کودکان می توانند در تفسیر کلمات بسیار حساس تر از بزرگسالان باشند!

چه کلماتی نباید هرگز به کودکان گفته شود یا چه حرفهایی را نباید به کودکان بگوییم؟ والدین می توانند با گفتن بعضی از کلمات به کودکان خود، به آن ها آسیب های جدی وارد کنند.  کلمات ما در ارتباط با فرزندان بدون فکر کردن درباره عواقب خشم و ناامیدی آنها می توانند اعتماد به نفس آن ها را کاهش دهند. همان طور که می دانید والدین نقش کلیدی در سلامت روان فرزندان دارند. به همین دلیل باید در هنگام صحبت کردن با کودک خود به کلمات استفاده شده بسیار دقت کنید. کودکان می توانند در تفسیر کلمات بسیار حساس تر از بزرگسالان باشند و این وضعیت می تواند رفتار کودک شما و نگرش او نسبت به شما تحت تاثیر قرار دهد.


همچنین بخوانید :راههای ایجاد و افزایش عزت نفس در کودکان چیست؟ و چه اهمیتی دارد !؟


کلماتی که نباید هرگز به کودکان گفته شود

“من برات انجامش میدم “

کاملا طبیعی است که شما می خواهید پروژه و یا تکالیف فرزندتان را کنترل کنید، اما اگر شما به جای او این کار را انجام دهید، فرزندتان هرگز یاد نخواهد گرفت و یا دیگر میل به انجام این کار را از دست خواهد داد.

“گریه نکن “

کودکان برای بیان احساسات خود باید اعتماد به نفس کافی را داشته باشند. زمانی که از فرزندتان می خواهید گریه نکند، او احساس می کند که شما با او مشکل دارید. گریه یک رفتار کاملا نرمال و عادی در کودکان است.

“چرا شبیه او نیستی ؟”

هیچ فرزندی مثل برادر، خواهر، دوست یا فامیلش نیست. زمانی که شما فرزند خود را با دیگران مقایسه می کنید باعث به وجود آمدن احساس ضعف در او می شوید. لطفا این کار را انجام ندهید.

“مطمئنی که میخواهی این  غذا رو بخوری؟”

به جای اجبار به خوردن مواد غذایی سعی کنید که متوجه شوید فرزند شما به چه غذاهایی علاقه دارد. به او قدرت انتخاب بدهید و با حرکات و کلمات خود اعتماد به نفس او را افزایش دهید.

” صبر کن برسیم خونه “

در این عبارت دو اشتباه وجود دارد. اشتباه اول بدین معنا است که تو را در خانه تنبیه خواهم کرد یا اقدامات مشابه به این اشتباه دوم بدان معنا است که کودک شما در زمان تنهایی هیچ قدرتی ندارد و کنترل او در دستان شماست.

“قول می دهم “

هنگامی که شما به فرزند خود قول می دهید، یک مشکل اعتماد در وی ایجاد می کنید. زمانی که او از شما خواسته بزرگی دارد به جای قول می دهم، کلمه سعی می کنم را انتخاب کنید.

“دلیلی برای ترس وجود ندارد “

این جمله باعث کاهش ترس در فرزند شما نمی شود. به جای این جمله در مورد ترس ها و دلایل آن با کودک خود صحبت کنید.


همچنین بخوانید: راه های کمک به کودک مضطرب ؛ آرامش را به کودکتان بازگردانید!


“ازت متنفرم”

اگر وضعیتی پیش آمد و فرزندتان گفت که از شما متنفر است، در این شرایط شما نیز همین پاسخ را به او ندهید. به جای تکرار این کلمه از او بپرسید که چرا از شما متنفر است؟

“چون دلم می خواد “

این جمله یک کلیشه است. زمانی که برای پاسخ به پرسش فرزندتان جواب منطقی ندارید هرگز از این کلمه استفاده نکنید، با کودک خود روراست باشید.

“دهنت را ببند “

صادقانه بگویم این جمله چیزی جز خشونت نیست و باعث آسیب های جدی به فرزند شما می شود.

در ادامه بخوانید :