آیا اسکی برای پیشگیری از افسردگی مفید است؟ وقتی صحبت از ورزش های محیط باز می شود، هیچ ورزشی بهتر از اسکی روی دانه های درخشان برف با صداهای طبعیت بکر و آرام آن نیست!

اگر فکر می کنید فعالیت هایی مانند اسکی برای سلامت روان تان نیز مفید هستند، تحقیقات جدید از سوئد نشان می دهد که درست فکر می کنید.

دانشمندان پس از تجزیه و تحلیل سوابق سلامتی اسکی بازان، متوجه شدند که خطر افسردگی و زوال عقل کمتر آنها را تهدید می کند.



اسکی بازان 50 درصد کمتر از دیگران به زوال عقل و افسردگی مبتلا می شوند. همچنین خطر ابتلا به پارکینسون، یک بیماری عصبی دژنراتیو در اسکی بازان کمتر است.

محققان دانشگاه لوند و دانشگاه اوپسالا طی 2 دهه تحقیقاتی را در روی 200000 نفر از شرکت کنندگان در مسابقه اسکی در سوئد – انجام دادند و این نتایج را به دست آوردند. 

جالب است بدانید که محققان دریافتند: خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، یک اختلال عصبی مهم دیگر، در بین اسکی بازان کمتر نیست. این یافته در واقع با مطالعات قبلی در این زمینه مغایرت دارد، که نشان می دهد فعالیت بدنی می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد. اما به نظر می رسد کسانی که از نظر جسمی فعال هستند، دارای “موتور ذخیره” هستند که شروع بیماری را به تعویق می اندازد.

آیا می توان از اسکی برای درمان افسردگی کمک گرفت؟

این یافته ها شواهد محکمی است که نشان می دهد فواید فعالیت بدنی فراتر از سلامت قلب و عضله سازی است – فعالیت های بدنی می توانند سیستم عصبی تان را نیز تقویت کنند.

اسکی ورزشی است که در فضای آزاد و طبیعت انجام می شود. در اسکی افراد علاوه بر فعالیت بدنی بالا که برای بالا بردن خلق و دوپامین و سرتونین (هورمون شادی) مفید است، هیجان زیادی را نیز تجریه می کنند. اسکی بازها با طبیعت و زمین ارتباط خوبی می گیرند و همین باعث بالا رفتن حس سرخوشی و لذت در آنها می شود. 

پس اسکی می تواند به دلیل سطح بالای فعالیت بدنی و هیجانی که همراه خود دارد، در وهله ی اول باعث پیشگیری از افسردگی و سپس به عنوان کمکی برای درمان افسردگی در نظر گرفته شود.