بررسی انیمه وایولت اورگاردن (Violet Evergarden)

سلام بر همه اوتاکوهای اهل مطالعه، با بخش دوم از بررسی انیمه وایولت اورگاردن (Violet Evergarden) در خدمتتان هستم. قبل از مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد می کنیم بررسی بخش اول انیمه وایولت اورگاردن را مطالعه کنید. 

در طی این شش قسمت (قسمت 5 الی 10) شاهد وقایع به شدت تاثیرگذاری هستیم. یکی از نقاط مثبت انیمه وایولت اورگاردن همین است: هرچه داستان جلوتر می رود جذاب تر می شود. نقطه اوج این بخش از انیمه،قسمت های 8 و 9 هستند. گرافیک و موسیقی متن نیز مثل سایر قسمت های انیمه، شاهکارند.

بررسی انیمه وایولت اورگاردن (Violet Evergarden)


همچنین بخوانید: نا امیدی طرفداران انیمه Berserk از New Beginning !


بررسی انیمه وایولت اورگاردن (Violet Evergarden)

از قسمت ششم به بعد، وایولت احساسات بیشتری را از خود نشان می دهد و چهره اش کمتر آن حالت بی روح که همه در ابتدا می بینند را دارد. به خصوص در قسمت هفتم که وایولت به شدت احساساتی می شود. شخصیت پردازی وایولت و سیر تحول شخصیتی که برای او در نظر گرفته شده بسیار قابل ستایش و زیباست. قطعا وایولتی که شما در قسمت اول می بینید با وایولتی که شما در قسمت آخر می بینید یکی نیست.

یکی دیگر از نقاط قوت انیمه وایولت اورگاردن، این است که به موضوعات زیادی به طور نامحسوس می پردازد بدون اینکه دچار پراکندگی در روایت شود. بهتر است بگوییم مثل این می ماند که هر موضوع یک گنج است و انیمه و شخصیت های آن، سرنخ کوچکی از آن به شما می دهند شما خود باید به دنبال این گنج، مسیر را هر طور که دوست دارید طی کنید. یکی از مباحثی که در قسمت ششم انیمه به آن پرداخته می شود، تبعیض هایی است که در اجتماع وجود دارد.

چرا این تبعیض ها از بین نمی روند؟ زیرا اکثرا شعارزده هستیم. ما شعار می دهیم که نژاد افراد برایمان مهم نیست. شعار می دهیم که موقعیت اجتماعی یا خانوادگی یک شخص برایمان مهم نیست. شعار میدهیم که ظاهر یک نفر برایمان مهم نیست. شعار می دهیم که هرگز زود قضاوت نمی کنیم. شعار می دهیم که شعارزده نیستیم.

برگردیم به ادامه مطلب، یکی از کارکنان یک رصدخانه، موقعیت خانوادگی چندان خوبی نداشته و تحت پوشش یک خیریه بزرگ شده است. این موضوعی است که سایر کارکنان آنجا گاهی اوقات بر علیه او استفاده می کنند. آنها شاید فکر کنند که این موضوع برای او دیگر عادی شده؛ آنها احساساتی را که با حرف هایشان در او ایجاد می کنند را درک نمی کنند.

حالا وایولت، به همراه چندین دال دیگر، به آن رصدخانه اعزام می شوند تا به کمک کارکنان و محققان رصدخانه، برخی از کتاب های قدیمی نجوم را بازنویسی کنند.


همچنین بخوانید: ۵ دلیل برای تماشای انیمه Blast of tempest “وزش طوفان”


بررسی انیمه وایولت اورگاردن (Violet Evergarden)

شریکی که وایولت باید با او کار کند، همان فردی است که به خاطر موقعیتش باید از دیگران حرف بشنود. او در ابتدا ذهنیت چندان خوبی نسبت به دال ها ندارد، اما وقتی می بیند که وایولت هم شرایطی نسبتا مشابه با خود او دارد و توسط دیگران قضاوت می شود، نظرش بسیار عوض می شود. وایولت باعث می شود که او به دنبال آرزویش برود و خود را از قفسی که خود و دیگران برایش ساخته اند، برهاند.

علاوه بر موضوعات بیان شده، این قسمت از انیمه دارای طراحی به شدت باکیفیتی از آسمان است که به خودی خود، دلیل خوبی برای تماشای آن است.

 

یه روزی متوجه میشی؛ و اون موقع برای اولین بار میفهمی که چقدر جای سوختگی داری.

قسمت هفتم، به احساسات یک پدر بعد از مرگ فرزندش می پردازد. پدری که نمایشنامه نویسی معروف و در تنهایی خودش غرق شده است. او برای اولین نمایشنامه اش که برای کودکان می نویسد، وایولت را استخدام می کند تا نمایشنامه را تایپ کند. او وقتی وایولت را می بیند، مدام یاد دخترش می افتد که این موضوع برایش تا حدود زیادی آزاردهنده است.


همچنین بخوانید: بهترین انیمه های فانتزی که حتما باید تماشا کنید! داستان‌‎هایی پر از خیال! قسمت اول


وایولت به او کمک می کند تا نمایشنامه را بنویسد و از تنهایی عذاب آوری که برای خود ساخته بیرون آید؛ اما خودش هم در این میان حس می کند، که از دست دادن کسی چه احساسی دارد. یکی از غم انگیزترین سکانس های انیمه، مربوط به همین قسمت هفتم است؛ زمانی که وایولت متوجه سوختگی هایش می شود. بار عذاب وجدان و دلتنگی که او باید تحمل کند بسیار زیاد است؛ و نمی توان کاری برای آن کرد.

 

” من باید تا ابد بار این گناه رو روی دوشم تحمل کنم. “

بررسی انیمه وایولت اورگاردن (Violet Evergarden)

قسمت هشتم و نهم بیشتر به گذشته وایولت و وقایع جنگ می پردازد. برادر سرگرد گیلبرت وایولت را به عنوان دختری یتیم که در جنگ پیدا کرده اند معرفی می کند.”سلاح”، “وسیله” یا موجودی که فقط می تواند دستور بشنود و آن را اجرا کند. این، دیدگاهی بود که همه نسبت به وایولت داشتند.

اما سرگرد گیلبرت، از همان ثانیه اول، یک انسان دید. یک دختر عادی. او تصمیم می گیرد که وایولت را تحت حمایت خود درآورد. برای او اسم می گذارد، به او کم و بیش حرف زدن می آموزد، در روز شکرگزاری، برایش سنجاق سینه ای که می خواهد را می خرد، از احساسات با او حرف می زند و نگران آینده اش به عنوان یک دختر معمولی است.

بررسی انیمه وایولت اورگاردن (Violet Evergarden)

در قسمت هشتم و نهم، وایولت بلاخره متوجه می شود که سرگرد گیلبرت مفقودالاثر شده است. او که حالا معنی کلمات سرگرد را می داند، کنار آمدن با این موضوع برایش بسیار سخت تر شده است.

او با احساس افسردگی و عذاب وجدان مدتی را در تنهایی به سر می برد؛ تا اینکه اولین نامه عمرش را دریافت می کند، نامه ای که دوتا از همکارانش برایش نوشته بودند.

“منتظرت هستیم.”

داستان انیمه وایولت اورگاردن، باعث می شود که با هر قسمت، بیشتر به کلماتی که استفاده می کنید، دقت کنید. قدرت کلمات، یکی از موضوعاتی است که هربار در انیمه به شما گوشزد می شود. شاید حتی خودتان متوجه احساسات موجود در کلماتتان نباشید، اما آنها به شدت روی مخاطبان شما تاثیر می گذارند. حالا کلمات شما می توانند به دیگران روحیه ببخشند یا آنها را تحقیر کنند. بستگی به خود شما دارد.


همچنین بخوانید: نقد و بررسی انیمه Re:Zero! یکی از بهترین انیمه های ایساکی و روانشناختی


همین جملات ساده که همکاران وایولت به او در نامه می گویند، باعث می شوند که او با وجود تمام سوختگی هایش، بایستد و دوباره مثل قبل نامه بنویسد. به قول برادر سرگرد، با همان دستانی که جان خیلی ها را گرفته، نامه هایی خواهد نوشت که انسان ها را به یکدیگر نزدیک می کنند.

بررسی انیمه وایولت اورگاردن (Violet Evergarden)

در قسمت دهم، می توان گفت که خود وایولت شخصیت اصلی نیست، بلکه ما با دختربچه ای شش، هفت ساله به نام “آن” طرف هستیم که مادرش بیماری سختی دارد و مدام مهمان هایی مزاحم به خانه اش می آیند و در مورد “آینده” صحبت می کنند. در این میان، عروسکی زنده به نام وایولت برای یک هفته در خانه اش می ماند و برای مادر “آن”، نامه هایی می نویسد.

داستان انتخاب شده برای این قسمت، با توجه به دو قسمت قبلی، شرایط و احساسات وایولت، بسیار مناسب است. این قسمت که مثل قسمت هفتم به از دست دادن عزیزان می پردازد نیز به شدت با احساسات بیننده بازی کرده و شاید حتی اشک او را در بیاورد. اما در کل تجربه دلنشینی است.

امیدوارم از بررسی انیمه وایولت اورگاردن: بخش دوم لذت برده باشید. نظر شما درباره این شش قسمت چیست؟ با ما در میان بگذارید.

بررسی بخش سوم را می توانید از اینجا مطالعه کنید.

در ادامه بخوانید: 

قسمت‌های فیلر انیمه‌ها چیست؟ آیا الزامی به تماشای قسمت‌های فیلر Filler هست؟

نقد و بررسی انیمه Guilty Crown! داستانی غیر کلیشه ای و پر از پتانسیل