آیا اپلیکشن های روانشناسی مفید هستند؟ معایب آن بیشتر است یا مزایای آن

آیا اپلیکشن های روانشناسی مفید هستند؟ آیا می توانیم به اپلیکشن های روانشناسی اعتماد کنیم؟ با فشار بیشتر به سیستم های بهداشت عمومی – به دلیل افزایش امید به زندگی و انتخاب های بد در سبک زندگی، دولت ها برای کاهش بار مسئولیت به سمت فناوری روی آورده اند. بسیاری از رهبران اظهار داشته اند که استفاده از فن آوری های دیجیتال می تواند راهی برای پیشرفت باشد. تحقیقات جدید نشان می دهد که چنین پلتفرم هایی رفتارهای سالم را به لحاظ روانشناختی حمایت می کنند، اما ارزیابی خطر احتمالی نیز مهم است. آیا مضرات از مزایا بیشتر است؟



اخیراً، یک مطالعه ی پژوهشی گسترده که توسط اپل واچ انجام شده است، حاکی از آن است که در نتیجه ی استفاده از اپلیکشن ورزشی خاصی در اپل واچ، فعالیت های ورزشی در کاربران بالا رفته است. این اپلیکشن میزان فعالیت آنها را ثبت می کند و اگر آنها به هدف وزرشی خاصی رسیدند، دیگر مجبور نیستند هزینه ی ماهانه ی اپل واچ شان را پرداخت کنند.

در حقیقت، آن دسته از شرکت کنندگانی که از این برنامه استفاده کرده اند، بیشتر از کسانی که نکردند، به طور قابل توجهی ورزش می کردند. گفته می شود افزایش سطح ورزش نسبت داده شده به استفاده از این برنامه و انگیزه آن برای ورزش، معادل دو سال امید به زندگی بیشتر است.  این مطالعه به نظر منطقی می رسد و این خبر خوبی برای استفاده خلاقانه از یک پلتفرم برای ارائه یک سیستم مبتنی بر پاداش است.

وزیر بهداشت انگلیس، مت هانکوک، موافق است: “ما به دلیل پیشرفت تکنولوژی بهتر و سالم تر هستیم … به همین دلیل من به فناوری اعتقاد دارم … و من خوش بین هستم که با استفاده از ابزارهای صحیح در NHS می توانیم زندگی مردم را با ارتقای سلامت آنها بهبود بخشیم. “

با این حال، مسائلی وجود دارد که باید قبل از افزودن برنامه های ورزشی به لیست پتانسیل های مثبت ناشی از فناوری دیجیتال، با دقت به آنها فکر کنیم.



باید بخاطر بسپاریم که سیستم پاداش به کار رفته در این مطالعه، اساساً سیستم تقویت کننده ی منفی بود. شرکت کنندگان با اجتناب از چیزی نامطلوب پاداش داده شدند. در این حالت، به شرکت کنندگانی که به اهداف تمرین خود رسیده بودند، مبلغی به عنوان پاداش داده نشد، آنها فقط از پرداخت پول معاف شدند. این از زمانی که روانشناسی به نام اسکینر، تنبیه را آنالیز کرد، شناخته شده است که این شکل از کنترل محرک های ناخوشایند (در این مورد، پرداخت پول ماهانه برای ساعت) در نهایت منجر به احساسات منفی و تلاش برای کنترل کردن کنترل کننده می شود.

ساده ترین راه مبارزه با کنترل متقابل در این مورد، صرفاً ثبت نام نکردن در هزینه های ماهانه ی اپل واچ است – این ساده ترین راه برای پس انداز پول در وهله اول است!

البته که با پرداخت مقداری هزینه به طور ماهانه می توانید به اپلیکیشن های بسیاری دسترسی داشته باشید و از طرفی با ورزش کردن می توانید به طور رایگان به این برنامه ها دسترسی پیدا کنید. با این حال، مشکل بالقوه واقعی در اینجا نهفته است. تأثیر همه این برنامه ها بر سلامت روانی و جسمی فرد چیست؟ واقعا آیا اپلیکشن های روانشناسی مفید هستند؟

شواهد زیادی وجود دارد مبنی بر مضرات استفاده بیش از حد از فن آوری های دیجیتال، مانند اینکه تلفن های هوشمند می تواند برای سلامت روحی و جسمی افراد مضر باشد. برخی از مطالعات ارتباط بین استفاده بیش از حد از فناوری دیجیتال و اثرات مضر بر سیستم ایمنی بدن را نشان داده اند، مطالعات دیگر نشان داده اند که استفاده بیش از حد از چنین فناوری هایی با ضعیف شدن انتخاب های شیوه زندگی مثل رژیم غذایی بد یا خواب ضعیف همراه است. اما تعامل این تاثیرات منفی با مزایای آن چگونه خواهد بود؟



گذشته از تأثیرات مستقیم مسئله ساز چنین فناوری ای بر سلامت، بسیاری از مطالعات دیگر پیوند مشخصی بین نگرانی های سلامت روان و استفاده بیش از حد از فناوری دیجیتال نشان داده اند. در نهایت، همین ارتباط است که استفاده از اپلیکشن ها را برای ارتقای سلامت مشکل ساز می کند. هرچه افراد را بیشتر به استفاده از چنین برنامه هایی تشویق کنیم، احتمال بروز مشکلات بهداشت روانی را افزایش می دهیم.

اگر به لحاظ امید به زندگی بخواهیم به مسئله نگاه کنیم، مطالعه ای که در سال 2014 در روانپزشکی جهان منتشر شد، مشخص کرد که افسردگی می تواند 11 سال امید به زندگی فرد را پایین بیاورد، درست مانند سیگار. در واقع، تمام مشکلات سلامت روان تأثیر منفی بر امید به زندگی دارد.

در مطالعه ای که اپل واچ انجام داده بود مشخص شد که استفاده از اپلیکشن ورزشی 2 سال امید به زندگی را افزایش می دهد. حال افسردگی احتمالی ناشی از استفاده ی بیش از حد از تکنولوژی و کاهش 11 سال امید به زندگی را در نظر بگیرید. طبق هیچ استانداری این معامله ی خوبی به نظر نمی رسد.

چه تعدادی از افراد مزایا و چه تعداد معایب این اپلیکیشن ها را دریافت می کنند؟ چگونه این تأثیرات متعدد با یکدیگر تعامل دارند – آیا شوق ورزش بر تمایلات افسردگی غلبه می کند، یا افسردگی انگیزه ورزش را نابود می کند؟ تا زمانی که پاسخی واضح به این سوالها داده نشود، بهتر است از استفاده یا استفاده ی بیش از حد از این برنامه های بهداشت و سلامت خودداری کنید.

بله سیگار کشیدن ممکن است اضطراب تان را کاهش دهد، اما معایب آن بیشتر است یا مزایای آن؟

در ادامه بخوانید: