پارافیلیا یا انحراف جنسی

شناخت اختلال پارافیلیا (انحراف جنسی) و انواع آن بسیار مهم است. نظر بر اتفاقات بدی نظیر تجاوز ها و آزار و اذیت های جنسی (بخصوص آزار جنسی کودکان) که اخیرا در جوامع مختلف مخصوصا جامعه ی خودمان شاهد آن بودیم، لازم است تا از ماهیت بعضی رفتارهای نابهنجار یا تمایلات نابهنجار مانند پارافیلیا (انحراف جنسی) آگاه باشیم. عوامل مهمی نظیر فیزیولوژی، جامعه و فرهنگی که فرد در آن زندگی می کند، روابط او با دیگران و تجاربش در طول دوران زندگی در شکل گیری رفتارها و تمایلات جنسی نقش دارند.

شخصیت فرد کاملا با تمایلات جنسی اش پیوند دارد، اصطلاح روانی جنسی برای همین منظور است و برای توصیف رشد شخصیت فرد و تاثیر آن بر تمایلات جنسی اش است. مهم است که ابتدا رفتار جنسی بهنجار را بشناسیم. رفتار جنسی بهنجار کاملا بدون اجبار و بدون احساس گناه یا اضطراب است و  باعث لذت بردن فرد و شریک جنسی اش می شود و شامل تحریک اعضای جنسی اولیه، همراه با مراقبت است.

افرادی که اختلال پارافیلیا دارند نمی توانند به محرک های جنسی بهنجار پاسخ دهند و برای انگیختگی و ارگاسم به اعمال یا محرک های جنسی نابهنجار و منحرفانه ی بخصوص احتیاج دارند. رابطه ی جنسی عمدتا باعث ایجاد پیوند و عشق و تولید مثل می شود اما رفتارهای پارافیلیک مستلزم پرخاشگری، آزار و تعدی است و احتمال پیوند بین دو انسان را از بین می برد.



تمایلات و رفتار های این افراد را می توان از رفتار های تقریبا معمولی، تا رفتارهای مخرب یا آسیب رسان برای خود یا شریک جنسی و یا حتی جامعه دسته بندی کرد، که این رفتارها ممکن است سبب تخفیف اضطراب شوند یا برای تثبیت هویت به کار گرفته شوند. زمانی فرد مبتلا به پارافیلیا محسوب می شود که خیال پردازی های جنسی نابهنجارش را به عمل تبدیل کند یا باعث ناراحتی شدید فرد و اختلال در روابط یا شغلش شود.

در ادامه شایع ترین انواع اختلال پارافیلیا (انحراف جنسی) که می تواند سبب تهدید دیگران شود را به شما معرفی خواهیم کرد.

گرایش جنسی به کودکان (Pedophilia)

افراد مبتلا به این اختلال نسبت به کودکان 13 سال به پایین میل جنسی شدید یا تحریک جنسی نشان می دهند. این افراد حداقل 16 سال سن دارند و معمولا از قربانی 5 سال بزرگ ترند. به نظر می رسد بیشتر قربانیان دختر هستند ولی این می تواند به دلیل ارجاع بیشتر دخترها به مراکز درمان باشد.



به گزارش افراد مرتکب به بچه بازی 60 درصد قربانیان لمسی آن ها پسر و 99 درصد قربانیان غیر تماسی نظیر دید زدن یا عورت نمایی دختربچه ها هستند. پژوهش ها نشان می دهد که مبتلایان به پدوفیلی در اکثر مواقع مرد بوده اند و غالباً به هر دو جنس دختر و پسر جذب می شوند. آمارها بیانگر آن است که دو سوم قربانیان آنها دختران بین 8 تا 11 سال هستند اما از هر چهار نفر پدوفیل یکی از آنها کودک پسر را ترجیح می دهد.

اما این گفته به این معنا نیست که خانم ها از این قاعده مستثنی هستند. تفاوت آنجا است که خانم های مبتلا به اختلال پدوفیلی در روابطی که ایجاد می کنند بیشتر دنبال نزدیکی هیجانی و پیدا کردن حس و لذت جنسی هستند اما در بیماران مرد علاوه بر لذت جنسی مسائل دیگری چون احساس قدرت، سلطه جویی، آزار، پرخاشگری و… نیز وجود دارد.

البته لازم به ذکر است معمولا کودک‌ آزاری در دسته اختلالات انحراف جنسی قرار نمی گیرد. چرا که در این نوع اختلال آزار جنسی یکی از انواع آزار رساندن به کودک است.

نکته مهم : آگاهی جنسی به کودکان یکی از اساسی ترین راه های جلوگیری و آگاه سازی کودک نسبت به سوء استفاده جنسی است. سوء استفاده جنسی در دوران کودکی اتفاق بسیار ناخوشایندی است که تاثیرات آن تا همیشه همراه فرد قربانی خواهد بود و باعث عوارضی نظیر انحرافات جنسی، اختلالات شخصیت، افسردگی  و در بسیاری از موارد منجر به خودکشی می شود.



آزارگری جنسی (sexual sadism)

نام این اختلال برگرفته از نام افسر نظامی و مولف قرن هجدهم فرانسه مارکی دوساد است که به علت رفتار جنسی خشن با زنها بارها به زندان افتاده بود.

در اختلال آزارگری جنسی که یکی از انواع عجیب اختلال پارافیلیا (انحراف جنسی) فرد از آزار روانی یا جسمی فرد دیگر لذت جنسی می برد و رابطه های جنسی خشنی دارد که در آن ممکن است شریک جنسی اش را کتک بزند، تحقیر کند و به طور کل باعث آزار او شود.

آزارگری جنسی معمولا در مردها رخ می دهد و پیش از 18 سالگی شروع می شود. عواملی نظیر: زمینه ی ارثی، اختلالات هورمونی، وجود سایر اختلالات روانی،سابقه ی سوء رفتار جنسی و روابط بیمارگونه را می توان در شکل گیری این اختلال موثر دانست.

علی‌رغم اینکه سادیست‌های مؤنث کمتر از مردها آشکار هستند، بعضی مطالعات بیان می‌کنند که میزان داشتن فانتزی‌های سادیستی بین مردان و زنان برابر است.

این رفتارها را میتواند دفاعی بر علیه ترس از اختگی پنهان دانست. یک سادیست با داشتن قدرت و تسلط در نقش سرور یا با آزار دادن لذت می‌برد. اگرچه درک این موضوع سخت است که سرانجام چه چیزی این تجربه‌های احساسی را به لذت جنسی متصل می‌کند!



این اختلال با تجاوز به عنف ارتباط دارد ولی وقتی افراد مبتلا به این اختلال دست به تجاوز می زنند بعد از رابطه جنسی قربانی را به قتل می رسانند که این پدیده را قتل شهوانی (lust murder) نام داده اند. این قاتلان ممکن است هم زمان به اختلال اسکیزوفرنی نهفته یا اختلال هویت تجزیه ای نیز مبتلا باشند.

آزارخواهی جنسی (sexual Masochism)

در قرن نوزدهم رمان نویس اتریشی فون ساخر مازوخ داستان هایی می نوشت که شخصیت های آن از اینکه شریک جنسی شان برآنها تسلط یابد یا با آنها بد رفتاری کند لذت می بردند.نام اختلال مازوخیسم برگرفته از نام همین نویسنده است.

افراد مبتلا به این اختلال نسبت به مورد آزار قرار گرفتن میل جنسی دارند مثل: به بند کشیده شدن، کتک خوردن، تحقیر شدن، دردکشیدن و خفگی دوستی (asphyxiophilia) که در آن محدودیت تنفس باعث ایجاد یا تشدید لذت جنسی می شود.

احتمالا این افراد در تجارب کودکیشان متقاعد شده اند که لذت جنسی مستلزم درد کشیدن است یا مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته اند. برای عده ای، تسلیم شدن یا درماندگی به منزله یک راه گریز درمانی است؛ گریز از استرس‌های زندگی، مسئولیت یا احساس گناه. برای عده ای دیگر، بودن تحت تسلط یک شخص قوی احتمالاً باعث ایجاد احساس امنیت و حفاظت می‌شود.



این اختلال در زن ها شایع تر است. باید توجه شود آزارخواهی اخلاقی متفاوت از اختلال مازوخیسم است و در آن فرد فقط احساس نیاز به رنج کشیدن بدون تخیلات جنسی را تجربه میکند.

سادومازوخیسم (sadomasochism)

سادومازوخیسم به شرایطی اطلاق می شود که فرد مبتلا هم از آزار دادن و هم مورد آزار قرار گرفتن لذت می برد. شرایطی که فرد به نوعی همزمان دارای اختلال سادیسم و مازوخیسم است. این افراد به نسبت بسیار خشن تر از افرادی هستند که تنها یکی از دو نوع سادیسم یا مازوخیسم را دارند.

نوعی رابطه سادومازوخیست وجود دارد که به آن بی دی اس ام (BDSM) گفته میشود. در این رابطه فرد سادیسمی با فرد مازوخیسمی رابطه برقرار می کند و هر دو از برقراری این ارتباط خشنود هستند.

مرده خواهی (necrophilia)

مرده خواهی یا نکروفیلیا نام نوعی انحراف جنسی است که در آن ارضای میل جنسی از طریق تماس جنسی با جسد مردگان حاصل می‌شود. این نوع انحراف یکی از عجیب ترین و وحشتناک ترین اختلالات جنسی به شمار می آید و منحصر به جنس خاص نیست. برای مثال در کشور ایتالیا یک مرده شور با بیش از 100 زن مرده رابطه برقرار کرده بود و در مورد دیگر دختری 18 ساله در امریکا با جسد همکلاسی دختر خود !!!

مرده خواهی معمولا به دو صورت وجود دارد:

  1. قتل افراد زنده و سپس تماس جنسی با اجساد آنها که این نوع بیشتر به سادیسم مرده خواهی شهرت دارد.
  2. مرده خواهی مطلق : که در این نوع انحراف افراد با دسترسی به اجساد از طریق دزدیدن از گورستان، مرده شور خانه، بیمارستان و مراکز درمانی اقدام به ارتباط جنسی با اجساد می کنند.

مالش دوستی (frotteurism)

فرد مبتلا به این اختلال معمولا در مکان های عمومی و پرازدحام مثل مترو و اتوبوس به مالش بدن یک فرد غیر منتظر با دستها یا مالیدن آلت تناسلی اش به بدن شخص اقدام میکند. این اقدام ممکن است تنها منبع ارضای جنسی آنها باشد زیرا این افراد معمولا بسیار منزوی هستند.



عورت نمایی (exhibitionism)

فرد میل شدیدی به نمایش آلت تناسلی اش به یک فرد غریبه یا فرد غیر منتظر دارد. معمولا مرد ها به این عمل دست میزنند و آلت خود را به جنس مخالف نشان می دهند.

طبق نظریه ی روان پویشی فرد از این طریق می خواهد مردانگی خود را نشان دهد و از واکنش دیگران نظیر ترس، تعجب یا اکراه لذت می برد. فرد به طور ناخودآگاه احساس ناتوانی جنسی یا اختگی دارد که ریشه در کودکی دارد.

تحریک جنسی با پیش بینی انجام این عمل صورت می گیرد و ارگاسم در ضمن عمل یا بعد از آن انجام می گیرد. در واقع موضوع اصلی سایر پارافیلیاهای مربوطه هم حول نشان دادن و نگاه کردن هستند.

تماشاگری جنسی (voyeurism) یا (scopophilia)

در این اختلال فرد اشتغال ذهنی شدید و مکرر درباره ی دید زدن افراد برهنه یا کسانی که در حال تعویض لباس یا انجام عمل جنسی هستند دارد که با تخیلات و اعمال مربوطه همراه است. نخستین تجربه ی دید زدن معمولا در کودکی رخ می دهد و در مردها شایع تر است. افراد در ضمن دید زدن یا پس از آن به خود ارضایی دست می زنند.

‎یادگار خواهی (fetishism)

در این اختلال که کم آزار ترین نوع اختلال پارافیلیا (انحراف جنسی) است، اشیایی که با بدن ارتباط نزدیکی دارند مثل جوراب، کفش، لباس زیر و… باعث تحریک جنسی فرد می شوند. ممکن است شئ مورد نظر مستقیما فعالیت جنسی فرد را تشکیل دهد (خودارضایی با شئ موردنظر) یا ممکن است در رابطه ی جنسی به کار گرفته شود.


همچنین بخوانید: حقایقی علمی درباره ی فوت فتیش ؛ هرآنچه باید در این باره بدانید!


ماهیت یادگار یا شئ موردنظر به این صورت است که فردی مورد علاقه، موردنیاز یا حتی آسیب رسان را در دوران کودکی یادآور می کند و در همان دوران تثبیت شده است. فتیشیسم تقریبا فقط در مردها وجود دارد و در دوران نوجوانی شروع می شود و معمولا به صورت مزمن استقرار می یابد.

از سایر اختلالات پارافیلیک می توان: هرزه درایی تلفنی و کامپیوتری، عضو خواهی، حیوان خواهی، مدفوع یا ادرار خواهی را نام برد که خیلی شایع نیستند.

در ادامه بخوانید: