جوامع پسامدرن از تکنولوژی‌های اطلاعات و ارتباطات اشباع و به عصر وانمایی (شبیه‌سازی) وارد شده‌اند! از ژان بودریار

با بررسی قسمت نوزدهم فصل سوم انیمه Attack on Titan در خدمت شما عزیزان هستم. شما می تونید بررسی قسمت های قبل رو از اینجا بخونید. قسمت هفتم از بخش دوم فصل سوم انیمه حمله به تایتان بالاخره اطلاعات مفیدی رو که مدت ها منتظرش بودیم در اختیارمون قرار میده ! اطلاعتی که فقط با دونستن بخش کوچیکیش تمام معادلات ذهنیمون به هم میرزه ! که باعث میشه فک کنم ایسایاما یک نابغه هستش !

قسمت نوزدهم فصل سوم انیمه Attack on Titan قسمت بسیار جالب و نسبتا خوش ساختی بود، هیچ ایراد بزرگی نبود که بهش اشاره کنم! البته بحث همیشگیم اینه که جا داره انیمیشن و گرافیک بهتر باشه !

قسمت هفتم از بخش دوم فصل سوم انیمه حمله به تایتان بالاخره بعد 6 سال مارو با رازی که مدت ها منتظرش بودیم رو به رو میکنه ! و بله همونطور که تا الان خیلی ها حدس زده بودیم زندگی بیرون دیوارها جریان داره اونم در چه سطحی !!!!

با مشخص شدن این داستان کلا همه چیز به هم میریزه و کلی تئوری توطئه مطرح میشه که در ادامه باهم به بررسیشون می پردازیم! 

جدا از این راز بزرگ ، ارمین هم بعد از تبدیل شدن به تایتان هوشمند به هوش میاد و ارن براش داستان رو تعریف میکنه. آرمین هم بعد شنیدن اولین چیزی که به ذهنش میاد اینکه چرا من ؟ چرا اروین نه؟ سوالی که شاید هنوز خیلی ها درگیرش هستن و با حرف های لیوای به نوعی قائله خاتمه پیدا میکنه !

راستی تا آخر انیمه رو دیدن ؟؟؟ تو این قسمت بعد از اندینگ و قبل از خلاصه قسمت بعد برای اولین بار تو کل انیمه بخش کوتاهی به نمایش دراومد و این بخش اشاره به کودکی گریشا در دنیایی خارج از دیوارها داشت جایی که به شدت من رو یاد اروپا بعد از جنگ جهانی دوم انداخت! این تصاویر رو هم در ادامه یه بررسی ریزی میکنم!

نکته

  • به دلیل اهمیت اطلاعات فاش شده درون زیرزمین گریشا تمرکز بررسی روی این اطلاعات هستش و بقیه قسمت رو یه مرور میکنم فقط
  • یه سری شفاف سازی بکنم! فصل سوم انیمه اتک آن تایتان فصل آخر این انیمه نیست ! و تازه صحبت هایی از ساخت فصل 4 هم شده !
  • فیلم های سینمایی این انیمه یا هر انیمه دیگه ساید استوری های داستان هستن ! و ربطی به خط داستان اصلی ندارن پس اگه فرضا اشاره میکنم به مضوعی که اعلام میکنم برای اولین بار این اتفاق میوفته منظور در خط داستان اصلی انیمه هست نه ساید استوری ها!!!
  • بعضی از کامنت هارو که میخونم میبینم خیلی هاتون اطلاعات و سواد لازم برای فعالیت در زمینه انیمه رو دارید!!! پیشنهاد دارم چه با وارونه چه برای یه وب سایت دیگه چه برای بلاگ خودتون هم که شده باید در این زمینه فعالیت کنید! و فرهنگ سازی کنید.

لطفا قبل خوندن بررسی این قسمت مطالب زیر رو هم یه نگاهی بندازید.


در ادامه با بررسی قسمت نوزدهم فصل سوم انیمه Attack on Titan همراه من باشید.

آرمین

خب آرمین بعد از تزریق سرنگ و خوردن برتولد تبدیل به تایتان هوشمند یا بهتر بگم تایتان بخار زا میشه ! آرمین با شنیدن صدای زجر و ناله یه مرد بلند میشه که به نظر می رسه صدای برتولد باشه ! آرمین حین خواب و بیداری تصویر تایتان بخار زار و می بینه که در حال اشک ریختن هستش ! حالا این شخص گریان خودش هست یا برتولد یا شخص قبل این دوتا که قدرت تایتان بخار زا دستش بوده معلوم نیست!

بعد بهوش اومدن با دستور لیوای ارن داستان رو برای آرمین تعریف میکنه! آرمین هم تشتکش میپره و دوباره سوال اصلی قسمت قبل مطرح میشه ! اروین یا آرمین ؟ حتی خود آرمین هم اعتقاد داره که باید سرنگ به ارن تزریق می شد نه من و اشاره میکنه که نمیتونه جایگزین مناسبی برای اروین باشه ! همون لحظه لیوای هم تاکید میکنه تو جایگزین اروین نیستی بلکه جانشینش هستی و استعداد خاصی داری که بقیه نداره به همین خاطر بساطت رو جمع کن و من و سایرین رو از تصمیمی که گرفته شده پشیمون نکن !!!

اینفوگرافی

اینفوگرافی این هفته هم اشاره به کلیدی داره که قفل اسراسر دنیای اتک آن تایتان رو باز میکنه!

زیرزمین

اینجا ارن عین دخترا اینجوری بود که عه باز نمیشه چیکار کنیم ! بعد لیوای هم اینجوری بود بابا بکش کنار بچه جون میخوای بگی من یه ارتش و سر هیجی باخت دادم ! با یه لگد سنگین در را می شکند!

بعد 6 سال انتظار بالاخره وقتش میشه تا با بزرگترین راز انیمه رو به رو بشیم ! سوالی که از ابتدا ذهن شخصبت های اصلی و بینندگان رو به خودش جلب کرده بود!

آیا بیرون دیوارها آدم های دیگه ای زندگی می کنن؟

قبل اینکه به جواب این سوال یه نگاهی کنیم باید اشاره کنم این قسمت فلش بک های جالبی داشت که هم نوستالژیک بودن (هم برای ما هم برای شخصیت های اصلی میکاسا و ارن) و هم حاوی اطلاعات ریزو درشت!

بررسی قسمت نوزدهم فصل سوم انیمه حمله به تایتان

فلش بک لحظه رفتن به سمت خونه ارن و میکاسا عالی بود ، موسیقی ناب، تصاویر مناسب فضاسازی عالی و یادآوری خاطراتی که سال ها فراموش شده بودن!!!

بعد این تصاویر ارن با میکاسا و لیوای و هانجی میرن تو زیرزمین و بعد کمی گشت و گزار دفترچه خاطرات گریشا یاگر رو پیدا میکنن و رازی رو که همه منتظر شنیدنش بودیم برملا میکنن!

تئوری توطئه

خب همه دیدیم و فهمیدیم بیرون دیوارها نه تنها انسان های دیگه ای زندگی میکنن بلکه به شدت پیشرفته تر از انسان های داخل دیوار هستن !!!

همین افشای بزرگ همه چی رو می ریزه به هم و کلی داستان رو پیچیده تر و وسیع تر میکنه ! هر چی جلوتر میرم با این حس مواجه میشیم که علنا هیچی نمیدونیم !!!

اولا باید بگم اینجا یکسری حدس ها میزنم اما سعی میکنم اسپویل نکنم چون فکر میکنم قسمت بعدی خیلی چیزا مشخص میشه اما خب خوشحالم میبینم حدسیاتی که از قسمت 11 به این ور راجع بهشون صحبت کردیم درست از آب در اومدن !

بررسی قسمت نوزدهم فصل سوم انیمه حمله به تایتان

این تصویر به خودی خود همچی رو لو میده ! الان میرم تو کارش !

با توجه به سیاه و سفید بودن عکس مشخص میشه رنگ موهای مرده با رنگ موهای زن و بچه فرق میکنه ! خب اگه مثل من برای زمان تلویزیون های سیاه سفید باشید چش بسته میگید رنگ موهای زنه و بچه بلوند هستش!

کمی در عکس و مشخصات صورت مرده هم دقت کنید میفهمید ایشون کسی نیست جز گریشا یاگر عزیز !

خب گریشا از بیرون دیوار اومده همه میدونیم ! وقتی تو دفتر خاطراتش هم عکس یه زن و بچه هست به راحتی میشه حدس زد، گریشا خارج دیوار ها زن و بچه و زندگی لاکچری داشته!

اینجا شاید اسپویل باشه میتونید نخونید !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

بررسی قسمت نوزدهم فصل سوم انیمه حمله به تایتان

موی طلایی ! موی طلایی ! موی طلایی!

رنگ موهای زیک طلایی هستش ! از دست پدرش ناراحته ! و به ارن هم میگه ما هر دو قربانی پدرت هستیم!

رنگ موهای تایتان زن مو طلایی !!! در دوجا ظاهر میشه !!! قسمت اول که مادر ارن رو میخوره و قسمت 11 فصل 2 که به ارن حمله میکنه! که همون موقع هم شک به این داشتیم که هوشمند باشه !

دیگه فک کنم داستان رو گرفتید ادامه اش نمیدم!!!!

اما خب بریم سراغ اصل داستان! با این اطلاعات فاش شده اولین چیزی که مطرح میشه اینه که اگه بیرون دیوار یه دنیای مدرن و مجلل هست ! اینا تو دیوار چه غلطی میکنن!!! 

موندن در جهل و عقب ماندگی تکنولوژیکی چه سودی میتونه برای دولت و شاه سرنگون شده داشته باشه که این همه سال مردم رو با دروغ و ترس در حالت سکون نگه داشتن !!!!

از طرفی اون ور دیواریا چ فکری میکنن که تو این صدسال هیچ سری به اینا نزدن و وقتی هم زدن بهشون حمله کردن!!!

همه اینا یه طرف مفهوم اصلی که این وسطه یه طرف !!!

اصل مهمی که ایسایاما دائما داره از اول فصل 3 بهش اشاره میکنه تحریف واقعیت و تاریخ و سانسور شیپ عمیق اطلاعاتی هستش!!!

بررسی قسمت نوزدهم فصل سوم انیمه اتک آن تایتان

تحریف واقعیت

راجع به تحریف واقعیت و تاریخ باید بگم ایسایاما داره ذهن بیننده یا خواننده رو درگیر این میکنه که از کجا میدونی تاریخی که در دنیای واقعی به عنوان تاریخ بهت داده شده واقعی هستش ! از کجا میدونی دولت ها و مسئولین سراسر جهان چه باهم چه بصورت جداگانه دائما درحال تحریف مسائل روز واقعی دنیا و گذشته بشریت نیستن !!! پیشنهاد میکنم راجع به مبحث هایپر رئالیتی/ واقعیت حاد /فراواقعیت کمی مطالعه کنید!!

بررسی قسمت نوزدهم فصل سوم انیمه Attack on Titan

فراواقعیت مفهومی است برای توصیف راهی که آگاهی انسانی، واقعیت را در دنیایی که انبوه رسانه‌ها قادرند به هر اتفاق یا تجربه اصیل شکل دهند یا آن را فیلتر کنند، درک می‌کند.

سانسورشیپ اطلاعات

جدا از مبحث تحریف تاریخ و واقعیت که خیلی دردناک هستش ! مبحث مهم بعدی که به شدت در حمله به تایتان برجسته هستش ! اصل سانسور اطلاعات هست ! چیزی که در جامعه مدرن به شدت اهمیت داره و به نوعی برتری زیادی به دارندگان و کنترل کنندگان اطلاعات میده !

اشاره میکنم به سانسور شیپ عمیق و اساسی در شوروی سابق ، روسیه فعلی ، چین ، کره شمالی ( به نظر کره شمالی به شدت شبیه مردمان داخل دیوار هستن!!!) و… از طرفی غول های تکنولوژی مثل گوگل با تغییر دائمی نتایج سرچ درحال فیلتر کردن و سانسور اطلاعات در سطح عظیمی هستن!!!! 

کودکی گریشا یاگر 

بررسی قسمت نوزدهم فصل سوم انیمه اتک آن تایتان

خب این قسمت بعد اندینگ تصاویری از کودکی و دنیایی که گریشا زندگی میکرده به ما نشون میده خواهر گریشا فی و مادرش !

دنیایی که شاهدش بودیم با توجه به ساختار جامعه بسیار پیشرفته تری نسبت تمدن داخل دیوار هست !

بالن های پرنده با توجه به نام امن بودن زمین به دلیل وجود تایتان ها خیلی منطقی به نظر میومد و اشاره به دیوار و خارج نشدن از دیوار به نظر میاد این تمدنی که گریشا توش بزرگ شده از وجود تایتان ها با خبر هستن و اونها هم با کشیدن دیوار خودشون رو از تایتان ها ایزوله کردن !

اما نکته جالب اشاره مادر گریشا به نصب بازوبند بود ! بازوبند تقریبا رو دست همه بود !

بازوبند در دنیای واقعی در زمان جنگ جهانی دوم رو دست آلمان های نازی و مردم یهود اسیر شده بود ! در جنگ جهانی دوم و شهرهای اشغال شده توسط نازی ها از بازوبند هایی با مثلث داوود برا جدا کردن یهودی ها از سایر مردم استفاده میشد که این بازوبند تو انیمه بیشتر شبیه دستبند یهودی ها بود تا نازی ها !!!

شما اینم در نظر بگیر اسم راینر و برتولد آلمانی هست و اسم آنی انگلیسی !

بازوبند یهودی ها در جنگ جهانی دوم از سال 1939 تا 1945 برای جدا کردن یهودی ها توسط نازی ها استفاده می شده
بازوبند یهودی ها در جنگ جهانی دوم از سال 1939 تا 1945 برای جدا کردن یهودی ها توسط نازی ها استفاده می شده

از طرف دیگه با توجه به بالون پرنده به نظر میرسه تکنولوژی موجود در دنیای متمدن گریشا به شدت شبیه تکنولوژی انسان ها در جنگ جهانی دوم بود !!!

به روز رسانی »

 امیدوارم از بررسی قسمت نوزدهم فصل سوم انیمه Attack on Titan خوشتون اومده باشه. نظر شما راجع به این قسمت و مجموع اتفاقاتی که تو فصل سوم افتاده چیه ؟ نظرات و حدسیاتتون رو با ما به اشتراک بگذارید.