احساس شادی پس از دیدن رویداد ماه گرفتگی رخ می دهد

آیا تجربه احساس شادی پس از دیدن ماه گرفتگی یا خورشید گرفتگی طبیعی است؟ براساس نتیجه بعضی تحقیقات، انسان پس از دیدن رویدادهای طبیعی احساس شادی و عظمت خواهد داشت. در تحقیق انجام شده بر روی مردم آمریکا در زمان رخ دادن خورشید گرفتگی، بسیاری از مردم گزارش دادند که احساس بالا رفتن سطح سلامتی دارند. آیا این موضوع اتفاقی است یا در حقیقت با خسوف یا کسوف (ماه گرفتگی یا خورشید گرفتگی) مرتبط است؟

جواب این سوال به نوعی مشخص است و نیاز به تحقیقات پیچیده ای ندارد. اگر شما با عوامل ایجاد قدرت شخصیت (24 مورد) آشنایی داشته باشید، می توانید نقش یکی از این عوامل را در این موضوع بطور برجسته مشاهده کنید. این ویژگی با عنوان قدردانی از زیبایی (appreciation of beauty) شناخته می شود.

قدردانی از زیبایی در موقعیت های متفاوتی ممکن است ابراز شود، اما در 3 موقعیت بطور خاص بروز آن معمول است:

  1. زمانی که شما در طبیعت هستید (لمس هیجان ناشی از هیبت و عظمت)
  2. زمانی که شما یک اثر هنری را مشاهده می کنید ( لمس هیجان ناشی از تحسین)
  3. زمانی که شما مهربانی دیگران را در عمل آنها مشاهده می کنید (لمس هیجان ناشی از مقام والا و ارزش شخصیتی)

همچنین بخوانید » چه مقدار پول باعث ایجاد احساس شادی در شما می شود؟


تجربه احساس وحشت و ترس ناشی از عظمت اتفاق در رویداد طبیعی مثل خورشید گرفتگی یا ماه گرفتی بسیار دیده می شود. زمانی که رویداد خسوف یا کسوف اتفاق می افتد، مردم به آسمان نگاه می کنند و احساس پیچیده ای از حیرت و تعجب همراه با احساس ارتباط با چیزی فراتر و بزرگتر از خودشان را تجربه می کنند. گاهی احساس می کنید از شدت هیجان رویداد لال شده اید و گاهی به خاطر غافلگیر کننده بودن آن در لحظه متوقف می شوید. احساس غافلگیر شدن از بزرگی و احترام به عظمت جهان هیچگاه عادی نمی شود و احساس ملموسی که به راحتی قابل بیان باشد نیست.

شما می توانید با دیدن این رویداد به نیرویی فراتر از خود وصل شوید و احساس شادی و عظمت داشته باشید.

در مطالعات اخیر، قدردانی از زیبایی، نیروی برآمده از عظمت دلیلی است که باعث بالا رفتن شادی و حتی کاهش افسردگی در کوتاه مدت (اما نه برای طولانی مدت) می شود.


همچنین بخوانید » چروفوبیا و یا ترس از خوشحالی چیست ؟


یکی از این مطالعات که توسط Rene Proyer در 100 نفر بزرگسال در دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد، 9 مورد از زیبایی های موجود در طبیعت، در محیط و یا در رفتار انسان را ردیابی کردند. گروهی از افراد که بر “زیبایی” تمرکز داشتند، افسردگی کمتر را برای یک هفته و شادی عظیم تری را برای یک ماه تجربه کردند. تاثیرات این تجربه به تدریج کاهش یافت. تحقیقات دیگری که بر افزایش قدردانی از زیبایی تاکید داشتند نیز نتایج مشابهی بدست آوردند.


همچنین بخوانید » انجام چه نوع فعالیت هایی باعت داشتن حس خوب در ما می شود ؟


اگر شما احساس کردید که بعد از تجربه ماه گرفتگی یا بویژه خورشید گرفتگی، کمی شادتر هستید احتمالا شما توانسته اید با چیزی با اهمیت تر و عظیم تر در خارج از خود ارتباط برقرار کنید. تجربه های این چنینی بسیار ارزشمند هستند و کمک می کنند که فرد با استرس های زندگی روزمره با خودآگاهی بیشتری برخورد کند.

روانشناسان و محققین تاکید بسیاری بر تجربه حضور در طبیعت و برقراری ارتباط هشیارانه با جهان هستی دارند. کاربرد این ارتباط را بویژه در مایندفولنس و استفاده از آن را در درمان می توان مشاهده کرد. ارتباط با طبیعت و تجربه اتصال به نیرویی فراتر از خود تجربه ای روحانی است که به ارتقای سلامت روانی و جسمانی شما کمک می کند.

همچنین بخوانید: