تاثیر شبکه های اجتماعی

طی یک مطالعه تجربی جدید و جالب از دانشگاه پنسیلوانیا اولین رابطه بین تاثیر شبکه های اجتماعی بر احساس تنهایی و افسردگی کشف شد. این مطالعه مشخص کرد کاهش استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند موجب بهبود احساس تنهایی و افسردگی شود!

در این مطالعات 143 شرکت کننده به مدت 4 هفته مورد بررسی قرار گرفتند.در ابتدای مطالعه همه افراد یک تست وضعیت ذهنی را انجام دادند که شامل هفت مقیاس اعتبار سنجی مختلف بود. برای اندازه گیری انواع آسیب ها نظیر ؛ احساس تنهایی، افسردگی و ترس از دست دادن!

در هفته اول به شرکت کنندگان اجازه استفاده از شبکه های اجتماعی بصورت معمول داده شد.برای سه هفته بعد، افراد به دو گروه کنترل تقسیم شدند، گروه اول که به آنها اجازه استفاده از شبکه های اجتماعی بصورت معمول داده شد و گروه کنترل دوم که گروه تجربی بود و به آنها اجازه استفاده از شبکه های اجتماعی تنها در 30 دقیقه در روز داده شد. 10 دقیقه برای اینستاگرام، 10 دقیقه برای اسنپ چت و 10 دقیقه برای فیسبوک.

هر شرکت کننده اسکرین شاتی از مصرف باتری خود را هر شب برای بررسی میزان استفاده او از شبکه های اجتماعی برای محققین ارسال میکرد و تست های وضعیت ذهنی نیز در آخر هر هفته انجام می شد.


همچنین بخوانید » با ۶ فایده شبکه های اجتماعی آشنا شوید !


ملیسا هانت، یکی از محققان پروژه، توضیح می دهد: “ما تصمیم گرفتیم که مطالعات بسیار جامع و دقیقی داشته باشیم که از لحاظ اکولوژیکی نیز معتبر باشد.” او می گوید کاهش استفاده زمان از شبکه های اجتماعی باعث کاهش احساس تنهایی و افسردگی می شود. این تاثیرات در افرادی که قبل از ورود به این مطالعات افسرده بودن برجسته تر بود و بهبود چشمگیری در این افراد مشاهده شد.

با این که نتایج این مطالعات بصورت واضح مشخص می کند که کاهش زمان استفاده از شبکه های اجتماعی باعث بهبود وضعیت ذهنی و افسردگی افراد شرکت کننده شده اما این مطالعات محدودیت هایی نیز دارد. در این مطالعات تنها از 3 شبکه اجتماعی برای بررسی و نظارت استفاده شد، این در حالی است که شرکت کنندگان در طول تحقیقات می توانستند هر چقدر که می خواهند در سایر شبکه های اجتماعی نظیر توییتر ، مسنجر و … وقت بگذرانند. همچنین نظارت بر روی شرکت کنندگان فقط بر روی موبایل بوده و محدودیت استفاده بر روی کامپیوتر های شخصی نبوده !

یکی از یافته های جالب در این تحقیق این است که افراد حاضر در گروه تجربی کاهش احساسات تنهایی را پس از محدود کردن استفاده از رسانه های اجتماعی خود را نسبت به گروه دیگر نشان دادند.

هانت می گوید : “این شاید کمی عجیب باشد، که کاهش استفاده شما از رسانه های اجتماعی در واقع باعث می شود شما کمتر احساس تنهایی کنید! بسیاری از مطالعات انجام شده بر روی شبکه های اجتماعی نشان دهنده مقیاس عظیمی از مقایسه های اجتماعی هستند! برای مثال در شبکه اجتماعی اینستاگرام به راحتی می توانید به این نتیجه برسید که زندگی بسیاری بهتر یا باحال تر از زندگی شماست!

هیچ زمان استفاده مطلوب از رسانه های اجتماعی در این مطالعه تعیین نشده است، اگر چه نتیجه گیری کلی نشان می دهد که کاهش مصرف تا حداکثر 30 دقیقه در روز ممکن است سودمند باشد.

متوسط ​​استفاده روزانه رسانه های اجتماعی در طول هفته اول تحقیق در این مطالعه نشان می دهد اکثر افراد از این شبکه های اجتماعی برای 60 تا 75 دقیقه در روز استفاده می کنند.(این مدت در ایران فک کنم وحشتناک باشه به روزی4-5 ساعت برسه !!!!)

محققان خاطرنشان می سازند که مطالعه بیشتر در مورد جزئیات این پروژه الزامی است، زیرا فرض می شود که ممکن است سطح بهینه ای از مدت زمان استفاده می تواند تعیین شود. همچنین غیر منطقی نیست فرض کنیم حذف کلی این شبکه های اجتماعی نیز می تواند تاثیرات منفی در وضعیت ذهنی افراد داشته باشد مخصوصا جوانان!

این مقاله در Journal of Social and Clinical Psychology منتشر شده است.