موقعیت و دیگران را مقصر ندانید!

چه چیزی مانع موفقیت می شود و ما را از اهداف مان دور می کنند؟ شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا با همه ی تلاش هایی که می کنید، بازهم به موفقیت دست نمی یابید. احتمالا در مقابل چیزی که در ادامه می خواهم خدمتتان عرض کنم جبهه خواهید گرفت و آن را قبول نخواهید کرد، اما باید باور کنید این خودتان هستید که سد راه موفقیت تان شده اید!

بسیاری از ما همواره شکایت می کنیم که در حال درجا زدن هستیم یا پیشرفت بسیار کمی داریم. دلیل آن می تواند افکار بازدارنده ای باشند که کاملا ناهشیار یا نیمه هشیارند. بله، اگر می خواهید بدانید چه چیزی مانع موفقیت می شود باید بگویم شما افکاری دارید که شما را از رسیدن به موفقیت باز می دارند. باورهایی که با موفقیت هم خوان نیستند و قدرت بیشتری از تلاش های تان دارند. در ادامه با بعضی از رایج ترین این باورها آشنا شوید.

نداشتن خودباوری

 قبل از هر چیزی باید خودتان و توانایی هایتان را باور داشته باشید. نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید و در نتیجه از نقاط قوت تان بهره ببرید و در پی ارتقای نقاط ضعف تان باشید. خودتان را لایق بهترین ها بدانید. باور داشته باشید که پس از انجام تلاش های لازم لیاقت رسیدن به هدفتان را دارید. وضعی که تا کنون داشته اید را رها کنید و از تغییر نترسید و سعی در رسیدن به کیفیت های بهتر داشته باشید.


همچنین بخوانید:چه عواملی در موفقیت شغلی تاثیر گذارند ؟


برای خود چالش ها و اهدافی بالا ولی متناسب با توانایی هایتان درنظر بگیرید. از طرفی باید بگویم توانایی هایتان را دست کم نگیرید اینگونه می توانید پیشرفت کنید. اگر توانایی هایتان را دست کم بگیرید اهدافی آسان برای خود انتخاب خواهید کرد و یا اگر در توانایی هایتان اغراق کنید، اهداف دست نیافتنی را انتخاب می کنید و در نتیجه همواره از عدم موفقیت تان شکایت خواهید داشت.

ترس از موفقیت

مفهوم ترس از شکست برای همه قابل درک است، اما ترس از موفقیت چیست؟ ترس از موفقیت زمانی در شما شکل می گیرد که خود را لایق شادمانی و موفق بودن ندانید. ممکن است بگویید: من لایق موفقیت هستم، چون سخت کار می کنم. ولی آنچه به صورت ناهشیار در ذهنتان وجود دارد، ترس از موفق بودن است.


همچنین بخوانید:راز موفقیت مدیران موفق و کارآمد چیست؟ “بخش اول”


فردی که به هدفش نزدیک می شود ناگریز اضطرابی را تجربه می کند. اکثر افراد زمانی که دچار اضطراب می شوند سعی می کنند از منبع اضطراب دور شوند. فرق افراد موفق با افرادی که درجا می زنند درست همین جاست. افراد موفق با این اضطراب روبه رو می شوند، اما بقیه ی افراد ناخودآگاه از موفقیت دوری می کنند تا دچار اضطراب نشوند. از طرفی ترس از ناتوانی در حفظ موفقیت هایمان ما را از رسیدن به آن باز می دارد. سعی کنید به این ترس و اضطراب غلبه کنید و پاپس نکشید، زیرا با تلاش هایی که کرده اید لایق آن هستید.

اهمیت دادن بیش از حد به ارزیابی های دیگران

ممکن است از خود بپرسید: اگر به هدفم برسم و موفق شوم، آیا همسرم همچنان من را دوست خواهد داشت؟ آیا پدر و مادرم بازهم به من توجه خواهند کرد؟ خواهر و برادر هایم یا دوست هایم از من دور خواهند شد؟ بگذارید حقیقتی را به شما بگویم اگر کسی شما را به عنوان فردی موفق دوست ندارد و حمایت تان نمی کند، خب بگذارید دوست تان نداشته باشد، زیرا شما همانی هستید که قبلا بوده اید فقط به کیفیت های بهتری دست یافته اید. به دنبال محبت کسانی باشید که شما را در اوج موفقیت دوست دارند و شما را لایق آن می دانند.


همچنین بخوانید:دلایل عدم اعتماد طرفین به یکدیگر در زندگی مشترک !


از طرفی نظرات دیگران و مشورت های آنها هم ممکن است در ما تاثیر داشته باشد. افراد موفق همواره از دیگران مشورت می گیرند و نظرات دیگران را مهم می دانند. اما در آخر خودشان تصمیم می گیرند و در تصمیم شان مصمم هستند. اگر بخواهید بر اساس نظر دیگران عمل کنید یا تصمیم بگیرید هیچ پیشرفتی در کارتان حاصل نمی شود.

افکار و باورهای بازدارنده بسیارند، آنها را در ذهن خود بیابید و حذفشان کنید. البته برای اینکار ابتدا باید با خود رو راست باشید.

ممکن است به خواندن این مطالب هم علاقمند باشید: