آیا ماریجوانا باعث اسکیزوفرنی خواهد شد؟ این سوالی است که ذهن خیلی ها را درگیر کرده است. زیرا مصرف ماریجوانا یا گل در ایالات متحده به طور فزاینده ای برای مصارف تفریحی یا پزشکی رو به افزایش است. و جدیدترین نظرسنجی ملی وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده در مورد مصرف مواد مخدر و بهداشت، تخمین زده است که در ماه فوریه 2019 حدود 22.2 میلیون نفر ماریجوانا مصرف کردند. در ایران هم این ماده یکی از پرمصرف ترین ها مخصوصا بین نوجوانان است.



به طور کلی ماریجوانا از گذشته قابل قبول تر و در دسترس تر است. تحقیقات روزافزون در مورد کاربردهای پزشکی ماریجوانا می تواند باعث شود تا از خطرات واقعی این ماده غافل شویم. یافتن اطلاعات بی طرفانه در مورد مزایا و خطرات می تواند دشوار باشد.

حقایق استفاده از ماری جوانا، CBD و سلامتی شما

جی مایکل بوستویک، روان پزشک Mayo Clinic گفت: بحث و گفتگوی متعادل درباره ماریجوانا مهم است، اما این روزها فقط دو دیدگاه شدید درباره ی ماریجوانا خواهید شنید. بعضی ها فقط از مزایای آن می گویند و بعضی ها فقط از معایب آن.

در حالی که برخی از خطرات کوتاه مدت و بلند مدت ماریجوانا تقریبا مشخص شده اند، سوالات بی پاسخ زیادی درباره ارتباط ماریجوانا و اسکیزوفرنی وجود دارد.

آیا ماریجوانا باعث اسکیزوفرنی خواهد شد؟

دکتر دیوید استریم، روانپزشک Cleveland Clinic در اوهایو می گوید: بله ماریجوانا باعث اسکیزوفرنی خواهد شد. مصرف کنندگان منظم کانابیس از خطر ابتلا به روان پریشی، از 07/0 تا 14/14 درصد رنج می برند. این یکی از معدود یافته های تحقیقات اخیر کانابیس است، با استناد به نتایج تحقیقات منتشر شده در مجله بایگانی روانپزشکی عمومی آمریکا.



تعریف و معنای روان پریشی

روان پریشی یک علامت اسکیزوفرنی است و می تواند شامل توهم و هذیان شود. فرد در یک اپیزود روانپریشی ممکن است دچار افسردگی، اضطراب، مشکل در خواب، اجتناب اجتماعی و سختی در عملکرد شود. استریم می گوید: احتمالاً با افزایش قدرت THC در کانابیس خطر روانپریشی افزایش می یابد.

در مقایسه با 20 سال گذشته ماری جوانا بسیار قدرتمندتر است!

THC، که مخلوط دلتا-9-تتراهیدروکانابینولول است، اصلی ترین عامل روانی فعال گیاه ماری جوانا است و سرخوشی یا high “های شدن” را ایجاد می کند. طبق تحقیقات، سطح THC سه برابر شده است، از حدود 4 درصد در 1995 به 12 درصد در سال 2014 افزایش یافته است، و اثرات ماریجوانا را بسیار قوی تر می کند.

آیا کسی که زیاد ماریجوانا مصرف می کند، مبتلا به اسکیزوفرنی خواهد شد؟

به دلیل محدودیت های تحقیق، با اطمینان نمی توان گفت که استفاده از ماری جوانا به طور مستقیم منجر به اسکیزوفرنی می شود و این به معنای رابطه ی علت و معلولی نیست بلکه یک همبستگی است. به عبارتی ماری جوانا باعث بروز اسکیزوفرنی نمی شد، بلکه با آن در رابطه است.

مطالعه ای که در مجله Schizophrenia Bulletin منتشر شده است، نشان داد بیمارانی که به طور منظم از ماریجوانا استفاده می کنند و اولین اپیزود روانپریشی را تجربه می کنند، در صورت کنار گذاشتن ماریجوانا، می توانند پیش آگهی خود را بهبود بخشند.