فداکاری در اوج ناامیدی!
درود بر هرچی دوست اوتاکو و غیر اوتاکوه. همچنین درود ویژه خدمت طرفداران انیمه هنر شمشیرزنی آنلاین که همچنان ما رو در بررسیها و مخصوصاً بررسی قسمت ۲۳ فصل سوم انیمه Sword Art Online: Alicization همراهی میکنند. ه
صد البته هم، مثل همیشه بررسی قسمت به قسمت انیمه هنرشمشیرزنی آنلاین رو می تونید از مجله وارونه بخونید. اونم در حالی که به پایان این نیمه از انیمه هنر شمشیرزنی آنلاین Sword Art Online: Alicization نزدیک میشویم. یا بهتره بگم تموم شده رفته پی کارش و این منم که از قافله جا ماندهام.
اما خوب در بررسی قسمت ۲۳ فصل سوم انیمه Sword Art Online Alicization قراره که به نزدیکیهای پایان این نیم فصل بپردازیم. پایانی بس به یاد ماندنی که یاد تغییر گروه سازنده رو تا حدودی از ذهنون برمیدارد.
نگاه کوتاه که بعدش نگاه کامله
قسمت ۲۳ رو میشه یکی از حساسترین قسمتهای این فصل دونست. قسمتی که در کنار موسیقی خوف خود، یه ترکیب جالب رو از انیمیت سه بعدی و دو بعدی نشون میده. البته با یه فلش بک از فصل اول، به ما زیباییهای فصل اول رو هم یادآور میشه.
اما چیزی که از قسمت اول تا کنون، تاثیر خودش رو هنوز میذاره و عظمت خودش رو اثبات کرده است، موسیقی متن انیمه است. موسیقی متنی که به معنای واقعی کلمه، شاهکاری است که ما را با انیمه همراه میکند.
اما نقطه ضعف اصلی قسمت ۲۳ فصل سوم انیمه Sword Art Online: Alicization در به تصویر کشیدن شخصیتها در مواجهه با مسائل مختلف است. که یا کارگردان خواسته کاهش قدرت تصمیمگیری انسان رو در مواجهه با احساسات مهک بزنه. یا ندانسته داستان رو هندی کرد. که فکر کنم بهتره که از این قضیه فاکتور بگیریم تا از هنر شمشیرزنی آنلاین لذت ببریم.
۲۰۰ سال انتظار
در ادامه قسمت ۲۲ فصل دوم انیمه Sword Art Online: Alicization کوئینلا با دخترخوندهی خودش رودررو میشه. البته به نظر کوئینلا از قبل واسه دعوت برنامه داشته. یعنی از قبل خواسته با استفاده از کیریتو اینا کاردینال رو به اینجا دعوت کنه. بعدش هم با مهر و موم طبقه صد کلیسای مرکزی اونو زندانی کنه.
اما خوب برام سواله که کاردینال ۲۰۰ سال زور زده و یه خنجر ساخته برای نابودی کوئینلا. اونوقت کوئینلا برای نابودیش سنگ تموم گذاشته. خوب مثل اینکه کاردینال خودش این موضوع رو فهمیده و برای جبران میخواد با کوئینلا مبارزه سرنوشت سازی رو شروع کنه.
ولی طراحی و مخصوصاً انیمیت و نوع حرکت این رعدی که کوئینلا استفاده میکنه، خیلی جذابه. و یه جورایی هم منو یاد کنترل کامل شمشیر بوجیو میندازه. گرچه یکم خطهاش حالت شکسته تر داره و به رعد نزدیک تره.
غول زرین از درون
غول زرین از پا در نیومده و انگار خط هم برنداشته. همزمان باید گفت که طراحی بشدت جالبی رو به نمایش میذاره. و با اینکه بهنظر از انیمیت سه بعدی برای طراحیش استفاده شده، ولی کاملاً با طراحی دو بعدی انیمه هماهنگه.
جدا از انیمیت، این غول در قسمت ۲۳، و به دست کوئینلا ذاتش معلوم میشه. ذاتی تکان دهنده از ترکیب سیصد تن از مردم دنیای زیرین که تبدیل به سلاح کشتار نفربهنفر شده است. اما خوب این سیصد نفر بیشتر خاطرات هستند تا آدم. اونم جدا از این مبحث که خاطرات ما آدمها رو میسازند، مثل کانکی از انیمه توکیو غول Tokyo Ghoul که به خاطر خاطرات، هی تغییر میکرد.
غول زرین رو همین خاطرات که معلوم نیست به خاطرات روی سقف وصل هستند یا شوالیهها خیلی بیشتر بودند که سیصد خاطره شده یا از هر شوالیه چند خاطره گرفته شده هم خاطراتی از احساسات افراد است که برای رسیدن به عزیزانشان قدم برمیدارند. و کوئینلا این قدمها رو تبدیل به سلاح کرده است.
تسلیم برای هیچ
آقا کاردینال واسه چی تسلیم میشه؟ کیریتو اینا چرا همین طور خشکشون میزنه؟ انگار همشون یادشون رفته که قراره نصف آدمهای دنیای زیرین تبدیل به سلاح بشن. که احتمالا به خاطر شک وارده از سلاح تولیدی کوئینلا اینطوری شدند.
ولی باز من یکی انتظار به جنگ تمام عیار رو داشتم. که نویسنده با این طرز فکرش زد تو ذوقم. یعنی به خاطر همین کار شأن این قسمت اومد پایین. به جاش باید یه جنگ تمام عیار میذاشتن، که شاید به نظر برخی کلیشهای بشود ولی حداقل اینقدر هندی نمیشد.
باز صد رحمت به طراحی و انیمیت حملههای کوئینلا که خیلی خفن به نظر میآمد. جدا از سایر بحثها هم موسیقی در تک تک لحظههای این قسمت و مخصوصاً همین قسمت، خیلی شاخه.
این وسط هم یه قضیه منو اذیت میکنه که چرا در این دو تصویر، اول کیریتو اصلأ اشک روی گونههاش نیست ولی در صحنهی بعد هستش؟ باید گفت: آفرین به گروه سازنده، یکم رو جزئیات این چنینی کار کنید بد نیست.
سفید شمشیر
توی این گیر و دار بالاخره یه نفر فهمید که یه چیزی درست نیست، و اون یه نفر یوجیو بود. یعنی حتی کیریتو هم احساسات جلو چشماش رو گرفته بود. اما خوب یوجیو با کمک خاطرات آلیس که یه جورایی خود آلیس قبلی میشد، فهمید که میشه با اون غول زرین جنگید.
اما به نظر من همین تلاش هم داره به ما ارتباط عمیق یوجیو و آلیس قبل رو نشون میده. ارتباطی که حتی کیریتو، آلیس حال و کاردینال هم در اون لحظه متوجهش نشدند. ارتباطی که با ترکیب یوجیو، حافظه آلیس قبلی و شمشیر رز آبی تونست شمشیری قدرتمندتر از غول زرین رو بسازه. ارتباطی که به شخص خواستار ادامهی اون هستم.
خدایی کاردینال تو اون لحظات آخر که هنر و یا دستوری رو برای تبدیل یوجیو به شمشیر، خیلی احساسات به خرج داد. که اگه اون طور تسلیم نمیشد و حداقل یه مبارزه خوب میداشت، بهتر میشد. اونم در کنار انیمیت جالب تبدیل یوجیو به شمشیر که بماند که طراحی به یاد ماندنی داشت.
همزمان این انیمیت یه جورایی منو یکی از جادوگران انیمه فیری تیل Fairy Tail که جزو مریدان لاکسوس بود، میانداخت. که از نوشتههای جادویی برای مبارزه استفاده میکرد.
سفید و زرین
خوب یوجیو به شمشیر تبدیل میشه. اما به شخص از طراحی سه بعدی که برای این شمشیر به کار برده شد، خوشم نیومد. تو حرکات هم به نظرم با محیط هماهنگ نبود. ولی خوب این وسط هم مرگ خاطره انگیز کاردینال ما رو به یاد موقعی که آسونا هم برای نجات کیریتو جونش رو فدا کرد و به صورت یه سری نور کوچیک در اومد، انداخت.
همزمان این نورها در قسمت ۲۳ فصل سوم انیمه Sword Art Online Alicization یه جورایی به بوجیو قدرت تحرک بیشتری دادند. یا شایدم یوجیو با دیدن این صحنه احساساتی شد که یهو قدرت گرفت.
در مبارزه یوجیو با غول زرین هم که با یه موسیقی خوف همراه است و بس! به شدت حساسه. و با نابودی اون کیریستال وسط غول زرین هم مبارزه تموم میشه و به من نشون میده که اون کیریستال چیزی جز خاطره نیست.
انجماد خونی
پس از کار قهرمانانه یوجیو مبنی بر مبارزه طلبی کوئینلا، یوجیو درجا به دو تکه قسمت میشه. که در عین ناباوری شمشیر بوجیو یه جورایی اونو پانسمان میکنه. و ما رو امیدوار میکنه که یوجیو زنده باشه. یا بهتر بگم باید زنده باشه، چون اگه نباشه: «انیمه Sword Art Online واقعاً تبدیل به حرمسرا میشه و تعداد پسرا نسبت به دخترا خیلی خیلی کمتر میشه».
پس به هر زور زدنی که هست باید یوجیو زنده باشه و تمام. همین انجاد خونی هم شاید از آخرین تلاشهای شمشیر رز آبی در نجات صاحبش باشد.
یه نکته دیگه هم بگم که انگار شمشیر بوجیو برای این یخ خونی، خودش رو فدا کرد. چون قبل از ایجاد این یخ، سالم بود و بعدش شکست.
ایستاده
کوئینلا که از حرکت عجیب رز آبی به وجه اومده، شروع به دادن یه سری فرضیه در موردش کرد. که اصلیش این بود که شمشیر بوجیو از فلز نبود، برای همین تونست به کوئینلا آسیب برسونه. پس میشه گفت که شمشیر کیریتو که از درخته، قشنگ از پس این مبارزه بر میاد.
جدا از این بحث، جملهی اون سمت میبینمت که کوئینلا به کیریتو گفت، خودش چندتا مسئله رو به وجود میآورد:
۱_ کوئینلا مثل کیریتو از دنیای واقعی اومده.
۲_ کوئینلا به طریقی، مثل همون رباتهایی که قراره ساخته بشه، میخواد که به دنیای واقعی بیاد.
۳_ خواسته یه چی بگه.
اما خوب کیریتو که باز شاهد مرگ دوستاش بوده، در لحظهی حملهی کوئینلا توان بلند شدن ندارد که آلیس میاد و با یادآوری اشتباه گذشتهی کیریتو، اونو برمیگردونه. تا در یک قسمت کاملاً اختصاصی با کوئینلا بجنگد.
احتمالات قسمت بعد
با توجه به پایان یافتن این آرم از انیمه و کلید خوردن آرک بعدی با عنوان جنگ دنیای زیرین برای پاییز ۱۳۹۸ میشه گفت که قضیه کوئینلا داره به آخرش میرسه. و در قسمت بعد شاهد این مبارزه کوئینلا خواهیم بود. از طرفی هم احتمالا احساساتی که در قسمت بعد شاهدشان خواهیم بود، جای تقدیر دارند.
به شخص نیز امیدوارم که یوجیو یه طوری از مرگ قصد در بره و از رفتن انیمه به سوی حرمسرا جلوگیری کند.
نکته سنجی کلی
نکات مثبت
موسیقی
ترکیب انیمیت
احساسات
نکات منفی
فاز نامعلوم شخصیتها
باید یه هفته صبر میکردیم که قسمت بعد بیاد
متشکر که تا اینجا در “بررسی قسمت ۲۳ فصل سوم انیمه Sword Art Online Alicization” همراهمون بودید.
لطفاً اگه زبونم لال، کم و کاستی چیزی تو نقد دیدین، ما رو در دنیا و آخرت حلال کنید. همزمان با نظراتتون هم انگیزه به ما بدین، هم حدسیات و نظرات خودتون رو بیان کنید و هم در خوفتر شدن این نقد که نمیدونم واقع نقد به حساب میاد یا نه، دست یاری برسونید.
در ضمن تمامی دوستانی که علاقه به همکاری در بخش انیمه و سایر بخشهای مجله وارونه دارند. میتونند از طریق بخش نظرات یا ایمیل info@varune.com اعلام همکاری کنند. همچنین از کانال نماشای ما دیدن کنید.