پوست الکترونیکی یا e-skin با قابلیت بازیافت

در تلاش برای ساخت دستگاه های الکترونیکی سازگار با محیط زیست، محققان یک پوست الکترونیکی را بوجود  آورده اند که می تواند به طور کامل بازیافت شود. نکته جالب اینجاست که اگر این پوست پاره شود ، می تواند خود را درمان کند.!

دستگاهی که در مجله Science Advances معرفی شده است، اساسا یک پوسته نازک مجهز به سنسورهایی است که می تواند فشار، دما، رطوبت و جریان هوا را اندازه گیری کند. این پوسته از سه ترکیب تجاری قابل دسترس که در یک ماتریکس با هم مخلوط شده اند تشکیل شده و روی آنها با نانوذرات نقره پوشیده شده است: زمانی که این پوسته شکافته می شود دو طرف جدا شده از هم بوسیله بازیافت مواد شیمیایی مجددا به یک دیگر متصل می شوند. در این حالت ماتریکس باز سازی می شود و پوست به حالت اولیه خود باز می گردد.

اگر پوست الکترونیکی جوری آسیب ببیند که پروسه بازسازی اجرایی نشود. از آن برای تولید سایر محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می شود برای مثال برای تولید بخشی از بدن یک ربات یا بافت های هوشمند.

بسیاری از آزمایشگاه ها در سراسر جهان در حال توسعه پوست های الکترونیکی هستند. یکی از آنها که در اروپا ایجاد شده، کاربران را قادر می سازد تا اشیاء مجازی را، بدون دست زدن به آنها، بوسیله آهن ربا کنترل کنند. نوعی دیگر از  پوست های الکترونیکی توسعه یافته در ژاپن وجود دارد که می تواند یک پیراهن هوشمند را به یک کنترل حرکتی بازی های ویدئویی تبدیل کند.

این آخرین پوست الکترونیکی، ویژگی خاصی دارد و آن قابلیت  بازیافت پذیری آن است. فقط در ایالات متحده 16 میلیارد پوند ضایعات الکترونیکی در سال 2014 ایجاد شد. همه این مدارها، ترانزیستورها و هاردیسک ها دارای مواد شیمیایی خطرناکی هستند که می تواند به محیط زیست آسیب های جبران ناپذیری وارد کنند.

Jianliang Xiao می گوید: “این دستگاه خاص … هیچ زباله ای تولید نمی کند،”  استادیار مهندسی مکانیک در دانشگاه Colorado Boulder می گوید. “ما می خواهیم که الکترونیک سازگار با محیط زیست باشد.”

با توجه به گفته های Xiao، اگر پوست الکترونیکی به شدت آسیب دیده باشد یا شما دیگر از آن استفاده نمی کنید، می توان آن را با استفاده از یک راه حل بازیافتی، بازیافت کرد. حل کردن ماتریس به مولکول های کوچک  اجازه می دهد نانو ذرات نقره به پایین فرو رودند. سپس تمام مواد را می توان دوباره برای تولید یک پچ دیگر از پوست الکترونیکی کاربردی استفاده کرد. کل پروسه بازیافت حدود 30 دقیقه در 140 درجه فارنهایت (60 درجه سانتیگراد) و یا 10 ساعت در دمای اتاق طول می کشد. البته بهبود هایی نیز قرار است در کاهش مدت زمان بازیافت صورت بگیرد.

پوست الکترونیکی کامل نیست. نرم است، اما نه به اندازه پوست انسان . شیائو می گوید که او و همکارانش نیز در تلاش هستند تا دستگاه را مقیاس پذیر تر کنند تا بتواند در تولید اعضای روبات ها از آن استفاده کنند.

در ادامه بخوانید :