جز The Dead Zone تا به امروز انجام داده است.

هاوارد شور درباره اولین آهنگ سازی‌هایش می‌گوید: “در واقع، در اولین فیلمی که موسیقی ساختم از تمام تکنیک‌هایم استفاده کردم. کتاب می‌خواندم و همه چیز را خودم تجزیه و تحلیل می‌کردم. مثل کسی بودم که با وجود این که چیز زیادی در مورد موتورسیکلت نمی‌داند بخواهد یک موتورسیکلت را سوار کند. قطعاتی را انتخاب می‌کردم تا این که ایده‌ای به ذهنم می‌رسید و کار را شروع می‌کردم. بالاخره روشی را پیدا کردم و سال هاست که از تکنیک مشابهی استفاده می‌کنم. برای اولین فیلم‌هایی که آهنگ ساختم فقط از یک ماشین حساب استفاده می‌کردم، آن هم برای حساب کردن زمان”

او درباره ارتباطش با “کراننبرگ” می‌گوید: “آهنگ سازی فیلم به آدم این فرصت را می‌دهد که به طور تجربی موسیقی بسازد. به خودم می‌گفتم:چه کسی حاضر است آهنگ‌های مرا اجرا کند؟ پولی در بساط نداشتم تا کسی را استخدام کنم و هیچ استودیویی هم حاضر به همکاری نبود. هیچ ارگانی به من علاقه‌مند نبود چون از طرف هیچ آکادمی ای معرفی نشده بودم. بخاطر همین موضوع، “کراننبرگ” گزینهٔ خوبی بود چون نه من تا به حال با کارگردانی کار کرده بودم و نه او با هیچ آهنگ سازی. از استودیو هم خبری نبود. کسی هم نبود که به ما بگوید چه کار کنیم و چه کار نکنیم، کاملاً یک کار تجربی را شروع کردیم”

هاوارد شور و دیوید کراننبرگ

هاوارد شور سلیقهٔ انعطاف‌پذیری دارد، زیاد سخت نمی‌گیرد و ترجیح می‌دهد همه نوع موسیقی را تجربه کند

از موسیقی ترسناک فیلم‌های “کراننبرگ” گرفته تا ریتم‌های افسانه‌ای موسیقی فیلم “ارباب حلقه ها”. ”شور” از موسیقی دیگر آهنگ سازان هم بدش نمی‌آید و می‌گوید: “از “تورو تاکمیتسو” خوشم می‌آید و عاشق تکنیک استفاده کردنش از سکوت‌ها هستم. از انیو موریکونه و نینو روتا، آهنگسازان ایتالیایی هم خوشم می‌آید. موسیقی اشان مینی مالیسم فوق‌العاده‌ای دارد. مثلاً، پدرخوانده اثر “روتا” کار خوبی بود. ژرژ دلرو هم موسیقی قابل توجه‌ای دارد.

در ادامه میکسی از بهترین آثار او را به انتخاب مجله وارونه در وبسایت بیپ تونز گوش کنید.