آیا ماری جوانا هوش را کاهش می دهد؟ رابطه مصرف ماری جوانا و کاهش هوش تا به حال موضوع بسیاری از مطالعات بوده است. اما آیا کاهش عملکرد شناختی در مصرف کنندگان طولانی مدت ماریجوانا در نوجوانانی که به تازگی مصرف ماریجوانا را شروع کرده اند نیز اتفاق می افتد؟ در مطالعه ای افراد را در 18 ، 21 ، 26 ، 32 و 38 سالگی مورد بررسی قرار داد. 

نتایج این آزمایش دچار سوءتعبیرهای زیادی شد، در نتیجه، مطبوعات و افراد زیادی معتقدند که هرچه بزرگسالان به مدت بیشتری از ماری جوانا استفاده کنند، ضریب هوشی شان کاهش می یابد. اما در واقع در این مطالعه نتیجه گیری شد [تأکید شده است]: “به نظر نمی رسد که مصرف کنندگان بزرگسال ماریجوانا، کاهش ضریب هوشی را به عنوان تابعی از استفاده مداوم شاهدانه تجربه کنند.”


همچنین بخوانید: ماری جوانا و خاطرات کاذب ؛ ممکن است خاطرات تان واقعی نباشند!


آیا ماری جوانا هوش را کاهش می دهد؟ یافته های اصلی این مطالعه شامل موارد زیر است:

  1. افرادی که در 38 سالگی کاهش ضریب هوشی را نشان دادند، کسانی بودند که در نوجوانی حداقل یکبار در هفته ماری جوانا استفاده می کردند.
  2. افرادی که از دوران نوجوانی مصرف ماری جوانا را شروع کردند، به احتمال زیاد در بزرگسالی به طور مداوم از آن استفاده می کنند.
  3. هرچه مصرف کننده نوجوان در بزرگسالی نیز به مصرف ماریجوانا ادامه دهد، کاهش ضریب هوشی اش در 38 سالگی بیشتر است.
  4. کسانی که مصرف ماری جوانا را در اوایل نوجوانی شروع کرده اند و در تمام بزرگسالی مصرفشان را ادامه می دهند به طور متوسط هشت نمره ضریب هوشی را از دست می دهند که می تواند باعث دست نیافتن به موفقیت تحصیلی و فرصت های شغلی باشد.
  5. قطع مصرف ماری جوانا عملکرد عصب روانشناختی را در میان مصرف کنندگان مداوم در دوره نوجوانی به طور کامل بهبود نمی بخشد. در واقع، در میان نوجوانانی که سابقاً به طور مدام ماریجوانا مصرف می کردند، پس از قطع مصرف، هنوز بعد از یک سال یا بیشتر اختلال شناختی وجود داشت.

آزمون های اندازه گیری ضریب هوشی از مجموع چندین خرده آزمون تشکیل شده است. در این مطالعه اختلالات مصرف کنندگان مداوم در نوجوانی در پنج زمینه شناسایی می شود: عملکرد اجرایی، سرعت پردازش، حافظه، استدلال ادراکی و درک کلامی. اکثر این افراد دچار کاهش سرعت پردازش و اختلال در عملکردهای اجرایی شدند. به طور دقیق تر، آنها دچار کاهش سرعت پردازش، کاهش انعطاف پذیری ذهنی و افزایش تکرار استراتژی های بی اثر، افزایش رفتار تکانه ای و دشواری در تمرکز شدند.


همچنین بخوانید: تاثیرات ماریجوانا در سنین مختلف ؛ فواید و مضرات بستگی به سن‌تان دارد!


شرکت کنندگان در این مطالعه همراهانی داشتند که “آنها را به خوبی می شناختند”. این همراهان گزارش کردند که فرد شرکت کننده (مخصوصا آنهایی که وابستگی بیشتری به ماریجوانا داشتند) به طور روزمره مشکلاتی را در توجه و حافظه اش نشان می دهد. این امر تأیید می کند که نقص شناختی ناشی از ماریجوانا نه تنها به لحاظ علمی، بلکه به لحاظ تجربی نیز قابل مشاهده است. 

نوجوانان در معرض خطر آسیب دیدن در اثر مصرف ماریجوانا هستند، زیرا ساختار مغز آنها هنوز در حال رشد است. شروع بلوغ شروع یک دوره رشد سریع مغز است. انفجار اتصالات جدید (سیناپس ها) بین سلول های مغزی مانند رشد وحشی شاخه های درختی جوان در بهار است. یادگیری و تجربه برخی از سیناپسهای جدید مغز را تقویت می کند، در حالی که اتصالات دیگر با مصرف مواد یا تجربیات بد دیگر سست می شوند یا از بین می روند.

لوب پیشانی آخرین ناحیه از ساختار مغز است که بالغ می شود. استفاده مداوم از شاهدانه 20 درصد از گیرنده های طبیعی کانابینوئید (CB1R) در لوب های پیشانی را کاهش می دهد. مطالعات متعدد نشان می دهد که نوجوانان با بعد از کاهش CB1R در لوب های پیشانی در نتیجه مصرف زیاد ماریجوانا، عملکردهای اجرایی خرابی دارند که پس از قطع مصرف، معمولا دوام می آورند.

یکی از مهمترین یافته های این مطالعه این بود که فرد هرچه زودتر مصرف ماریجوانا را شروع کند، به احتمال بیشتری به آن اعتیاد پیدا می کند. به عنوان مثال، یک نوجوان 11 ساله که شروع به مصرف ماریجوانا می کند، بیش از 17 درصد احتمال دارد تا 13 سالگی معتاد شود. شروع در 12 سالگی بیش از 16 درصد احتمال اعتیاد در سن 14 سالگی دارد. شروع در 16 سالگی تقریبا 13 درصد خطر اعتیاد تا 18 سالگی را به دنبال دارد. شروع مصرف در 18 سالگی، خطر اعتیاد در سن 20 سالگی را به حدود 7 درصد کاهش می دهد. و شروع مصرف در 20 سالگی خطر ابتلا به اعتیاد را در 22 سالگی به 3 درصد کاهش می دهد. داده ها به وضوح نشان می دهد که شروع زودهنگام مصرف ماری جوانا میزان و سرعت اعتیاد را افزایش می دهد.

در ادامه بخوانید:

آیا ماریجوانا باعث اسکیزوفرنی خواهد شد؟ روانپریشی در کمین نوجوانان 

تاثیرات ماریجوانا روی عملکرد شناختی ذهن در 72 ساعت بعد از مصرف 

کشیدن ساقه‌ی ماری جوانا مضر است؟