چرا همیشه استرس دارم؟

احتمالا از آن دسته آدم هایی هستید که از استرس بی دلیل شکایت دارند! حالا هم برای اینکه دلیل استرس بی موردتان را پیدا کنید در اینترنت سرچ کرده اید. و احتمالا دیگر خیلی خسته اید و واقعا نیاز به راهکاری اساسی دارید. می خواهم بگویم که خیلی خوب درکتان میکنم. چون خلیی اوقات خودم هم به همین درد مبتلا میشوم. دردی که خیلی ناگهانی به سراغتان میاید و بی دلیل ذره ذره تمام جانتان را فرا میگیرد. وقتی میگویم تمام جانتان یعنی تمام روزتان و تمام روزتان یعنی کل زندگی تان! پس باید هر چه زودتر اقدام کنید و این مشکل خانمان سوز را از بین ببرید تا بالاخره آرامش واقعی را پیدا کنید. و درست به همین دلیل است که اینبار تصمیم دارم در مورد استرس برایتان بنویسم. اگر می خواهید بدانید دلیل استرس های بی موردتان چیست و چه راه هایی برای از بین بردن استرس هست و در آخر فرق بین اضطراب و استرس را متوجه شوید، با من و مجله وارونه همراه باشید!

چرا بدون هیچ دلیلی استرس دارم؟

ممکن است فکر کنید که دچار استرس بی دلیل هستید، اما یادتان باشد همیشه برای استرس دلیلی هست. در این قسمت به دلایل احتمالی که موجب استرس تان شده اند اشاره میکنم.

  1. ذهنتان این روزها زیادی درگیر است.
  2. روزهای سختی در محل کارتان دارید یا اینکه در زندگی شخصی تان دچار مشکل شده اید.
  3. مشکل سلامتی جدی برایتان پیش آمده است.
  4. به گذشته نگاه میکنید و حسرت میخورید که چرا بیشتر از این برای خودتان وقت نگذاشته اید.
  5. پیش از این خودتان را آدم منعطفی میدانستید، اما این روزها مسائل خیلی آزارتان می دهد.

یادتان باشد که سه مورد اول همیشه و بیشتر از موارد قبلی در زندگی تان اتفاق می افتند. دو مورد آخر هم نشان دهنده این هستند که سطح انتظارتان از خودتان خیلی بیشتر از توانایی هایتان است. این را هم فراموش نکنید که باید منطقی باشید و با هر اتفاقی که زندگی تان می افتد کنار بیایید. جدای از اینها فشار کرونا را نباید از یاد برد. قرنطینه، محدودیت های رفت و آمد و تمام فشارهای مالی و اجتماعی که این روزها تحمل میکنیم سوپر استرس زا هستند و به اندازه خود کویید 19 بر روانمان تاثیر منفی دارند. در ادامه به دلایل مخفی تر استرس اشاره میکنم.


مرتبط: چرا صبح ها با استرس از خواب بیدار می شوم؟ 


 استرس بی دلیل

8 دلیل مخفی که موجب استرس تان می شوند

  1. ممکن است به جای برداشت درست و طبیعی از اتفاقات، تنها بر جنبه ی استرس زای آنها تمرکز داشته باشید.
  2. خیل وقت است که با موضوعات استرس زا دست و پنجه نرم می کنید
  3. شخصیت شما اینگونه است
  4. سابقه روان شناختی شما که شامل کودکی تان، فیزیک بدنتان و روابط اجتماعی تان می شود، شما را اینگونه بار آورده است.
  5. سابقه خانودگی تان
  6. ژن های شما و یادتان باشد که کنترل ژنها هم دست خودتان است.
  7. رژیم غذایی تان
  8. محیطی که در آن هستید

به این نکات مخفی که موجب استرس می شوند خیلی توجه کنید. شرایط حال حاضرتان را ارزیابی کنید. تا ببینید چند مورد از این نکات در خصوص شما صدق مکیند و چقدر اوضاعتان وخیم است. آیا این دلایل هستند که موجب می شوند بیشتر اوقات، آنهم به دلیلی که نمی دانید استرس داشته باشید.

12 محرک استرس زا که علت همیشه استرس داشتن شما هستند

  1. آلاینده های محیط زیست؛ آلودگی هوا، آب و آلودگی نور را نباید از این لیست جا انداخت.
  2. سر و صدا؛ این مورد هم یکی از آلاینده های محیط زیست است اما آنقدر مهم است که تصمیم گرفتم در مورد جداگانه ای بنویسمش. بعضی افراد به صدا بیش از دیگران حساسند. البته همیشه حد استانداردی برای میزان صدای موجود در اطرافمان هست و بالاتر از آن برای سلامتی همه ضرر دارد.
  3. ورزش بیش از حد موجب استرس می شود.
  4. غذای بد مانند خوراکی های فرآوری شده استرس زا هستند.
  5. حساسیت غذایی و آلرژی ها، سو جذب مواد غذایی و معدنی
  6. به هم خوردن چرخه طبیعی نور در زندگی روزمره مان. البته ما نسبت به خیلی اتفاقات طبیعی کنترلی نداریم اما می توان میزان استفاده از تلویزیون و اینترنت را کنترل کرد.
  7. اعتیاد
  8. خواب ناکافی هم استرس زاست. خواب ناکافی گاهی به دلیل زیاد شدن زمان بیداری و گاهی به دلیل به هم خوردن چرخه ی خواب و بی خواب شدن برای سلامتی مضر بوده و از دسته ی استرس زاها محسوب می شود.
  9. کم آبی بدن استرس زاست. یادتان باشد که 60 درصد از بدن مردان و 70 درصد از بدن زنان زا آب تشکیل میدهد.
  10. هوای خیلی سرد، خیلی گرم و خیلی مرطوب موجب استرس می شود.
  11. داروهایی که مصرف میکنید مانند ضد افسردگی ها و بنزودیاسپین ها که به منظور القای خواب، ضد اضطراب و ضد اسپاسم و داروی بیهوشی مصرف می شوند.

12 نشانه و علائم استرس

در این قسمت به نشانه های استرس دائم اشاره میکنم. پس اگر همیشه استرس دارید یک یا چند مورد از این علائم آزارتان میدهد.

  1. احساس خستگی حتی بدون انجام دادن کار سنگین
  2. با خستگی از خواب بیدار می شوید و از اول صبح نگران هستید و افسرده
  3. با رویاهایی می بینید مشکل دارید
  4. احساس افسردگی میکنید
  5. دائما نگرانید که چه اتفاقی می افتد و ممکن است به اندازه کافی خوب نباشید
  6. خشم، وحشت و زودرنجی
  7. مشکل تمرکز دارید
  8. مشکلات خواب دارید، همیشه موقع خواب لیستی بلند بالا از کارها به سراغتان می آیند و شما دائما در حال فکر کردن هستید و نمی توانید بخوابید.
  9. برای سرپا ماندن در طول روزخیلی قهوه می خورید
  10. مشکلات سلامتی دارید
  11. ریزش مویی که دلیلش استرس همیشگی باشد
  12. درد قفسه سینه که بی دلیل باشد
  13. سر درد
  14. کاهش وزن به دلیل استرس
  15. اضطراب و پانیک اتک
  16. گریه گردن بدون هیچ دلیلی

مرتبط: استرس بر روی کدام عضو از بدن تاثیر می گذارد؟ 


واکنش ذهن و بدن به استرس

غده های آدرنال بدن ما، قهرمان های بدنمان در رو به رویی با استرس و فشار هستند. این غده ها به اندازه گردو بوده و در سمت راست و چپ بدنمان درست بالای کلیه ها قرار دارند. پس اگر به پشت بدنتان، دقیقا بالای کمر دست بزنید جایشان را پیدا میکنید. این غده ها مسئول ترشح هورمون های آدرنالین یا اپی نفرین، کورتیزول و بعضی هورمون های دیگر هستند. پروسه کنترل این هورمون ها 24 ساعت و هفت روز هفته توسط این غده ها کنترل می شود. یعنی بر اساس نیاز بدنتان از این هورمون ها تولید شده و وارد جریان خون می شود.

عجله نکنید. تازه به بخش جالب داستان نزدیک شده ایم. اگر بدنتان دائم در استرس باشد، یعنی شما خیلی بیشتر از آنچه غده های آدرنالتان توان دارند، به این هورمون ها نیاز دارید. وقتی نظام عرضه و تقاضای بدنتان به هم بخورد این دو غده وارد فاز دفاعی شان می شوند. احساس فشار میکنند چون درواقع برای رویارویی با حجم کمی از استرس طراحی شده اند. شاید در گذشته های دور از این هورمون ها فقط برای فرار از دست حیوانات وحشی استفاده می شد و حالا بدنمان از همان غده کوچک ده برابر توانشان کار میکشد. همین جاست که بدنمان کم می آورد و علائم آزار دهنده و خطرناک استرس خودشان را نشان می دهند.می تونید تصور کنید تاثیر استرس بر مغز و بدنمان چیست؟

چطور استرسم را از بین ببرم؟

در این قسمت به 8 راهکار برای از بین بردن استرس اشاره میکنم.

برداشتتان از استرس را تغییر دهید

به زبان و بیانی که دارید توجه کنید تا ببینید چطور با دست های خودتان روزتان را رقم میزنید. شاید با خودتان میگویید: «چه روز گندی داشتم»؛ شاید هم بگویید: «امروز با مشکلات زیادی کلنجار رفتم». امیدوارم متوجه منظورم شده باشید. بدنتان به جمله اول خیلی بدتر از جمله دوم پاسخ می دهد. شاید این خود شما هستید که زندگی را برای خودتان سخت تر میکنید. پس یکی از راه های کنترل استرس در زندگی مدیریت زبانی است که استفاده میکنید.

زمان برخورد با موضوعات استرس زا را کاهش دهید

ممکن است توانایی مدیریت و از بین بردن استرس را در زندگی تان نداشته باشید. اما در هر صورت می توانید با به کار بردن بعضی استراتژی ها کمترش کنید. شاید هم لازم است گاهی فقط بپذیرید شرایطتتان اینگونه است و ادامه دهید.

شخصیت را می توان عوض کرد؟

آیا همیشه به چشم یک جنگنده به خودتان نگاه میکنید؟ فکر میکنید جنگیدن با همه چیز و همه کس یکی از بخش های شخصیتتان شده؟ خب! اگر این طور است شاید بهتر است برای تغییر شخصیتتان کمی تلاش کنید.

با گذشته تان کنار بیایید.

ممکن است در کودکی خیلی سختی کشیده باشد. یا دوران سختی در مدرسه و دانشگاه گذرانده باشید. شاید تجربه بدی از یک خطر بزرگ را گذرانده باشید یا رابطه بسیار بدی را تمام کرده باشید. تمام این ها در کنار هم باعث می شوند نسبت به همه چیز و همه کس گارد بگیرید. این یعنی بدنتان حتی قبل از بیدار شدن اول صبح استرس دارد. با خودتان فکر کنید این حجم از استرس چه بلایی بر سرتان می آورد؟

با سابقه خانوادگی تان کنار بیایید

سابقه خانوادگی تان همینی هست که هست. شما توانایی تغییرش را ندارید و باور کنید تمام جنجال های روانی و فیزیکی خانوادتان روی سلامت شما هم تاثیر دارند. شاید لازم باشد منطقی تر با این موضوع برخورد کنید و با مشاوره با یک کاربلد این چالش را هم پشت سر بگذارید.

تغییر ژن ها

شاید ژن هایتان را از خانواده تان به ارث برد باشید. شاید آنها در کودکی خیلی به شما استرس وارد می کردند. اما شما هم توانایی ژنتیکی مقابله با چالش های استرس زا را دارید. هر چه باشد این روزها همه میدانند که بشر می تواند در مواجهه با شرایط متفاوت زندگی ژن های خاموش را روشن، و ژن های روشن را خاموش کند.

رژیم غذایی تان را تغییر دهید

از میوه ها و سبزیجات همان هایی را بخورید که میدانید طبیعی و ارگانیک هستند. دور هر چیزی که در کارخانه ها تولید می شود و با نام غذای فرآوری شده تولید می شود خط بکشید. برای همین منظور بخوانید: برای کاهش استرس چه بخوریم؟ 

هم زیستی با طبیعت

هرگز فراموش نکنید که بدن و ذهن شما برای زندگی در طبیعت طراحی شده است. یعنی بدن ما هزاران سال پیش در طبیعت وحشی بوده و برای مقابله با استرس های آن دوران کارایی دارد. انس گرفتن با طبیعت، استرستان را کم و بالانس جسم و ذهنتان را برقرار میکند.

 استرس بی دلیل

از بین بردن استرس بی دلیل در سه مرحله

مرحله اول: خودتان را بشناسید و کمک بخواهید

با یک متخصص خوب صحبت کنید تا مشکلتان تشخیص داده شود. آنها با بررسی علل و علائم می فهمند مشکلتان چیست و با این روش خیلی زودتر از شر استرس های بی موردتان خلاص می شوید.

مرحله دوم: لیست 12 موردی از انواع استرس ها را باز هم بخوانید

حتما از این موراد نت بردارید. یک به یک چکشان کنید تا دلیل استرستان را بفهمید. شاید بهترین راه برای حل مشکل رو در رو شدن با آن هاست تا ندیده گرفتنش

مرحله سوم: در رفتارتان تغییر ایجاد کنید

محرک های دم دستتان را کم کنید؛ سیگار، شکر، قهوه، چای پر رنگ، شکلات، نوشیدنی های شیرین و هر چیزی که اسپارتام دارد کنار بگذارید. «نه» گفتن را یاد بگیرید. هر زمان که وقت داشتید پادکست های صوتی آرام بخش دانلود کنید و گوش دهید. هم به صرفه است و هم ضد استرس. دست از انجام دادن کارهای تکراری که خسته تان میکنند بردارید. شما فقط یکبار زندگی میکنید و اگر همان اشتباه ها را تکرار کنید استرس هایتان هم ثابت باقی میمانند. ایده آل گرایی را کنار بگذارید. رسیدن به آرزوها خوب است اما اگر نشد به نشده ها واگذارش کنید تا با چشم خودتان ببینید به چه آرامشی می رسید.


مرتبط: نشانه های خاموش استرس که شما را بیمار می کنند را بشناسید! 


فرق استرس با اضطراب

خب تا به این جای کار با استرس، دلایل آشکار و پنهانش آشنا شدیم. حتی راهکارهای از بین بردن استرس را هم مرور کردیم. اما یک جای سوال هنوز هم باقی است. اگر تمام این موراد را بررسی کردید و هنوز هم حس بدتان باقی بود، اگر تمام دلایل استرس را بررسی کردید و هیچ کدام در مورد شما صدق نمی کرد شما اضطراب دارید نه استرس! یادتان باشد که عموم مردم استرس را با اضطراب یکی میدانند. این در حالی است که این دو خیلی با هم تفاوت دارند. در واقع استرس همیشه دلیل دارد. شاید فرد دلیلش را نداند. اما همیشه دلیلی برای استرس هست و اگر دلیل استرس برطرف شود خود استرس هم از بین می رود. این در حالی است که اضطراب دلیلی ندارد، پس اگر می خواهید در مورد اضطراب بدون دلیلتان، تشخیص و درمانش بیشتر بدانید با من و مجله وارونه همراه باشید.

برخلاف آنچه تصور میکنید اضطراب مشکل شایعی است

اضراب ترسناک است. هر جا می روید همراهتان می آید و تمام لذت های زندگی تان را میگیرد. ممکن است کنار خانوادتان و در خانه باشید. بدون هیچ مزاحمی اما اضطراب رهایتان نکند. ممکن است باعث شود بعضی از مهم ترین کارهای زندگی تان را عقب بیاندازید. فقط و فقط به این خاطر که حسی مانند مگس مدام پس سرتان را آزار می دهد. تمام این حس ها زمانی بدتر می شوند که ندانید این اضطراب برای چیست؟ وقتی نمیدانید برای چیست نمیتوانید توصیفش کنید و به همین خاطر است که اضطراب بشر را گوشه گیر میکند.

عجیب هم نیست. نمی توانید از دردهایتان برای کسی بگویید و شریکی برای لحظات ترسناک زندگی تان ندارید. اما یادتان باشد شما تنها نیستید. بر اساس آخرین آمار و ارقام به دست آمده اضطراب مشکل شایعی است و سالانه 40 میلیون بزرگسال را درگیر خودش میکند. جالب این جاست که این مشکل درمان دارد. با این وجود تنها 36 درصد از بیماران مضطرب درمان می شوند. شاید به این خاطر که خیلی ها درمانش را قبول ندارند و خیلی ها هم تصور میکنند اصلا مشکلی ندارند. پس نتیجه میگیریم که آگاهی از مشکل اولین قدم در درمان است.


مطلب پیشنهادی: مشکلات جسمی که باعث اضطراب می شوند و باید ابتدا آنها را رفع کنید! 


چرا بدون هیچ دلیلی اضطراب دارم؟

اضطراب دلایل متفاوتی دارد. مانند استرس، ژنتیک، کارکرد مغز، حوادث ناخوشایند زندگی و عوامل محیطی. این علائم با داروهای ضد اضطراب کاهش پیدا میکنند. اما با این وجود هستند کسانی که در عین مصرف دارو مضطرب هستند و پانیک اتک را تجربه میکنند. بهترین درمان برای این افراد مجموعه ای از دارودرمانی و تراپی شناختی است. بر این اساس اگر اضطراب ناشی از حادثه باشد با حساسیت زدایی از طریق چشم و پردازش مجدد قابل درمان خواهد بود.

یادتان باشد که برای اضطراب همیشه محرکی هست. شاید یک حادثه یا فکر؛ که پاسخی مضطرب کننده خواهد داشت. بیشتر مردم به این محرک ها باوری ندارند و فکر میکنند بی دلیل مضطرب می شوند. حالا می خواهم کمی از پاسخ های طبیعی بدنمان در مواجهه با خطر برایتان بگویم. سیستم عصبی مان طوری طراحی شده که یکی از این سه روش را در پیش میگیرد. یا میجنگیم، یا فرار میکنیم یا خشکمان میزند. اما نکته این جاست که سیستم عصبی ما برای حفظ جانمان این سه گزینه را پیش رویمان میگذارد. این در حالی است که اکثر محرک هایی که این روزها با آن مواجه می شویم خطر جانی برایمان ندارند و سیستم عصبی مان به اشتباه این سه گزینه را رو به رویمان میگذارد. در نتیجه مضطرب می شویم و گیج! نمی دانیم کدام راه است و کدام بیراه!

آیا به روانشناس احتیاج دارم؟

هر مشکلی که از کنترلتان خارج می شود و شما را از انجام دادن کارهای روزمره باز میدارد نیاز به درمان دارد. شرایط وقتی بدتر می شود که علائمتان رو به وخامت می گذارند و در این صورت باید با سرعت بیشتری عمل کنید. این را هم بگویم که مشکلات روانشناختی طیفی از علائم را شامل می شوند. ممکن است بعضی ها علائم کمتر و سبکتری داشته باشند و با دارودرمانی خیلی زود جواب بگیرند. این در حالی است که بعضی دیگر علائم وخیم تری دارند و همراه با دارودرمانی نیاز به تراپی هم دارند. پس خیلی مهم است که بدانید علائمتان چقدر شدید هستند؟ و اینکه آیا واقعا نیاز به درمان دارید یا نه؟ اگر علائم زیر را داشتید نیاز به درمان دارید. این علائم شامل:

  • در یک لحظه در مورد خیلی چیزها اضطراب دارید و فکرتان مدام بین موضوعات مختلف میچرخد
  • در یک ماه 6 بار یا بیشتر مضطرب می شوید
  • اضطرابتان غیر قابل کنترل می شود
  • بی قراری و زودرنجی
  • خستگی مزمن بدون هیچ دلیل
  • عدم تمرکز و هرز گشتن ذهن بدون هیچ دلیلی
  • درد عضلانی
  • سخت بخواب رفتن و سخت بیدار شدن از خواب

یادتان باشد که نیاز به کمک داشتن خجالت ندارد. پس هر وقت حس کردید نیاز به درمان دارید اقدام کنید. چون که بهترین کار برای شما همین است.

درمان اضطراب

اقامت درمانی یکی از بهترین راه ها برای درمان اضطراب است. لازم به ذکر است که انواع متفاوتی از اضطراب وجود دارد و درمان خوب آن است که با تشخیص درست شروع شود و زمان کافی برای بهبود بیمار را فراهم کند. کلینیک هایی که محل اقامت و درمان را برای بیماران فراهم میکنند بر مشکلات زمینه ای که باعث ایجاد اضطراب می شوند تمرکز میکنند! در این اقامت گاه ها درمان 24 ساعته خواهد بود. پس هر زمانی از شبانه روز که خواستید می توانید از حمایتشان استفاده کنید. خوبی اش این است که هیچ وقت تنها نیستید و آدم هایی با مشکلات مشابه کنارتان هستند و یکدیگر را خیلی خوب درک میکنید. از تمام کارها و آدم هایی که اضطرابتان را وخیم تر میکنند هم دور می مانید. پس این روش درمان محل امنی برای ذهن و فیزیکتان است.

در ادامه بخوانید: با تکنیک بسیار موثر “دکمه ی فشار” برای کاهش اضطراب و افکار منفی آشنا شوید!