همه ی ما نیاز داریم مهارت انتقادپذیری در محیط کار را در خود ارتقا دهیم. اما پذیرفتن انتقاد اصلا کار ساده ای نیست. برای بعضی از افراد این بسیار سخت است که انتقاد را به صورت شخصی برداشت نکنند. با این وجود، با پردازش دقیق، نگرش مثبت و خود ارزیابی منظم، می توانید انتقادپذیری در محیط کار را بیاموزید و انتقاد را به یک منبع توانمندسازی و موفقیت تبدیل کنید.

مرحله ی اول: پردازش انتقاد

  • از بروز واکنش های احساسی جلوگیری کنید!

انتقاد می تواند واقعا ناراحت کننده باشد، اما سعی کنید در زمانی که ناراحت هستید پاسخ ندهید. برای اینکه شرایط انتقاد را درک کنید کمی به خود زمان بدهید و خود را جمع و جور کنید و بعد پاسخ دهید.

اگر در موقعیت غیرقابل انتظار انتقاد قرار گرفتید، سعی کنید این جمله را بگویید: می توانم برای بررسی چیزی که گفتید کمی وقت داشته باشم؟ قول می دهم که به زودی پاسخ خواهم داد.

  • به دقت گوش کنید!

انتقادپذیری در محیط کار می تواند دشوار باشد و مهم است که دقیقا به آنچه گفته می شود گوش کنید، و آن زمان است که شما مشکلات را درک کرده و می توانید کارتان را بهبود بخشید.

اگر رودر رو بودن با طرف مقابل شما را ناراحت یا عصبی می کند، می توانید درخواست کنید که انتقاد را به صورت کتبی به شما ارسال کنند. (مثل ایمیل یا گزارش درخواست تجدید نظر)، به طوری که بتوانید اطلاعات بیشتری را پردازش کنید. فقط اطمینان حاصل کنید که زمان مناسب را برای جذب آنچه که به شما داده می شود، دارید.

  • حالت دفاعی نگیرید!

حتی اگر شما با آنچه که گفته شده مخالف باشید، هنوز هم مهم است که دیدگاه ها و نظرات دیگر را در نظر بگیرید، به ویژه اگر در زمینه ی موضوعات ذهنی مانند هنر و یا سیاست کار می کنید.


همچنین بخوانید: راز موفقیت مدیران موفق و کارآمد چیست؟


  • یادداشت برداری کنید!

شنیدن انتقاد سخت است، اما باور کنید که دوبار شنیدن آن بسیار سخت تر است. پس حتما از چیزی که به شما گفته شده یادداشت برداری کنید. هر نکته ی خاصی که به شما گفته شده را یادداشت کنید. اینکار باعث می شود که یک اشتباه را دوبار تکرار نکنید و یا مطمئن شوید که به مشکل رسیدگی خواهید کرد.

  • سوالات تان را بپرسید!

اطمینان حاصل کنید که همه ی جوانب انتقاد را درک کرده اید. اگر نتوانید ایرادی که به شما وارد شده را درک کنید نمی توانید عملکردتان را بهبود ببخشید. بنابراین اگر سوالی دارید بپرسید و یا درخواست کنید که روشن تر به شما توضیح دهند. همچنین مطرح کردن سوال از طرف شما به این معنی خواهد بود که شما قصد بهبود عملکرد و یا رفع اشکال کارتان را دارید. 

سوالات تان را به صورت مثبت و مشخص بپرسید. از درخواست کردن پیشنهادات نترسید، شما می توانید بپرسید «چطور می توانم این کار را بهتر انجام دهم؟»


همچنین بخوانید: ۹ لباسی که رئیس تان آرزو می کند از پوشیدن آنها در محل کار دست بردارید!


  • در پایان مکالمه بگویید : متشکرم!

انتقادپذیری در محیط کار بسیار سخت است، اما همچنان مهم است که مهربان باشید و از دیگران بخاطر وقتی که برای بهبود کار شما صرف کرده اند تشکر کنید. حتی اگر در آن لحظه حس سپاسگذاری نداشته باشید، بعدها که مهارت ها و عملکردتان بخاطر آن انتقاد بهبود پیدا کرد، متشکر خواهید بود.

  • اصلاحات را بلافاصله اجرا کنید!

وقت خود را برای ناراحت و گرفته بودن هدر نکنید. در عوض، بلافاصله کارتان را شروع کنید. بهترین کار این است که نقد را با کار تجدیدنظر شده ی تان ترکیب کنید، اینگونه فراموش نخواهید کرد که چه چیزی به شما توصیه شده است.

  • تقاضای یک بررسی غیر رسمی از تلاش تان برای بهبود داشته باشید!

هنگامی که کارتان را اصلاح کردید و یا کار جدیدتان را به روش بهتر و با عملکرد بهتری انجام داید، از رئیس یا ناظر خود بخوانید که نگاهی کلی به کار شما بیاندازد، تا هم او و هم شما مطمئن شوید که انتقادات را در کارتان اصلاح کرده اید.

این نه تنها نشان دهنده احترام و تمایل به بهبود است، بلکه همچنین به شما فرصت می دهد تا مهارت های خود را بدون فشار عملکرد رسمی یا یک رو در رویی و انتقاد دیگر توسعه و ارتقا دهید.

مرحله ی دوم: داشتن نگرش درست

  • این فرض را داشته باشید که مردم سعی می کنند به شما کمک کنند.

انتقادپذیری آسان تر است وقتی فرض کنید افرادی که از شما انتقاد می کنند فقط تلاش می کنند به شما کمک کنند تا کارتان را بهتر انجام دهید. اگر فرض کنیم کسی که از ما انتقاد می کند، قصد دارد ما را تحقیر کند یا حس بدی در ما ایجاد کند، آنگاه احساسات و پاسخ های منفی بروز خواهیم داد که نه به نفع ماست نه طرف مقابل.

سعی کنید روی جنبه هایی از انتقاد که می توانید از آن بیاموزید یا عملکردتان را بهبود ببخشید تمرکز کنید. و توجهی به شیوه ی بیان آن توسط طرف مقابل و یا جنبه های بی اهمیت آن نداشته باشید.

  • برای بهبود و ارتقا دادن خود مشتاق باشید!

یادگیری و تسلط بر شغل یک فرایند عمری است. همیشه کاری هست که افراد با انجام آن بتوانند خود و عملکردشان را بهبود ببخشند، حتی افرادی که به خوبی کارشان را انجام می دهند. همیشه راهی برای بهتر شدن وجود دارد، پس انتقاد را با آغوش باز بپذیرید.  این بخشی از مسیر موفقیت است.


همچنین بخوانید: چگونه نشاط و سرزندگی در محل کار شما را مولد تر و سازنده تر می کند؟


  • پذیرای ایده ها و روش های جدید برای انجام کارها باشید.

ممکن است شما نتیجه ی خوبی بگیرید، اما شیوه ای که کارتان را انجام می دهید اشتباه باشد. افراد مختلف ترجیح می دهند راه های مختلفی را برای انجام کارها امتحان کنند و معمولا بیش از یک راه برای انجام هرکاری وجود دارد. پذیرای جایگزین کردن روش هایتان باشید زیرا این تنها راه یادگیری است.

  • به طور منظم درخواست انتقاد کنید!

این کار ممکن است غیرقابل درک به نظر برسد، مخصوصا اگر از انتقاد نفرت داشته باشید. اما توجه داشته باشید که با درخواست کردن انتقاد شما در موضع قدرت قرار می گیرید.  به جای اینکه بقیه بیایند و ایراد کارتان را بگویند، شما می روید و از آنها می پرسید، حتی اگر همه از کارتان راضی باشند.

می توانید سوالاتی مانند: «چگونه می توانم این پروژه را بهتر انجام دهم؟» «بعدا چه کاری را می توانم بهتر انجام دهم؟» «آیا می توانم کاری انجام دهم تا عملکردم را بهبود دهم؟» بپرسید.

درخواست انتقاد به شما کمک می کند تا مهارت هایتان با سرعت بیشتری ارتقا یابند، که به این معنی خواهد بود که زودتر ترفیع خواهید یافت و یا زودتر مسئولیت های بیشتری به شما داده خواهد شد.

مرحله ی سوم: جلوگیری از دریافت انتقادهای مشابه

  • از اشتباهات تان درس بگیرید.

اگر همواره یک اشتباه را مرتکب شوید، انتقاد هرگز از بین نخواهد رفت. بهتر است اشتباهات جدیدی را با پیشرفت جدید داشته باشید، تا اینکه بخاطر رفع نکردن اشتباهات قدیمی رشد شخصی تان متوقف شود. برای اجتناب از دریافت انتقادات مشابه، حتی در صورت پذیرفتن وظیفه ای جدید، آن انتقاد را در ذهن خود نگه دارید.

  • کارتان را چک کنید.

هر کس خسته و متزلزل می شود، به ویژه پس از یک روز طولانی و یا در پایان هفته. هنگامی که احساس فرسودگی می کنید ممکن است اشتباهات احمقانه ای انجام دهید، پس مطمئن شوید که حداقل دو بار قبل از ارسال آن، کار خود را بررسی کرده اید. اگر نگران این هستید که چیزی را از قلم بیاندازید، از همکارتان هم بخواهید تا آن را برایتان چک کند.


همچنین بخوانید: سندرم فرسودگی شغلی چیست ؟


  • عملکردتان را ارزیابی کنید!

منتظر نباشید که دیگران به شما بگویند ایراد کارتان کجاست. خودتان وقت بگذارید و به طور مرتب عملکردتان را ارزیابی و بررسی کنید. این بهترین کار است که سخت ترین منتقد خود باشید. اگر یک مشکل را قبل از اینکه تبدیل به عادت شود حل کنید، دیگران قادر نخواهند بود بخاطر آن از شما انتقاد کنند.

  • خودتان اختلافات را حل و فصل کنید.

اگر برایتان سخت است که انتقاد مطرح شده از سمت کسی را قبول کنید، پس مودبانه با او در این باره صحبت کنید.دیدگاه خود را توضیح دهید و احساس خود را نسبت به آن انتقاد بیان کنید.

به طور مثال اگر مدیرتان مدام به شما وظایف اضافی می دهد و شکایت می کند که در تحویل دادن آنها تاخیر دارد. می توانید به او بگویید که چقدر وقت برای تحویل دادن آنها نیاز دارید و یا اگر خودش یا دیگر همکاران به شما کمک کنند، سریع تر پیش خواهید رفت.

  • مشکلات را گزارش کنید.

اگر شما سعی می کنید پذیرا و سازگار باشید، اما منتقدان بازهم با شما ناعادلانه رفتار می کنند، بهتر است آن را به کسی گزارش کنید. اما همچنان سعی کنید نگرش حرفه ای، هدفمند و مشتاق خود را حفظ کنید.

امیدواریم که راهکارهای ارائه شده برای انتقادپذیری در محیط کار برای شما مفید واقع شود، لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

در ادامه بخوانید:

رازهایی که زبان بدن در محیط کار درباره ی شما افشا می کند!

چیزهایی که هرگز نباید به رئیس تان بگویید !