بررسی قسمت ششم فصل اول انیمه The promised never land- آینده ای که حسرتش را نخواهیم خورد!

سلام به همه شما همراهان همیشگی وارونه! با بررسی قسمت ششم فصل دوم انیمه The promised neverland از مجموع مطالب بررسی انیمه در خدمت شما هستم. همچنین شما می توانید بررسی تمامی قسمت های انیمه پرامیسید نورلند رو در وارونه مطالعه کنید.


پیش از مطالعه بررسی انیمه ناکجا آباد موعود بخوانید:

جوایز انیمه ای Crunchyroll 2021 که حتما باید آنها را بشناسید!

میکاسا اکرمن؛ حقایقی ناگفته راجع به این شخصیت محبوب اتک ان تایتان

فصل دوم انیمه شیطان کش Demon slayer در 2021 منتشر می شود!

مقایسه مانگا و انیمه قسمت شانزدهم The promised neverland


قسمت 18 انیمه ناکجا آباد موعود، به زیبایی موفق شد تا تمام انتظارات طرفدارانش رو، در این همه مدت، به قتل برسونه. و تمام دلخوشی های اونا رو، مورد حمله ای وحشیانه قرار بده. بزرگترین دستاورد فصل دوم، ناامید کننده بودن اونه. شاید اگه این همه طرفدارها، بابت فصل دوم هیجان زده نبودن، این فصل، به عنوان انیمه ای نه چندان راضی کننده، بعد از یه مدت به فراموشی سپرده می شد. اما در حال حاضر، از اونجا که فصل اول، یکی از بهترین انیمه ها بود، و انتظارات رو برای ادامه داستان بالا برد، فکر نکنم فصل دوم ناکجا آباد موعود حالا حالاها فراموش بشه. حداقل چند روز(!) وقت داره.

ناکجا آباد موعود، درست به همون دردی دچار شده که توکیوغول از فصل دوم دچارش شد. تماشای فصل دوم توکیوغول، لذت بخش بود. اما نمی شه پراکندگی در روایت اون رو انکار کرد. فصل سوم و چهارم، از جذابیت کمتری برخوردار بودن و همچنان روایت گیج کننده ای داشتن. به طوری که بیننده، وقتی می خواد یه خلاصه از این سه تا فصل بگه، باید کلی به مخش فشار بیاره.

جالب ترین شباهت ناکجا آباد موعود به توکیوغول، نزدیک بودن انتشار اون با فصل های جدید اتک ان تایتان هستش! قشنگ یادمه که فصل سوم توکیوغول، اونقدر ناامید کننده بود که ملت اوپنینگ اون رو، با اوپنینگ فصل سوم اتک مقایسه می کردن و میگفتن که توکیوغول به پای اتک نمیرسه؛ حتی از لحاظ اوپنینگ.

در حال حاضر، از 16 قسمت تائید شده برای اتک، 11 قسمت اومده. و مدام، مردم راضی و راضی تر میشن. و از این فصل ناکجا آباد موعود هم، نصف قسمت ها منتشر شده. و مدام داره طرفدارانش رو از دست میده. علاوه بر اتک، امسال انیمه های جدیدی مثل Jujutsu kaisen هم بودن که کلی سر و صدا به پا کردن. و سر و صداهای این و تا، کاملا سر و صدای نورلند رو در خودشون محو کردن.

در ادامه بخوانید »

نقد و بررسی انیمه Future diary! مسابقه مرگ و زندگی

آیا موجودات فضایی اهرام مصر را ساخته اند؟

انیمه دفترچه مرگ Death note اثر بهتری می شد اگر…  

همه این عوامل، یکی یکی دست به دست هم دادن تا احترامی که اکثریت نسبت به عنوان داشتن، از بین بره. و از این به بعد، به جای اسم توکیوغول، اسم ناکجا آباد موعود رو در مکالمه هایی مثل «فلان انیمه فاجعه ست. فصل اولشو ببین، بعد برو مانگا بخون.»

هدفم از این مقدمه، این بود که بگم بزرگترین گناه این انیمه، نداشتن کیفیت لازم نیست؛ بلکه ناامید کننده بودن اونه.

در ادامه، همراه ما باشید تا بیشتر راجع به این قسمت صحبت کنیم.

 بررسی قسمت ششم فصل دوم انیمه The promised neverland

 بررسی قسمت ششم فصل دوم انیمه The promised neverland

در این قسمت، ما شاهد بازگشت نورمن، ماجرای اینکه این مدت چی کار می کرده، و همینطور نقشه اون هستیم.

تا الان، اتفاقات زیادی در داستان افتاده. ولی من- و احتمالا سایر بیندگان- هیچی احساس نکردیم. یعنی چی؟ یعنی اینکه ناکجا آباد موعود هم درست مثل نوبلس شده. اتفاقات زیادی در طول داستان می افتن، اما انیمه بهشون نمی پردازه و خیلی سرسری ازشون عبور می کنه. اگه فصل اول، قرار بود با همون روند فصل دوم پیش بره، احتمالا در نهایتا 5 قسمت به پایان می رسید. اما 12 قسمت بود. چرا؟ چون به اندازه کافی به همه چیز پرداخته بود. شخصیت ها، عقایدشون، وقایع، تهدیدها، امیدها، شک ها و همه چیز. اصلا اگه همین پرداخت عالی وجود نداشت، ما در انیمه هیچی به جز یه جنازه ناقص نمی دیدیم.


همچنین بخوانید: بهترین فیلم های کریستوفر نولان که اصلا نباید آنها را از دست بدهید!


در فصل دوم، بچه ها باید با بدبختی های دنیای بیرون دست و پنجه نرم کنن، بهشون حمله میشه، تحت تعقیب هستن و… . اما این تهدیدها، در یک دقیقه از راه می رسن و در دقیقه دیگه محو می شن. 

من، از سه قسمت اول این فصل، با وجود تمام اشکالاتی که داشتن، تعریف کردم؛ چون فکر می کردم با این ریتم پیشروی، داره برای یه داستان درست و حسابی برنامه ریزی و مقدمه چینی می کنه. فکر می کردم که از قسمت سوم به بعد، قراره که ماجرا خیلی عالی پیش بره. البته هنوز هم می گم. از قسمت سوم به بعد، همه چیز برای ارائه یه داستان فوق العاده آماده شده بود. اما قسمت چهارم، با اشکالات منطقی مسخره ش، نشون داد که قرار نیست شاهد یه داستان فکر شده باشیم. با دیدن فصل دوم، احساس می کنم که دارم که یه خلاصه آبکی از یه سریال رو می بینم. 

بررسی قسمت هجدهم انیمه ناکجا آباد موعود ؛ آشنا و نا آشنا

بدترین بخش ماجرا، اینه که موسیقی متن، کاملا شبیه فصل اوله. سبک هنری، شخصیت ها و… همگی مثل فصل اول هستن. ولی، اصلا و ابدا، موقع تماشای فصل دوم، احساس فصل اول برای مخاطب تداعی نمی شه. و اینجاست که سازندگان، در دنباله سازی، شکست می خورن.

شخصیت پردازی ضعیف

 

شخصیت پردازی، به شدت در این فصل افت کرده. همه بچه های یتیم خونه، کپی همدیگه هستن و وجودشون در داستان، عملا بی فایده ست. یه تهدید به وجود میاد، بچه ها برای ده دقیقه نگران هستن، بعد از ده دقیقه، یه اتفاقی می افته و اون تهدید، کاملا فراموش می شه و بچه ها هم، به یه دست و جیغ و هورا ماجرا رو تموم می کنن. حتی در فصل اول، زمانی که امیدوار کننده ترین اتفاقات می افتادن، بچه ها اینطور بی احتیاطی نمی کردن! اما حالا، به نامطمئن ترین افراد اعتماد می کنن و فقط هورا می کشن. قبول دارم که اونا کوچولو هستن، ولی اخه گیلدا چرا؟ اصلا گیلدا هیچی، واکنش اما و ری از همه آزاردهنده تره! به خصوص اما!


همچینین بخوانید: انیمه های راه یافته به اسکار که حتما باید آنها را بشناسید!


راجع به تغییر ری، در فصل جدید، تقریبا در تمام بررسی ها صحبت کرده بودم. خب، این تغییر ری، باید پردازش کامل تری داشته باشه. تغییرات، ذره ذره اتفاق می افتن. و حتی با وجود اتفاقات فصل اول، منطقی نیست که ری قسمت دوازدهم اینقدر با ری قسمت سیزدهم فرق داشته باشه.

فصل دوم ناکجا آباد موعود، قربانی پردازش ناقص سازندگان به داستان شده است.

یادتونه گفتم من سعی می کنم یه دفعه با دیدن هر قسمت فصل دوم لذت ببرم؟ خب، کیفیت دیگه اونقدر پایین اومده که شما باید تمام تصوراتتون رو راجع به داستان بریزید دور! البته اگه می خواید لذت ببرید!

متاسفانه جزئیات دیگه هیچ معنایی در ناکجا آباد موعود نداره. فصل اول، به دلهره های خاصی که به بیننده می داد مشهور بود. و ما الان، بیشتر از اینکه شاهد همون دلهره های خاص باشیم، شاهد یه برنامه کودک راجع به چندتا بچه فراری هستیم که همیشه با خوش شانسی از زیر خطرات در می رن! خلاصه اینکه، از این فصل، توقع چیزی به اسم پردازش، دور از ذهن به نظر می رسه.

 بررسی قسمت ششم فصل دوم انیمه The promised neverland ؛ پیامی جالب، ولی فقط در حد حرف

در این قسمت، راجع به چرخه نفرت صحبت شد. چرخه ای که در انیمه ای مثل حماسه تانیای شیطانی- هرچند پتانسیل بهتر رسوندن این پیام رو به مخاطب داشت-، بهتر از ناکجا آباد موعود شاهدش بودیم. 

یک طرف، نفرتی رو در دل طرف مقابلش می کاره. و این چرخه نفرت و آتش، تا زمانی که یکی از طرفین “به صورت کامل” نابود بشه، ادامه خواهد داشت. 

این پیام، پیام به شدت جالب و تفکر برانگیزی هستش. ولی در این انیمه، فقط در حد حرفه. ما چرخه ترس رو در داستان به صورت کامل، ابتدا مشاهده، و بعد کاملا درک کردیم. ترس، مربوط به میل ما به بقا می شه. در فصل اول، ما دیدیم که ترس، به جای اینکه باعث بشه بچه ها فرمانبردار بشن، سرکشی کنن. 

اما در حال حاضر، ما چرخه نفرت رو نه مشاهده کردیم و نه درک کردیم. در این زمینه، فعلا باید به انیمه وقت بدیم با بهمون نشون بده همه موضوعات مهم مطرح شده در اون، فقط در حد “حرف” نیست. فعلا برای قضاوت کردن در این زمینه، زوده. بنابراین، نمی شه نظر قطعی داد. البته تا زمان پایان انیمه.

 بررسی قسمت ششم فصل دوم انیمه The promised neverland ؛ دختر خون شر؟!

 بررسی قسمت ششم فصل دوم انیمه The promised neverland  

موجیکا، به خاطر حضور پر رنگش در اندینگ، از همون ابتدا به نظر می رسید که شخصیت مهمی باشه. می  خواستم یه مقدار راجع بهش تئوری پردازی کنم، ولی به اسن نتیجه رسیدم که تئوری پردازی راجع به این انیمه اصلا کیف نمی ده. چرا؟ چون یه سوال مهم و هیجان انگیز در آخر هر قسمت مطرح می شه و در ثانیه اول قسمت بعدی، بهش پاسخ داده می شه. این، اصلا شوخی بردار نیست. یه نقطه ضعف به شدت بزرگه که خیلی خیلی خیلی می زنه توی چشم. انگار خود سازنده ها هم کاملا از پردازش سرسری خودشون نسبت به داستان اگاه بودن و صرفا خواستن که بیننده شون رو بذارن توی خماری که با وجود همه نقاط ضعف، باز هم به یه امیدی بشینه پای اثرشون.


همچنین در وارونه بخوانید: بهترین انیمه های علمی تخیلی که حتما باید تماشا کنید! بخش اول


فصل دوم انیمه The promised neverland، با اینکه پتاسیل تبدیل شدن به یه انیمه عالی رو داشت، یه افتضاح بزرگ به بار آورد. البته تا به اینجا. فعلا که فقط 5 قسمت مونده و سازندگان نخواستن تکونی به خودشون بدن، برای همین پیشبینی می کنم تا آخر همینطور پیش بره. شاید هم متحول شد. خدا رو چه دیدی. فعلا، تنها دلیل دنبال شدن این انیمه توسط طرفداران فصل اول، همون سی ثانیه آخر هر قسمته که البته، در دقیقه دوم قسمت بعدی، بیننده تصمیم می گیره که کلا یا بیخیال بشه یا اینکه دیگه دلش رو به قسمت بعدی خوش نکنه.

فصل دوم، فقط حرف می زنه و اهل عمل نیست. و قول هایی می ده که از عمل کردن بهشون عاجزه.

ری در این قسمت، دیالوگی با مضمون: “بیا آینده ای رو بسازیم که بعدها حسرتش رو نخوریم.” بیان کرد. فکر کنم بهتر باشه اول خود سازندگان به این جمله توجه می کردن! (به جای آینده بخونید دنباله)

این فصل، همه پتانسیل هایی رو که داشت به هدر داد. از جمله موقعیت های پناهگاه و بازگشت نورمن که تاثیر زیادی روی مخاطب نذاشت. قبول دارم که اون صحنه، به صورت تک و تنها، اونقدرا هم بد نبود و موسیقی خوبی داشت؛ ولی با این حال، مخاطب قبل از اون، شاهد مقدمه چینی درست و حسابی برای ورود نورمن نبوده. برای هنظر شما راجع به فصل دوم چیه؟ به نظرتون می تونه بهتر بشه؟

برای دیدن ویدیوهای باحال انیمه می تونید، کانال نماشا، یوتوب و اینستاگرام انیمه مجله وارونه رو دنبال کنید.

در ادامه بخوانید: بررسی فصل دوم انیمه The promised neverland (قسمت هفتم و هشتم)