آسمان سیارات دیگر چه رنگی است؟

آسمان سیارات دیگر چه رنگی است؟ آیا فقط در سیاره‌ی ما آسمان آبی است؟ در این مطلب در پی پاسخگویی به این سوالات هستیم، با ما همراه باشید. اما قبل از همه چیز باید به دو سوال مهم پاسخ بدهیم،  اتمسفر چیست؟ و آیا دیگر سیارات نیز اتمسفر دارند یا نه؟


همچنین بخوانید:

غروب خورشید در سیارات دیگر چگونه است؟!

کهکشان کرکی توسط تلسکوپ هابل رصد شد! 


در جواب سوال اول باید بگیم که اتمسفر بیرونی ترین لایه  یک سیاره است که به 5 قسمت: تروپوسفر، استراتوسفر، مزوسفر، تروموسفر و اگزوسفر تقسیم میشود.

اتمسفر شامل طیف وسیعی از گازها است و از تکه های سنگ و یخ تشکیل نشده بلکه بخش اعظمی از حجم اتمسفر زمین را گازی به نام نیتروژن به خودش اختصاص میدهد که تقریبا با هیچ ماده‌ای واکنش نمیدهد.همچنین اتمسفر شامل گازهای اکسیژن، کربن دی اکسید و آرگون و مقدار بسیار کمی از دیگر گاز ها است. مخلوط این گازها باعث تشکیل نوع رنگ در هر اتمسفر میشود.

وقتی نور خورشید به اتمسفر زمین می رسد با برخورد به ذرات گاز موجود که تمایل دارند رنگ آبی‌راپراکنده کنند(پدیده انتشار نور) باعث ابی شدن آسمان ما میشوند.

رنگ اتمسفر سیارات دیگر

در مورد پاسخ به سوال دوم باید بگیم  که بله اغلب سیارات دیگر نیز اتمسفر دارند اما ذرات تشکیل دهنده آنها همانند زمین نیست اگرچه هردو آنها گازی هستند ولی گاز های تشکیل دهنده آنها متفاوت اند.

مثلا اتمسفر دو سیاره یخی اورانوس و نپتون در منظومه شمسی نیز به رنگ آبی است اما نوع رنگ آبی انها با سیاره زمین فرق دارد و این فرق منشا گرفته از وجود گازی به نام متان است که در سرتاسر اتمسفر این دو سیاره یخی قرار داد.

رنگ اتمسفر سیاره مشتری و زحل کاملا با سیاره ما فرق می کند کریستال های یخی موجود در اتمسفر سیاره زحل به نام آمونیوم باعث  زرد رنگ شدن اتمسفر سیاره زحل میشود.

و رنگ اتمسفر سیاره مشتری متشکل از روبان هایی به رنگ  قهوای و نارنجی است که به دلیل وجود عناصر فسفر و سولفات و عناصر پیچیده تر شیمیایی به نام هیدرو کربن هاست.مانند تصویر زیر

در بعضی موارد مثل سیاره زحل و مشتری ممکن است که آن سیاره مانند توپی پر از گاز باشد در حال حاظر دانشمندان در تلاش اند که که بفهمند آیا سیاراتی چون مشتری و زحل سطوح سنگی در داخل خود دارند یا نه.

اگرچه بعضی سیارات اصلا اتمسفری ندارند مانند سیاره عطارد سطح آن در معرض وسعت فضا قرار دارد.

امیدوارم از مطلب لذت و اطلاعات کافی به دست آورده باشید تا یه مطلب جدید در مورد علم نجوم خدانگهدار.