استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی تصاویر جعلی!

بسیاری از متخصصین و کارشناسان دنیا از نحوه تاثیر و استفاده از هوش مصنوعی برای تدوین عکس و ویدیو نگران هستند! مخصوصا این روزها که شبکه های مجازی با قدرت بسیار زیادشان می توانند به سرعت محتوای های جنجالی را بدون تایید صحت آنها با دنیا به اشتراک بگذارند! بعضی از این نرم افزار های تدوین تصویری بر پایه هوش مصنوعی را کمپانی ادوبی تولید کرده است! اما همچنین کمپانی به دنبال استفاده  از هوش مصنوعی برای تشخیص تصاویر جعلی و فوتوشاب شده شده است، پادزهری برای مقابله با عکس های تقلبی ساخته شده توسط هوش مصنوعی !

آخرین دستاورد ادوبی در کنفرانس CVPR که در همین ماه برگزار شد به نمایش درآمد، این دستاورد جالب نشان می دهد که چگونه تصاویر جعلی تولید شده توسط انسان با سرعت کمتری توسط ماشین تشخیص داده می شود! مقاله تحقیقی نشان دهنده یک پیشرفت در این زمینه نیست و هنوز به عنوان یک محصول تجاری در دسترس نیست، اما جالب است که Adobe – نام مترادف با ویرایش تصویر – علاقه مند به فعالیت در این عرصه است!

سخنگوی کمپانی اعلام کرده که این پروژه تحقیقاتی در مرحله اولیه به سر می برد، اما در آینده، این شرکت میخواهد نقش بسزایی در «توسعه فناوریهایی که به نظارت و تأیید صحت رسانه های دیجیتال کمک میکند، » ایفا کند. دقیقا مشخص است نیست منظور کمپانی از این پروژه چیست، چرا که Adobe هرگز قبل از این اقدام به تولید نرم افزاری برای تشخیص جعلی بودن تصاویر نکرده بود. اما، کمپانی به تاثیر این نرم افزار ها در اجرای قانون اشاره می کند (به عنوان مثال، با استفاده از این تکنولوژی دیجیتال  می توان به یافتن بچه های گم شده کمک کرد!)

ادوبی از هوش مصنوعی برای تشخیص تصاویر جعلی و فوتوشاب شده استفاده می کند!
تصویر از مقاله جدید ادوبی که نشان می دهد چگونه ویرایش تصاویر می تواند توسط سیستم یادگیری ماشین تشخیص داده شود.

مقاله پژوهشی جدید ادوبی نشان می دهد چگونه می توان یادگیری ماشین را برای شناسایی سه نوع معمول از دستکاری تصویر مورد استفاده قرار داد: splicing، جایی که دو قسمت از تصاویر مختلف ترکیب می شوند؛ cloning، جایی که اشیاء درون یک تصویر کپی و جا به جا می شوند؛ و removal، زمانی که یک شیء به طور کامل از تصویر حذف می شود.

ادوبی از هوش مصنوعی برای تشخیص تصاویر جعلی و فوتوشاب شده استفاده می کند!کارشناسان جعل دیجیتالی برای تشخیص  این نوع دستکاری، معمولا در سرتاسر لایه های تصویر به دنبال یک سرنخ نگاه می کنند. هنگامی که این نوع تصاویر جعلی تولید می شوند، آنها ردپای دیجیتال از خود باقی می گذارند، همانند ناسازگاری در تغییرات تصادفی در رنگ و روشنایی ایجاد شده توسط سنسورهای تصویر (که به عنوان نویز تصویر شناخته می شود).  برای مثال، هنگامی که شما دو تصویر مختلف را به هم متصل می کنید، یا یک شیء را از یک قسمت از یک تصویر به تصویر دیگر کپی میکنید، نویز تصویری پس زمینه آنها با هم مطابقت ندارد، مانند لکه ای بر روی دیوار که اختلاف جزئی با رنگ دیوار دارد!

همانند سایر سیستم های یادگیری ماشینی، ادوبی با استفاده از یک مجموعه بزرگ از تصاویر ویرایش شده به یادگیری ماشین اقدام می کند. ماشین (هوش مصنوعی)، با استفاده از این تصاویر ماشین یاد می گیرد تا الگوهای مشترک را شناسایی کند. در بعضی آزمونها  محصول تولید شده توسط ادوبی بالاتر از سایر سیستمهای ساخته شده توسط تیمهای دیگر، عمل کرد اما نه به طرز چشمگیری. با این حال، این تحقیق هیچ اپلیکیشن یا برنامه مستقیمی برای تشخصی تصاویر جعلی ارائه نکرده است! این در حالیست که ویدیوهای جعلی ساخته شده توسط ماشین در سرتاسر وب رو به افزایش است! در ادامه بخوانید : هوش مصنوعی که می تواند آثار باخ را تقلید کند !!!

هانی فرید متخصص جرائم دیجیتالی می گوید : “مزیت این روشهای جدید ML این است که آنها توانایی کشف تدوین ها و تغییرات بر روی تصاویر را دارند که آشکار نیستند و قبلا شناخته نشده اند!،  گرچه این روش ها اشکالات خود را نیز دارند! آنها فقط با اطلاعاتی آموزش دیده اند که توسط شبکه ها به آنها داده شده،که با توجه به سطح اطلاعات داده شده خوب عمل میکنند. ولی در حال حاضر حداقل احتمال کمتری برای یادگیری تغییرات سطح بالا مانند ناسازگاری در هندسه سایه ها و بازتاب ها وجود دارد.”

هشدارها را کنار بگذارید، این خوب است که تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا ما بتوانیم بوسیله یادگیری ماشینی جلوی جعل دیجیتالی را بگیریم!. ما به نوعی در حال ورود به دنیای پس از حقیقت هستیم، ما به همه ابزارهایی  که بتوانیم واقعیت را از داستان تشخیص دهیم نیاز داریم. هوش مصنوعی می تواند خطرناک باشد، اما  به همان اندازه نیز می تواند مفید باشد!

 

نظر شما راجع به تاثیر هوش مصنوعی بر روی تکنولوژی چیست ؟ لطفا با ما به اشتراک بگذارید.

 

همچنین بخوانید