آیا من به روانشناس احتیاج دارم؟ اگر شما هم همین سوال را دارید، این مطلب برای شماست. اما بگذارید همین ابتدا یک موضوع را مشخص کنم، لازم نیست یک فاجعه در زندگی تان رخ دهد و یا در عمق تروما گرفتار شوید تا نیاز به روانشناس داشته باشید.



مواقعی در زندگی وجود دارند که گرفتن یک وقت ملاقات از روانشناس واجب به نظر می رسد، اما مواقع دیگری هم وجود دارند که حتی نمی دانید که صحبت با یک روانشناس چقدر می تواند برایتان مفید باشد و به شما کمک کند چالش های زندگی تان را با موفقیت بگذرانید.

12 پاسخ به سوال : آیا من به روانشناس احتیاج دارم؟ 

1. اتفاق خاصی افتاده است!

کسی تشخیص یک بیماری گرفته است یا یکی از عزیزان تان درگذشته است. شغل خود را از دست داده اید یا از عشق تان جدا شده اید. اتفاق بزرگی در محل کار، خانه، خانواده یا دوستان رخ داده است. یکی از شایع ترین دلایل برای ملاقات با یک روانشناس رخ دادن اتفاقاتی است که زندگی تان را تغییر می دهند و یا هضم شان برایتان سخت است، و کاملاً طبیعی است که در مواقعی مانند اینها به حمایت نیاز داشته باشید.

2. مدتی است که گرفته و ناراحت هستید!

برای توجیه نیاز به صحبت با یک روانشناس، به رخ دادن تروما احتیاج ندارید. اگر برای یک دوره زمانی خاص – هر روز، به مدت دو هفته یا بیشتر – غمگین هستید، زمان آن رسیده است که کمی عمیق تر به دلایل فکر کنید و از یک روانشناس کمک بگیرید.

3. انرژی تان به شدت کاهش پیدا کرده است!

بی تفاوتی، بی حوصلگی و عدم توانایی در تمرکز. اینها همه نشانه هایی است که احتمال افسردگی تان را نشان می دهد- و افسردگی یکی از رایج ترین مشکلات سلامت روان در جهان است.

4. نگرانی های شما هیچ محدودیتی نمیشناسد!

اگر نگرانی هایتان شما را به ستوه آورده اند، اگر افکار منفی دارید و دچار نشخوارفکری شده اید، یا با افکار مزاحم یا وسواس گونه مبارزه می کنید، ملاقات با روانشناس ممکن است به مدیریت این افکار کمک کند.

5. بازخورد منفی دریافت می کنید!

بله، گاهی اوقات واقعاً احساس می کنید که تمام دنیا علیه شماست. اما گاهی اوقات جهان فقط به شما بازخورد می دهد و به شما کمک می کند تا متوجه شوید که احتمالاً وزن عاطفی و روانی بیشتری نسبت به آنچه می توانید تحمل کنید را حمل می کنید. این یعنی شما نیاز به روانشناس دارید.

6. چیزهایی که قبلا عاشقشان بودید دیگر برایتان چندان جالب نیستند!

اگر دیگر از چیزهایی که برایتان لذت بخش بود لذت نمی برید، مثل بیرون رفتن با دوستان، فیلم دیدن یا کتاب خواندن و … در این صورت ممکن است اتفاق عمیقی در جریان باشد.

7. خوددرمانی می کنید!

امکان دارد از سیگار یا مشروب یا مواد خاصی برای تعدیل نشانه های ناراحتی تان استفاده می کنید. به طور کلی اگر به چیزی تکیه می کنید تا به شما کمک کند احساسات ناراحت کننده تان را – چه با غذا، الکل، مواد مخدر یا موارد دیگر – تحمل کنید – به طور قطع زمان صحبت با یک روانشناس است.

8. خواب تان مختل شده است!

تنها کاری که می خواهید انجام دهید خواب است – و نمی توانید از رختخواب خارج شوید. یا تنها کاری که می خواهید انجام دهید خواب است – اما شما از بی خوابی رنج می برید. در هر صورت، هنگامی که بدن شما از ریتم طبیعی خود خارج شده است، بهتر است به آن توجه کنید.

9. بدن تان به شما می گوید که خوشحال نیست!

و این فقط شامل خواب نمی شود. با درد معده، سردرد و خستگی مداوم بدن تان با شما صحبت می کند. (و در کودکان، اینها بعضی اوقات تنها نشانه هایی است که به شما می گوید مشکلی وجود دارد.) البته دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است احساس درد کنید – استرس، اضطراب و افسردگی فقط سه مورد از آنها هستند.

10. از دیگران اجتناب می کنید!

تنهایی برای مدت زمان کوتاه برای شما مناسب است و برخی از ما فقط درونگرا هستیم. اما اجتناب فعال از افراد دیگر نیز یکی از شایع ترین علائم افسردگی است.

11. امروز شنبه است!

فرقی ندارد شنبه یا روزهای دیگر، هر روز یک روز خوب برای صحبت با یک درمانگر است. اگر مشکلات بهداشت روان چنین ننگی نداشتند، ممکن است همانطور که به طور مرتب پزشکان متخصص را می بینیم، روانپزشکان یا روانشناسان را هم ببینیم.

12. این یک بحران است!

بعضی اوقات نمی توانید منتظر قرار ملاقات باشید تا کمک مورد نیاز خود را دریافت کنید. اگر شما یا شخصی که می شناسید دچار یک بحران سلامت روان شده، با فوریت های روانپزشکی تماس بگیرید.