قسمت دوم انیمه psycho-pass 3 با رو کردن کمی از پتانسیل استفاده نشده خود، نشان داد حرف های نزده زیادی برای گفتن دارد. با بررسی این قسمت همراه مجله وارونه باشید. شما می‌توانید بررسی‌های قبلی را از اینجا بخوانید.


مطالب مرتبط:


همین اول لازم است یه معذرت خواهی به خاطر فاصله زیاد بین بررسی قسمت اول و بررسی قسمت دوم بکنم. خلاصه اینکه به بزرگی خودتون مارو ببخشید. حتما سعی میکنم که بررسی های بعدی فاصله کمتری بینشون باشه. بررسی انیمه شیطان کش هم تو صف هست و بزودی آماده میشه.

بررسی قسمت دوم انیمه psycho pass


خصوصیت سایکو پس Psycho-Pass

بعد از معرفی ها و ایجاد پرسش های زیاد در قسمت اول. حالا قسمت دوم کمی بیشتر مارو به عمق داستان میبره. و همزمان با پاسخ دادن به تعداد کمی از پرسش ها، سوال های زیادی هم خودش ایجاد میکند. کلا سابقه ندارد که قسمتی از روان-گذر Psycho-Pass رو تماشا کنیم و بعدش سوال بی جوابی ذهنمون رو درگیر نکنه.

خب این خصوصیت که تو دیگر انیمه ها هم هست. اما مهم اینجاست که این پرسش ها و تیکه های گنگ موجود تو داستان با برنامه ریزی باشه. نه اینکه ایراد داشته باشه. در داستان گویی انیمه که باعث گیج شدن بیننده بشه و در آخر هم توضیحی وجود نداشته باشه. مثالی برای داستان گویی غلط میتوان توکیو غول بازگشت tokyo ghoul re رو نام برد. که با پرش های زمانی بی مورد، توضیح ندادن درباره کاراکترها و اتقاق ها باعث میشد که بیینده در آخر هم چیزی از داستان انیمه متوجه نشه. از اون طرف انیمه هایی مانند کدگیاس یا دفترچه مرگ وجود دارد که در اوج پیچیدگی داستان انیمه، کامل است.

تا الان با توجه به اینکه سایکو پس هنوز هم مسیر طولانی ای جلوی خودش دارد، در داستان گویی مشکل بزرگی نداشته. با توجه به این دو قسمت و سابقه سایکو پس بنظر میرسه قرار نیست ضعفی در روایت کردن داستان ببینیم. حتی فصل دو که اکثریت ازش ناراضی هستن ضعف آنچنانی در این زمینه نداشت. این نشون میده که سایکو پس همیشه این انتظار رو از بیننده داره که بتونه از داستان سر در بیاره بجای اینکه بیننده رو ابله فرض کنه و همه جزئیات بدیهی رو توضیح بده. 

بررسی قسمت دوم انیمه psycho-pass 3‌‌‌‌‌‌‌


هدف برتر 

سایکو پس از همون قسمت اول فصل اول نشان داد که قصدش انتقاد از جوامع و به تصویر کشیدن مشکلات است. هنوزم به این هدفش پایبند است و در کنار داستان های جنایی، تلنگری هم بیننده میزند تا با دقت بیشتری به اتفاق هایی که در جوامع حال در جریان هست بیندازد. درست است کسی قصدش از تماشای انیمه یادگیری نیست. اما سایکو پس همیشه در کنار سرگرم کردن بیننده سعی در بالا بردن آگاهی بیننده هم داشته. در قسمت دوم کاملا میتوان این قضیه رو حس کرد که این انیمه فقط برای سرگرمی یا وقت کشی ساخته نشده.

ابله فرض کردن بیننده ها ویژگی ای هست که انیمه های زیادی رو آزاردهنده میکنه. مثال های زیادی هم برای این طور انیمه ها میشه زد. مشخص ترین نمونه این انیمه دکتر استون Dr.Stone هست که به احتمال زیاد تا الان خودتو متوجه این ویژگی در این انیمه شده بودید.

قسمت دوم با وارد شدن به عمق بیشتر از داستان به تمام بیننده ها ثابت کرد دیگر قرار نیست با سایکو پسِ فصل دوم طرف باشیم. حضور کوتاه مدت کوگامی جوری موتور فصل سوم رو راه انداخت که بعید میدونم حالا حالا قرار باشه خاموش بشه. از اونطرف قتل هایی مرتبط با هم و سرنخ هایی که از قصد به جاگذاشته شده کمی من رو به یاد فصل یک میندازه. امیدوارم این فصل همون‌طوری پیش بره که بیننده با کیشیما همدردی میکرد و همزمان دقت شیبیل رو تحسین میکرد. و از این فصل بتوان همچنین تجربه ای داشته باشیم. 

در ادامه با بررسی دقیق تر قسمت دوم انیمه psycho-pass 3 همراه ما باشید.


تلاش برای پیدا کردن خلافکارهای اصلی 

به قول ناخدا این خلافکارهای اصلی هستند که لیاقت اجرای عدالت رو دارند. در این فصل هم با همچین موقعیتی طرف هستیم. به طوری که این افراد با خیال راحت دور میزگرد خود نشستند و در حالی که فنجان چای خود را سر میکشند، سرنوشت مردم عادی رو رقم میزنند.

بررسی قسمت دوم انیمه3 psycho-pass

با بررسی فلش مموری ریک، کاراگاهان ما متوجه شدن که نقشه ای برای خالی کردن جیب مردم بوده. توضیحی که انیمه توسط اون انیمیشن داد. واقعا کاربردی و قابل فهم بود. طوری که یک مسئله پیچیده اقتصادی، برای هر بیننده ساده بنظر برسه و قابل فهم باشه. کاشکی درس های ما رو هم اینطوری توضیح میدادن.

نکته جالب بعدی ثابت بودن رنگ روان گذر Psycho Pass افراد مرتبط با سقوط هواپیماست. منظورم اون 78 کارمندی که هر کدام بدون اونکه بدونن، باعث سقوط شدن. مدیریتی که باعث شده این افراد به صورتی کار بکنند که باعث سقوط هواپیما بشند. همچنین متوجه تاثیر کار خود در سقوط هواپیما نشوند. واقعا جای تحسین داره. اگر اون 78 نفر افراد عادی بودن بحثی نبود. اما اینکه طوری افراد حرفه ای که کارشان این است رو گول بزنند. تحسین برانگیز هست. اما خب ریک این وسط متوجه شده بوده.


رتبه بندی بین اشرار

سلسله مراتب بین خلافکاران اصلی هم قابل توجه است. به صورتی برنامه ریزی شده که حتی اگر اداره امنیت ملی متوجه کارشان بشه. دون رتبه ترین فرد لو بره و اثری از رتبه های بالاتر نباشه. به نوعی این افراد، نوعی سپر و وسیله ردگم کنی برای بقیه حساب میشن. در آخر هم دیدیدم که چطوری قربانی شدن. ساساگاوا با اینکه یونه هارا رو قربانی کرد. اما بازهم عده ای دیگر اون رو قربانی کردن تا خودشون در امان باشن. به طور کلی نمیتوان دقیق گفت چه کسی راس این هرم است. اما چیزی که مشخص است کاندید های زیاد برایش است.

شخصیت ساساگاو جوری بود که انصافا توقع دستیگیریش به این زودی نمیرفت. ولی خب نشون داد دست بالای دست بسیار است و این فقط یه شخص رده پایین بحساب میاد. ساسگاو با اینکه به گناهکار بودنش اعتراف کرد. اما به دلایلی که فک کنم ثبات شخصیتیش بود رنگش ثابت موند.

بهترین دیالوگ این قسمت اینجا بود. که ساساگاوا داشت درباره دلیل وجود اقتصاد کلان توضیح میداد. اما یه اشتباهی کرد که فک میکرد الان خودش جز یکی از اصلی ها حساب میشه. ولی بازیچه ای بیش نبود بنده خدا. و از اونجایی که دنیا دار مکافات هست. بعد از قربانی کردن یون هارا حالا خودش هم قربانی دیگران شد.


میز گرد خدایان

بررسی قسمت دوم انیمه psycho-pass 3‌‌‌‌‌‌‌

این سه شخص یعنی شیزوکا هیمورا، هاروی شیروگانه و کایوکو به نظر میریسه که اصلی ها باشن. اما زیادم دور از انتظار نیست که یکی از این سه نفر به بقیه برتری داشته باشه. یا اینکه شخص دیگه ای مثله آقای کوییچی رو دست این سه نفر بلند بشه.

بیفروست که گویا نام محفل این اختلاس‌گران است. در واقع نام پلی در افسانه های نروژی است. این پل حد فاصل بین دنیای خدایان و دنیای انسان هاست. در فیلم های دنیای مارول هم کمی بهش اشاره شده. در واقع شاید نامگذاری این محفل به این علت باشه که هدف والای این افراد رو نشون میده. علت دیگه ای هم میتونه داشته باشه. همونطور که ساساگاوا توضیح داد چطور به طبقه پایین جامعه نگاه میکند و خودش رو بالاتر از مردم در نظر میگیره. در اینجا هم این افراد با کنترل سرنوشت مردم از همه جا بی خبر به نوعی نقش خدا رو برای مردم دارن.


دست های پشت پرده

هنوز اطلاعات زیادی از آقای کویچی داده نشده. حتی اسمش رو نشنیدم در این قسمت و فقط اسمش در لیست شخصیت ها بود. برای همین معلوم نیست که ارتباطی با اون سه نفر داره یا نه. هنوزم هدفش معلوم نیست. ولی اینطور بنظر میرسه که کلا مستقل از اتفاقات در جریان، با برنامه دقیق از همه چی اطلاع داره. اما احتمال نفوذ اون در اداره امنیت هم هست. به خاطر وقتی که مائو مجری جدید الورود کارتی که نام کوئیچی روش بود رو به نوعی از مدرک ها جداش کرد. که دست بازرس ها بهش نرسه. در ادامه بررسی قسمت دوم انیمه psycho-pass 3 دوباره درباره این کارت ها بحث خواهیم کرد.

بررسی قسمت دوم انیمه psycho-pass 3‌‌‌‌‌‌‌بررسی قسمت دوم انیمه psycho-pass 3‌‌‌‌‌‌‌

چیزی که مشخص است خودخواهی افراد محفل بیفروست است. یعنی بیشتر بفکر منافع شخصی خود هستند. اما اون سمت سیستم شیبیل به طور مطلق اکثریت مردم براش مهم هست. به همین دلیل است که بیننده در این قسمت ها طرفدار سیستم شیبیل میشوند و رقیبی براش وجود ندارد. اما کوئیچی فرق دارد. این احتمال وجود دارد که با شخصیتی مانند ماکیشیما رو برو باشیم. البته امیدوارم که اینطور باشد.

بازرس ها بعد از ردگیری یونه هارا به یک گروه گنگستری خیابانی میرسند. من که فکرشو نمیکردم هنوز همچین گروه هایی با وجود سیستم شیبیل وجود داشته باشند. این هم میتونه یکی از نشونه های کامل نبودن این سیستم باشه. بعد از اینکه بازرس همراه با دو مجری خود یک گروه گنگستری رو ریشه کن میکنن بدون اینکه از سلطه گر های خود استفاده کنن. کمی به مخاطب ها نشان دادن که این مجری ها همراه با بازرس کِیْ چن نفر بی خاصیت نیستند. و هرکدوم به تنهایی حریف چند تا آدم عادی هستند.


مطلب مرتبط: بررسی قسمت ۲۹ انیمه Sword Art Online Alicization


اما چیزی از این قدرت نمایی افراد تازه کار ما نگذشته بود. که به پست کوگامی و گینو خوردند. اینجا بود که اختلاف سطح این افراد معلوم شد. البته مشخص شد آراتا در مبارزه تن به تن حرفی برای گفتن نداره. و از اون دسته است که وقت دعوا میشه رفیقشو تنها میزاره و فرار میکنه. 

خب در قسمت سوم سه گانه سایکو پس دیدیم که کوگامی کمی با وزارت خارجه آشنا شد. اما اگر قسمت سوم هم ندیده بودیم اتفاق خاصی نمی افتاد. من که با دیدن گینو در کنار کوگامی خیلی خوشحال شدم. واقعا دوستان خوبی برای هم بودن. ولی تو این مدت غیر از برخوردی که با هم در سینمایی 2015 داشتن دیگه از همدیگه خبری نداشتن.

بررسی قسمت دوم انیمه psycho-pass 3‌‌‌‌‌‌‌

با اینکه وزارت خارجه فعالیت های ساساگاوا رو زیر نظر داشته کمی مشکل داشتم. چون فعالیت های ساساگاوا مربوط به قسمت داخلی میشد. و فقط به خاطر اتفاق های پیش آمده مجبور به فرار شد. از طرفی همش تاکید داشتن که ما به پرونده های داخلی کاری نداریم. اما به هر صورت نشون داد که وزارت خارجه کمی اختیارات بیشتری نسبت به اداره امنیت ملی دارد.

دوباره این قسمت گوشه چشمی به آکانه داشت. با صحبت درباره اینکه آکانه منتظر قضاوت شدن است کمی تعجب کردم. در دنیایی که قضاوت و اجرای عدالت چند ثانیه بیشتر زمان نمیبرد. زمان برای قضاوت شدن کمی مشکوک بنظر میرسه. 

در قسمت قبلی فهمیدیم که آراتا پسر اتسوشی وزیر اسبق است. حالا ایندفعه نام پدر آراتا رو روی میز کارش روی همون کارت ها با پس زمینه روباه میبینم. فرضیه های خیلی زیادی با این همین صحنه درست میشه. از مفسد بودن وزیر رفاه تا مربوط شدن پرونده اون به آکانه به دلیل وجود آثار تحقیق دربارهی آکانه روی صفحه نمایش آراتا.

بررسی قسمت دوم انیمه psycho-pass 3بررسی قشمت دوم psycho-pass 3

قدرت تو خالی سیاست‌مداران

در ادامه بررسی قسمت دوم انیمه psycho-pass 3 به نیمه دوم این قسمت می پردازیم.

با مختوم شدن پرونده ساساگاوا در نیمه اول قسمت دوم حالا نوبت این است با پرونده ای دیگر مواجه شویم. این بار هم دوباره با مرگ دیگری به علت سقوط.، خود بازرس ها هم به شباهت های بین این دو مرگ اشاره میکنند. هردو به فرد به علت خرابی وسایل الکتریکی و حوادث دیگر به شدت میترسند و سپس میمیرند. این شباهت ها و شباهت های دیگر بین این دو قتل من رو یاد فصل اول انداخت. که ماکیشیما با کمک کردن به افراد مختلف باعث همچین قتل های زنجیری دیگر شده بود. 

از طرفی همکار کوئیچی با هک کردن دوربین های مدار بسته اون فرودگاه نشان داد که فرد ماهری در هک کردن است. برای همین احتمال میرود که علت خراب شدن وسیله های این مقتول ها کیوچی باشد. شاید با قتل این افراد سعی در سرنخ گذاشتن برای بازرس های ما باشد. به هر حال هدفش معلوم نیست.

بررسی قسمت دوم انیمه psycho-pass 3بررسی قسمت دوم انیمه psycho-pass 3

مطلب مرتبط: بررسی قسمت شانزدهم الی هجدهم انیمه Dr. Stone


جا داره به این اشاره بشه که کیفیت هر قسمت در حد یک انیمه سینمایی رسیده. برای همین توصیه میکنم برای اینکه بیشترین لذت رو ببرید حتما با کیفیت بالا دانلود کنید. البته تایم لپسی که در قسمت قبلی بود دوباره در این قسمت هم پخش شد که زیاد جالب نبود. ولی خب بی انصافی است که از سایکو پس به علت استفاده از تیکه های انیمیشن قسمت قبلی ایراد گرفت.

در این قسمت آراتا نشان داد که علاقه زیادی به صندلی عقب ماشین دارد. آراتا علاوه بر اینکه شبا پشت ماشین میخوابه. در طول روز هم علاقه به نشستن روی صندلی شاگرد نداره. با اشاره ریز به این موضو در این قسمت مطمئن شدم که حتما جریانی پشت این قضیه است. 

در ادامه این قسمت به استادیومی برای مبارزه بین انسان و ربات مرسیم. سایکو پس Psycho Pass دوباره از هر فرصتی که داره استفاده میکنه تا کمی به آگاهی مخاطبش اضافه کند. با توضیح دادن درباره لزوم ایجاد یک استادیوم برای بهبود رنگ مردم، دوباره سیستم شیبیل رو یک سیستم با دانش هرچه تمام تر نشان داد.  اولین استادیوم به شکل امروزی، در روم باستان به دست امپراطور وسپاسیان به نام کولوسئوم ساخته شد. اما دلیلش این بوده که در اون زمان به دلیل نارضایتی موجود در بین مردم، امپراطور میاد با درست کردن این استادیوم به نوعی مردم رو سرگرم میکنه. تا با بالابردن روحیه مردم همزمان کمی از دست اعتراضات خلاص بشه.


نمادی برای منحرف کردن افکار عمومی

شیبیل هم با ساختن همچین استادیومی به راحتی به اهداف خودش دست پیدا میکنه. ما در فصل های قبلی همچنین قسمت های سینمایی با انسان هایی که توسط اندام های رباتیک تقویت شده بودن آشنا شدیم. اما حالا با نشان دادن آدم هایی که با تغییر ژنتیکی تقویت شدن روبرو هستیم. که انتطار میره مبارزه های زیادی از این افراد ببینیم.

از طرفی پشت در پروفسور آثاری از نگهبان هایی با اصلاح ژنتیکی دیده میشه. برای همین کمی به کوسوکی که خودش هم اصلاح ژنتکی شده مشکوک میشیم. که شاید این نگهبان ها از زیر دستان این شخص بوده باشن. تشخیص دقیق بازرس ها در اینجا واقعا حرفه ای بود و هوش و ذکاوت این دو را به نمایش گذاشت.


همچنین بخوانید بهترین انیمه های سینمایی بخش چهارم


در اواخر این قسمت هم میفهمیم که سیاست‌مدار ها زیر سایه شیبیل هستند. یعنی در واقع یک مقام تشریفاتی هستن. که قدرتی در عمل ندارن. در واقع مردم دوست ندارن که یک سیستم غیر انسانی بر جامعه حکومت کنه. برای همین بهترین کار انتخاب این افراد برای مقام های تشریفاتی هستن. در این بین هم به دلیل برگزاری انتخابات و شرکت کردن مردم در اون. به مردم این حس القا میشه که خودشون در شکل گیری آینده جامعه نقش دارن. دریغ از اینکه تمام این ها استراتژی های سیستم شیبیل است. البته شاید هم به این صورت نباشه.

این قسمت با فاش شدن قدرت ذهنی کارینا تموم میشه. فردی که با توجه به سابقه خیلی مشکوکی داره. ببنظر میرسه قراره نقش نسبتا مهمی در قسمت های بعد داشته باشه. مخصوصا نوع نگاه و راه رفتنش بعد از قرار ملاقاتش با آرتا که حس ترسناکی رو منتقل میکرد.

بررسی قسمت دوم انیمه psycho-pass 3 همینجا تموم میشه. منتظر بررسی قسمت بعدی باشید.


امیدوارم بررسی قسمت دوم انیمه psycho-pass 3 برای شما مفید بوده باشه، همچنین نظرات خودتون رو با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

همچنین کانال نماشای ما رو حتما از اینجا دنبال کنید. اگر هم قصد همکاری یا بحث شیرین تبلیغات رو دارید. از طریق ایمیل info@varune.com یا بخش نظرات، اقدام کنید.