قرار گرفتن مداوم در معرض اخبار بد، می تواند شما را دچار سندرم خبر بد کند. بسیاری از شما به دلیل اینکه می خواهید از اوضاع و احوال اطراف تان با خبر باشید، مدام اخبار را پی گیری می کنید. از طرفی بسیاری از اخبار اگر پی گیری هم نشوند، انقدر بزرگ و تلخ هستند که حتما به گوش تان خواهید رسید.

این اواخر در کشور عزیزمان شاهد اخبار تلخ پی در پی و زیادی بوده ایم و صبح های زیادی را با اخبار بد شروع کرده ایم. اما شنیدن این اخبار بد و تلخ به طور مداوم چه تاثیری روی ما خواهد داشت؟ یکی از تاثیرات احتمالی درگیر شدن ما با سندرم خبر بد است. در ادامه با ما همراه باشید تا با این سندرم آشنا شوید.



قبل از هر چیز بهتر است معنای سندرم یا نشانگان را بدانید. سندرم در پزشکی و روانشناسی آمیزه‌ای از علائم و نشانه‌هاست که حاکی از اختلالی خاص است. سندرم خبر بد هم روی روان و هم روی جسم شما تاثیر خواهد گذاشت.

نشانه های آن شباهت زیادی به افسردگی دارند، اما یکی از چیزهای مهمی که این سندرم را از افسردگی متمایز می کند، شدت و طول مدت حضور نشانه ها یا علائم است. در سندرم اخبار بد نشانه ها و علائم کمتر از 2 هفته تداوم خواهند داشت.

افزایش سطح کورتیزول

در نتیجه قرار گرفتن در معرض مداوم اخبار بد، کورتیزول هم به طور مداوم از غدد فوق کلیوی ترشح می شود. کورتیزول هورمون استرس است، بنابراین شما سطح بالایی از استرس و اضطراب را به طور مداوم تجربه خواهید کرد. از طرفی کورتیزول سیستم ایمنی بدتان را تضعیف خواهد کرد و شما نسبت به بیماری ها آسیب پذیرتر خواهید شد.

کاهش انرژی

در اثر سندرم خبر بد احساس خواهید کرد که انرژی تان کاهش پبدا کرده است و بدون اینکه فعالیت خاصی انجام داده باشید، احساس خستگی و بی حالی دارید. حوصله تان سر می رود، اما نمی توانید کاری هم انجام دهید. ترجیح می دهید در خانه بمانید و بخوابید. و احتمالا شبها در به خواب رفتن با مشکل بر خواهید خورد.

کاهش انگیزه

این طبیعی است که زمانی که خبر مرگ انسانها و یا اتفاقات بد دیگر را می شنوید، انگیزه تان برای ادامه زندگی و فعالیت هایی که قبلا از آنها لذت می بردید را از دست بدهید. همه چیز رنگ می بازد و معنای خود را از دست می دهد و زندگی پیش چشم تان پوچ و بی ارزش خواهد شد.

اما شما باید بتوانید در مدت کمی خود را جمع و جور کرده و به فعالیت های عادی و مورد علاقه تان برگردید و زندگی را از سر بگیرید. اگر نتوانید این کار را انجام دهید و انگیزه ای برای کار، تحصیل، کارهای خانه یا تفریح و ارتباط با دیگران نداشته باشید، این نشانه ای بزرگ از وجود مشکل است.

تغییر در اشتها

یکی دیگر از نشانه های سندرم اخبار بد تغییر در اشتها است. ممکن است دچار پرخوری عصبی و یا کاهش اشتها شوید. حتی ممکن است حالتان از غذا و بوی آن بهم بخورد و یا ولع زیادی به خوردن کربوهیدرات ها یا شیرینی جات پیدا کنید.

پرخاشگری

یکی از نتایج متداول شنیدن مداوم اخبار بد، پرخاشگری است. زمانی که شما به طور مداوم اخبار بدی می شنوید که برای درست کردن آنها و یا جلوگیری از پیشرفت و یا بروز دوباره ی آنها، هیچ قدرت و کنترلی ندارید، پاسخ بدیهی خشم خواهد بود. شما از اینکه کنترلی روی امور ندارید عصبانی خواهید شد و به دلایل مختلف با افراد مختلف به بحث و مشاجره و حتی درگیری کلامی و فیزیکی خواهید پرداخت. گاهی حتی بدون اینکه متوجه شوید خشم تان از کجا سرچشمه می گیرد. و سپس از اینکه هیجانات تان هم تحت کنترل تان نبوده حتی عصبانی تر شوید.

لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.