ژان پیاژه اشتباه می کرد!

با توجه به تحقیقات جدید در ارتباط با اولین بنیان شناخته شده از توانایی ما برای تفکر مشخص شد، نوزادان می توانند منطقی فکر کنند حتی قبل از اینکه بتوانند صحبت کنند! (البته نوزادان یک ساله). روانشناس افسانه ای ژان پیاژه بر این باور بود که انسان ها تا 7 سالگی توانایی منطقی فکر کردن را ندارند.اما دانشمندان چشم های 48 کودک را اسکن کردند و دریافتند که آنها می توانند از طریق فرایند حذف کردن بصورت منطقی فکر کنند. این تحقیق در مجله Science منتشر شد.

نوع استدلال در مورد فرآیند حذف، به طور رسمی به نام “قیاس منطقی حذف کننده (disjunctive syllogism)” شناخته می شود. نحوه عملکرد فرایند حذف به این صورت است که : اگر فقط A یا B می تواند درست باشد، پس مثلا اگر A اشتباه است، حتما B درست است. بنابراین، اگر فنجان میتواند قرمز یا آبی باشد، اگر قرمز نباشد، پس حتما آبی است.جاستین هالبردا، متخصص روانشناسی و تحول کودک در دانشگاه جان هاپکینز، که در تحقیقات اخیر دخیل نبوده، می گوید: “فرآیند حذف، لزوما ساده ترین شکل استدلال نیست، اما این یک مسئله مهم برای تفکر بیشتر است.”


همچنین بخوانید :

اولین نفس نوزاد ؛ چه اتفاقی در بدن نوزاد رخ می دهد؟

فواید زایمان طبیعی برای مادر و نوزاد !


او می گوید: “یکی از مشخصه های اصلی استدلال انسانی که او را از تمام اشکال مختلف حیات متمایز می کند، این است که می تواند فرض های خود را نفی کند.به همین ترتیب اگر این نیست، حتما چیز دیگری است.” این ویژگی یک پدیده شگفت انگیز است.

در مطالعه ی اخیر، نوزادان به انیمیشن های کوچکی نگاه کردند. آنها دو اشیاء مختلف مانند یک گل و یک دایناسور را دیدند و پس از آن محققان هر دوی آنها را پشت یک مانع گذاشتند. یک فنجان متحرک جای یکی از اشیاء، مانند گل را میگیرد. سپس، مانع به کنار می رود. در آخر پشت مانع یکی از دو شئ مورد نظر گل یا دایناسور حذف شده اند.


همچنین بخوانید :آیا نحوه تفکر کودکان در مورد خودشان اهمیت دارد؟


با دنبال کردن حرکت چشم نوزادان، دانشمندان متوجه شدند که نوزادان مدت زمان بیشتر را به دایناسور خیره شده اند، که نشان می دهد آنها گیج شده اند. (محققانی که با نوزادانی که قابلیت صحبت کردن را ندارند در ارتباط هستند، اغلب با دنبال کردن مدت زمانی که آنها به چیزی نگاه می کنند متوجه می شوند که آیا آنها به چیزی علاقه دارند یا خیر.)

هالبردا می گوید: تحقیقات بیشتری در این زمینه می تواند به عنوان وسیله تشخیص معلولیت شناختی مورد استفاده قرار گیرد. پزشکان می توانند با دنبال کردن حرکات چشم نوزادان تشخیص دهند که آیا آنها الگوهای مطابق با سایر نوزادان هم سن و سال خود دارند یا خیر.اما مهمتر از همه، او می گوید: این تحقیق می تواند راه را برای مطالعه بیشتر در مورد اینکه جوانترین نوزادان چگونه فکر و استدلال می کنند باز کند.

در ادامه بخوانید: