با معرفی بهترین فیلم های جنگی ایرانی در خدمت شما هستیم. قبل از شروع بررسی مون باید یه نکته ای رو بگم؛ فیلم های ایرانی با مضمون جنگی در ژانر های مختلفی تولید شده اند، برخی از این فیلم ها در بر دارنده برخی حوادث جنگی و برخی نشان دهنده مشکلات جنگ و برخی نیز دارای فضای کمدی و طنز هستند. در این مطلب سعی میکنیم تا بهترین های این دسته ها را معرفی کنیم.


بهترین فیلم های جنگی ایرانی


از کرخه تا راین

بهترین فیلم های جنگی ایرانی

با یک فیلم بسیار خوب از آقای ابراهیم حاتمی کیا آغاز میکنیم. ” از کرخه تا راین” محصول سال 137 است. این فیلم که اولین محصول مشترک ایران و آلمان است در جشنواره فجر توانسته 2 سیمرغ بلورین بگیرد. . موضوع این فیلم در مورد مشکلات و رنج های چندین تن از قربانیان جنگ افزار های شیمیایی هست. نویسندگی فیلم نیز بر عهده ابراهیم حاتمی کیا بوده و بازیگرانی همچون پیام دهکردی، هما روستا، هانس نویمن و صادق صفایی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند. موسیقی متن ” از کرخه تا راین” توسط آقای مجید انتظامی ساخته شده است.

از کرخه تا راین در زمان اکران با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و توانسته است به یکی از محبوب ترین آثار ابراهیم حاتمی کیا تبدیل شود. از کرخه تا راین فیلم تلخی هست ولی با استفاده از فضای ملودراماتیک و پساجنگی توانسته مخاطب خودش را جذب کند.


همچنین بخوانید: 23 تا از بهترین فیلم های جنگی تمام دوران که حتما باید ببینید ! (قسمت اول)


حمله به اچ 3

بهترین فیلم های جنگی ایرانی

فیلم دوم لیست بهترین فیلم های جنگی ایرانی،فیلم زیبای “حمله به اچ 3” است. حمله به اچ 3 که تولید سال 1373 است؛ یک فیلم واقعی از یکی از عملیات های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. اسم فیلم از اسم عملیات الهام گرفته شده است. عملیات اچ 3 (حمله فانتوم ها) یکی از پیچیده ترین و مهم ترین عملیات های موفق تاریخ هست. در این فیلم شاهد نفوذ چندین هواپیمای جنگی نیروی هوایی ارتش به درون خاک عراق هستیم و ماموریت این جنگنده ها ، نابود کردن یک پایگاه نیروی هوایی عراق است که در مرز اردن قرار دارد. این عملیات پیچیدگی های خاص خودش را دارد و در فیلم برخی از این پیچیدگی ها نمایش داده شده اند. از بازیگران این فیلم میتوان به جعفر دهقان، محمد کاسبی، فرامز شهنی، حسین یاری اشاره کرد. موسیقی متن این فیلم نیز توسط آقای مجید انتظامی ساخته شده است.

شیدا

بهترین فیلم های جنگی ایرانی

شیدا محصول سال 1377 هست. این فیلم روایتی از یک دلبستگی در بحبوحه جنگ هست. در این فیلم ما شاهد یک داستان عاشقانه در جنگ هستیم. جنس این دلبستگی کمی تفاوت دارد. فیلم شیدا توسط کمال تبریزی کارگردانی شده است و بازیگرانی همچون لیلا حاتمی، پارسا پیروزفر، بهزاد فراهانی و محمدرضا شریفی نیا در آن بازی کرده اند. داستان فیلم در مورد فرهاد هرندی است که دوران خدمت سربازی خود را در سال های پایانی جنگ میگذراند. پدر فرهاد با با استفاده از نفوذش، پسرش را به یک پادگان دور از جنگ منتقل میکند اما فرهاد پس از پایان دوره آموزشی، به صورت داوطلب پیام رسان میشود و در یکی از ماموریت هایش از ناحیه چشم، دست و سینه مجروح میشود. در ادامه یک رابطه عاطفی بین فرهاد و شیدا که پرستار فرهاد در بیمارستان هست، ایجاد میشود و اتفاقاتی برای نیز برای این دو نفر می افتد.


همچنین بخوانید : 23 تا از بهترین فیلم های جنگی تمام دوران که حتما باید ببینید ! (قسمت دوم )


بوی پیراهن یوسف

بهترین فیلم های جنگی ایرانی

بوی پیراهن یوسف یکی از ماندگارترین فیلم های ساخته شده با موضوع جنگ است که همیشه موسیقی این فیلم که توسط مجید انتظامی ساخته شده است در خاطر ایرانیان باقی خواهد ماند. این فیلم درام که توسط ابراهیم حاتمی کیا کارگردانی و نویسندگی شده است، در زمان پخش توانست نظرات مثبت منتقدان را به دست آورد. بازیگرانی توانمندی همچون علی نصیریان، نیکی کریمی، جعفر دهقان، شیرین بینتا و حسن پورشیرازی در فیلم بوی پیراهن یوسف بازی کرده اند.

داستان فیلم “بوی پیراهن یوسف” در مورد موضوعی آشنا است. انتظار این موضوع آشنا است که در دهه 60 و 70 همیشه در جامعه وجود داشته که ابراهیم حاتمی کیا با الهام گرفتن از این اتفاقت واقعی یک فیلم درام زیبا در مورد پدری ساخته که بنا بر شواهد، پسرش در جنگ کشته شده است. اما او امیدوار است که این خبر اشتباه باشد و پسرش اسیر شده باشد. بوی پیراهن یوسف داستان این پدر است.


اشک سرما

بهترین فیلم های جنگی ایرانی

اشک سرما محصول سال 1382 است که در گروه فیلم های ضد جنگ قرار میگیرد.. کارگردانی و نویسندگی این فیلم برعهده عزیز الله حمید نژاد بوده است. داستان اشک سرما در کردستان روایت میشود و در مورد سربازی است که وظیفه اش خنثی سازی مین هست. این سرباز در کارش مهارت زیادی دارد. همین موضوع باعث میوشد تا مین گذراران تلاش کنند تا این سرباز را بکشند.

از بازیگران این فبلم میتوان به پارسا پیروزفر، گلشیفته فراهانی، مهرشاد کارخانی و نورالدین گودرزی اشاره کرد.


همچنین بخوانید : 10 تا از بهترین فیلم های پلیسی که حتما باید مشاهده کنید


روز سوم

روز سوم که محول سال 1385 است، فیلمی به کارگدانی محمد حسین لطیفی است که در با داستان جذابش در روز های اول جنگ ایران وعرق روایت میشود. داستان این فیلم این فیلم برداشتی آزاد از یک یک اتفاق واقعی هست که در جنگ اتفاق افتاده است. از بازیگران “روز سوم” می توان به پوریا پورسرخ، باران کوثری، حامد بهداد، برزو ارجمند و شهرام قائدی اشاره کرد.
داستان روز سوم در مورد دختری هست که پایش شکسته و به خاطر کمبود وقت برادرش او را در خانه پنهان میکند تا در موقع مناسب او را نجات دهد. اما ماجرا به این سادگی نیست و با حضور خواستگار قبلی اش که حالا افسر ارتش عراق هست؛ ماجرا پیچیده می‌شود. این فیلم توانسته در جشنواره های مختلفی جوایز مختلفی را دریافت کندو برای همین در لیست بهترین فیلم های جنگی ایرانی قرار بگیرد.


شیار ۱۴۳

بهترین فیلم های جنگی ایرانی

شیار ۱۴۳ محصول سال ۱۳۹۲ هست. کارگردانی و نویسندگی این فیلم بر عهده نرگس آبیار بوده است. شیار ۱۴۳ نام یکی از مناطق عملیاتی است. این فیلم درام یکی از بهترین فیلم های سال ۱۳۹۲ بود و توانست جوایز بسیاری را از آن خود کند. شیار 143توانست نظرات مثبتی منتقدان را جلب کند و بسیاری از منتقدان از شیوه روایت داستان ابراز رضایت کردند. از بازیگرانی شیار 143 می توان به مریلا زارعی، مهران احمدی، گلاره عباسی و جواد عزتی اشاره کرد.
شیار ۱۴۳ روایت عشق و انتظار هست. انتظاری که عشق به زندگی میدهد. داستان در مورد جوانان بیجاری هست که به جنگ میروند. در عملیات تعدادی از این جوانان مجروح و تعدادی اسیر و کشته می‌شوند. شیار ۱۴۳ در مورد مادر یکی از این جوانان هست که سال های منتظر فرزندش هست و امیدوار هست که روزی پسرش بر خواهد گشت.


همچنین بخوانید : بهترین فیلم های امین حیایی که نباید از دست شون بدید!


23 نفر

بهترین فیلم های جنگی ایرانی

۲۳ نفر فیلمی به کارگردانی مهدی جعفری است و مشاور کارگردان نیز ابراهیم حاتمی کیا بوده است. این فیلم محصول سال ۱۳۹۷ است. این فیلم اقتباسی از خاطرات ۲۳ رزمنده نوجوان ایرانی است که در سال ۱۳۶۱ اسیر شدند. این فیلم در سی و هفتمین دوره جشنواره فجر توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی را به دست آورد. علاوه بر این، این فیلم در پنج رشته دیگر نیز نامزد سیمرغ بلورین شده از دیگر جوایز کسب شده توسط فیلم ۲۳ نفر می‌توان به جایزه سینمایی ققنوس در جشن «سینما انقلاب» و نشان کمیسیون ملی یونسکو به عنوان فیلم منتخب ۲۰۱۹ اشاره کرد.
از بازیگران می‌توان به مجید پتکی، سعید آلبوعبادی، مالک محمد آبادی، رضا نوری و محمد رشنو اشاره کرد.


اخراجی ها

بهترین فیلم های جنگی ایرانی

شاید بتوان اخراجی ها را جزو مشهور ترین فیلم های دهه ۸۰ دانست. چندین سال پس از اکران موفق فیلم “لیلی با من است” مسعود ده نمکی تصمیم گرفت تا یک فیلم کمدی در مورد جنگ بسازد. دو فیلم اول سه گانه اخراجی ها در فضای جنگ روایت می شوند. اخراجی ها جزو پرفروش‌ترین فیلم های سینمای ایران هست.
داستان قسمت اول در مورد شخصی به نام مجید هست که از عاشق دختر شخصی به نام میرزا می‌شود. مجید از اراذل و اوباش هست و شرط میرزا برای جواب مثبت، سربه راه شدن مجید است. مجید برای نشان دادن سر راه شدن خودش راهی جبهه میشود و همراه مجید، دوستان او نیز می روند و همین موضوع باعث ایجاد موقعیت های طنز زیادی می‌شود.
در قسمت دوم نیز همین گروه اسیر می شوند و ماجرا های جدیدی در دوران اسارت آنها آغاز می شود.
از بازیگران این فیلم می‌توان به اکبر عبدی، امین حیایی، کامبیز دیرباز، محمدرضا شریفی نیا، منوچهر آذر، فردین صدیق شریف، علی اوسیوند، ارژنگ امیرفضلی، نگار فروزنده، مینا جعفرزاده، نیوشا ضیغمی، جواد هاشمی، قاسم زارع ،لیلا بلوکات، عبدالرضا اکبری و محمود مقامی اشاره کرد.


همچنین بخوانید : فیلم کمدی برای آخرهفته ؛ 3 پیشنهاد عالی برای آخرهفته ای کمدی


پی ۲۲

بهترین فیلم های جنگی ایرانی

پی ۲۲ فیلمی به کارگردانی و نویسندگی حسین قاسمی جامی محصول سال ۱۳۹۳ است. در ابتدا نام این فیلم مرواریدهای خلیج فارس بود که در نهایت به پی ۲۲ تغییر یافت. این فیلم بر اساس واقعیت است. پی ۲۲ بر اساس مستند ناوچه جوشن ساخته شده است. روایتگر درگیری نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا را نشان می دهد. امین حیایی، افسانه بایگان، نسرین مقانلو، الهه حصاری و هادی ساعی از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند. موسیقی متن این فیلم نیز توسط مجید انتظامی ساخته شده است.

در ادامه بخوانید » حمله موشکی ایران به پایگاه های هوایی آمریکا :آیا جنگ ایران و آمریکا در راه است ؟ ؟ 


چ

بهترین فیلم های جنگی ایرانی

چ فیلم ایرانی ساخته ابراهیم حاتمی کیا است. این فیلم محصول سال ۱۳۹۲ می باشد. داستان فیلم در مورد شهید مصطفی چمران است. فیلم تنها دو روز از زندگی شهید چمران را نشان داده است. این دو روز شامل نبرد پاوه است. فیلم چ توانست در سی و دومین دوره جشنوراه فجر برنده پنج سیمرغ بلورین شود.
از بازیگران فیلم می توان به فریبرز عرب نیا، مریلا زارعی، بابک حمیدیان، مهدی سلطانی، امیررضا دلاوری، خسرو شهراز و سعید راد اشاره کرد. این فیلم از لحاظ تجاری نتوانست سوده باشد و فروش کمی داشت. همچنین برخی انتقادات نیز به این فیلم از سوی چهره های گوناگون شد.
فیلم چ دارای جلوه های ویژه و صحنه آرایی های بی نظیری است و از این لحاظ توانسته در بین فیلم های ایرانی متمایز باشد.


روز های زندگی

بهترین فیلم های جنگی ایرانی

فیلم روزهای زندگی فیلمی به کارگردانی پرویز شیخ طادی و تهیه‌کنندگی سعید سعدی است. روزهای زندگی محصول سال ۱۳۹۰ می باشد و این فیلم در مورد زن و شوهری به نام لیلا و امیر علی هست که پزشک هستند و در یک بیمارستان صحرایی مشغول کمک به مجروحان هستند. پس از اعلام آتش بس و حمله ارتش عراق به بیمارستان شرایط فوق‌العاده پیچیده می‌شود و همین باعث بروز اتفاقاتی می‌شود. این فیلم توانست در سی امین دوره جشنواره فجر پنج سیمرغ بلورین در رشته های مختلف را به دست آورد.
از بازیگران فیلم روزهای زندگی می توان به حمید فرخ نژاد، هنگامه قاضیانی، کریم اکبری مبارکه و حسن سالار اشاره کرد.


همچنین بخوانید : بهترین فیلم های کمدی اکشن که نباید از دست‌شان بدهید!!


دوئل

بهترین فیلم های جنگی ایرانی

دوئل فیلمی به کارگردانی و نویسندگی احمدرضا درویش است. این فیلم محصول سال 1382 که با صدای دالبی دیجیتال ضبط شده است. دوئل در بیست و دومین جشنواره فجر موفق به دریافت هشت سیمرغ بلورین در رشته های گوناگون شد و علاوه بر این جوایز برنده تندیس بهترین صداگذاری و بهترین تدوین از جشن بزرگ سینمایی ایران شده است.
موسیقی این فیلم توسط مجید انتظامی ساخته شده است و آلبوم موسیقی این فیلم دارای ۲۰ قطعه است و از سازهایی مانند کمانچه،نی انبان، هورن و پیانو برای ساخت این قطعات استفاده شده است. دوئل علاوه بر اکران داخلی در در خارج از ایران نیز اکران شده است.
داستان در مورد یک گاوصندوق است که عده‌ای تلاش می‌کنند تا این را صندوق از کشور خارج نشود. در این میان مسائل اتفاقاتی رخ می دهد باعث می‌شود تا درگیری هایی بین همین افراد رخ بدهد. از بازیگران فیلم دوئل می‌توان به سعید راد، پژمان بازغی، پریوش نظریه، کامبیز دیرباز، انوشیروان ارجمند، پرستو تهرانی، حسین سحرخیز و وحید‌رهبانی اشاره کرد.


ماجرای نیمروز: رد خون

بهترین فیلم های جنگی ایرانی

ماجرای نیمروز رد خون دنباله ای برای قسمت اول ماجرای نیمروز هست. این فیلم محصول 1397 هست و دومین اثر بلند محمد حسین مهدویان می باشد. “ماجرای نیمروز: رد خون” داستانی جذاب در مورد حضور ماموران اطلاعاتی در جنگ دارد. از بازیگران این فیلم میتوان به جواد عزتی، هادی حجازی فر،بهنوش طباطبایی، هستی مهدوی و محسن کیانی اشاره کرد. بازی جواد عزتی در نقش یکی از ماموران بلند پایه اطلاعاتی بسیار مورد تحسین قرار گرفته و جزو بهترین بازی های جواد عزتی در چند سال اخیر هست.

ماجرای نیمروز: رد خون توانست در سی و هفتمین دوره جشنواره فجر 3 سیمرغ بلورین کسب نماید.

در ادامه بخوانید » میهمانان فصل چهارم مسابقه جوکر چه کسانی هستند + بیوگرافی


لیلی با من است

بهترین فیلم های جنگی ایرانی

فیلم آخر لیست بهترین فیلم های جنگی ایرانی “لیلی با من است” است. “لیلی با من است” شاید اولین فیلمی باشد که یک داستان کمدی و طنز در بستر جنگ بیان میشد. این فیلم محصول 1374 هست و در چهاردهمین دوره جشنواره فجر موفق به دریافت یک سیمرغ بلورین شده است. کارگردانی “لیلی با من هست” بر عهده کمال تبریزی بوده و نویسندگی فیلم نیز به صورت مشترک بر عهده کمال تبریزی و رضا مقصودی بوده است. داستان در مورد یکی از فیلمبرداران صدا و سیما به نام صادق مشکینی هست که برای دریافت وام مجبور میشود تا به منطقه جنگی برود تا از اسرای عراقی فیلم بگیرد. آقای مشکینی خیلی از خط مقدم و جنگ میترسد و این باعث اتفاقات عجیب و خنده داری میشود.

همچنین بخوانید:

بهترین فیلم های تابستان 2021 که به خوبی شما را سرگرم می کنند!

بهترین فیلم ها با موضوع سفر ؛ برترین های قرن 21