ازدواج با فاصله سنی زیاد در افراد مشهور یا سلبریتی زیاد است. هریسون فورد و کالیستا فلاکهارت، بیانسه و جی زی، بلیک لایولی و رایان رینولدز، این ها فقط چند مورد از لیست زوج های مشهوری هستند که تفاوت سنی بیشتر از ده سال دارند، که البته از محبوبترین و محترم ترین زوج های هالیوود نیز هستند.

وقتی صحبت از عشق باشد، ازدواج آنها نشان دهنده ی این است که تفاوت سنی معنایی ندارد. پس به خواندن ادامه دهید تا پی ببرید این زوج ها – و زوج های دیگر با تفاوت سنی زیاد- چه می دانند که بقیه ما نمی دانیم.


همچنین بخوانید:


1. جامعه به رابطه ی شما به چشم لکه ننگ نگاه خواهد کرد!

تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، به این پی برد که “افراد معمولا رابطه هایی را که در آن یکی از زوج ها تفاوت سنی زیادی نسبت به دیگری دارد را بد می دانند”. و این قطعا تاثیر منفی بر رابطه دارد. اگرچه، محققین معتقدند ” فردی که زیاد به او اهمیت داده نمی شود و شانس بهتری برای ایجاد یک رابطه ندارد و یا با در نظر گرفتن اینکه سطح انتخاب های دیگرش نسبت انتخاب کنونی اش پایین تر است، جبران زیان می کند، بنابراین علاوه بر نگاه بد جامعه به رابطه شان، تعهد خود را با شریک کنونی اش محکم تر می کند.

به این معنا که در حالی که می دانید قضاوت دوستان و خانواده بدون شک تاثیر سو بر رابطه شما دارد، اما وقتی در نظر می گیرید که زندگی با کس دیگر می تواند چقدر بد باشد، ازدواج تان محکم تر می شود.

2. سن عقلی تان از سن تقویمی مهم تر است!

همه ی ما افرادی را ملاقات کرده ایم که ۵۰ سال سن دارند، اما با ۲۳ ساله هایی که آخر هفته هایمان را با آنها می گذرانیم تفاوتی ندارند. همچنین با افرادی ملاقات کرده ایم که در دهه دوم زندگی شان هستند، اما انگارجوری به دنیا آمدند که از بدو تولد در حال مطالعه بودند.

همچنین وقتی که صحبت ازدواج می شود، سن عقلی شما اغلب می تواند از اهمیت بیشتری نسبت به دهه ای که در آن به دنیا آمدید داشته باشد. ساسمن به مجله اینسایدر گفت: ” فکر می کنم وقتی شریک جوان تر نسبت به سن خود بالغ تر باشد، و شریک بزرگتر سرزنده تر و شاید حتی کمی نابالغ تر باشد رابطه شان خوب پیش می رود”.

یکی از کاربران در سایت ردیت نوشت:” من ۴۲ ساله ام و زنم ۲۲ ساله است. او به نسبت سنش بالغ تر است. ما مشکلات و بگومگو های بسیار کمی داریم. ۳ سال با هم بوده ایم و اخیراً به او پیشنهاد ازدواج داده ام. اگر اینقدر پخته و بالغ نبود رابطه مان خوب پیش نمی رفت. و خیر، هیچ ربطی به بحران میانسالی ندارد. هیچ وقت تا این اندازه در رابطه ای احساس خوشحالی نکرده ام “.

3. هر چقدر سن بیشتری داشته باشید، برایتان راحتتر می شود!

تحقیقات نشان داده اند که تفاوت سنی میان یک فرد ۲۰ ساله و یک فرد ۴۰ ساله می تواند نسبت به فاصله سنی، برای مثال، یک فرد ۵۰ ساله و یک فرد ۷۰ ساله مشکلات بیشتری ایجاد کند. گمان می شود که این به خاطر شکاف عظیم در مراحل زندگی افراد گروه اول است.

چیزی که مسئله ساز است این است که یکی از طرفین هنوز بخواهد که همیشه بیرون برود، و دیگری در مرحله ای از زندگی باشد که بخواهد وقت بیشتری را در خانه بگذراند. در حالی که، این مسائل احتمالی با بالا رفتن سن کمتر می شود.

4. بهتر است که زیاد در موردش فکر نکنیم!

در مجموعه ای از پیام ها در مورد زوج های با فاصله سنی زیاد، یکی از کاربران درباره شوهرش، که ۱۲ سال از او بزرگتر است نوشت: ” تفاوت زیادی وجود ندارد. به غیر از اینکه او خیلی بالغ تر از افرادی است که قبلا ملاقات کرده ام.

تنها چیزی که عجیب است این است که ما به این فکر می کنیم چگونه در حالی که من ۸ ساله بوده ام او ۲۰ سال داشت. وقتی ۲۴ سال داشتم، با فردی ۳۴ ساله قرار می ذاشتم، و همه چی خوب و خوش بود تا اینکه فهمیدیم که وقتی او در ۱۸ سالگی فیلم تایتانیک رو دید من هشت سال داشتم. بهتر است که راجع بهش زیاد بحث نکنیم.”

5. سن بالاتر به معنای بالغ تر بودن نیست!

کارل ۵۴ ساله در اینسایدر گفت:”من و شوهرم ۱۹ سال فاصله سنی داریم؛ وقتی شروع به قرار گذاشتن کردیم ۲۱ و ۴۰ سال داشتیم. رابطه مون خوب پیش میره چون این باور رو کنار گذاشتم که سن بیشتری داشتن، به معنای بیشتر دانستن و بهتر عشق ورزیدن نیست و اینطور نیست که یکی از ما بتواند رابطه را بهتر هدایت کند”.

6 . تفاوت ها در تمایلات جنسیتی اهمیت دارد!

یکی از کاربران ردیت نوشت است که شوهرش ۹ سال از او بزرگتر است و به جز کاهش تمایلات جنسی او همه چی عالی است. او نوشت:” الان در سنی هستم که وقتی اولین بار همدیگر را ملاقات کردیم او در این سن بود (۳۱ سالمه) و احساس می کنم الان در اوج تمایلات جنسی خود هستم، اما دیگر نمی شود مثل آن زمانی که او ۳۱ سال داشت رابطه جنسی داشته باشیم”.



این مسئله ای رایج میان زوج هایی با تفاوت سنی زیاد است، اما او همچنین نوشت، “با این حال هر زمان که من نیاز داشته باشم اینکار را انجام می دهد” چون ” او شوهر و همسر عالی است”. از این ها گذشته، رابطه جنسی همه چیز نیست، و معمولا در هر صورت رابطه جنسی میان زوج ها بعد از مدتی سردتر می شود.

7. این روابط تفاوت زیادی با روابط عادی (با فاصله سنی کم) ندارند!

کیث ۴۲ ساله در اینسایدر گفت: ” من و جیک 21 سال است که با هم هستیم. فاصله سنی ما هیچ وقت مسئله ساز نبوده است. اندازه فاصله سنی مهم نیست، باید همدیگر را همانطور که هستید قبول کنید، به اضافه ی همه چیزهایی که شما رو بدون شک عصبانی و دیوانه می کند، تا اینکه متوجه بشوید او هم ایراد های خودش را دارد.

در ادامه بخوانید» علت تماشای پورن ؛ چرا افراد پورن تماشا می کنند؟ 

مسئله توافق، صداقت، و راحت بیان کردن آنچه که احساس می کنید است.

8. این روابط می تواند باعث شود شما احساس جوان تر بودن کنید!

یکی از کاربران ردیت نوشت: ” الان من از نامزدم 8 سال بزرگتر هستم و این نکات مثبت خودش رو داره. چون بزرگتر هستم در مواقع ضروری دانشم رو به اشتراک می ذارم و راهنمایی می کنم و این خیلی باحاله. زندگی جالبه چون تو ایستگاه زندگی همیشه از اون یک ایستگاه جلوترم.

وقتی که به کالج می رفت من تازه فارغ التحصیل شده بودم. وقتی که شروع به کار کرده بود من تازه کار “واقعی” ام رو پیدا کرد بودم و غیره. این موضوع باعث شد همزمان هم احساس مفید بودن و هم احساس جوان تر بودن از سن واقعی ام بکنم “.

در ادامه بخوانید » آیا روان درمانی آنلاین موثر است؟ 

9. اما بچه دار شدن می تواند مسئله ساز باشد!

همان کاربر نوشت که: ” سن من بالا رفته و همسرم هنوز داره که تصمیم می گیره که آیا واسه بچه دار شدن و اینجور چیزها آماده است یا نه. کاملا تردید اون رو درک می کنم، اما صدایی تو سرم هست که داد می زنه وقتم برای بابا شدن داره تموم میشه در حالی که اون تازه داره آماده میشه. شاید این یکی از بزرگترین مشکلاتی است که جدیداً در رابطمون باهاش برخوردیم اما چون مشکل روزمره نیست، خیلی در موردش صحبت نمی کنیم”.

در ادامه بخوانید » عزت نفس چیست؟

10. رابطه داشتن با مرد مسن تر راحت تر است!

قبول کردن این موضوع شاید خوشایند نباشد، اما تحقیقات نشان داده اند که زنان با شریک مرد مسن تر بیشتر احساس خوشحالی می کنند و نه برعکس. از دیگاه تکاملی گمان می شود ارزش زنان در زیبایی ظاهرشان است که با بالاتر رفتن سن کمتر می شود، در حالی که ارزش مردان در ثروت و قدرت شان است که با بیشتر شدن سن بیشتر می شود”.

11. زنانی که با مردان پیرتر ازدواج می کنند لزوماً مشکل دار نیستند!

تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد نشان داد که علی رغم کلیشه ها، ” ۷۴ ٪ از زنانی که در رابطه با فاصله سنی زیاد بودند، دلبستگی ایمن داشتند” و” این تحقیق، باور رایج که زنانی که مردان بسیار پیر را انتخاب می کنند مشکلات مربوط به پدر یا “Dady issues” دارند را بی پایه و اساس شناخت “. عشق، عشق است.

در ادامه بخوانید » مروری بر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) ؛ اهریمن خود را در آغوش بگیر! 

12. تجربه ی چیزهای جدید با یکدیگر مهم است!

امتحان چیزهای جدید شما را جوان نگه می دارد. رینا ۴۶ ساله گفت: “من و تام در رابطه راه دور هستیم (اون انگلستانه، و من آمریکا). یک ماه تو لندن، یک ماه تو آمریکا (نیورک و میامی) وقت می گذرونیم، و بعد مابین آنها تو جاهای جالب سراسر دنیا همدیگر رو ملاقات می کنیم. این همچنین به خوب پیش رفتن رابطمون کمک می کنه؛ همیشه جدید، جالب، وهیجان انگیزه.”

13. قانون های قدیمی حقیقت دارند!

شنیدید که می گویند: اگر می خواهی بفهمی که فردی سن کافی برای بیرون رفتن با شما را دارد، سنش را تقسیم بر دو کن و به آن هفت تا اضافه کن؟ خب، براساس گفته ی یکی از کاربران ردیت، این حقیقت دارد. او نوشته: ” تجربه شخصی من اینه که قانون نصف سن به اضافه هفت به نظر میاد قضاوت درستی را نشان بده. فاصله سنی زیاد به تنهایی مشکل ساز نیست. اما وقتی به این نتیجه برسی که از دو نسل متفاوت هستید (برای مثال، میان سال + نوجوان) مانعی که باید از میان برداشته بشه خیلی بزرگه.”

در ادامه بخوانید » چرا بعضی ها نمی توانند شاد باشند؟ 

14. به زنانی که از شریکشان بزرگترند بیشتر سخت می گذرد!

هیو جکمن و همسرش، دبورا- لی فرنس اکنون بیش از 23 سال است که باهم ازدواج کردند، و جکمن کم پیش می آید که در مورد همسرش در مصاحبه ها با اشتیاق صحبت نکند. با این وجود، مردم جوری رفتار می کنند که انگار عجیب است که همسرش 13 سال از از او بزرگتر است، حتی تا حدی پیش می روند که بگویند به این معناست که ازدواج شان خجالت آور است.

در ادامه بخوانید »  نشانه ها و علائم افسردگی در مردان چیست؟ 

به نظر فرنس (و در حقیقت برای تمام زنان در هرجای دنیا) این به طرز باور نکردنی توهین آمیز است. او به ماهنامه Australian Woman’s Weekly گفت این “تحقیر آمیز” است که مردم می گویند چقدر او خوش شانس بوده که با مردی جوان تر و خوش تیپ ازدواج کرده است.

15. این روابط جزو اقلیت ها هستند!

کشورهای زیادی هستند که در آن فاصله سنی زیاد عادی محسوب می شود. اما تحقیقات نشان داده در جامعه غربی فقط هشت درصد زوج های متاهل فاصله سنی 10 سال یا بیشتر دارند. باید ذکر شود که این آمار فقط برای روابط ناهمجنس صدق می کند. به دلیل اینکه تحقیقات محدودی در مورد روابط هم جنسگرایان انجام شده است، احتملا در زندگی واقعی این رقم بالاتر است.

در ادامه بخوانید » آسکشوال بودن یعنی چه؟ 

16. کلیشه ها ناخوشایند هستند!

براساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۸ انجام شد، دلیل بد گمانی مردم نسبت به ازدواجهای با فاصله سنی زیاد این است که این ازدواج ها را “بر پایه داد وستد” می دانند و نه “برپایه علاقه”. مردم هنوز فرض می کنند که زوج های با فاصله سنی زیاد برای چیزی غیر از عشق در رابطه هستند (مثل پول در ازای رابطه جنسی). و از همه جالب تر، این تحقیق همچنین نشان داد در واقع افراد جوان تر نسبت به افراد مسن تر بیشتر مستعد به قضاوت اینگونه همسریابی ها هستند؛ علی رغم این که مشهور به روشن فکر تر بودن در مورد روابط سنتی هستند.

17. مجبوری نادیده بگیری!

جاش هترینگتون روان پزشک خانواده که در شیکاگو کار می کند می گوید: زوج هایی که فاصله سنی زیادی دارند باید با مردمی سر و کار داشته باشند که فرض می کنند یکی از زوج های سن دار تر اغلب نقش پدر یا مادر را دارد. این امر بسیار معذب کننده است. به همین منوال، این زوج ها باید “فراتر از رابطه روی کاغذ بروند”.



کار آسانی نیست اما می توانید از کاترین مک پی الهام بگیرید. وقتی این بازیگر ۳۴ ساله اعلام کرد که او با دیوید فاستر ۶۸ ساله تولید کننده موسیقی نامزد کرده است، یک توییت گستاخانه به اشتراک گذاشت که حاوی یک ایموجی حلقه و گیف آریانا گرانده بود که می گفت،”برام اهمیتی نداره”

18. همدلی مهم است!

هدرینگتون می گوید که یکی از بزرگترین چالش هایی که زوج های با فاصله سنی زیاد با آن رو به رو می شوند این است که آنها به سختی می توانند با تجریبات یکدیگر ارتباط برقرار کنند. او می گوید “انچه که من بیشتر می بینم این است که فرد جوان تر به چالشی بر می خورد که فرد مسن تر از قبل با آن برخورد داشته است و بر آن غلبه کرده است، و بزرگتر ها تلاش می کنند که با جوان ترها همدلی کنند.

باید دید باز نسبت به این موضوع داشت که هر فردی بالغ است. به جای اینکه در جایی گیر کنی که خودت را به جای او و تجربیاتش ببینی باید متوجه باشی که او فردی بالغ است”. این واقعا نصحیت خوبی برای زوج هاست.

19. فاصله سنی می تواند به نفع شما باشد!

در تحقیقات مرتبط با این موضوع ضد و نقض هایی وجود دارد. یکی از تحقیقات اخیر نشان داد احتمال طلاق در زوج هایی که فاصله سنی 10 سال دارند به نسبت آنهایی که اختلاف سنی ندارند 39 درصد بیشتر است.
اما حتی نویسندگان این تحقیق اعتراف کردند که ازدواج با فاصله سنی زیاد به معنای مشکل ساز بودن نیست. نویسنده اصلی گفت، ” فقط می تواند به این خاطر باشد که این جور زوج ها از آن دسته زوج هایی هستند که ویژگی هایی خاصی دارند. و به طور میانگین، احتمال بیشتری دارد که به خاطر چیزهای دیگر طلاق بگیرند”.

و تحقیق دیگر نشان داد سطح رضایت، اعتماد و تعهد بیشتر، و حسادت کمتر در رابطه در گزارش زوج ها با فاصله سنی زیاد موجود بود. براساس کمبود شواهد عینی و تعداد فاکتور هایی که عامل رابطه ی خوب می باشند، فرض نمی شود که فاصله سنی نقشی در احتمال طلاق گرفتن شما داشته باشد.

20. شاید حرف همدیگر را نفهمید!

یکی دیگر از شکایات معمول میان زوج ها با فاصله سنی زیاد این است که شاید یه سری از علایق موسیقی و فیلم و فرهنگ اجتماعی شریکتان را درک نکنید. اما، هنوز تعداد زیادی از افراد مسن هستند که از شم فرهنگی خوبی برخوردارند و تعداد زیادی از جوانان هستند که روحیه مسن تر دارند.

21. داشتن علایق مشترک مهم است!

یکی از کاربران ردیت نوشت: ” دوست پسر سابقم وقتی 25 سال داشتم 12 سال از من بزرگتر بود. مسئله بزرگی برام نبود چون همیشه مردان سن بالاتر را ترجیح می دادم و خیلی علایق مشترک داشتیم. عجیب ترین چیز برام وقتی بود که داشتم فرم درخواست پاسپورتم رو پر می کردم، و تاریخ تولد مادرم رو وارد کردم و متوجه شدم اون از لحاظ سنی به مادرم نزدیک تر است تا من. همچنین وقتی 19 سالم بود با مردی 34 ساله دوست بودم. این عجیب تر بود و اون زمان (مشخصاً) خیلی کم تجربه تر بودم. و هیچ وجه مشترکی نداشتیم”.

22. نسبت به این موضوع شوخ طبع باشید!

یکی دیگر از راه های برخورد با بد دانستن ازدواج با فاصله سنی زیاد در جامعه این است که درموردش در داخل و بیرون رابطه شوخ طبعی کنیم. جولی 60 ساله از ازدواجش با برندی 39 ساله می گوید، ” وقتی برادر شوهرام در مورد ازدواج با همسر جوانم من رو دست می انداختن و می گفتند او را از گهواره دزدی من جواب می دادم: شوخی می کنید؟ اون از خانه سالمندان دزدی کرده”.

23. تصمیم راحتی نیست!

یکی از بحث برانگیزترین زوج های سال های اخیر که ازدواج با فاصله سنی زیاد  داشتند، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه و همسرش بریجیت ماکرون است ـ بیشتر به این خاطر که همسر ۶۵ ساله رئیس جمهور تقریبا ۲۵ سال از شوهر ۴۱ ساله اش بزرگتر است. همچنین رابطه عاشقانه آن ها رسوایی به حساب می آید چون وقتی آنها همدیگر را ملاقات کردند، بریجیت معلم دبیرستان ماکرون و در آن زمان متاهل بود. بریجیت به تنهایی در مقابل جذب غیرقابل انکارشان به هم دیگر مقاومت کرد. اما، ماکرون مصمم بود. قبل از تبعید او به پاریس در سال آخر مدرسه اش ظاهراً ماکرون به بریجیت گفت: ” از دست من راحت نخواهی شد. بر می گردم و با تو ازدواج می کنم”.

24. اما این می تواند بهترین تصمیمی باشد که گرفتید!

در سال ۲۰۰۶ ، بریجیت بالاخره از شوهرش طلاق گرفت و یک سال بعد از آن با امانوئل ازدواج کرد. در سال ۲۰۱۷، همسر رئیس جمهور فرانسه به مجله Elle گفت: ” در زندگی زمان هایی است که نیاز است تصمیم های حیاتی بگیری. و برای من این تصمیم حیاتی بود. به همین دلیل، چیزی هایی که در طول این ۲۰ سال گفته شد اهمیتی ندارد. قطعا من و همسرم با همدیگه صبحانه می خوریم با اینکه من پیر هستم و اون جوون. اگه این تصمیم رو نمی گرفتم، چیز بزرگی رو تو زندگی از دست می دادم.

با فرزندانم بسیار خوشبخت بودم، و همزمان احساس می کردم همانطور که منحرفان همیشه می گفتند: باید با این عشق زندگی کنم تا کاملا خوشحال باشم”. وصلت به ظاهر خوششان، و ظاهر متحدشان درمقابله با بحث و جدل ها ممکن است تا حد زیادی به کمتر کردن نگاه بد جامعه به ازدواج با فاصله سنی زیاد در آینده کمک کند (به امید چنین روزی).

25. در آخر، سن مهم نیست!

کارشناسان می گویند وقتی صحبت ازدواج می شود، مسئله مهم داشتن ارزش های یکسان و ساختن یک تیم خوب است. پس ممکن است ازدواج با فاصله سنی زیاد چالش های خاص خودش را داشته باشد، اما تا وقتی که فرد درست را انتخاب کرده باشید، هیچ چیز جلودار تعهد شما به آن فرد نیست.

در ادامه بخوانید: