نبردهای بامعنی و در عین‌حال، بی‌معنی!

درود بر هرچی دوست اوتاکو و غیراوتاکو. همچنین درودی ویژه خدمت طرفداران انیمه هنر شمشیرزنی آنلاین Sword Art Online. که دوباره اومدید تا ما رو در بررسی‌ها و مخصوصاً بررسی قسمت‌های ۳۰ و ۳۱ انیمه Sword Art Online Alicization همراهی کنید. اونم پس از دوری بسیار، از اینترنت! اما الآن پس از تراژدی قطع اینترنت، علاوه بر بررسی‌ها و سایر مطالب انیمه‌ای، کلی مطلب دیگه عقب افتاده. خوب ما هم، همه تلاشمون رو می‌کنیم تا به سرعت مطالب عقب افتاده رو بزنیم. شما هم ببخشید که اینگونه شد! چند روز پیش هم یه مشکلی برای هاست مجله وارونه پیش اومد. که باعث پوکیدن یه سری مطالب و نظرات سایت شد. شما هم ما رو به خاطر این قضیه ببخشید!

در بررسی قسمت‌های ۳۰ و ۳۱ انیمه Sword Art Online Alicization واقعاً یه شاهکار به تمام معنا بررسی می‌شه! یعنی می‌شه گفت که الان، انیمه هر لحظه داره به حقیقت مورد بررسی خودش نزدیک‌تر می‌شه. صدالبته از ابتدای این نیم‌فصل، کاملاً این موضوع نشان داده شده بود. اما حالا علاوه براینکه هر لحظه داره تموم ایرادهای الکی که در فصل قبل بود، زمین زده می‌شه. داستان داره به درستی در دنیای زیرین پیش می‌رود.

ولی به شخص می‌ترسم مثل فصل سوم انیمه حمله به تایتان Attack on Titan، نیمه اول خیلی خوف باشه. نیمه دوم که چند ماه بعد از اتمام نیمه اول پخش می‌شه، تمام انتظارات ما رو به فنا بده. بگذریم در ادامه به طور جدی‌تری در مورد قسمت‌های ششم و هفتم _Sword Art Online Alicization _War of Underworld سخن می‌گوییم. قبلش هم می‌تونید بررسی قسمت به قسمت انیمه هنرشمشیرزنی آنلاین در مجله وارونه بخونید. 


قربون دستتون، قبل مطالعه بررسی قسمت‌های ۳۰ و ۳۱ انیمه Sword Art Online Alicization نکات رو زیر رو حافظ شین.

۱_ توصیه دارم که قسمت‌های مورد بررسی رو حتماً از قبل دیده باشین. چون این نقدها صرفاً برای تحلیل، بررسی‌ ظاهری و عمقی تک‌تک قسمت‌های انیمه مورد نظر است. پس ممکن است، حاوی اسپویل باشد.

۲_ هرچیزی که انتظار دارید تو نقد باشه. یا به طور کلی طریقه نقد و هر نظری که دارید رو میتونید در بخش نظرات به اطلاع ما برسانید. تا نقد رو از اینی که هست خوف‌تر کنیم. یه جورایی به نقد واقعی هم نزدیک‌ترش کنیم. شما هم خودتون رو خالی کرده باشین (به صورت قانونی) و ما هم یه دلی خوش کنیم به نظرات.


نگاه کوتاه به قسمت‌های ۳۰ و ۳۱ انیمه Sword Art Online Alicization

بررسی قسمت‌های ۳۰ و ۳۱ انیمه Sword Art Online Alicization

از نظر ساخت، قسمت‌های ۳۰ و ۳۱ کاملاً رو دست زدن به تمام انتظارات من از نبرد دنیای زیرین! یعنی میدون جنگ تبدیل شده به ترکیبی از ارباب حلقه‌ها Lord of the Rings و دنیای وارکرافت Warcraft. طراحی هم در حد اعلا پیشرفت کرده. گرچه هنوز یه سری چیز، کمی می‌ره روی اعصاب! مثل طراحی سه‌بعدی و مخصوصاً انیمیت شعله‌های شوالیه هفتم که در سطح متوسط به پایین بود. اما غیر این، جزئیات خیلی قشنگ به تصویر کشیده شده است.

بماند که صحنه‌های پاشیدن خون، خیلی سعی شده، جذاب و تر و تازه باشه. مبارزات هم در یک جنگ ساده خلاصه نمی‌شه. بلکه بیشتر شمشیرزدن‌ها با هدفی خاصی شروع می‌شه. یعنی استودیو سعی کرده با جزئیات زیاد، جبران کمی ضعف انیمه در مقابل جزئیات فیلم‌ها رو بکند. مخصوصاً با ترفندی ساده، اما پراستفاده، برای لحظه‌ای انیمیت رو کند و جزئیات رو نمایش می‌ده. بعد با حرکتی سریع اون رو ادامه می‌ده. اینجور حرکت‌ها، مغز رو حسابی می‌پوکونه!


تبلیغات میان مطلبی: غم انگیز ترین انیمه ها که باید آنها را تماشا کنید! بخش اول


موسیقی هم به لطف Yuki Kajiura در این دو قسمت، حسابی سنگ تموم می‌ذاره. اونقدر که من با اینکه وقتی انیمه Sword Art Online Alicization رو توی لپ‌تاپ دیدم و از کیفیت‌ش کف کردم. موسیقی و صداها رو خیلی بیشتر دنبال می‌کردم تا انیمیت! اگر هم علاقمند به موسیقی این اثر هستید. می‌تونید از این‌جا به موسیقی‌های این اثر که تابحال در مجله وارونه گذاشته شده است، گوش کنید.

زیبایی و پیام اخلاقی پشت همه نبردهای انیمه‌ای نیز جزء جدانشدنی انیمه هنر شمشیرزنی آنلاین ارمغانگر صلح نبرد دنیای زیرین Sword Art Online Alicization _War of Underworld_ است. مخصوصاً آلیس در صحنه‌ای که به نابودی جلوی چشمانش نگاه می‌کرد، بسیار سنگین و زیبا بود. از نظر داستانی، قسمت‌های شش و هفت Sword Art Online Alicization _War of Underworld_ چون بیشتر روی مبارزات و پیام‌های اون تأکید داشتن، روی داستان مانور خاصی رخ نداد. فقط یه سری شفاف سازی انجام شد. که به طور دقیق‌تر، در پایین‌تر بررسی می‌شود.


شوالیه‌های قهرمان، قهرمانان شوالیه!

بررسی قسمت‌های ۳۰ و ۳۱ انیمه Sword Art Online Alicization

اوج زمان حساس قسمت ششم و هفتم انیمه Sword Art Online Alicization _War of Underworld_ به معرفی و نبردهای شوالیه‌های راستین پرداخته می‌شه. در مبارزاتی به شدت عالی که واقعاً دهن آدم رو سرویس می‌کنه. انگار اومدیم و داریم وارکرافت Warcraft رو در قسمت پایانی ارباب حلقه‌ها Lord of the Rings تجربه می‌کنیم. یعنی در دروازه اورک‌ها و دوستان داریم، نبردهای لرد‌های وارکرافت رو نظاره می‌کنیم. شوالیه‌های راستین رو هم به طور جدی‌تری می‌شناسیم.

اولین نبرد به دوسلبرت، تنها شوالیه کمان‌دار موجود در حال حاضر تعلق می‌گیره! ایشون قبلاً از کیریتو و یوجیو شکست خورده بودند. واسه همین من فکر نمی‌کردم که چنین قدرت آتش بالایی داشته باشند. اونم وقتی که با وجود خاطرات مبهمی که داره، هنوز به مبارزه‌اش ایمان داره. حتی معلوم نیست که این خاطرات به کجا مربوطه! در کنار ایشون اگه دقت کرده باشید، مردی قرار داره که در فصل قبل، نقش استاد یوجیو رو داشت. مردی که یوجیو در آخرین لحظات تونست از اونم جلو بزنه!

دومین نبرد، مربوط به فاناتیو، دومین شوالیه راستین است. البته چهار شوالیه پشت ایشون هم حسابی من رو متعجب کردند. مخصوصاً اونی که با شجاعت هرچه تمام با تمام قدرت جلوی اون غول رو گرفت. ماشاءالله چقدر قوی بودن و ما نمی‌دونستیم. مثل رهبر شوالیه‌ها که با یه حرکت، ۸۰۰ مینیون رو به فنا داد. اینا دیگه کی بودند؟ دم کیریتو اینا گرم که شکست‌شون دادند.

اما دو شوالیه کوچولو حسابی علامت سوال بودند. مخصوصاً با اون خنده مرموز که انگار برای کیریتو نقشه کشیدند! حالا چی؟ معلوم نیست! شایدم فقط می‌خواستند برن یه نگاه بندازند! یه خنده‌ای هم بکنند و تمام! شوالیه سی و یکم به همراه دوازدهم نیز، فعلاً نمایش بزرگی از خودشون نداشتند. ولی انشاءالله در آینده!


بازماندگان شخصیت‌های مثبت در جبهه قلمروی تاریک!

بررسی قسمت‌های ۳۰ و ۳۱ انیمه Sword Art Online Alicization

توی قلمروی تاریکی به نظرم چندتا شخصیت می‌تونن، جزو آدم خوبا باشه. یکیش رهبر اورک‌هاست! شخصیتی که توی همین تیتراژ ابتدایی در حالی که به نظر یه آدم رو در آغوش گرفته، نشسته. یه جورایی قراره انگار شاهد بار احساسی فراوانی درش باشیم. اگه به یکی از شوالیه‌ها هم ارتباط پیدا کنه که واویلا! نگاهش هم از اوناست که به جنگ حس بدی داره! ولی بازم تعجب می‌کنم که چرا تو موقعی که گابریل اومده و می‌گفت بریم جنگ، عین چی خوشحال بود. پس شاید یه اورک دیگه باشه.

بررسی قسمت‌های ۳۰ و ۳۱ انیمه Sword Art Online Alicization

دیگر شخصیت‌ها که احتمالاً جزو خوبا باشن، رئیس بازرگانان و اوگرها شاید باشن. بقیه شخصیت‌ها باید در ادامه معرفی بشن تا بتونیم در موردشون تصمیم بگیریم. چون همه شخصیت‌های قلمرو تاریک از یک دم، به آدم بدها می‌خورند. به جز تعدادی مثل رهبر سابق شوالیه‌های تاریکی و معاونش، که خدا بیامرز شدند. ولی حالا که حرفش شد، من یکی منتظر ورود شوالیه‌های تاریکی که هنوز پا به میدان نداشتند هستم. البته رویایی‌شون با آلیس و واکنش آلیس هم با توجه به اینکه آلیس به خاطر یکی از اونا در کودکی، محکوم شد، یه مسئله جذاب دیگه است. رهبر جدیدشون هم با توجه به شناخت ما از شوالیه‌های تاریکی، معلوم نیست، کیه!


اتصال فلاکتولایت‌ها، همچون ارواح!

بررسی قسمت‌های ۳۰ و ۳۱ انیمه Sword Art Online Alicization

شنیدید می‌گن: «ما انسان‌ها مثل شاخه‌های درخت می‌مونیم. یعنی از هم جدا هستیم، ولی به هم وصل هستیم». این جمله انگار توی دنیای زیرین هم معنای خودش رو داره. البته در مقیاس بزرگ‌تر! یعنی چی؟ خوب توی دنیای واقعی در این حد که رهبر غول‌ها، فاناتیو رو زمین‌گیر کرد، تأثیری وجود ندارد. ولی مشابه‌اش هست. مثلاً یه نفر می‌خواد براتون قلدری کنه و خیلی شاخ هست. شما هم بهش نگاه می‌کنید، زبونتون بند میاد.

فاناتیو هم یه همچین چیزی رو تجربه کرد. اما به این صورت که حضور قدرتمند و وحشی رهبر غول‌ها از طریق فلاکتولایت‌ش، منتقل شد. در نتیجه فاناتیو زمین‌گیر شد. البته این انتقال، صرفاً روی فاناتیو متمرکز شده بود. واسه همین شوالیه‌های پشت‌ش و بقیه چیزشون نشد! رهبر غول‌ها هم ریسک بزرگی کرد. چون اگه احساسات زیادی به فنا برن و فرد کنترل روحی‌ش رو از دست بده و آرامش ذهنی نداشته باشه. فلاکتولایت‌ش نابود می‌شه.

اما با این‌حال چنان ترسی به دل‌‌ش نشسته بود. که فقط می‌خواست فاناتیو رو بکشه. البته یه لحظه فکر کردم اونایی که فاناتیو کشت، از فامیلای رهبر غول‌ها باشن. ولی گویا احتمال‌ش خیلی کمه. چون باید یه توضیحی داده می‌شد. تا ما بیشتر درکش کنیم. اما چون توضیح داده نشد. می‌شه گفت رهبر غول‌ها به پدیده‌ای به نام ترس از مرگ دچار شده بود. همه ما هم در چنین پدیده‌ای، با تمام توان، چه ذهنی چه جسمی، سعی در نجات خودمون داریم. رهبر غول‌ها هم به‌خاطر ترکیبی از ترس از مرگ و خشمی که داشت، خواست فاناتیو رو بکشه.


هیچ چیز شکسته‌ای وجود ندارد!

بررسی قسمت‌های ۳۰ و ۳۱ انیمه Sword Art Online Alicization

بزرگ‌ترین پیام اخلاقی این قسمت‌ها مربوط به شوالیه ۲۷ام، یعنی رنلی هستش. ایشون در زمان مبارزه تمرینی، به اشتباه دوستشون رو می‌کشه. اونم به خاطر استاندارد نبودن شمشیر دوستش که بد موقع شکست! یه جورایی فکر نمی‌کردم که یه شخصیت باشه که تو یه مسابقه، به خاطر ترک یه شمشیر، کشته بشه. اما حالا که شده! رنلی هم به خاطر احساس گناه اون‌موقع، نمی‌تونه هنر کنترل سلاح رو به نمایش بذاره.

سلاحش هم به نظر من واقعاً جالبه! مثل دوتا پرستو می‌مونند که می‌خوان پرواز کنند. تا حالا هم این اسلحه می‌شه دومین سلاح پرتابی شوالیه‌های موجود! که امیدوارم تنوع بره بالا! مخصوصاً شوالیه‌های جناح راست که به نظرم حسابی قراره بترکونند! اما رنلی یه جورایی به نظر شکسته می‌اومد. حس می‌کرد هر کاری که بکنه، فایده نداره. عین خیلی از ماها که بی‌خیال هستیم. می‌گیم، هرچه قدر زور بزنیم، فرقی نمی‌کنه. یا اصلأ حال نداریم. اما کار هدف‌مند هم باید کرد، نه اینکه الکی به خاطر یه سری مشکلات همه چیز رو به فنا بدیم.

چون باید بدونیم که خیلی‌ها مثل کیریتو هستند که می‌خوان کاری رو انجام بدن. ولی در انجامش عاجز هستند. می‌خوان بلند شن، ولی نمی‌تونن. می‌خوان تموم بخورن، ولی انگار یخ زدند. می‌خوان به پا خیزند، ولی از درون شکستند. رنلی هم با فهمیدن این موضوع، این رو درک کرد. که باید به خاطر وجود نعمت‌هایی که داره، به جای کیریتو هم بجنگه. برای همه بجنگه! برای خودش، برای دوستش به اوج آسمان بره! شما هم همین‌طور.


از کلیسای مرکزی تا مینیون‌های تاریکی!

بررسی قسمت‌های ۳۰ و ۳۱ انیمه Sword Art Online Alicization

خوب گذری کنیم بر فصل پیشین، یعنی Sword Art Online Alicization، در فصل قبل وقتی کیریتو و آلیس داشتن از کلیسا بالا می‌رفتن، با تعدادی مینیون مواجه شدند. حالا توی همین فصل، اشاره می‌شه که رهبر انجمن جادوگران تاریکی، مینیون داره. از اون طرف توی قسمت‌های قبل، رهبر شوالیه‌ها به این اشاره کرد که ایشون راز جاودانگی کوئینلا رو کشف کردند. پس می‌شه نتیجه گرفت که ایشون با کوئینلا در ارتباط بودند یا حداقل جاسوسی‌اش رو می‌کردند.

البته هنوز به اینکه واقعاً جاودانه شده یا نه، اشاره‌ای نشده. فقط هم در حد شایعه هستش. ولی می‌تونیم مطمئن باشیم که بین ایشون و کوئینلا یه چیزایی بوده و خواهد بود. احتمالاً هم از اون شخصیت‌هایی است، که تا آخر داستان هستن و خواهند بود. ولی، همچون کوئینلا وداع خواهند کرد. همچون کوئینلا با هزار پشیمانی، وداع خواهند کرد. اما خودمونیم، کوئینلا یه شخصیت منفی خاص تو سری هنر شمشیرزنی آنلاین Sword Art Online بود.


روشنایی زندگی در دستان آلیس!

بررسی قسمت‌های ۳۰ و ۳۱ انیمه Sword Art Online Alicization

شما رو نمی‌دونم، ولی به نظر من شخصیت آلیس، حاصل ترکیب شخصیت‌های Saber و گیلگامش Gilgamesh از انیمه Fate/Zero هستش. حالا چرا؟ خوب Saber یه شوالیه بودش که دارای اخلاقیات فوق‌العاده عدالت‌طلبی بود. گرچه اشتباهاتی هم داشت، سست می‌شد، ولی قدرتمند و با اراده می‌موند. از اون طرف قدرتی که از خودش و شمشیرش به نمایش می‌ذاره، خیلی شبیه آتش پایانی آلیس، در قسمت‌های ۳۰ و ۳۱ انیمه Sword Art Online Alicization بود.

بررسی قسمت‌های ۳۰ و ۳۱ انیمه Sword Art Online Alicization

شخصیت Sabar از انیمه سرنوشت/صفر Fate/Zero

همون نورها، همون ندا، همون انگیزه ‌و همون قدرت رو داشت. مثل هم شمشیرشون رو به بالا می‌گرفتند. مثل هم با نورهایی طلایی از مردمان، احاطه می‌شدند. مثل هم، در آن وسط می‌درخشیدند. به گفته یکی از شخصیت‌های انیمه سرنوشت/صفر Fate/Zero نور شمشیر Saber حاصل امیدهایی است که هزاران و میلیون‌ها نفر به اون داشتند. اما برای آلیس این نورها، از هزاران و میلیون‌ها زندگی، که برای زندگی امید دارند، می‌باشد.


تبلیغات میان مطلبی


اینجاست که باید شخصیت گیلگامش Gilgamesh رو بیاریم وسط. یه پادشاه بزرگ که البته غرور بسیاری در خودش داره. یه زره طلایی داره که به صدتا زره شوالیه‌های راستین می‌ارزه. یه عزم راسخ برای کاری که می‌خواد انجام بده، داره! البته زره‌اش به پای لباس مشکی کیریتو و سفید آلیس نمی‌رسه! علاوه براین، شخصیت گیلگامش Gilgamesh رو واسه این مرتبت می‌دونم، چون وقتی با وجود قدرت بسیار و جدی بودن، با Saber ترکیب بشه، آلیس درست می‌شه.

بررسی قسمت‌های ۳۰ و ۳۱ انیمه Sword Art Online Alicization

شخصیت گیلگامش Gilgamesh از انیمه سرنوشت/صفر Fate/Zero

شخصیتی که با شک و تردیدهای بسیار، در راه خودش قدرت می‌گذارد. همچنین از شباهت‌های انیمیت انیمه Sword Art Online Alicization و Fate/Zero نباید گذشت. که هرچند کم، ولی حسابی خودشون رو به رخ می‌کشند. مخصوصاً رنگ‌آمیزی زره طلایی آلیس و گیلگامش Gilgamesh که خیلی شبیه هم هستند!


بهترین بخش قسمت‌های ۳۰ و ۳۱ انیمه Sword Art Online Alicization

بررسی قسمت‌های ۳۰ و ۳۱ انیمه Sword Art Online Alicization

بهترین بخش قسمت‌های ۳۰ و ۳۱ انیمه Sword Art Online Alicization می‌رسه به لحظه‌ای که آلیس در میان روشنایی ستاره‌ها، آسمان را به لرزه در می‌آورد. روزها را زنده می‌کنه. در خودش فرو می‌رود. درک می‌کند که حتی هیولاها هم قلب دارند. استودیو نیز موسیقی جدیدی را به رخ می‌کشد. آلیس را در میان روشنایی ستاره‌ها می‌نشاند.

آلیس می‌فهمد که این جنگ تنها بر سر اختلاف محل تولد است. در ذات افراد نیست‌. تنها در محیط زندگی است. چرا اینگونه است؟ چرا باید اینگونه باشد؟ مگر سازگاری چه عیبی دارد؟ مگر نباید در عین تفاوت‌ها یکدیگر را شناخت؟ مگر نباید با هم به سوی آینده قدم برداشت! این‌ها تمام چیزی است که من در آن لحظه، فکر کردم!


احتمالات قسمت ۳۲ انیمه Sword Art Online Alicization

بررسی قسمت‌های ۳۰ و ۳۱ انیمه Sword Art Online Alicization

به نظر نمیاد حالاحالاها کیریتو و آسونا رو تو میدون جنگ ببینیم. تو قسمت ۳۲ انیمه Sword Art Online Alicization هم به احتمال قوی به پیامدهای جنگ‌ها و بدی‌های اون پرداخته می‌شه. یه سری شخصیت به راه راست متمایل می‌شه. زمینه برای اتفاقات آینده آماده می‌شه. معرفی شوالیه‌ها، ادامه می‌یابد.


نکته‌سنجی کلی قسمت‌های ۳۰ و ۳۱ انیمه Sword Art Online Alicization

بررسی قسمت‌های ۳۰ و ۳۱ انیمه Sword Art Online Alicization

نکات مثبت

  • [megapros]
    • موسیقی
    • انیمیت
    • رنگ‌آمیزی

    [/megapros]

نکات منفی

  • [megacons]
    • طراحی سه‌بعدی

    [/megacons]


[megalightbox]ممنون که تا به اینجا، به ما در بررسی قسمت‌های ۳۰ و ۳۱ انیمه Sword Art Online Alicization رخصت دادید. انشاءالله هم عواملی به نام‌های تأخیرهای ممدی و مشکلات اینترنتی، دیگر هرگز وجود نخواهد داشت.[/megalightbox]

صدالبته قربون دستتون، هر نظری که در مورد بررسی قسمت ششم و هفتم انیمه Sword Art Online Alicization _War of Underworld_ دارید. رو حتماً از طریق بخش نظرات به اطلاع ما برسانید. که کیفیت کار رو تا جایی که جان در توان داریم‌، ببریم بالا. همزمان با نظرات شما بیشترین میزان آشنایی رو داشته باشیم.

منتظرتون هستیم، پس منتظرمون باشید