همه چیز درباره آگورافوبیا 

انسان ها در طول زندگی خود هراس یا ترس های گوناگونی را تجربه می کنند. هراس یا ترس ها انواع مختلف دارند. آگورافوبیا یا هراس از مکان های باز چیست؟ چگونه اتفاق می افتد؟ و چگونه درمان می شود؟ 

آگورافوبیا یا هراس از مکان های باز 

آگورافوبیا به طور کلی، ترس از محیط و مکان های باز است و این ترس معمولا در افراد دارای پانیک اتک بیشتر دیده می شود. فرد مبتلا به آگورافوبیا معمولا از قرار گرفتن در مکان های باز و شلوغ مانند سینما، مراکز خرید، پایانه های حمل ونقل و… به علت ازدحام و شلوغی و عدم امکان خروج آسان و فوری، ترس و هراس دارد.


همچنین بخوانید: تفاوت بین ترس و فوبیا در چیست؟ با این دو به طورکامل آشنا شوید.


این افراد در این محیط ها کنترل خود را کاملا از دست می دهند و دچار احساس مرگ یا جنون می شوند و مشکلاتی مانند درد قفسه سینه، سرگیجه، لرزش، تهوع، عرق کردن و اختلالات تنفسی را تجربه می کنند.

این اختلالات با حملات پانیک و اختلال پانیک بیشترین همزمانی را دارد. این فوبیا در زنان دو برابر مردان دیده می شود و شروع آن در دهه بیست زندگی است. این اختلال روانشناختی به عنوان یک زیر مجموعه از اختلال وحشت‌زدگی تعریف شده است.

این افراد معمولا در خانه احساس راحتی بیشتری دارند و از قرار گرفتن در میان مردم، مرکز های خرید و سفر هراس دارند. آنها فکر می کنند که وقتی در یک محیط شلوغ با مشکلی مواجه می شوند، نمی توانند کمک پیدا کنند و در مورد آن بسیار نگران هستند. به دلیل این نگرانی ها، زمانی که آنها به یک فضای اجتماعی می روند، می خواهند که یک انسان بسیار مطمئن همراه آنها باشد. حضور آن شخص در کنارشان به آنها اطمینان می دهد که می توانند به آسانی هنگام مشکل آن را سریعا حل کنند.


همچنین بخوانید: همه چیز درباره ی نشانه ها و درمان اختلال سوشال فوبیا یا هراس اجتماعی


دلایل آگورافوبیا یا هراس از مکان های باز 

1-آگورا فوبیا می تواند به علت مشکلات در سیستم عصبی ایجاد شود و این نیز به خاطر دلایل بیولوژیکی است.

2- ابتلا یک فرد در خانواده به آگورافوبیا، افزایش احتمال این بیماری در دیگر افراد خانواده را نشان می دهد و این امر به دلیل عوامل ژنتیکی است.

3-اگر فردی در معرض یک آسیب روحی قرار داشته باشد، مانند آزار و اذیت و یا از دست دادن یکی از نزدیکان، ممکن است به آگورافوبیا مبتلا شود.

آگورافوبیا چگونه درمان می شود ؟

باید فرد مبتلا به آگورافوبیا در یک رویکرد صحیح قرار گیرد. بهترین درمان این است که به یک پزشک مراجعه شود. این بیماری می تواند با داروهای اضطراب و داروهای ضد افسردگی درمان شود. فرایندهای درمان در این بیماری اغلب مثبت هستند. اثر روش درمان ممکن است بسته به شرایط بیمار متفاوت باشد.

در ادامه بخوانید :