سلام به دوستان علاقه مند به موسیقی بخصوص موسیقی متن انیمه ! در ادامه معرفی بهترین های 2018 ، با معرفی بهترین آلبوم های موسیقی متن انیمه 2018 به انتخاب مجله وارونه در خدمت شما عزیران هستم. موسیقی متن انیمه یکی از اون دسته موسیقی هایی هست که بهش کمتر توجه شده و همیشه زیر رادار بوده، این موضوع مختص به ایران نیست و در سایر نقاط جهان هم همین طور اما خب تو ایران دیگه خیلی کمتر شناخته شده هستش!

از این رو تصمیم گرفتن بهترین موسیقی های متن انیمه 2018 رو براتون معرفی کنم. متاسفانه دسترسی به آلبوم های موسیقی متن انیمه کمی سخت هستش و خیلی از این آلبوم ها حتی در اسپاتیفای هم منتشر نمیشه!  از این رو اگه آلبومی تو اسپاتیفای بود حتما لینکش رو میزارم، بقیه رو هم از یوتیوب یا ساندکلاد میزارم، در غیر اینصورت خودتون تو نت یه جستجو بکنین گیر میارین.

پس حرف رو کوتاه می کنم و یک راست میرم سراغ معرفی بهترین آلبوم های موسیقی متن انیمه 2018 به انتخاب مجله وارونه.

آها راستی این دوتا مطلب رو هم حتما نگاه کنید

 

Tokyo Ghoul:re

آهنگساز : Yutaka Yamada
نام آلبوم : (Tokyo Ghoul:re (soundtrack

هر چقد فصل سوم انیمه توکیو غول بد بود، موسیقی متنش فوق العاده بود، از ملودی های پیانو مینیمال بگیر تا درام و بیت های الکترونیک، فضا سازی های عالی و … از ویژگی های بارز موسیقی Yutaka Yamada برای انیمه توکیو غول بود.

البته دو فصل اول رو هم یامادا آهنگسازی کرده بود. یامادا آهنگساز ژاپنی که در لس آنجلس آمریکا زندگی می کنه و علاوه بر انیمه، موسیقی متن بازی و فیلم هم تولید می کنه ! این آلبوم 22 آهنگ داره که چهار تا آهنگ آخری موسیقی اوپنینگ و اندینگ دو فصل توکیو غول : ری هستش.


Rascal Does Not Dream of Bunny Girl Senpai

آهنگساز : fox capture plan
نام آلبوم : Seishun Buta Yaro wa Bunny Girl Senpai no Yume wo Minai

خب این انیمه یکی از بهترین انیمه های 2018 هستش! اما جدا از این انیمه که تم رمانتیک خوبی هم داره، موسیقی متنش حرف نداره، آلبومی بسیار جذاب که توش تقریبا از هر سازی استفاده شده، از صدای فلوت، تا گیتار، پیانو ویولن و … ساختار آلبوم تم رمانتیک و کامپوز های کلاسیک / جاز داره که با ریتم های جاز و راک ترکیب شده.

این آلبوم توسط گروه 3 نفره ژاپنی fox capture plan تولید شده این گروه کلا جاز میسازن و کارشون هم خیلی خوبه من خودم عاشق آهنگ هایی سولو پیانو این آلبوم هستم! آلبوم هم هیچ جا برای استریم نذاشته بودن ! ولی یوتیوب هست برین گوش کنید.


BANANA FISH

آهنگساز :  Shinichi Osawa
نام آلبوم : “BANANA FISH” Original Soundtrack
از یوتیوب گوش کن 

حضور موسیقی الکترونیک داره توی دنیای انیمه رشد میکنه و من به شدت از این موضوع خوشحالم ، چراکه به نظر من خیلی از انیمه ها برای بیان بهتر داستان نیاز به موسیقی الکترونیک و تجربی دارن نه موسیقی کلاسیک و سنتی که اکثرا تو انیمه ها شاهدش هستیم!

شینچی اوساوا این موضوع رو به خوبی ثابت کرده، استفاده از ساختارهای الکترونیک، سیکونس های نابی، درام و بیس وحشی در کنار ملودی های  detune  شده از ویژگی های موسیقی متن یکی از بهترین انیمه های سال 2018 هستش! اگه من میخواستم تنها یک آلبوم رو به عنوان بهترین آلبوم سال انتخاب می کردن قطعا همین آلبوم بود! خلاقیت تو این آلبوم موج میزنه!

جدا از این آلبوم حتما آلبوم های شخصی شینچی اوساوا رو گوش کنی خیلی کارش درسته !


Run with the Wind

آهنگساز :  Yuki Hayashi
نام آلبوم : Run with the Wind

از اسپاتیفای گوش کن 

آقا من با یوکی هایاشی / Yuki Hayashi به مشکل بر خوردم و نمیدونم چیکار کنم ! هایاشی امسال برای پنج تا انیمه آهنگسازی کرده که همشون خوبن، در واقع خیلی خوبن !!! برای همین مجبورم دوتاشونو معرفی کنم بقیه رو نام ببرم ! 
اما موسیقی که برای انیمه با باد بدو ساخته یه چیز دیگه س! خوشبختانه تو اسپاتیفای هم هست با خیال راحت برین گوش بدین! 

اولا اینکه هایاشی تو این آلبوم از بازه وسیعی از اینسترومنت ها استفاده کرده چه دیجیتال چه آکوستیک!، تو آلبوم از آهنگ الکترونیک پاپ، دنس، هاووس گرفته تا موسیقی کلاسیک، جاز ، راک و … غیره وجود داره. این آلبوم یکی از هپی فیلینگ ترین / Happy Filling آلبوم های سال هستش و تو همه آهنگ ها سراسر حس جنگندگی، تلاش و امید رو حس می کنید.

این آلبوم جدا از این که یکی از بهترین آلبوم های موسیقی متن سال هست بلکه به نظرم جزو یکی از بهترین آلبوم های سال هم هست. راستی آلبوم 48 آهنگ داره !!!! 

یوکی هایاشی جدا از این آلبوم موسیقی متن انیمه های خفنی مثل My Hero Academia :که در ادامه معرفی میکنم، Karakuri Circus (این آلبوم هم خدایی حرف نداره)، Junji Ito Collection ( یه انیمه ترسناک که یه موزیک خفن براش ساخته) و در نهایت Double Decker! Doug & Kirill ( این انیمه که حرف نداره تو بهترین انیمه های پاییز 2018 معرفیش کردم، موسیقی ش رو هم که نگم برات)


My Hero Academia 3rd Season

آهنگساز :  Yuki Hayashi
نام آلبوم : “My Hero Academia” 2018 Original Soundtrack
از ساندکلاد گوش کن 

نامردی میشد اگه این آلبوم هایاشی رو معرفی نمی کردم ! انیمه آکادمی قهرمانی من به نظرم یکی از بهترین انیمه هایی که تو چند دهه اخیر ساخته شده! حالا شما اینم در نظر بگیر هر 3 فصل رو هم هایاشی آهنگسازی کرده! این آلبوم بر خلاف آلبوم بالا که هپی فیلینگ بود یه آلبوم خشن تر و تجربی تری هستش ! که خب با توجه به فضای انیمه دور از ذهن هم نیست.

هایاشی نه تنها مهارت خاصی تو استفاده از اینسترومنت های آکوستیک داره بلکه با سینتی سایزر و نرم افزار های الکترونیک هم خوب کار می کنه !!! استفاده از افکت های الکترونیک بر روی ساز های کلاسیک و ترکیب سبک های مختلف و استفاده تقریبا از هر سبکی برای بیان احساسات، این آهنگساز رو تبدیل به یک هنرمند خیلی خاص کرده!

تو این آلبوم هم از سبک متال گرفته تا الکترونیک تجربی، تا کلاسیک/ الکترونیک تا درام اند بیس و … وجود داره ! حتما آلبوم رو گوش بدین لینک ساندکلادش رو هم زیر عکس گذاشتم. حالشو ببرین.


Shingeki no Kyojin – Season 3

آهنگساز :  Hiroyuki Sawano
نام آلبوم : Shingeki no Kyojin – Season 3

اصلا را نداره وقتی صحبت از بهترین آلبوم های متن انیمه سال 2018 میشه اسم حمله به تایتان رو نیاریم ! همونطور که میدونید انیمه Attack On Titan یکی از خفن ترین انیمه های تمام دوران هستش که تا الان 3 فصل ازش پخش شده البته فصل سوم تنها 12 قسمتش منتشر شده و باقی قسمت ها قرار تا چند ماه دیگه پخش بشه برای همین هنوز آلبوم موسیقی متن فصل سوم منتشر نشده متاسفانه !  البته بعضی از آهنگ ها رو میتونید تو یوتیوب پیدا کنید ! 

این آلبوم یکی از بهترین آلبوم های موسیقی سال هستش و اگه این آهنگساز نبود قطعا این انیمه انقد تاثیرگذار نمی شد! تو بررسی قسمت به قسمت فصل سوم انیمه به مقدار کافی راجع به موسیقی این انیمه صحبت کردم، و چون آلبوم هنوز بیرون نیومده پیشنهاد می کنم برید انیمه رو ببینید و همزمان با تماشای انیمه به موسیقی فوق العاده ش هم گوشی بدین.

راستی اینم گوش کنید» موسیقی اوپنینگ و اندینگ فصل سوم انیمه Attack on Titan


Piano no Mori Anime 2018

نوازندگان : Kyohei Sorita, Ryoma Takagi, Niu Niu , Szymon Nehring, Juliette Journaux
نام آلبوم : “Piano no Mori” Piano Best Collection I
از یوتیوب گوش کن

از اسم انیمه فک کنم داستانو گرفتین. این انیمه از روی مانگایی با همین اسم ساخته شده و فصل اولش در سال 2018 پخش شد. و فصل دوم هم قرار 28 روز دیگه منتشر بشه. البته قبل این سریال انیمه ای یک انیمه سینمایی هم از روی این مانگا در سال 2007 ساخته شده.

داستان انیمه راجع به دو پسر بچه ای که عاشق پیانو زدن هستن، اما یکی پسر یک موزیسین معروفه و اون یکی یه بچه فقیر که مادرش هم روسپی بوده!

جدا از انیمه که داستان جالبی داره و موزیکال بیس هستش. موسیقی متن این انیمه شاهکاره درواقع موسیقی متن که چه عرض کنم در این انیمه از قطعات هنرمندان مطرح موسیقی کلاسیک مثل بتهوون، شوپن، موتزارت و … استفاده شده اما نکته جالب اینکه همه قطعات توسط آهنگسازها و نوازنده های مطرح بین‌المللی اجرا شده، هنرمندای مطرحی مثل Kyohei Sorita ژاپنی و هنرمند مطرح و جوون چینی Niu Niu.

پس اگه اهل موسیقی کلاسیک هستید و دنبال ملودی های جذاب و زیبا می گردین این آلبوم رو حتما گوش کنید یا انیمه رو ببینید و همزمان با تماشای تصویر موسیقی جذاب رو هم گوش کنید.


Violet Evergarden

آهنگساز :  Evan Call
نام آلبوم : VIOLET EVERGARDEN: Automemories
از یوتیوب گوش کن 

ایوان کال از معدود آهنگسازای غیر ژاپنی دنیای انیمه هستش که البته خیلی هم پر کار نیست و هر سال تقریبا یک پروژه رو بیشتر دست نمیگیره ، علاوه بر انیمه یک سریال ژاپنی رو هم آهنگسازی کرده و از مهمترین انیمه هایی که آهنگسازی کرده می تونم به Tokyo ESP اشاره کنم.

قبل اینکه راجع به موسیقی متن این انیمه حرف بزنم باید بگم این انیمه 12 قسمت فوق العاده س! و تو لیست بهترین انیمه های 2018 وارونه هم حضور داره (تا چند روز دیگه منتشر میشه ) حتما ببینیدش. اما موسیقی، ایوان کال برای این آلبوم از ساختار کلاسیک استفاده کرده و پیانو ، ویولن، ویولنسل از سازهای اصلی این آلبوم هستن. آلبوم روی هم رفته آلبوم خوبی هستش و حس های خوبی رو منتقل میکنه.


B: The Beginning

آهنگساز :  Yoshihiro Ike
نام آلبوم : (B: The Beginning (Original Series Soundtrack
از یوتیوب گوش کن 

این انیمه یکی از زیر رادار ترین انیمه های امسال بوده ، اما از دست ما در نرفته و ما تو بخش 9 بهترین انیمه هایی که باید ببینید معرفیش کردیم و در لیست بهترین انیمه های 2018 هم قرار داره !

نکته جالب این انیمه اینجاست که از روی مانگا ساخته نشده بلکه سناریو اصلی و غیر اقتباسی داره و به سرمایه گذاری نتفلیکس تولید شده. خب دیگه از انیمه نگم حتما ببینیدش.

و اما یوشیهیرو ایکه، آهنگساز 55 ساله ژاپنی که از سال 1996 داره برای انیمه آهنگ میسازه، و انیمه های زیادی رو کار کرده که از میون اونها می تونم به انیمه هایی مثل » Ergo Proxy و Blood: The Last Vampire اشاره کنم.

البته یوشیهیرو ایکه فقط رو انیمه کار نمی کنه بلکه آهنگسازی پروژه های سینمایی و تلویزیونی رو هم انجام میده.

یکی از ویژگی های این آلبوم اینه که تونسته به خوبی فضای کاراگاهی و ماوراءالطبیعه انیمه رو پوشش بده ، استفاده از اینسترومنت های آکوستیک در کنار صدای آوای انسان و ریتم های درام کوبنده و حماسی عمق داستان انیمه رو بیشتر کرده. راستی موسیقی اندینگ این انیمه هم خیلی جذابه از اسپاتیفای گوش کنیدش. 


STEINS;GATE 0

آهنگساز :  Takeshi Abo,Nobuaki Nobusawa,Moe Hyuga
نام آلبوم : (“Steins;Gate 0” (Original Soundtrack
از یوتیوب گوش کن 

فصل دوم انیمه اشتاین گیت از ترکیب 3 آهنگساز استفاده کرده و همین امر باعث شده این آلبوم به یکی از جذابت ترین و احساسی ترین آلبوم های سال تبدیل بشه.

تاکاشی آبو که آهنگ سازی فصل اول رو بر عهده داشت تو این فصل با همکاری مو هیوگا و نبوآکی نبوساوا تونسته فضای علمی تخیلی داستان رو به خوبی بوسیله سینتی سایزر ، بیت های الکترونیک و ساز های کلاسیک نظیر پیانو و ویولن بیان کنه! انیمه هم که دیگه نیاز به تعریف نداره.


دوستان عزیز امیدوارم از این انتخاب ها خوشتون اومده باشه ، لطفا شما هم موسیقی های متن انیمه مورد علاقتون در سال 2018 رو به ما معرفی کنید.