مبلغ معامله 400 میلیون دلار گزارش شده است !!!

طبق گفته TechCrunch، اپل در حال نهایی کردن قرارداد خرید سرویس موسیقی Shazam است، اگر شما اهل گوش کردن به موسیقی باشید حتما نام اپلیکیشن Shazam را شنیده اید، برنامه ای که به شما اجازه می دهد آهنگ ها، فیلم ها و برنامه های تلویزیونی در حال پخش را شناسایی کنید. بر اساس گزارش Recode، معامله به مبلغ 400 میلیون دلار است که این خبر نیز تایید شده است.

دلیل خرید سرویس موسیقی Shazam توسط اپل کاملا مشخص است، اولین دلیل مشخصا تکنولوژی تشخیص و شناسایی این کمپانی است و دلیل دوم کاهش و صرفه جویی اپل در هزینه تبلیغات است! اپل هزینه نسبتا زیادی به Shazam پرداخت می کرد تا کاربران را برای دانلود آهنگ به آیتونز هدایت کند. درآمد اصلی سرویس موسیقی Shazam در سال 2016 از همین راه بوده و ده درصد فروش و دانلود دیجیتال آهنگ در آیتونز توسط همین سرویس رقم می خورده است.

یکی دیگر از مزایای جانبی این خرید این است که اگر اپل تصمیم به تعطیل کردن این برنامه بگرید، باعث آسیب پذیری رغیب های خود نظیر اسپاتیفای و گوگل پلی موزیک خواهد شد ، چرا که سرویس موسیقی Shazam روزانه بیش از یک میلیون کلیک را روانه این سرویس ها می کرده است. بنا به گزارش وال استریت ژورنال Shazam قرار دادی نیز با Snapchat دارد و مشخص نیست که چطور مالکیت هر یک از این موافقتنامه ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اما سود واقعی برای اپل ممکن است، استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده Shazam باشد. Shazamدر اوایل امسال یک پلتفرم واقعیت افزوده را برای مارک ها و برندها راه اندازی کرد که بواسطه آن امکان تشخیص تصویری و بصری فراهم می شود، تکنولوژی شناسایی تصویری این امکان را فراهم می کند تا کاربران مجلات، کتاب ها، پوسترها، تبلیغات و سایر محصولات فیزیکی را اسکن کنند سپس اطلاعات مربوط به آنها را بصورت انیمیشن 3D، و فیلم های 360 درجه تماشا کنند.. اگر اپل قصد ساخت، نسخه شخصی خود از گوگل لنز را داشته باشد، این  پلتفرم می تواند جای خوبی برای شروع باشد. همچنین با وجود تلاش های اپل بر روی ARKit ، که iOS را یک پلتفرم پیشرو برای توسعه دهندگان AR ساخته است، می تواند گزینه ای بسیار مناسب باشد.

سرویس موسیقی Shazam با بیش از 1 میلیارد دانلود و فعالیت مستقل به مدت 19 سال، در سال 2016 تنها موفق به کسب درآمدی حدود 54 میلیون دلار شد، این بدین معنا بود که این کمپانی راه بسیار طولانی را در راه دارد اما حالا پس از ادغام با اپل این کمپانی دیگر نگران سود نخواهد بود.

 

 

ممکن است به خواندن این مطالب نیز علاقه مند باشید