در این مطلب قصد داریم شما را با خصوصیات افراد خودشیفته آشنا کنیم. شخصیت خودشیفته نوعی از اختلالات شخصیت است که در آن فرد نیاز شدیدی به توجه و تحسین احساس می کند و از طرفی فاقد احساس همدردی با دیگران است.

فرد خودشیفته خود را بسیار با اهمیت می داند، اما در پس همه ی این ها عزت نفس بسیار پایینی وجود دارد که در برابر هر انتقادی آسیب پذیر است. برای پنهان کردن این عزت نفس پایین یا بالا بردن آن سعی می کنند با کسانی در ارتباط باشند که به نوعی با استعداد یا خاص هستند.

آنها ممکن است در تعریف استعداد، زیبایی و یا موفقیت خود بسیار اغراق کنند و معتقد باشند که سزاوار نوع خاصی از رفتار هستند. هنگامی که توجه، تحسین و یا رفتاری که فکر می کنند سزاوار آن هستند را دریافت نمی کنند، ناامید و ناراحت می شوند. آنها به سختی شکست و یا انتقاد را قبول می کنند و در برابر آن احساس خالی بودن و یا حقارت می کنند. این خصوصیات به طور معمول در اوایل بزرگسالی ظاهر می شوند و در حوزه های مختلف، مانند محل کار و روابط، به طور مداوم رخ می دهند. همچنین 50 تا 75 درصد افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته مرد هستند.


همچنین بخوانید: آیا شما خودشیفته هستید یا فقط اعتماد به نفس خوبی دارید؟ 


علت ابتلا به این اختلال شخصیت هنوز کاملا مشخص نشده است و هر یک از عوامل ژنتیکی و بیولوژیکی و همچنین محیط و تجربیات اولیه زندگی، (مثل والدین بسیار ستایشگر و یا انتقادگر و روابط نا مناسب آنها با کودک) نقش مهمی در توسعه ی این نوع شخصیت دارند. اختلال هایی که با اختلال شخصیت خودشیفته مرتبط هستند شامل: شخصیت ضداجتماعی، شخصیت مرزی، هیستریک و پارانوئید می شود.

خصوصیات افراد خودشیفته

این نشانه ها و علائم در هر فرد به لحاظ شدت و فراوانی متفاوت هستند. همچنین باید توجه داشته باشید که بعضی از نوجوانان ممکن است بعضی از این علائم را بروز دهند، اما این به این معنی نخواهد بود که آنها بعد ها دچار اختلال شخصیت خودشیفته خواهند شد. برخی از علائم شخصیت خودشیفته به شرح زیر است:

  • رفتارها و نگرش های متکبرابه و گستاخانه دارد
  • عدم توانایی در نظر گرفتن و یا نادیده گرفتن احساسات دیگران، عدم همدلی
  • اغلب به دیگران حسادت می کند یا معتقد است که دیگران به او حسادت می کنند
  • از دیگران برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کند
  • خود را بسیار پراهمیت می داند و اصرار به داشتن بهترین چیزها را دارد
  • نیاز به توجه دائمی و تحسین دیگران دارد
  • گرفتار فانتزی های موفقیت، قدرت، زیبایی، هوش و عشق ایده آل است
  • اصرار دارد که به عنوان انسانی برتر شناخته شود، حتی اگر دستاوردی نداشته باشد.
  • از بالا به دیگران نگاه می کند و دیگران را تحقیر می کند تا خود را بالا بکشد

از آنجایی که این افراد خود را برتر می دانند و حالت تدافعی دارند، روان درمانی در آنها بسیار چالش برانگیز خواهد بود. زیرا آنها قبول ندارند آسیب پذیر هستند و نیاز به کمک دارند. به هر حال روان درمانی به روش های مختلف و به هر دو صورت گروهی و یا فردی برای این افراد مفید خواهد بود.

در ادامه بخوانید:

آیا خودشیفتگی خوب است؟ 

۶ رفتار خودتخریبی که باعث عدم موفقیت در افراد خودشیفته می شود!