آیا ورزش کردن در دوران قاعدگی صحیح است ؟

تنش، التهاب، ,ورم و درد، مشکلی است که اکثر زنان در طول دوره عادت ماهانه آن  را تجربه می کنند.کارشناس ورزشی Ayfer Sağlam بیان می کند که با انجام  حرکات ورزشی می توان این مشکلات را به حداقل رساند .یکی از بهترین راه های مقابله با مشکلات ناشی از دوره عادت ماهانه این است که به طور منظم در زندگی ورزش کنیم .اگر پزشک شما ورزش کردن در این دوره را برای شما بی خطر دانسته است ، پس ورزش در زمان عادت ماهانه برای شما مشکلی نخواهد داشت. 


همچنین بخوانید : ۴ حرکت ساده ورزشی برای رهایی از چربی های ران و باسن در منزل !


یکی از واقعیت هایی که امروزه در پزشکی ثابت شده این است که ورزش انقباض عضلات رحم را شل می کند و باعث تسهیل در روند این دوره می شود.البته طول ورزش و شدت آن بسیار مهم است.پیاده روی در هوای آزاد و سپس بعد از آن یک دوش آب گرم باعث بهبود روحیات شما و کاهش درد می شود .همچنین برای کاهش درد می توانید از کیسه های آب گرم نیز استفاده کنید.


همچنین بخوانید : چگونه از پوست هنگام ورزش مراقبت کنیم ؟


ورزش در زمان عادت ماهانه

اگر شما جزو آن دسته خانم هایی هستید که دچار دل درد و کمر درد شدید می شوید می توانید ورزش هایی مانند یوگا و یا پیاده روی را انتخاب کنید.اما اگر حال مساعدی دارید ،می توانید هر ورزشی را که دوست دارید انجام دهید.علاوه با ورزش می توانید در این دوره ترشح هورمون های خود را کنترل کنید و تنش را در بدن خود به حداقل برسانید.

شاید متوجه این امر شده اید که حرکت بیشتر باعث خونریزی بیشتر می شود .اما نگران نباشید میزان خونی که شما در هر ماه از دست می دهید به یک میزان است.وقتی حرکت و جنب و جوش شما زیاد می شود ضربان قلب شما افزایش می یابد  به همین دلیل گردش خون در رگ های شما افزایش می یابد و شما فکر می کنید که دچار خونریزی بیشتری شده اید.


همچنین بخوانید : تمرینات ورزشی برای رهایی از اضافه وزن بارداری !


اما این روند تقریبا در زنانی که  ورزش را به طور حرفه ای انجام می دهند  متفاوت است.نسبت چربی بدن در این زنان کمتر از حد نرمال است.  زنانی که به ورزش های سنگین مشغول هستند، روند تخمک گذاری آن ها  طولانی تر است و چرخه قاعدگی می تواند در سال فقط 4-8 بار اتفاق بیفتد.

البته به دلیل لاغر بودن بیش از حد نیز ، این چرخه می تواند تغییر کند.با ورزش می توانید درصد چربی و عضله در بدن خود را کنترل کنید.در طول دوره عادت ماهانه می توانید بین 30-60 دقیقه به انجام ورزش هایی مانند یوگا ،پیلاتس ، پیاده روی و… بپردازید .و بدین ترتیب از اثرات لذت بخش آن بهره ببرید.

در ادامه بخوانید : پس از ورزش چه باید بخوریم ؟

بنابراین در این دوره می توانید به جای خوابیدن در رختخواب به انجام ورزش های مورد علاقه خود بپردازید و بدین ترتیب از ورم ،اضافه وزن ،تنش های عصبی رها شوید.زیرا ورزش کردن سبب رسیدن اکسیژن بیشتر به ماهیچه ها می شود در نتیجه باعث کاهش درد می گردد.