با سلام خدمت همه دوستان و علاقه مندان به انیمه با بررسی یه انیمه دکتر استون یه انیمه ناب و باحال در خدمتتون هستم! با بررسی انیمه Dr. Stone قسمت یک تا پنج همراه من باشید.

خب اول کمی از انیمه Dr. Stone براتون بگم. این انیمه هم مثل خیلی از انیمه های دیگه اقتباسی از مانگا هستش. مانگا دکتر سنگی / Dr. Stone توسط ریچیرو ایناگاکی نوشته شده که برای نوشتن مانگاهای مشهوری مثل Eyeshield 21 شهرت داره! تصویر سازی این انیمه هم بر عهده هنرمند کره ای Boichi که در ژاپن اقامت داره، بوده شخصی که برای تصویر سازی مانگا مشهور Sun-Ken Rock که نویسندگیش بر عهده خودش بوده شهرت داره ! در ضمن برای تصویرسازی انیمه دکتر استون در سال 2019 برنده دو جایزه شده!

مانگا Dr. Stone از تاریخ 6 مارس 2017 تا آپریل 2019 در 10 جلد تانکوبون (مستقل) از طریق مجله هفته‌نامه شونن جامپ منتشر شده که طی این مدت موفق میشه نظر خیلی هارو به خودش جلب کنه مخصوصا تو آمریکا و ژاپن در نتیجه TMS Entertainment دست به کار میشه و میره سراغ ساخت انیمه این مانگای پرطرفدار!

در ادامه بخوانید » معرفی و بررسی انیمه Under Ninja : شاهکاری که نباید از دست بدهید! 

اگه TMS Entertainment رو نمیشناسین باید بگم برای تولید انیمه های خفنی مثل Megalo Box ( تو بهترین انیمه های سریالی بخش هشتم معرفیش کردم) و Detective Conan و Sonic X و Onihei و Lupin III و Baki و…شناخته شده هستش.

خب بریم سراغ انیمه

انیمه همونطور که گفتم توسط TMS Entertainment تولید شده و کارگردانی انیمه به عهده Shinya Iino بوده ( که دستیار کارگردان بوده تو انیمه Made in Abyss ، همچنین کارگردانی انیمه های Sansha san’yô و Barakamon رو برعهده داشته که هردو انیمه کمدی بودن !) ، نویسندگی نمایشنامه اقتباسی هم از مانگا هم بر عهده Yuichiro Kido بوده و در نهایت آهنگسازی انیمه بر عهده تاتسویا کاتو بوده که برای ساخت موسیقی متن فوق العاده انیمه Free!: Dive to the Future شهرت داره! طراحی شخصیت ها هم برعهده Boichi بوده!

خب حالا چرا من رفتم سراغ بررسی این انیمه ؟ واقعیتش با دیدن دو قسمت اول کمی مجذوب شده بودم اما با یه سری چیزا مشکل داشتم از جمله کمدی بودن بی دلیل تو برخی از صحنه ها اما بعد دیدن قسمت چهارم دیگه صد در صد مطمئن شدم که باید بررسیش کنم ! 

خوب به ویژگی های مهم انیمه که باعث شدم برم سراغش اشاره میکنم ! گرافیک وحشتناک خوب از طراحی شخصیت ها و فضای انیمه بگیر تا تکنیک ها متفاوت در اجرای طراحی و انیمیشن، داستان به شدت قوی و نوآورانه ، کارگردانی عالی، موسیقی فوق العاده و صداگذاری حرفه ای و بدون نقص شخصیت ها ! در ادامه اینم برید سراغش که حرف نداره» موسیقی اوپنینگ و اندینگ انیمه Dr. Stone

تو بررسی 5 قسمت اول کمی سعی میکنم کوتاهتر بنویسم و از قسمت 6 قسمت به قسمت میریم جلو ! بیشتر از این فک نمیزنم بریم سراغ بررسی !


قبل خوندن بررسی این مطالب رو هم یه نگاهی بندازید »


با بررسی قسمت یک تا پنج انیمه Dr. Stone همراه من باشید

بررسی قسمت اول انیمه Dr. Stone 

بررسی قسمت یک تا پنج انیمه Dr. Stone

خب داستان از اونجایی شروع میشه که ناگهان یه نور سبز رنگ ظاهر میشه و تمام انسان ها و پرنده ها رو تبدیل به سنگ میکنه ! در همین ابتدای کار معلوم نیست این نور چی بوده و چرا فقط انسان ها و پرنده هارو تبدیل به سنگ کرده ! آیا خبر از حمله آدم فضایی هاست یا یه سلاح جدید برای از بین بردن تمدن و حفظ محیط زیست ! یا یه ویروس خطرناک !!! داستان عجیبه!! 

بررسی قسمت یک تا پنج انیمه Dr. Stone

بعد این اتفاق که به نوعی قیامت هم میشه تلقیش کرد ، 3700 سال میگذره و تمدن بطور کل از بین میره ! تو قسمت اول شاهد این هستیم که تایجو درست زمانی که میخواد به یوزوریها بهگه عاشقشه تبدیل به سنگ میشه ! بعد گذشت سال ها روکش سنگیش ترک میخوره و مجددا احیا میشه !

تایجو بعد احیا شدن سریع متوجه میشه اتفاق غم انگیزی رخ داده و همه بشر به سنگ تبدیل شده همچنین متوجه میشه سال هاست از زمانی که به سنگ نبدیل شده میگذره ! بعد درک این موضوع به دنبال یوزوریها میگرده و سریع پیداش میکنه کلی اشک میریزه و بعد اعتراف میکنه تنها دلیل زنده موندش یوزوریها بوده جلوی پیکر سنگ سده یوزوریها قسم میخوره هرجور شده اونو احیا کنه که ناگهان دست خط دوست صمیمیش رو روی درخت میبینه و خوشحال میره سراغ سنکو!

بررسی قسمت اول انیمه Dr. Stone

داستان از اینجا شروع میشه و سنکو به تایجو میگه از اون اتفاق 3700 سال میگذره ! تایجو میگه از کجا میدونی میگه شمردم !!!!! از لباس سنکو و فرمول معروف اینشتین (انرژی برابر است با حاصل ضرب جرم در مجذور سرعت نور) که رو لباس نوشته و هوش عجیب غریبی که میتونه به ذهنش دستور بده که بصورت موازی هم زمان دو کار رو انجام بده متوجه میشیم که با یه آدم عادی برخلاف تایجو سرکار نداریم بلکه با یه نابغه یا شبه اینیشتین طرف هستیم موهاش هم کم شباهت به اینیشتن نیست!

در ادامه بخوانید »

خب این از داستان کلی دیگه بیشتر نمیگم خودتون دیدید! از همین قسمت اول میشه حدس زد با یه داستان ناب و پر رمز و راز طرف هستیم ! هنو مشخص نیست چرا انسان ها و پرنده ها فقط سنگ شدن ! هنو مشخص نیست چرا سنکو بدون نیاز به هیچ کمکی موفق شده پوسته سنگی رو بشکنه ! اما چیزی که مشخصه اینه که به دلیلی نا مشخص انسان ها درون این پوسته سنگی زنده هستن و سکو روشی برای شکستن این پوسته پیدا کرده !

جدا از داستان که خیلی مرموزه ، نکات علمی زیادی تو این انیمه آموزش داده میشه که به نظرم هر چی جلوتر میره پیچیده تر و جالب تر هم میشه ! حالا که سنکو موفق شده مایع احیا کننده رو بسازه باید منتظر قسمت بعد و احیا کردن یوزوریها و تمدن توسط سنکو و تایجو باشیم !


بررسی قسمت دوم انیمه Dr. Stone

بررسی قسمت یک تا پنج انیمه Dr. Stone

بریم سراغ قسمت دوم ! برای ساخت یک تمدن از نو تنها هوش و قدرت بازو کارساز نیست و برای حفظ این دو بخش نیاز به یک نیروی جنگی هست و کی بهتر از سوکاسا قوی ترین شاگرد دبیرستان !

سومین فردی که به ما معرفی میشه یه جنگجوی تمام عیار و باهوش و خیلی منطقی و ایده ال گرا هستش ! نکته عجیب اینکه قدرت سوکاسا به شدت عجیب هستش ! حالا نمیدونم از تاثیرات سنگ شدن هستش یا نه ! یه نکته ای هم که مشخصه اینه که بعد از احیا شدن رو بدن هر سه این ادم ها ترک هایی بوجود اومده که به نظر میرسه از تاثیرات روکش سنگی هستش!

مردی که تو صورت یه مرد دیگه ازش تعریف میکنه کلی انگیزه پنهان داره ! 

بررسی قسمت یک تا پنج انیمه Dr. Stone

سنکو راجع به سوکاسا درست حدس زده بود و به نظر میرسه این دوتا به زودی باهم دچار مشکل بشن چون جهان بینی کاملا متفاوتی دارن !

نکته ای که راجع به این دو قسمت باید بگم ، فلش بک های به موقع و جذابش هست ! که در ادامه بیشترم میشن چرا که درست عین سریال LOST با آدم هایی مواجه هستیم که از گذشته شون هیچی نمیدونیم !

سوکاسا ذهنیت جالبی راجع به بازسازی تمدن داره و بر این باور دنیا نباید بشه مثل همونی که بوده و جلوی فساد رو باید از همینجا گرفت اما سکو کاملا مخالفه این موضوع هستش و میخواد تک تک آدم هارو زنده کنه ! به احتمال زیاد تو قسمت بعدی مشکلات بین این دوتا بیشتر هم میشه !


بررسی قسمت سوم انیمه Dr. Stone

تو قسمت سوم کم کم داستان جون میگیره و پیچ و خم ها مشخص میشه ! تو این قسمت بالاخره یوزوریها احیا میشه ! نحوه قرار گیری یوزوریها بین شخصیت های اصلی و عدم استفاده از این شخصیت به شیوه مرسوم فیلم های هالیوودی خیلی جذاب و دلنشین بود !

اما مهمتر از اون سوکاسا هستش ! سوکاسا خیلی جالب وارد داستان میشه و منطقش رو پیاده میکنه ! شخصیت بدی که در اصل خوبه و جذابیت های زیادی برای بدست آوردن شخصیت بد محبوب داره ! با توجه به قدرت زیادش و زاویه دید جالبی که داره خطری بسیار بزرگ در احیای تمدن به حساب میاد و سنکو این موضوع رو خوب میدونه به همین خاطر تیم سه نفره راهی کوه های آتشفشانی میشن تا بتونن بوسیله تکنولوژی یا همون ساخت باروت جلوی سوکاسا رو بگیرن !

در ادامه بخوانید »

نکته جالب این انیمه توضیح هر چیزی با علم هستش که برای من یکی خیلی جذابه ! شخصیت سنکو و دیدش نسبت به دنیای پیرامونش به شدت مورد پسند هستش ! اما چیزی که خیلی تو مخه اینکه هنوز هیچ چیز ماوراءالطبیعی که بشه ربطش داد به اتفاق بزرگ وجود نداره !

از طرفی جنگی که بین سنکو و سوکاسا شکل گرفته به نظر میرسه در ادامه هی عجیب تر و خطرناک تر هم میشه ! اها راستی تو این قسمت دلیل ترک خوردن پوست هم مشخص میشه که باز یه دلیل علمی براش مطرح میشه نه یه چیز سوپرنیچرال !!!


بررسی قسمت چهارم انیمه Dr. Stone

خب این قسمت شاهکار بود همه چی عالییی و اگه بخوام نمره بدم به این قسمت 10 میدم !!! بی برو برگرد!

تو این قسمت بالاخره مشخص میشه غیر از این چهار نفر احیاء شده های دیگه ای هم هستن! 3 تا سیگنال دود از 3 منطقه مختلف به نمایش گذاشته شد اما فقط یه دختره رو نشون دادن که بهش میخوره خیلی قوی و فایتر باشه !

بررسی قسمت یک تا پنج انیمه Dr. Stone

از طرفی شاهد فلش بک بسیار ناب و زیبا از بچگی سنکو بودیم شخصیت اصلی داستان که از کودکی با هوش بالا به دنیا اومده ! عدم نمایش چهره پدر سنکو و نمایش از خودگذشتگی اون برای تحقق رویای پسرش فوق العاده بود ! تو این فلش بک ها متوجه میشیم سنکو و تایجو از بچگی باهم بزرگ شدن و حالا میفهمیم گه رابطه عمیقی بین این دوتا هست همچنین شاهد این موضوع هستیم که یوزوریها هم از مدت ها قبل وارد تیم دونفره اینا شده و اینا در اصل یه تیم ناب و باحال هستن!

جدا از فلش بک که خیلی ناب بود، این قسمت خصوصیات عاطفی و شخصی جالبی رو از کارکترها به نمایش میزاره ! مرام و علاقه و احترام سنکو به تایجو و یوزوریها ، نترس بودن و شجاعت یوزوریها ! و در نهایت اعتراف علاقه سوکاسا به سنکو و اشاره به اینکه اگه 3700 سال قبل بود تو بهترین دوستم میشد!

و در نهایت مرگ سنکو!!!! من باورم نمیشه سنکو مرده باشه این موضوع خیلی تو مخه اصلا را نداره مرده باشه و به احتمال زیاد سنکو باهوش یه فنی زده !


بررسی قسمت پنجم انیمه Dr. Stone

بررسی قسمت یک تا پنج انیمه Dr. Stone

همونطور که فکرش رو میکردیم سنکو یه فنی زده و به نظر میرسه قرار دوباره به داستان برگرده گرچه هنوز معلوم نیست که زنده اس با این حال اصلا راه نداره شخصیت اصلی داستان از بین بره !

در ادامه بخوانید » 10 انیمه که بهترین شخصیت های مکمل را دارند! 

نمایش صحنه هایی از یه تایم لاین دیگه جایی که سنکو و سوکاسا باهم دوست بودن هم خیلی عالی بود!

بررسی قسمت یک تا پنج انیمه Dr. Stone

این قسمت هم مجدد تمرکزش روی سنکو هست ! به نظر من سنکو یکی از بهترین شخصیت های انیمه ای که تا الان دیدم و به شدت جذابه !

بررسی قسمت یک تا پنج انیمه Dr. Stone

تو این قسمت شاهد اون 6 ماهی هستیم که سنکو قبل تایجو احیا میشه ! نکته جالب اینجاست که ما شاهد یه شخصیت باهوش هستیم ولی این شخصیت پله پله و با پیگیری و تلاش های زیادش موفق میشه و ول نکردن رویاش به هر شکلی که شده خیلی جذاب و قابل لمس هستش ! پروسه تکامل 6 ماه و وجود اون میمونا که نمادی از ادمهای احمق جامعه بودن حرف نداشت !

از تایجو خیلی کم حرف زدم یکم اینجا راجع بهش حرف میزنم آدم ساده و مطیعی که برای کمک به دوست و عشقش هر کاری میکنه ! و به شدت به سنت و رسوم احترام میگذاره نمونه یه آدم خوش قلب استریو تایپ ژاپنی !

تو قسمت پنجم هیچ اشاره ای به اون دختره و سایر احیا شده ها نشد در نتیجه به نظر میرسه قسمت ششم بخش های جدیدی از داستان رو برای ما به نمایش بگذاره !

به روز رسانی »

بررسی قسمت ششم انیمه Dr. Stone ؛ کوهاکو کیست؟


خب امیدوارم از بررسی این 5 قسمت خوشتون اومده باشه ! انیمه Dr. Stone هر جمعه شب پخش میشه در نتیجه شنبه ها منتظر بررسی باشید ! بررسی وینلند ساگا هم به زودی منتشر میشه، بررسی چند انیمه جدید رو هم به زودی شروع میکنیم پس با کلی بررسی قرار کنارتون باشیم ! مثل همیشه منتظر نظرات شما رفقای انیمه باز هستم ! آها تا یادم نرفته بگم موزیک اوپنینگ و اندینگ رو هم در یک پست جدا راجع بهش حرف میزنم و موزیک هارم براتون توی کانال نماشا منتشر میکنم ! در ضمن یه سوپرایز ناب هم در زمینه موسیقی انیمه داریم که بهتون میگم ! پس تا بررسی دیگه !!!