بد تریپ یا تریپ بد در واقع ناشی از مسمومیت پس از استفاده از مواد روانگردان است؛ مثلا قارچ جادویی یا سیلوسایبین و لیسرجیک اسید. اگر می پرسید چرا این نام را برایش گذاشته اند باید بگویم ترجمه ی بد تریپ به انگلیسی می شود سفر بد. چرا که تاثیر مسمومیت این داروها درک از محیط اطراف را به شدت تغییر میدهد. در واقع درست مانند این است که به مکانی ناشناخته برای اولین بار سفر کرده اید. در این شرایط فرد امیدوار است که این تریپ یا سفر لذت بخش باشد، البته گاهی هم هست. اما بیشتر اوقات شرایط به شکل ترسناکی تغییر میکند و فرد را دچار استرس و ناراحتی می کند. گاهی هم تریپ از ابتدایش بد است و حالتان را خراب میکند.

یادتان باشد که سفر بد شرایطی بسیار خاص و ناشی از مسمویت است که همیشه اتفاق نمی افتد. گاهی پیش می یاد که پس از مصرف دراگ حال خوبی ندارید و دچار توهم می شوید. این حس ها کاملا طبیعی و زودگذراست.  حسی که با عنوان تریپ بد شناخته می شود شرایطی کاملا ویژه و ناشی از مسمویت استفاده از دراگ است نه یک توهم و خرابی حال ساده!

از اولین تجربه ی سفر بد برایتان بنویسم. کاشف ال اس دی، آلبرت هافمن کسی بود که اولین بار چنین تجربه ای را گزارش کرد. اتفاقاتی که در بد تریپ برای او افتاده بسیار جالب و شنیدنی است. او بعد از مصرف به منزل همسایه اش رفت و از او یک لیوان شیر خواست. پس از کمی انتظار وارد خانه شد تا شیر را از همسایه اش بگیرد وبعد به جای همسایه اش جادوگری زشت و وحشتناک دید.


مرتبط: اسید یا LSD چه مدت در بدن می ماند؟ هرآنچه نیاز است بدانید! 


بد تریپ

تریپ بد یا سفر بد برای چه کسانی اتفاق میافتد؟

ممکن است شما هم مثل خیلی های دیگر فکر کنید که از قائده ی بد تریپ مستثنی هستید و امکان ندارد این اتفاق برای شما هم بیافتد. در واقع بیشتر افراد در اولین روزهای استفاده از دراگ حس بسیار خوبی دارند که با نام هانی مون یا ماه عسل شناخته می شود. به همین خاطر هرگز باورشان نمی شود که سفر بد واقعا وجود داشته باشد. خیلی ها هم فکر میکنند بد تریپ فقط برای افرادی که ذهن خرابی دارند اتفاق می افتد. باورتان نمی شود اما هستند کسانی که تصور میکنند بد تریپ فقط افسانه است و برای ترساندن افراد از مصرف مواد روانگردان و سایکودلیک ساخته شده.

خیلی های دیگر هم فکر می کنند مصرف دراگ با یک دوست و یا یک بلد کار مانع از اتفاق افتادن تریپ بد می شود. هیچ کدام از این تصورات درست نیست. گاهی همین ایده های غلط موجب می شود حس امنیت بی جایی در افراد ایجاد شود و با جسارت نا به جا، کار به جاهای باریک و حتی مرگ بکشد. این را هم بگویم که هر چه بیشتر دراگ مصرف کنید احتمال اینکه بد تریپ به سراغتان بیاید بیشتر است. در این سفر بسیار بد تمام آشناهایتان که روزی به آنها اعتماد داشتید بد و عذاب آور به نظر می رسند و شما اعتمادتان به آنها را از دست می دهید. در این اتفاق هم مصرف کننده آسیب روحی جدی می بیند، هم کسانی که در اطرافش هستند و کاری از دستشان بر نمیاید.

آیا دراگی که موجب بد تریپ نشود وجود دارد؟

بعضی ها فکر میکنند بد تریپ ناشی از مصرف دراگ خاصی مانند اسید و پی سی پی است. در واقع از نظر این افراد دراگ هایی مانند اکستازی و قارچ جادویی موجب سفر بد نمی شوند. پس مصرف کردنشان بی ضرر و امن است. اما حتی این دسته از افراد هم اشتباه میکنند چرا که دراگ امن و بی ضرر وجود ندارد. در واقع تمام انواع دراگ روانگردان و توهم زا می توانند موجب بد تریپ شوند، حتی اکستاسی و قارچ جادویی! حتی دراگ هایی مانند کوکائین و ماریجوانا هم تاثیرات بسیار بد و ترسناکی در حین مسمومیت دارند. تاثیراتی که تمام حال خوشتان را از بین میبرد.


مرتبط: سایکودلیک تراپی ؛ هرآنچه باید در مورد درمان با مواد روان‌گردان بدانید! 


علائم و نشانه های تریپ بد  

علائم و نشانه های بد تریپ از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت بوده و اصلا نمی توان حدس زد توهم ها چطور خواهد بود. گاهی خیلی ملایم هستند و تنها فرد را ناراحت میکنند. اما متاسفانه گاهی خیلی شدید هستند و موجب ترس و استرس زیادی می شوند. ترس و استرسی که درنهایت منجر به اتفاقات و تصادفات خیلی بد خواهد شد. این را هم بگویم که اتفاقات و تصادفات پیش آمده در حین مصرف دراگ خیلی اوقات تنها نتیجه ی توهم هستند. در واقع خیلی اوقات فرد هنوز به فاز بد تریپ وارد نشده و تنها توهم ها منجر به این اتفاقات بد می شوند.

مثلا ممکن است افراد تصور کنند که می توانند پرواز کنند یا خودشان را از بین نرفتنی تصور کنند. ممکن است فکر کنید خب که چه؟ این توهم ها که خیلی خوب و طبیعی است. بله هم خوب است و هم طبیعی. اما اتفاقاتی که در نتیجه ی این توهم ها می افتد می تواند منجر به مرگ افراد شود. حالا می خواهم در مورد تجربیات افراد در بد تریپ برایتان بنویسم. این تجربیات شهودی بوده و توسط افرادی نقل شده که متاسفانه لحظات بسیار بد این تریپ را لحظه به لحظه گذرانده اند!

توقف زمان

در این مورد فرد تصور میکند زمان از حرکت ایستاده. ایستادن زمان این حس را به فرد منتقل میکند که کابوسش هیچ وقت تمام نمی شود. احتمالا فرد مسموم با خود فکر میکند بد تریپش تا ابد ادامه خواهد داشت.

پارانویا

هر آن چیزی که در زندگی برای فرد خوب و خوشایند بود ناگهان تبدیل به موضوعی بسیار بد می شود. حتی رابطه هایشان هم زیر سوال می رود. کسی که بد تریپ را اینگونه تجربه میکند زندگی اش از این رو به آن رو می شود و با خود تصور میکند تمام اعتماد ها از بین رفته و دنیا دیگر جای ماندن نیست. این تجربیات موجب ترس و استرس زیادی می شود تا جایی که فرد دست به فرار یا حتی خودکشی میزند. در این جور موارد باید یک غریبه پا در میانی کند چرا که حضور آشناها فقط شرایط را بدتر میکند. هرگز برای کسی که بد تریپ را تجربه میکند پلیس خبر نکنید. حضور کادر درمان هم حالشان را بدتر میکند. امکان دارد فرد به خودش و اطرافیان آسیب برساند.

توهم

بیشتر توهم هایی که فرد در بد تریپ تجربه میکند مفاهیم انتزاعی دارند. ماننند دیواری که  نفس میکشد یا رنگ ها و اشکال جغرافیایی که دائما تغییر میکنند. اما گاهی این توهم ها خیلی واقعی می شوند مثلا فرد ممکن است صورتی آشنا را ببیند که ناگهان به شکل یک شیطان در آمده. گاهی هم افراد چیزی یا کسی را میبینند که کاملا توهم بوده و اصلا وجود خارجی ندارد.

تغییر خلق و خوی

خلق و خوی فردی که بد تریپ را تجربه میکند ناگهانی و با سرعت بسیار بالا تغییر میکند. ممکن است فرد در یک لحظه شاد و سرحال باشد و ناگهان حالش عصبی و ناراحت شود.


همچنین بخوانید: مسکالین ؛ حقایق علمی ناگفته و هرآنچه باید بدانید! 


چطور می توان بد تریپ را متوقف کرد؟

هر چند امکان توقف تاثیر دراگ روانگردان وجود ندارد، اما می توان تاثیر بد تریپ را کمتر کرد. البته در صورتی که فرد خودش بخواهد و همکاری کند. برای مثال دراز کشیدن و گوش دادن به موزیکی آرام بخش در حضور فردی آرام که از فوت و فن کوزه گری این حالت ها خبر دارد تنش ها را کمتر کرده و تاثیرات بد تریپ را کم میکند. یادتان باشد که بدترین لحظات بد تریپ یک تا سه ساعت پس از مصرف دراگ اتفاق می افتد. پس از این هر آنچه زمان بگذرد از شدت توهم ها کم شده اما تاثیرات از شش تا 12 ساعت بعد هم چنان ادامه خواهد داشت.

جالب است بدانید که در تمام این مدت فرد قادر نخواهد بود بخوابد. پیش از این هم گفته ام که همکاری فرد آسیب دیده در بهبود و کمتر شدن توهم ها خیلی تاثیر گذار است. اگر فرد حاضر به همکاری با کادر درمان باشد می توانید او را به بیمارستان منتقل کنید تا با کمک داروها اندکی از شدت وخامت حالش کم شود.

حرف آخر

با وجود تمام چیزهایی که در این مورد گفته شد، از توصیف و چگونگی بد تریپ تا علائم و نشانه ها و بهترین راه های کم کردن توهم ها، به نظر من بهترین راه برای جلوگیری از چنین تجربه های بدی استفاده نکردن از دراگ سایکودلیک یا روانگردان است. حتما دلیلی وجود دارد که از این داروها برای مدت طولانی نمی توان استفاده کرد. کسی چه می داند شاید به این خاظر که دیر یا زود هر کسی بد تریپ را تجربه خواهد کرد. وقتی تجربه کردید تازه به این نتیجه می رسید که ای کاش هرگز چنین صحنه هایی را با چشمتان نمی دیدید. پس چه بهتر که از همین حالا دور دراگ روانگردان را خط بکشید.

در ادامه بخوانید: تاثیرات مواد توهم زا روی مغز و بدن افراد مصرف کننده چگونه است؟