چهارشنبه سوری و آداب و رسوم آن

امروز می خوام در مورد چهارشنبه سوری و یا جشن چهارشنبه پایان سال براتون صحبت کنم. چهارشنبه سوری یکی از جشن های ایرانیان باستان که تا امروز ادامه پیدا کرده. اما شاید برای شما هم پیش اومده که فکر کنید اصلا چهارشنبه سوری یعنی چی؟ یا اصلا چرا این روز جشن می گیریم؟ در ابتدا باید بگم که ایرانیان قبل از اسلام روز خاصی رو برای این جشن در نظر نمی گرفتند و یکی از  روزای اواخر زمستون که زمین در حال گرم شدن بود را جشن می گرفتند.اما پس از اسلام و حمله اعراب به ایران این روز به چهارشنبه موکول شد و دلیل اون این بود که اعراب روز چهارشنبه رو روز نحسی می دونستند!

چهارشنبه سوری

اصلا می دونید خود واژه چهارشنبه سوری به چه معناست؟ اگه نمی دونید الان متوجه می شید.تو ریشه شناسی این کلمه چهارشنبه سوری از 2 واژه چهارشنبه و سوری تشکیل شده .همان طور که می دونید چهارشنبه نام یکی از روزهای هفته است کلمه سوری هم به معنای جشن و پای کوبی.طبق آیین باستان تو این روز آتش بزرگی از ظهر بر افروخته می شد و این آتش تا آمدن صبح ادامه داشت و مردم برای پاک شدن و تطهیر شدن (یه آیین مذهبی) از روی آتش می پریدند و در این حین جمله معروف “زردی من از تو، سرخی تو از من” را تکرار می کردند.

ما ایرانیان در ماه اسفند و پیش از فرا رسیدن عید نوروز جشن های زیادی داشتیم که با مرور زمان به فراموشی سپرده شده. و چهارشنبه سوری یکی از این جشن هاست که خوشبختانه هنوز اجرا میشه.خیلی ها اعتقاد دارن که این جشن مخصوص زرتشتیان بوده، که اشتباهه. چون زرتشتیان پریدن از آتش را مکروه و ناپسند می دونستن. کلمه سور علاوه بر جشن و پایکوبی به سرخ بودن آتش هم اشاره داره. قدمت چهارشنبه سوری به حدی زیاده که حتی در شاهنامه فردوسی نیز به اون اشاره شده.

چهارشنبه سوری

آتش عنصر اصلی این جشنه و غروب سه شنبه مردم از خونه هاشون خارج می شدند و دور آتش حلقه می زدند و غم و اندوه خودشون به دست آتیش می سپردن.از زمان قدیم در این روز آداب و رسوم خاصی وجود داشته که تقریبا اکثریت اونها به فراموشی سپرده شده و از اون جز صدای نارنجک چیزی باقی نمونده! اما من به طور خلاصه این آداب و رسوم رو براتون بازگو می کنم :

کوزه شکنی

در این روز مردم کوزه های کهنه و قدیمی خودشون را که اعتقاد داشتند که در طول سال بلاها و قضاهای بد در آن جمع شده را از بالای بام خونه هاشون به پایین پرتاب می کردند تا با این کار از شر بلا رها بشن و کوزه های جدیدی خریداری کنن.

آجیل مشکل گشا

در این روز مردم به یکدیگر آجیل مشکل گشا تعارف می کردند و اعتقاد داشتند که این کار باعث میشه که با همدیگه مهربان تر باشن و به هم خیانت نکنن.

قاشق زنی

در این شب دختران و پسران با سر کردن چادر چهره های خودشان را می پوشاندن و به در منزل همسایه می رفتن و همسایه با شنیدن صدای قاشق که به کاسه می خورد بیرون می اومدن و تو کاسه هاشون آجیل و شیرینی می ریختن.

فالگوش

در این شب دختران جوان نیت می کردند و پشت در اتاق بزرگان فالگوش می ایستادن و از صحبت های آن ها نیت خودشان را تعبیر می کردن.

البته هر شهری از ایران نیز آداب و رسوم خودش رو داشته مثلا شیرازی ها دور هم جمع می شدن و فال حافظ می گرفتن و یا دختران دم بخت به زیارت حضرت شاه چراغ می رفتن  و یا زنان آشی درست می کردن به نام ابو دردا که وسایل اولیه آش را حتما باید از راه گدایی تامین می کردن .در تهران نیز بوته ها و گیاهان خشک را از اطراف جمع می کردن و همراه با وسایل کهنه که از خانه تکانی به بیرون انداخته بودن آتش بزرگی می افروختن .

اما همان طور که مشاهده کردین هیچ کدام از این رسوم باقی نمانده و شب چهارشنبه سوری خیلی از محله های تهران به دلیل نارنجک و … به میدان جنگ تبدیل شده .امیدوارم جشن چهارشنبه سوری شما بدون خطر و پشیمانی برگزار بشه .

در ادامه بخوانید :

نکاتی برای تمیز کردن آشپزخانه هنگام خانه تکانی عید نوروز !

راه های آسان برای مرتب کردن کمد لباس هایتان در خانه تکانی !

تمیز کردن خانه به اندازه سیگار کشیدن خطرناک است !