اجرای مینیمال و تلفیقی موسیقی الکترونیک آمبینت و آواز ایرانی با هنرمندی کیان پورتراب و آرش ملاکریمی در جشنواره موسیقی فجر برگزار شد.

عصر یک‌شنبه ۲۶ دی‌ماه سالن برج آزادی میزبان یک اجرای متفاوت بود که شباهت زیادی به سایر اجراهای موسیقی تلفیقی در کشور نداشت. این اجرای تلفیقی و اکسپریمنتال فقط ۴ هنرمند بر روی صحنه داشت و گاهاً به دونوازی و یا حتی تک‌نوازی نیز تبدیل می‌شد.

کیان پورتراب (خواننده و گیتار)، آرش ملاکریمی (کیبورد)، علیرضا ریاضی (کیبورد)، سید امیرحسین علوی مقدم (گیتار الکتریک) ۴ موزیسینی بودند که در این کنسرت برخی از موسیقی‌های تجربی و ساخته‌های کیان پورتراب در یک سال اخیر را در سه بخش بی‌کلام، دو نوازی و با کلام اجرا کردند.

کنسرت روز یک‌شنبه با به روی صحنه آمدن آرش ملاکریمی و اجرای انفرادی موسیقی الکترونیک توسط او آغاز شد.

آرش ملاکریمی که تجربه حضور در آکادمی‌های معتبر بین‌المللی موسیقی تجربی را دارد، در این کنسرت چند اثر را با استفاده از کیبورد و سینتی‌سایز نواخت که متفاوت از سایر موسیقی‌های بی‌کلام الکترونیک در کشور بود و فضای جدیدی از موسیقی الکترونیک را به گوش مخاطب ایران می‌رساند.

پس از اجرای موسیقی‌های بی‌کلام الکترونیک توسط ملاکریمی، در بخش دوم کنسرت کیان پورتراب خواننده گروه “کامنت” به روی صحنه آمد و چند قطعه را با ملاکریمی به طور مشترک اجرا کرد.

بخش سوم کنسرت نیز به اجرای ۴ قطعه از آثار آلبوم انفرادی کیان پورتراب اختصاص داشت که برای اجرای آن ۴ اثر، امیر علوی و علیرضا ریاضی هم به روی صحنه آمدند.

“تکه‌ها” به عنوان اولین اثر مستقل پورتراب که چندی پیش توسط این خواننده به صورت تک آهنگ منتشر شد، یکی از قطعاتی بود که در کنسرت یک‌شنبه اجرا شد. این قطعه به واسطه پخش اینترنتی آن از سایر قطعات کنسرت که برای اولین بار به گوش مخاطبان می‌رسید، استقبال بهتری را به همراه داشت.

در ادامه بخوانید » جزییات جلسه با وزیر ارشاد : دهه فجر منتظر یک خبر خوب باشید

قطعاتی که در این کنسرت به صورت بی‌کلام یا با کلام اجرا شدند، آثار کهکشان، یک دو سه، جاده بازگشت به خورشید، تعادل، نیست و هست، دنبال من بگرد، هنوز، این سمت و نفس آخر بودند که برخی از آن‌ها اوایل سال آینده در نخستین آلبوم مستقل کیان پورتراب روانه بازار می‌شوند.

اجرای یک نوع موسیقی اکسپریمنتال که ساز زنده‌ای ندارد، از ویژگی‌هایی بود که مخاطب کنسرت کیان پورتراب و آرش ملاکریمی را با یک شیوه متفاوتی از موسیقی الکترونیک مواجه می‌کرد.

این پروژه سعی داشت با ترکیب صداهای الکترونیک و مدرن با آواها و کلام فارسی، تجربه متفاوتی از موسیقی تلفیقی را رقم بزند که با توجه به استقبال مخاطبان می‌شود گفت پروژه قابل قبولی برای نخستین اجرای مستقل کیان پورتراب محسوب می‌شد.

کیان پورتراب سال گذشته همراه با گروه موسیقی “کامنت” در بخش تلفیقی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه رفت و آثار پاپ و راک “کامنت” را همراه با سایر اعضای آن گروه اجرا کرد. از این رو اجرای این آهنگساز و خواننده همراه با آرش ملاکریمی در جشنواره سال جاری، نخستین اجرای تجربی و الکترونیک او خارج از فعالیت با گروه موسیقی “کامنت” به شمار می‌رفت.

 

منبع : موسیقی ایرانیان