شیوه فرزندپروری مفید را به کار بگیرید

آیا با انواع شیوه های فرزندپروری آشنا هستید؟ آیا می دانید کدام شیوه فرزندپروری مفید تر است؟ در این مطلب قصد پاسخگویی به این سوال ها را داریم، با ما همراه باشید. سبک های فرزندپروری ترکیبی از رفتارهای والدین است که در موقعیت های گسترده ای روی می دهند و جو فرزندپروری با دوامی را پدید می آورند.

هر سه شیوه های فرزندپروری با دو جنبه ی محبت و کنترل مشخص می شوند. به عبارت دیگر شیوه ی فرزندپروری شما با میزان و نوع محبت و حمایتی که نسبت به کودکتان دارید و همچنین میزان نظارت و کنترلی که روی او اعمال می کنید، مشخصی می شود.

شفر(1993) یک الگوی زخمی در مورد روابط والدین-کودک ارائه داد. و آن را به چهار دسته تقسیم کرد. آن چهار دسته از این قرارند:

1- والدین با صحبت و آزاد گذارنده

این والدین کسانی هستند که معمولا به عنوان والدین نمونه شناخته می شوند. کودکان آنها دارای استقلال بوده و رفتار اجتماعی مناسبی دارند. محبت و گرمی توام با آزادی موجب می شود به علت داشتن فضای مناسب برای برون ریزی هیجانی و عدم وجود پاسخ های نامناسب از سوی والدین، حالتهای پرخاشگری در کودکان چنین خانواده هایی دیده نشود.


همچنین بخوانید: رایج ترین اشتباهات والدین در برابر فرزند نوجوان شان و راه هایی برای اصلاح آنها 


2- والدین با محبت و محدود کننده

گاهی محبت والدین محدودیت هایی را به دنبال دارد. این والدین فرصت کسب یادگیری و تجربه را از کودک سلب می کنند. آنها با محبت افراطی داشتن آزادی لازم را از کودکشان سلب می کنند.

3- والدین متخاصم و محدود کننده

رفتارهای خصومت آمیز این والدین که بیشتر بر اصل تنبیه استوار است، به همراه محدودیت و سخت گیری شدید که نسبت به فرزندان شان اعمال می کنند، موجب ایجاد احساس خصومت شدید در فرزندان آن ها می شود. از سویی عدم اجازه به کودک در ظاهر ساختن این احساس موجب عصبانیت او خواهد شد.

4- والدین متخاصم و آزادگذارنده

تفاوت کودکان این گروه با گروه قبلی در این است که همراه شدن عامل خصومت با آزادی موجب ایجاد رفتارهای پرخاشگرانه به شدید ترین حالت در این کودکان میشود. نتایج برخی مطالعات نشان می دهند که والدین کودکان بزهکار این الگو را از خود نشان می دهند.

همانطور که مشاهده می کنید، هر چهار شیوه ی ذکر شده برای تربیت فرزند نامناسب و آسیب زا هستند. بهتر است بیشتر در رفتارها و تعاملات خود با کودک تان دقیق شوید و اگر ریشه هایی از این 4 سبک را در رفتار خود دیدید، سریعا به فکر اصلاح آن باشید.


همچنین بخوانید:۴ اشتباه بزرگ والدین که انگیزه ی یادگیری فرزندانشان را نابود می کند!


از طرفی بامریند سبک های فرزندپروری و نحوه ی تعامل والد با کودک را به سه دسته ی کلی تقسیم کرده است:

1-سبک مستبد:

این والدین فاقد گرمی یا صمیمیت در روابط خود با فرزندان شان هستند. انتظار دارند که فرزندان، خواسته ها و تقاضاهای آنان را بدون چون و چرا برآورده کنند.

در این خانواده ها به کودکان اجازه ی ابراز عقیده داده نمی شود و فرصت کمی برای تفکر درباره ی موقعیت ها یا به کارگیری استدلال وجود دارد. آنها خودمختاری کودک را محدود می کنند و رفتار مناسب را برای آنها تعیین می کنند. آنها به ندرت از عباراتی که حاکی از رضایت مندی باشد استفاده می کنند.


همچنین بخوانید:۱۱ راهکار موثر برای ایجاد انگیزه و علاقمندی به ورزش در کودکان


2-سبک آسان گیر:

این والدین از اعمال هرگونه کنترل و سخت گیری اجتناب می کنند. والدین سهل گیر به فرزندان خود اجازه می دهند در سنی که ظرفیت چنین کاری را ندارد، برای خود تصمیمات بسیاری بگیرند.

اینان والدینی هستند که می خواند برای کودکان خود محیطی گرم و پذیرا و آرام به وجود آورند، خواسته های اندکی از فرزندان خود دارند و بر آنچه آنها انجام می دهند کنترل و نظارتی ندارند. این والدین به فرزندان خود آزادی بیش از حدی می دهند و خطاهای آنها را ندیده می انگارند.

3-سبک مقتدر:

سبک های فرزند پروری مستبد و آسان گیر، در دو سوی یک پیوستار قرار می گیرند. در مقابل سبک مقتدر در جایی بین آن قرار می گیرد. والدینی که این سبک را به کار می گیرند توجه خوبی به فرزندان خود نشان می دهند و میزان کنترل والدینی متوسطی را به کار می گیرند که به کودکان اجازه می دهد که به طور فزاینده ای خودمختار باشند.

از آنجایی که شیوه های مختلف فرزند پروری موجب رفتارهای متفاوتی میان کودکان و نوجوانان می شوند، والدینی که به طور مستمر فرزندان خود را مورد حمایت قرار می دهند، با آنان گرم و صمیمی هستند و کنترل منطقی و متعادلی را اعمال می کنند، در فرزندان خود اشتیاق ابراز رفتارهای اجتماعی قابل قبول را ایجاد می کند و نیز زمینه ی مساعد برای بروز توانایی ها و قابلیت های کودکان و نوجوانان خود را فراهم می کنند، فرزندانی با سلامت روانی بهتر پرورش خواهند داد.

در بین 3 سبک کلی که مطرح شد سبک مقتدرانه بیشتر ویژگی های ذکر شده برای والدینی که فرزندی با سلامت روانی تربیت می کنند را دارا است.
شما کدارم سبک را شیوه فرزندپروری مفید می دانید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

در ادامه بخوانید: 3 ترفند موثر برای افزایش الگوبرداری کودکان از والدین شان