تمرینات کششی ممکن است سخت و ناخوشایند باشند اما برای سلامت بدن بسیار مهم هستند!

شما می دانید که باید تمرینات کششی را انجام دهید، و می دانید وقتی این تمرینات را انجام می دهید احساس بسیار خوبی به شما دست میدهد. اما دقیقا چه اتفاقی برای عضلات شما در زمان تمرینات کششی می افتد ؟ در مصاحبه با Nikos Apostolopoulos مدیر کلینیک Microstretching در ونکوور کانادا از نحوه درست انجام تمرینات و اتفاقاتی که برای بدن شما در هنگام تمرینات کششی می افتد سوال پرسیده شد و او در جواب این چنین پاسخ داد.

انعطاف پذیری هدف اصلی تمرینات کششی است

انعطاف پذیری متشکل از چند فاکتور است: مفصل ها ، ربات ها، تاندون ها و عضلات. بعضی از ما، به عنوان مثال، با رباط های ارتجاعی  و مفصل هایی با قابلیت تحرک بالا متولد می شوند و بعضی ها با ربات های خشک تر و مفاصل غیر سیار – و این چیزی نیست که شما بتوانید آن را تغییر دهید، زیرا رباط ها استخوان را به استخوان وصل می کنند و برای ثبات کلی بدن بسیار مهم هستند. Apostolopoulos می گوید اگر شما هنگام تمرینات کششی به ربات های خود آسیب بزنید دچار مشکل جدی خواهید شد.

چرا باید تمرینات کششی را حتما انجام دهید و روش صحیح انجام آنها چیست؟

تمرکز اصلی در تمرینات کششی باید روی عضله و محل اتصال عضله با مفصل ها باشد ( مفصل ها عضلات را به استخوان متصل می کنند). او می گوید: “تاندون ها و  عضلات فاکتور اصلی در انعطاف پذیری بدن هستند ! این رابط کاربری است که مهم است.” بعد از تاندون ها و عضلات، مفصل ها و ربات ها و توده عضلانی شما نیز بر روی انعطاف پذیری کلی بدن شما تاثیر گذار است.


همچنین بخوانید»

14 دلیل برای انجام حرکات یوگا هنگام صبح

5 تمرین کششی برای تقویت تحرک و ریکاوری در خانه

بهترین تمرینات ورزشی برای درمان گردن درد

تمام آن چیزی که باید در مورد ورزش در خانه بدانید 


روی عضلات تمرکز کنید

Apostolopoulos می گوید : عضلات در حالت طبیعی ارتجاعی هستند. عضلات می توانند تا 1.5 برابر طول خود کش بیایند این در حالیست که تاندون ها فقط می توانند 4 درصد فراتر از طول خود کشش بیایند. در هنگام تمرین کششی ابتدا بخش مرکزی عضله کش می آید و سپس فشار به محل اتصال عضله و تاندون می رسد. پس بهتر است برای فشار به تمامی بخش ها هر تمرین کششی را حدود 40 – 60 ثانیه نگه دارید.

چرا باید تمرینات کششی را حتما انجام دهید و روش صحیح انجام آنها چیست؟

از تمرینات کششی شدید پرهیز کنید

کشش ملایم ماهیچه ها را آرام می کند، اجازه می دهد آنها آزاد شوند و رشد کنند. وی می افزاید کشش شدید باعث ایجاد یک واکنش التهابی در عضلات و تاندون ها می شود. و به این معنی است که بدن شما وارد مرحله تلاش برای تعمیر آسیب می شود. او می گوید: “هر زمان که درد ایجاد می شود، در واقع یک آسیب بافتی ایجاد شده. شما هرگز دوست ندارید که هنگام تمرینات انعطاف و کششی باعث آسیب دیدگی شوید پس مراقب باشید.

ذهن و بدن خود را آرام کنید

تمرینات کششی باید به آرامی و با حوصله انجام شود نه فقط به خاطر بدن بلکه برای ذهن نیز مهم است. تمرینات انعطاف پذیری اگر به درستی انجام شود باعث آرامش ذهن و بدن شما می شود در نتیجه انجام تمرینات کششی قبل از خواب می تواند به خواب راحت شما کمک کند. زمانی که شما قبل از خواب تمرینات کششی انجام می دهید با آرام شدن ذهن و بدن به ریکاوری و بازسازی بدن خوب در هنگام خواب کمک می کنید.