همونطور که میدونید در ایام دهه فجر هستیم و بیشتر اخبار موسیقی ایران که این روزا منتشر میشه مربوط به جشنواره فجر هستش
در نتیجه ما هم یه سری خبر مرتبط با قسمت موسیقی این جشنواره و براتون انتخاب کردیم
اول از همه با جدول اجرا های موسیقی این جشنواره شروع میکنیم…


جدول سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد

۸۲ گروه موسیقی در بخش های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین الملل، ارکسترال،پاپ، تلفیقی، بانوان، کودک و نوجوان با ۹۰ اجرا در ۸۰ سانس در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر حضور دارند.

اخبار موسیقی ایران

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر ۲۴ تا ۳۰ بهمن ماه برگزار می شود.


اجرای ارکستر ملی با صدای سالار عقیلی در جشنواره موسیقی فجر

ارکستر ملی ایران به رهبری سهراب کاشف و خوانندگی سالار عقیلی در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر حضور دارد.

ارکستر سمفونیک تهران نیز در این دوره جشنواره به رهبری نصیر حیدریان درتالار وحدت روی صحنه می‌رود.


۸ گروه خارجی در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر اجرا می کنند

اخبار موسیقی ایران

هشت گروه موسیقی از کشورهای تونس، اتریش(دو گروه)، فرانسه، ایتالیا، بلژیک، آذربایجان و ترکمنستان در این دوره جشنواره موسیقی فجر حضور دارند و در اجرای ارکستر سمفونیک صدا و سیما در نخستین روز جشنواره در تالار وحدت نوازنده روسی ارکستر را همراهی می کند.

ظافر یوسف، نوازنده عود، خواننده و آهنگساز تونسی، دوئت آکاردئون و ساکسفون پیرانی/ پاریزین فرانسه)، فلوریان نواک(رسیتال پیانو بلژیک)، لوکا آکینو(تریو جز ایتالیا)، جز بنفش اتریش، دوئت زهی آونر اتریش، ضابط نبی زاده از آذربایجان و پلوان حمیداف از ترکمنستان در بخش بین الملل سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر اجرا می کنند. گراف مورژا، نوازنده ویولن از روسیه سولیست ارکستر سمفونیک صدا و سیما در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر است.


همچنین بخوانید


با ما همراه باشید با اخبار موسیقی ایران هفته سوم بهمن

تصنیف قاجاری در جشنواره موسیقی فجر

خشایار پارسا، آهنگساز، نوازنده سنتور و سرپرست گروه موسیقی همنوازان فاخته خبر داد: «این اجرا در تاریخ دوشنبه ۲۸ بهمن ماه، ساعت ۲۱:۳۰ در سالن فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود که طی آن رپرتواری از تصانیف دوره قاجار تقدیم مخاطبان خواهد شد.»

وی افزود: «خط فکری مجموعه ما بازسازی آثار دوره تیموری (موسیقی مقامی ایران)، دوره قاجار (موسیقی دستگاهی ایران)، دوره پهلوی و آهنگسازی بر اساس هر دوره می باشد و با بررسی سبکها و شیوه های مختلف در موسیقی ایران به دنبال یک امضای هنری در بخش اجرا و آهنگسازی هستیم. و لازم به ذکر می دانم که اجرای ما در جشنواره فجر نیز با تمرکز بر روی تصنیف دوره قاجار ارائه خواهد شد.»

پارسا در پایان خاطر نشان کرد: «گروه همنوازان فاخته بعد از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، آلبوم «تصنیف و ترانه» (تصنیف دوره قاجار و ترانه دوره پهلوی) را رونمایی می‌کند؛ و یک آلبوم با نام محتشم (مکتب منتظمیه دوره تیموری) با صدای مهدی امامی نیز در دست انتشار دارد.»

هدایت کلاری (رباب)، محمد مهدی شیخ (تار)، ابوذر حسینی (عود)، آرمان حیدریان (کمانچه)، حسین گازر (تنبک)، علیرضا رسولی (قیچک)، نیما داغمه چی (تار) و خشایار پارسا (سنتور) به عنوان اعضای گروه همنوازان فاخته در این اجرا به هنرنمایی خواهند پرداخت.

گروه همنوازان فاخته در سال ۱۳۸۶ به سرپرستی خشایار پارسا در شهر تنکابن تاسیس شد، این گروه تا به حال کنسرتهای متعددی در شهرهای مختلف ایران و خارج از ایران برگزار کرده و تجربه شرکت در چند جشواره معتبر را داشته است.

از جشنواره موسیقی فجر که بگذریم ۲تا خبر دیگه داریم از شش اجرا از ژانرهای مختلف‌ در شب‌های موسیقی فارابی و پخش شدن مستند «سرهم بندی با نادر مشایخی…

با ما همراه باشید با ادامه اخبار موسیقی ایران ; هفته سوم بهمن ۱۳۹۸


شب‌های موسیقی فارابی برگزار می‌شود، شش اجرا از ژانرهای مختلف‌

اخبار موسیقی ایران
پنج گروه موسیقی از ژانرهای مختلف در سالن فارابی دانشگاه هنر تهران به اجرای پژوهشی موسیقی می‌پردازند.
سالن فارابی که که یکی از مراکز اصلی رشد موسیقی آلترنیتیو و مستقل ایران در اوایل دهه هشتاد است حالا پس از سال‌ها دوباره فعال شده و قرار است میزبان پنج گروه موسیقی در سبک‌های مختلف باشد.
شب‌های موسیقی فارابی از روز چهار شنبه 23 بهمن ماه با اجرای الکترونیک و امبینت نیما رمضان، آرش سعیدی و مهبد شفیع‌نژاد آغاز می‌شود و در سانس بعد میزبان گروه پاپ-راک هشتاد می‌شود.
در شب دوم یعنی پنجشنبه 24 بهمن ماه شب‌های موسیقی فارابی با اجرای محمد موسوی، مازیار خواجیان، مهرداد علیزاده و سروش عدل اجرای نیمه بداهه از موسیقی الکترونیک، راک و جز خواهند داشت.
پس از آن امیرحسین تفرشی‌پور، فرهاد اسدی و یاسر گرجی اجرایی از مقامات موسیقی کردستان و قطعاتی به آهنگسازی تفرشی‌پور خواهند داشت.
در شب آخر یعنی جمعه 25 بهمن گروه کاماکان با ترکیب جدیدش در دو سانس روی صحنه می‌رود.
این رویداد به همت پلتفرم لیفت با همکاری آموزشگاه چند مضراب، مجله موسیقی کادانس و اپیکیشن دینگ برگزار می‌شود.

مستند «سرهم بندی با نادر مشایخی» پخش اینترنتی شد

فیلم مستند «سرهم بندی با نادر مشایخی» به کارگردانی «علی قنبری» که بیشتر به عنوان شاعر تجربه‌گرا و نویسنده، پرفورمر و پژوهشگر هنر و ادبیات پست مدرن شناخته می‌شود، در یک سایت اینترنتی پخش می شود. این فیلم به دیدگاه‌های پست مدرنیستی نادر مشایخی، آهنگساز و چهره شناخته شده موسیقی ایران می‌پردازد و مدت زمان آن هشتاد دقیقه است.
کارگردان فیلم تاکید دارد که سرهمبندی، پرتره‌ای درباره نادر مشایخی نیست بلکه فیلمی است دربارهی سرهمبندی، درباره استاندارد اعلای غلط کردن، درباره اهمیت به اختلالات صوتی چه در موسیقی و چه در جامعه و درباره ی یک مولفه تفکر ایرانی با عنوان سرهمبندی است.این فیلم بصورت مستقل ساخته شده و تهیه کننده آن محمد هدایت است و مهدی حق شناس، علی زمانی، روزبه نجاتی، سجاد حاجیوند، مهدی بهبودی، لی لی الیکایی، پردیس قره بیگلو، ساره سکوت، کامبیز رحمانی و علی هدایت در این فیلم با علی قنبری همکاری کردهاند.این مستند در سایت هاشور قابل مشاهده است