قسمت دوازدهم : نینو روتا

با قسمتی دیگر از سری مطالب معرفی هنرمند در خدمت شما هستیم. نینو روتا (زادهٔ ۳ دسامبر ۱۹۱۱- درگذشتهٔ در ۱۰ آوریل ۱۹۷۹) آهنگ‌ساز و پیانیست مشهور ایتالیایی بود که بیشتر به‌ خاطر آثارش در زمینهٔ موسیقی متن فیلم و به‌ خصوص همکاری‌هایش با فدریکو فلینی شناخته شده‌است او از سال 1952 تا سال 1979 برای فیلم های فلینی آهنگسازی کرد. اولین همکاری او با فلینی مربوط میشود به فیلم The White Sheik در سال 1952 

فدریکو فلینی درباره همکاریش با روتا اینچنین می گوید :

همواره ارزشمندترین همکار من بوده است، من آن را بلافاصله می گویم و حتی کوچکترین تردیدی هم ندارم، رابطه بین ما، هارمونی کامل بود … او دارای تخیل هندسی، یک رویکرد موسیقی ارزشمند از کره آسمانی. بنابراین او نیازی به دیدن تصاویری از فیلمهای من نبود. وقتی از او درباره ملودی هایی که او در ذهن داشت پرسیدم  یک سری از آنها را توضیح می داد، به وضوح متوجه شدم که او در مورد تصاویر به هیچ وجه نگران نیست. دنیای او درون خود بود، و واقعیت هیچ راهی برای ورود به آن نداشت!!!

وی همچنین تم معروف پدر خواندهٔ فرانسیس فورد کاپولا و موسیقی ۲ فیلم از فرانکو زفیرلی که بر مبنای آثار شکسپیر ساخته شدند، را نیز آهنگسازی کرده است.

وی در خانواده ای موزیکال به دنیا آمد. او از کودکی معروف بود، و اولین oratorio خود را در سیزده سالگی نوشت و در 1923 در ایتالیا و پاریس آن را اجرا کرد.

نینو روتا در موسیقی فیلم پدر خوانده با الهام از نواهای محلی ایتالیا ملودی زیبا و روانی ساخته است که گوش هر شنونده ای را نوازش می دهد . استفاده از سازهای آکوردئون و ماندولین زیبایی خاصی به ملودی پدر خوانده داده است.

نینو روتا تا پایان عمرش مشغول آهگسازی بوده که عمده این آهنگ‌ها برای سینما و فیلم‌ها بوده. وی برای بیش از ۱۵۰ فیلم ایتالیایی و بین‌المللی در دوره زمانی دهه ۱۹۳۰ تا پایان عمرش – ۱۹۷۹ – آهنگ ساخت؛ که به طور میانگین یعنی ۳ آهنگ در هر سال در بازه زمانی ۴۶ ساله. پر مشغله‌ترین سال‌های فعالیت روتا در بین دهه ۱۹۴۰ تا اواسط دهه ۱۹۵۰ بود که وی در هر سال به طور میانگین ۱۰ آهنگ می‌ساخت؛ رکورددار این دوره، سال ۱۹۵۴ است که در آن نینو روتا ۱۳ آهنگ مختلف را ساخت.

نیکلاس اسلونیمسکی موسیقی روتا را  “درخشان” توصیف کرده و اظهار داشت که سبک موسیقی او:

“… یک تسهیلات عالی و حتی فداکاری را نشان می دهد، با گشت و گذار گاه به گاه جسورانه به dodecaphony (یا سریالیسم ،تکنیک استفاده از 12 نوت)

روتا علاوه بر آهنگ‌سازی فیلم، ۱۰ اپرا، ۵ باله و تعدادی آثار دیگر برای ارکستر و کُر نوشته است. در حوزه تئاتر نیز روتا سابقه همکاری با چند هنرمند برجسته را در کارنامه هنری خود دارد.

انیستیتو فیلم آمریکا در بهترین موسیقی های تمام دوران رتبه 5 را به موسیقی فیلم پدرخوانده داده است همچنین موسیقی او برای فیلم جنگ و صلح نیز نامزد این لیست بود.

در ادامه میکسی از بهترین آثار او را به انتخاب مجله وارونه در وبسایت بیپ تونز گوش کنید.