شرکت هواوی از سال 2019 وقتی که ایالات متحده آن را به عنوان جاسوس چین با تحریم هایی رو به رو کرده، دیگر نتوانست به سرویس های گوگل دسترسی پیدا کند. سرویس هایی که به صورت پیش فرض در گوشی های هوشمند اندروید قابل دسترسی است. در این بین هواوی تصمیم می گیرد تا سرویس اختصاصی موبایل خود را به نام سرویس موبایل هوآوی یا HMS معرفی کند. شاید بارها این عنوان را شنیده باشید و در ذهن خود این سوال به وجود بیاید که HMS چیست و سرویس هوآوی چه ویژگی هایی دارد.

اما هواوی بلافاصله پس از آغاز تحریم به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ تلفن همراه جهان برای پشتیبانی از کاربران گوشی‌های هوشمند جدید خود بیکار ننشسته و از همان روزهای اول تحریم، دست به اقداماتی زده که یکی از آنها توسعه سرویس موبایل هواوی یا همان HMS بود.

ساده‌ترین و بدون دردسرترین راه مطمئنا همین استفاده از راهکار هواوی یعنی HMS است. این یعنی می‌توانید به سادگی در گوشی‌های جدید هواوی جای خالی برنامه‌های سرویس موبایل گوگل GMS را با برنامه‌های در نظر گرفته شده توسط سرویس موبایل هواوی HMS پر کنید.

هواوی اعلام کرده که سرویس موبایل هواوی در تمام گوشی‌های جدید این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی پس از برداشته شدن تحریم‌ها نیز هواوی به توسعه این سرویس‌ها ادامه خواهد داد.

همچنین بخوانید »

چین از ایالات متحده توقف تحریم ها برعلیه هوآوی را درخواست کرد

شش ویژگی پنهان اندروید که میتوانید از آن‌ها استفاده خوبی داشته باشید!


سرویس موبایل هواوی چیست؟

HMS یا Huawei Mobile Services پلتفرم هواوی است که جایگزین اپلیکیشن‌های گوگل و سرویس‌های محبوبی مانند جیمیل، گوگل مپس و فضای ذخیره‌سازی ابری بر روی گوشی‌های هواوی و آنر می‌شود.

HMS این امکان را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند که اپلیکیشن‌های خود را برای سرویس موبایل هواوی توسعه دهند. هواوی قصد دارد با HMS جای خالی اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های گوگل را بر روی محصولات خود جبران کند.

HMS دو بخش دارد که یکی از آن‌ها با نام اپ گالری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و دیگری HMS Core نام دارد که برای توسعه‌دهندگان ایجاد شده است.

HMS Core از چندین API، SDK و سرویس‌هایی تشکیل شده که توسعه دهندگان توسط آن‌ها می‌توانند اپلیکیشن خود را توسعه یا بهبود دهند. سرویس موبایل هواوی چندین سال است که توسعه پیدا کرده، اما پس از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا دوباره راه‌اندازی و به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت.

این سرویس با چه امکاناتی همراست

HMS چندین سرویس مختلف دارد که سعی می‌کنند جای خالی سرویس‌های GMS را پر کنند که اصلی‌ترین آن‌ها، اپ گالری نام دارد. اپ گالری جایگزین گوگل پلی استور است و کاربران می‌توانند اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود را توسط آن دانلود و نصب کنند. در ادامه نگاهی به سرویس‌های اصلی HMS می‌اندازیم:

هواوی آی‌دی

هواوی آی‌دی اولین مورد ضروری برای استفاده از HMS است. هواوی ID مانند اپل آیدی و حساب گوگل به شما امکان شخصی‌سازی دستگاه‌های هواوی را می‌دهد. برخی از اطلاعات شخصی شما مانند مخاطبین، پیام‌ها و پسوردهای وای فای با هواوی آیدی شما همگام‌سازی می‌شوند. شما می‌توانید هواوی آی‌دی را با اکانت جیمیل خود بسازید و در این زمینه محدودیتی وجود ندارد.

سرویس ابری هواوی

هواوی موبایل کلود با هواوی آی‌دی کار می‌کند و امکان دسترسی به تمام اطلاعات دستگاه در یک جای مشخص را برای کاربر فراهم می‌کند. در هواوی موبایل کلود از اطلاعات شما مانند تصاویر، ویدیوها، مخاطبین، تقویم، یادداشت‌ها و موارد دیگر نسخه پشتیبان تهیه می‌شود. هواوی به کاربران 5 گیگابایت فضای رایگان می‌دهد، اما پس از پر شدن این فضا می‌توانید تا حداکثر 2 ترابایت فضای اضافه بخرید.

دستیار هواوی

گوشی‌های هوشمند جدید هواوی و آنر به دستیار هواوی مجهز شده‌اند. هواوی اسیستنت یک دستیار مجازی است که جایگزین گوگل اسیستنت در محصولات هواوی و آنر شده است. این دستیار جستجوی اطلاعات و دسترسی به اپلیکیشن‌ها را برای کاربران راحت‌تر می‌کند. دستیار هواوی به قابلیت SmartCare مجهز شده که امکان دسترسی به کارت‌های متنی برای سهام و ورزش‌ها را فراهم می‌کند که 150 رویداد ورزشی و بیش از 150 بازار سهام را پوشش می‌دهد. تمام دستگاه‌های مجهز به رابط کاربری EMUI 10 و نسخه‌های جدید این رابط کاربری، از دستیار دیجیتالی هواوی بهره می‌برند.

تم‌های هواوی

تم‌های هواوی در اپلیکیشن تم HMS حضور دارند. این تم‌ها امکان شخصی‌سازی دستگاه شما توسط تم‌ها، فونت‌ها، آیکون، لاک اسکرین و والپیپرهای مختلف را فراهم می‌کند.

هواوی موزیک

هواوی موزیک سرویس استریم موسیقی این شرکت است که در آن مانند سایر سرویس‌های استریم موسیقی محبوب، اثرهای هنرمندان مطرح وجود دارد. در این سرویس موسیقی‌های مختلف با دسته‌بندی‌های متنوع وجود دارند و با استفاده از حالت مهمانی چندین کاربر می‌توانند به صورت همزمان یک آهنگ را گوش دهند.

هواوی ویدیو

سرویس استریم ویدیوی هواوی بر روی محصولات هواوی و آنر با رابط کاربری EMUI 5 به بعد وجود دارد که البته اکنون نمی‌تواند با سرویس‌های استریم مطرح در بازار رقابت کند.

مرورگر هواوی

همانطور که می‌توان از اسم آن حدس زد، با یک مرورگر روبرو هستیم که مانند مرورگرهای مطرح قابلیت‌های مختلف و جدیدی مانند دارک مود را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

اپ گالری هواوی

اپ گالری جایگزین پلی استور در گوشی‌های هواوی و آنر است و این شرکت چندین میلیارد دلار در فروشگاه خود سرمایه‌گذاری کرده است. اگرچه چندین وقت از معرفی اپ گالری و شروع به کار آن می‌گذرد، اما تمام اپلیکیشن‌های مطرح در آن حضور ندارند. اگر سری به این فروشگاه بزنید، می‌توانید برنامه‌هایی مانند تلگرام، اسنپ چت، تیک تاک و موارد دیگر را پیدا کنید.

اپ گالری ویژگی با نام Quick Apps دارد که شبیه به اپلیکیشن‌های گوگل Instant است. این برنامه‌های رایگان حجم بسیار کمی دارند اما مانند برنامه‌های اصلی کار می‌کنند. هواوی خبر از این داده که کاربران می‌توانند 2000 اپلیکیشن Quick را در حجم 1 گیگابایت نصب کنند.

HMS Core چیست و چه کاربردی دارد؟

توسعه‌دهندگان نقش بزرگی در HMS دارند. هواوی برای این افراد سرویس‌هایی با نام HMS Core در نظر گرفته که شامل ابزارهایی برای ردیابی موقعیت، ورودها، خرید درون اپلیکیشن‌ها، تبلیغات، شناسایی چهره، تشخیص متن و موارد دیگر می‌شود. توسعه دهندگان می‌توانند از این ابزارها و سایر API‌ها و SDKها جهت ساخت اپلیکیشن خود برای HMS استفاده کنند.

هواوی تعدادی از APIهای مهم را توسعه داده تا توسعه دهندگان برای برنامه‌های خود وابسته به GMS نباشند، چون این اپلیکیشن‌ها بر روی محصولات این شرکت کارایی نخواهند داشت. هواوی به افراد وعده داده که می‌توانند برنامه‌های خود در پلی استور را در مدت زمان 10 دقیقه برای اپ گالری پورت کنند.