خداحافظی با سرما خوردگی در زمستان !

با سرد شدن هوا بیماری هایی مانند سرماخوردگی، آلرژی، بی حالی بسیار دیده می شود.تغییرات فصلی، استرس ،آلودگی هوا باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می گردد.شما می توانید با مصرف مواد غذایی ضد سرما خوردگی ریسک ابتلا به هر گونه بیماری در فصل زمستان را کاهش دهید.

سیستم ایمنی خود را تقویت کنید و سرحال بمانید

سیستم ایمنی بدن شما را درمقابل باکتری ها، ویروس ها ومیکروب ها محافظت می کند.رژیم غذایی سالم، ورزش، خواب کافی، نداشتن استرس و… نقش بسیاری در مبتلا نشدن شما به بیماری ها دارند.مصرف بیش از حد الکل، سیگار، غذاهای چرب، آلودگی هوا سبب به وجود آمدن رادیکال های آزاد در بدن می گردد.این مواد وارد سلول می شوند و به سلول ها آسیب می رسانند، باعث بیماری هایی مانند بیماری های قلبی و عروقی، سرطان، دیابت، آنفلوآنزا، می شوند.بسیاری از آنتی اکسیدان های موجود در بسیاری از مواد غذایی، این رادیکال های آزاد را خنثی کرده و سیستم ایمنی را تقویت می کنند.اما مواد غذایی ضد سرما خوردگی کدامند؟

1-پیاز و سیر

مواد غذایی ضد سرما خوردگی

سیر به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی شناخته شده است.پیاز و سیر منبع خوبی از آنتی اکسیدان هستند، توانایی محافظت در مقابل سرطان را دارند و کلسترول بد (LDL) را کاهش و کلسترول خوب (HDL)  را افزایش می دهد.پیاز ادرار آور است و از این طریق باعث از بین رفتن نفخ بدن می شود.سیر به دلیل داشتن خاصیت آنتی باکتریال باعث از بین رفتن عفونت های بدن می شود.

2-قارچ

قارچ یکی از مواد گیاهی است که در آن ویتامین B12 و ویتامین D موجود است.مقدار زیادی از مواد معدنی و سلنیوم در قارچ وجود دارد که این مواد به عنوان آنتی اکسیدان نیز شناخته می شوند که از سرطان محافظت می کنند و سیستم ایمنی را تقویت می کنند.همچنین غنی از ویتامین C، فسفر، پتاسیم و مس است و غنی از ویتامین ها و مواد معدنی است.قارچ نقش بسزایی در سلامت قلب و رگ ها دارد.

3-ماست

مواد غذایی ضد سرما خوردگی

پروبیوتیک های موجود در ماست بسیار مفید هستند و با میکروب های سیستم گوارش به مبارزه می پردازند و باعث از بین رفتن آن ها می شوند.شما با مصرف روزانه 200 گرم ماست می توانید سیستم ایمنی خود را تقویت کنید.

4-انار

مواد غذایی ضد سرما خوردگی

انار یکی از میوه های زمستانی است که سرشار از آنتی اکسیدان است.بر اساس تحقیقات انجام شده انار خاصیت ضد توموری دارد، به همین دلیل توانایی مقابله با سرطان را دارد.علاوه بر این انار  نقش مهمی در حفاظت از سلامت قلب و عروق دارد که باید در کنار میوه هایی باشد که روزانه آن ها را مصرف  می کنید.


همچنین بخوانید:با فواید انار این میوه معجزه آسا آشنا شوید !


5-مرکبات (پرتقال، لیمو، نارنگی، گریپ فروت و …)

اکثر مردم در زمستان بیش تر از همیشه ویتامین C مصرف می کنند.زیرا ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد.همان طور که می دانید مرکبات منبع بسیار خوبی از ویتامین C هستند.ویتامین C باعث افزایش گلبول های سفید خون می گردد.


همچنین بخوانید»

موثرترین و ساده ترین خوراکی ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن!

5 دمنوش طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در مبارزه با کرونا

چه کسانی در برابر کرونا ایمن هستند؟!


6-زنجبیل

زنجبیل حاوی B3، B6 ویتامین و آهن، کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم و منیزیم است.زنجبیل باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.براساس تحقیقات انجام شده زنجبیل باعث کاهش کلسترول و درد های مزمن می شود.

7-زردچوبه

مواد غذایی ضد سرما خوردگی

زردچوبه یکی دیگر از ادویه های هندی است که از خانواده زنجبیل است.زردچوبه حاوی مقدار زیادی از ویتامین های A و E است و بسیار غنی از آهن، ویتامین B6 منگنز، پتاسیم و مس است.این ادویه سال هاست به عنوان عامل ضد التهابی در درمان استئو آرتریت و آرتریت روماتوئید مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین زردچوبه به کاهش دردهای عضلانی نیز کمک می کند.

8-چای

چای در جهان و کشور ما از اهمیت خاصی برخوردار است.پلی فنول در محتویات چای وجود دارد.هر انسان باید روزانه حدود 5 لیوان چای مصرف کند.بر اساس تحقیقات انجام شده کسانی که روزانه 5 فنجان چای مصرف می کنند دارای سیستم ایمنی قوی تر نسبت به سایر افراد هستند.


همچنین بخوانید:12 خاصیت شگفت انگیز چای سیاه که از آنها بی خبر بوده اید !


9-گوشت

مواد غذایی ضد سرما خوردگی

گوشت اصلی ترین منبع در تقویت سیستم ایمنی بدن است.ویتامین D موجود در گوشت به تولید گلبول های سفید خون کمک می کند.

10-جو و گندم

جو و گندم حاوی نوعی فیبر با خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی قوی  است.در یک مطالعه انجام شده بر روی حیوانات،  زمانی که حیوانات این ترکیب را می خوردند احتمال ابتلا به بیماری یا حتی آنفلوآنزای خوکی  در آن ها کاهش می یافت. جو وگندم سیستم ایمنی را در انسان ها افزایش می دهد، بهبود زخم را افزایش می دهد و  باعث عملکرد بهترآنتی بیوتیک ها می شوند.