شروعی برای پایان یک افسانه‌!

درود بر هرچی دوست اوتاکو و غیر اوتاکوه و مخصوصاً طرفداران انیمه هنر شمشیرزنی آنلاین که ما رو در این بررسی همراهی می‌کنند و بازم منتظرمون موندن. متشکرم که اومدین تا دوباره ما رو در بررسی قسمت به قسمت انیمه هنرشمشیرزنی آنلاین همراهی کنید.  در ” بررسی قسمت ۱۹ فصل سوم انیمه Sword Art Online Alicization ” بیشتر قراره به فضا و داستانی از معما و کمی دور از جنگ‌ها فکر کنیم. که یکمی جلوتر، نتیجه تفکرات من رو در هنگام داشتن مشکلات مربوط به روح و جسم، می‌بینید. همزمان بعدش می‌ریم سراغ قسمت بیست با انتظارات بیست!


نگاه کوتاه که بعدش نگاه کامله

بررسی قسمت ۱۹ فصل سوم انیمه Sword Art Online: Alicization

قسمت ۱۹ رو میشه آرامش قبل از طوفان یا به عبارتی آرامش قبل از کولاک نامید، که در ۲۰ دقیقه هم مارو با قدرت خاطرات آشنا می‌کنه. هم تاریکی‌های قلمروی انسان‌ها رو به تصویر می‌کشه. و همزمان با چهره واقعی و گذشته نسبتاً نامفهوم یوجیو مخلوطش می‌کنه.

با توجه به مفهوم بالا، نباید از این قسمت توقع بالایی در طراحی و انیمیت به جز در لحظه‌ی خداحافظی یوجیو، داشت. خوب بذارین منظورمو دقیق‌تر بگم. ما در تمام صحنه‌ها یه جورایی داریم چندتا عروسک رو تماشا می‌کنیم که دهن‌هاشون تکون می‌خوره. گرچه به نسبت قبل یکمی بیشتر پلک میزنن. اما بازم تمرکز انیمه بر روی شفاف سازی اتفاقات قسمت بعد است و بس!

البت مشکل انیمیت با هنرنمایی صداپیشگان ژاپنی شخصیت‌های انیمه و نگاه کردن دائمی ما به زیرنویس، سروتهش هم میاد و به شدت ما رو جذب انیمه می‌کنه. و در دقایق پایانی، شلیک نهایی رو با صحنه‌ای احساسی در ذهن یوجیو، تمام مشکلات انیمیت رو از یادمون می‌بره.


بازگشت یادها

بررسی قسمت ۱۹ فصل سوم انیمه Sword Art Online: Alicization

گرچه در قسمت ۱۸.۵ با راوی‌گری کیریتو، یه خلاصه ۲۰ دقیقه‌ای از انیمه رو شاهد هستیم. اما با این حال در قسمت ۱۹ کارگردان با خلاقیت تمام کاری می‌کنه که حتی اونایی که خسته‌ان، بتونن بفهمن که چی به چیه. چه طوری؟

خوب در جواب از طرفی باید بگم که کیریتو کل اون ۲۰ دقیقه که البته به دنیای واقعی نپرداخته بود رو تو چهار جمله، که گذشته آلیس رو می‌گفت، خلاصه کرد. دم کیریتو هم با قیچی کردن داستان، گرم!

اما اون قسمت ۱۸.۵ هم جالب بود، مخصوصاً اینکه تیتراژ رو به صورت یه میکس از انیمه درآورده بود. البته دیدنش با خودتونه و بس!


بازیافته از خانواده

بررسی قسمت ۱۹ فصل سوم انیمه Sword Art Online: Alicization

یکی از یادآوری‌های کیریتو به آلیس، خانواده‌ی آلیس بود. که بدون در نظر گرفتن مادر خانواده، که نه اسمش بود و نه خودش و ما هم موندیم کیه و از بالا اومده یا نه؟ کیریتو تمرکز خودش رو با در نظر گرفتن یاد باقی‌مانده از سلکا، خواهر آلیس، روی سلکا گذاشته بود.

واقعاً هم تاثیر گذار بود. البته آلیس رو میگم که همه چی رو با اینکه تقریباً به یاد نداشت، اما هنوزم یاد خواهرش رو داشت. همین موضوع نشان دهنده این است که همیشه یه سری چیزا هستن که حتی اگه شخصیتت عوض بشه و فراموشش کنی، تو یه جایی از وجودت میمونه.

تمام شوالیه‌ها هم مثل آلیس بودن که یا یه جورایی با اینکه بهشون القا شده که از بهشت اومدن، مشکل دارن و یا چیزی رو در پست دارن که هنوز به یادشونن.

حالحال

ولی خودمونیما، سلکا، خواهر آلیس، از قسمت ۳، نه تنها تکون نخورده، بلکه انگار به علت تاثیر نور ماه و شایدم کم کاری تیم سازنده، خیلی کوچیک‌تر بود. خوب این چیزی بود که من فکر می‌کردم. که بعد فهمیدم که تو اون لحظه، برای احساسی‌تر نشون دادن صحنه فوق، از بچگی های سلکا استفاده کردند که حاصل هم در رنگ پوست و حالات صورت، کمی کار لازم داشت.


باید‌ها و نبایدها

بررسی قسمت ۱۹ فصل سوم انیمه Sword Art Online: Alicization

آلیس که کلی از حرفای کیریتو شکه می‌شه، این حقیقت رو میاره وسط که جز اون و رفقاش، کسی برای محافظت از قلمروی انسان‌ها نیست‌ و بس. خوب بچه راست می‌گه و از اون طرف هم کیریتو با به میون کشوندن راه‌حل جور کردن یه لشکر، پس از به زیر کشیدن کوئینلا که از این قضیه خوشش نمیاد، مشکل رو حل می‌کنه.

خوب چرا اینا رو گفتم؟ خودمم نمی‌دونم. اما مسئله اصلی حالا شروع میشه. زمانی که آلیس و فاناتیو و عموی آلیس که البت نیست دارن با سناتور تخم مرغی در مورد قلمروی تاریک مذاکره می‌کنن که سناتور تخم مرغی که به نظر از تمام رمز و راز کوئینلا خبر داره و همزمان شبیه تخم مرغ آلیس در سرزمین عجایب است و بس و همزمان تنها عضو رسمی دولت کوئینلا تا به الان بوده و بس!

بررسی قسمت ۱۹ فصل سوم انیمه Sword Art Online: Alicization

اما اینجا یه تفاوت بارز میان قسمت ۱۸.۵ و ۱۹ هستش. تو قسمت ۱۸.۵ کیریتو تو صحبت‌هاش به صورت راوی، در آخر میگه که کاردینال می‌خواد دنیای زیرین رو، روی حالت بازگشت به حالت کارخانه بزنه و همه چی رو ریست کنه. همزمان کیریتو هم دنبال یه راه دیگه است و بس! که از آلیس کمک می‌خواد!

اما در قسمت ۱۹ کیریتو فقط میگه که می‌خواد جلوی کوئینلا رو بگیره و بعد به آماده‌سازی برای مقابله با نیروهای قلمروی تاریکی بپردازه. از نظر من همین مسئله، می‌تونه رو رفتار آلیس تاثیر بذاره که معلوم نیست به چه منظور تو قسمت ۱۸.۵ بود و اینجا نیست.


آلیس واقعی

بررسی قسمت ۱۹ فصل سوم انیمه Sword Art Online: Alicization

این وسط برای من یه سوال عجیب پیش اومد. طبق حرفای کیریتو میشه گفت که خاطرات، سازنده روح و وجود یک آدم هستند. و اگه آلیس خاطراتش رو بدست بیاره، دیگه آلیس الآنی نیست!

پس با این حساب میشه گفت که کوئینلا با جابجایی خاطرات، می‌تونه یه روح یا یه وجودیت جدید بسازه. اما اگه این طور بود، میشد گفت که دلیلی دال بر وجود خاطرات آلیس زولبرگ در ذهن آلیس نمی‌بود. و فقط آلیس داره یه سری اطلاعات رو از مغزش برداشت می‌کنه.

با این حساب به نظر من نمی‌شه مطمئن بود که تو ذهن کارگردان و نویسنده چی می‌گذره. و آخرش آلیس جدید کدام یک از حالات زیر است و بس!

۱_ مخلوشی از آلیس فعلی و قبلی.
۲_ آلیس فعلی با دریافت خاطرات آلیس جدید.
۳_ آلیس قبلی با دریافت خاطرات آلیس فعلی.
۴_ آلیس قبلی.
۵_ آلیس فعلی.
۶_ هیچ کدوم، آلیس می‌میره. (خودم نویسنده و کارگردانش رو ترور می‌کنم، اگه اینطوری بشه)

البت از قدیم گفتن شاهنامه آخرش خوشه! که در اینجا باید گفت: « هنر شمشیرزنی آنلاین آخرش باید خوش باشه ».


مهری برای منظوری

بررسی قسمت ۱۹ فصل سوم انیمه Sword Art Online: Alicization

آقا، کیریتو تاثیرش رو می‌ذاره و تمام! آلیس به راه راست برمیگرده و اعلام می‌کنه: دیگه نه من نه شوالیه راستین بودن. که چشم راستش درجا قرمز میشه و پیام هشدار سیستم System Alert رو نمایش میده که چند بار برای یوجیو اومده بود.

خوب این امر که شبیه یه جور مهر است و بس. انگار فقط برای اهالی دنیای زیرین هستش و شامل کیریتو تا به الآن نمی‌شه که اگه می‌شد تا حالا کیریتو هزار بار کور شده بود. همزمان اراده‌ی آلیس، برای مقابله با این مهر، قابله تحسین است و بس!

بررسی قسمت ۱۹ فصل سوم انیمه Sword Art Online: Alicization

این صحنه با فضای مهتابی زیبا، من یکی رو لااقل به یاد شب‌های فصل اول و دوم توکیو غول برد.

نکته قابل دیگه توجه در اینجا وجود بارکد در این مهر هستش که با توجه به اینکه بارکد یه جورایی یه سریال ساخت هستش. باید این سریال مربوط به ساخت همین انسان‌های دنیای زیرین باشه. اما آیا این میزان دسترسی به بارکد مربوط به کوئینلاست یا کسی از بالا دست یاری رسونده؟


یوجیو که بوده و چه کرده

بررسی قسمت ۱۹ فصل سوم انیمه Sword Art Online: Alicization

یوجیو که بعد از مبارزه با برکوری، اول شوالیه کلیسا، توسط سناتور تخم مرغ مانند کوئینلا که تا الان تنها مقام دولتی ایشون هست و بس. به پیش کوئینلا برده میشه و توی یه خواب عمیق فرو رفته.

توی این خواب توی یه کلبه‌ی چوبی که به نظر میاد خونه یوجیو ایناست، داره قدم میزنه که با شخصی که خودش رو مادرش معرفی می‌کنه، روبه‌رو می‌شه. ما هم نمی‌فهمیم که اون کوئینلاست.، شما هم شتر دیدی ندیدی!

این‌جا ما یه جورایی حالت درموندگی یوجیو رو مشاهده می‌کنیم که از کمبود محبت رنج می‌بره. همین موضوع تبدیل به ضعفش میشه. به طوری که وقتی کوئینلا میگه تو برادر و بابات رو کشتی تعجب میکنه. همین تعجب هم چند احتمال رو میاره وسط:

۱_ یوجیو به نحوی باعث مرگ برادر و باباش شده.
۲_ یوجیو به قصد باعث مرگ برادر و باباش شده.
۳_ یوجیو اصلا اونا رو ندیده و چیزی ازشون یادش نمیاد و کوئینلا با زرنگی تمام داره طوری صحبت می‌کنه که اونا به خاطر اون رفتن و دیگه نیستند.
۴_ با توجه به اشاره نکردن انیمه به خانواده یوجیو، اون اصلأ خانواده‌ نداره و‌‌ از دنیای انسانی به نحوی وارد دنیای زیرین شده است و بس.
۵_ برادر و پدرش فقط تو خیالشن.

در هرحال این قضیه باعث شده که یوجیو خیلی شکننده بشه. دل منم به حالش بسوزه.


آخرین طبقه‌ی راه

بررسی قسمت ۱۹ فصل سوم انیمه Sword Art Online: Alicization

خوب نمردیم و آخرین طبقه‌ی کلیسای مرکزی رو هم دیدیم. که قبلش بگم که که کلیسای مرکزی مثل یه شهر عجایب می‌مونه. چرا؟ چون تو طبقه ۸۰ یه باغ با سقف گنبدی بود تو ۹۵ یه حموم و توی طبقه ۹۰ یه بالکن و تو طبقه‌ی حدود ۲۰ یه اسلحه خونه! البته هنوز فرضیه وجود طبقه آخر کلیسای مرکزی، در بالای باغ روی ابرها، باقی است و بس! همزمان از نظر اندازه گنبدش، به نظر من یکم، بالا و پایین داره، تو قسمتای مختلف.

حالا بریم سر اتاق خواب کوئینلا. این اتاق دارای نقاشی‌های عجیب که فکر می‌کنم که یه جورایی حافظه‌های شوالیه‌های راستین توی اوناست یا حداقل جایی داخل یا بالاش است و بس!

همزمان این اتاق خواب، تزیینات داخلی جالبی هم داره! مخصوصاً اون سلاح‌های عجیب که به نظر همشون از همه چی ساخته شده‌اند، جز آهن! از یه طرف من یه جورایی فکر کردم که با توجه به اینکه یوجیو به یه تبر بزرگ نگاه می‌کرد یا حداقل ما نگاه می‌کریدم. میشه گفت که یه جایی ما با این تبر روبه‌رو میشیم. که ممکنه توی دستای یوجیو باشه یا کوئینلا یا شایدم کیریتو و آلیس یا …


مدیریت محترمه قلمروی انسان‌ها

بررسی قسمت ۱۹ فصل سوم انیمه Sword Art Online: Alicization

درست وسط طبقه آخر مدیریت محترمه قلمروی انسان‌ها در خوب نازی فرو رفته است و بس! یوجیو هم یه لحظه مثل ما گول ظاهرش رو می‌خوره که البته با صدای آلیس از رویا بیدار میشیم.

اما کاشکی یوجیو تعلل نمی‌کرد و با چاقوی کاردینال می‌زد تو قلب کوئینلا. که این کارو چون نگران آلیس بود نکرد، که من اونجا بودم می‌گفتم: « بزن بکشش، بره پی کارش! آلیس هم چون کوئینلایی نیست، نگرانش نباش ».

اما من اونجا نبودم و کوئینلا بیدار شد که یه جورایی هم به نظر میاد که از قبل انتظار همه چی رو داشته و عین چی آماده‌ است و بس! که نشون می‌ده این اولین باری نیست که با سناتور از این غلطا می‌کنن.

بررسی قسمت ۱۹ فصل سوم انیمه Sword Art Online: Alicization
حرکت، خانم مدیر هم تو این صحنه کاملا مثل دنیای برنامه‌نویسی شده بود و بس و ما رو هم کرده منگ.

پشت نقاب

بررسی قسمت ۱۹ فصل سوم انیمه Sword Art Online: Alicization

یوجیو که در رویارویی با مدیر، تونسته استواری خودش رو حفظ کنه. استواری‌اش رو از دست میده، اونم با برداشته شدن نقابش و لو رفتن بزرگترین مشکلش، یعنی کمبود محبتی که با یادآوری گذشته‌اش برملا شد.

گذشته‌ای که به دنبال محبت مادرش بود، گذشته‌ای که آلیس بیشتر توجه‌اش رو به کیریتو داره، گذشته‌ای که حس تنهایی می‌کنه. همین گذشته سبب میشه که یوجیو باهامون خداحافظی کنه.

بذارید یکمی برگردیم به عقب، کوئینلا می‌ره تو خاطرات یوجیو و آلیس و کیریتو رو با هم نشون میده که با توجه به بودن این خاطرات، سه احتمال میاد وسط:

۱_ یوجیو خودش اینا رو فراموش کرده.
۲_ کوئینلا اونا رو حذف کرده.
۳_ از بالا حذف کردن و حالا برگردوندن.
۴_ از بالا حذف شده و کوئینلا چون گردن کلفته، همه رو ریکاوری کرد.
۵_ خاطرات ساختگی است و بس!

هر کدوم از اینا باشه، به نظر من تو اون صحنه، کیریتو و آلیس دارن با هم برای یوجیو به منظوری گل می‌چینن.


رهایی

بررسی قسمت ۱۹ فصل سوم انیمه Sword Art Online: Alicization

بالاخره راز پشت پاک شدن حافظه‌ی شوالیه‌های راستین برملا میشه. و اونم گفتن جمله‌ی زیر هستش.

« پیام سیستم، حذف هسته‌ی حفاظتی »

پس با این حساب میشه گفت که هم اون بالایی‌ها به فکر این زیربنی‌ها بودن و هم کوئینلا با زرنگی تمام شوالیه‌های راستین رو مجبور به گفتن این جمله می‌کنه و بعد هر جور که می‌خواد، حافظه‌هاشون رو پاک یا به عبارتی مهر می‌کنه و بس!

الانم برای یوجیو همین اتفاق افتاد و در حالی که مردد بود، در ذهنش خاطرات یا خود سه شخص مهم‌ش سعی در محافظت از وی رو داشتن که با طراحی جالبی از دیوارهای ذهنی، یک به یک به فنا می‌رفتن. و در کنار موسیقی جذاب فراتر از رنگین کمان که از همین صفحه میتونید بهش گوش بدید، به درون تاریکی مدیر سقوط می‌کنه.


احتمالات قسمت بعد

بررسی قسمت ۱۹ فصل سوم انیمه Sword Art Online: Alicization

با توجه به اینکه این بررسی با تاخیر فاحشی روبه‌رو بوده است و بس. و الان هم قسمت ۲۰ در دسترس است و بس. با این که خودم هنوز ندیدمش و بس. تقریباً میشه مطمئن بود که در قسمت ۲۰ قراره‌:

۱_ رویارویی تمام عیار یوجیو و آلیس با کیریتو.
۲_ بررسی اتفاق افتاده برای اول شوالیه کلیسا.
۳_ سناتور تخم مرغی.

والسلام بررسی تمام.


نکته سنجی کلی

نکات مثبت

[megapros]

  • موسیقی متن
  • آهنگ
  • فضاسازی
  • داستان

[/megapros]

نکات منفی

[megacons]

  • حرکت‌های شخصیت‌ها بود که یه حرکت و ایست داشتن
  • انیمیت
  • پلک نزدن شخصیت‌ها که یکمی جبران شد

[/megacons]


ممنون که تا اینجا همراهمون بودید.

لطفاً اگه زبونم لال، کم و کاستی چیزی تو بررسی قسمت ۱۹ فصل سوم انیمه Sword Art Online Alicization دیدین، ما رو در دنیا و آخرت حلال کنید. همزمان با نظراتتون هم انگیزه به ما بدین، هم حدسیات و نظرات خودتون رو بیان کنید و هم در خوف‌تر شدن این نقد که نمی‌دونم واقع نقد به حساب میاد یا نه، دست یاری برسونید.

منتظرتون هستیم، پس منتظرمون باشید