بهترین فیلم های حماسی !مانند شعر و ادبیات ،  ژانر حماسی  در سینما نیز شامل داستان های قهرمانی در دوران باستان  است که بیشتر به زبان حماسی گفته می شود.اساطیر ، کتابهای مقدس ، جنگهای بزرگ در تاریخ یا شرح حال شخصیتهایی است که  نامی از خود را به جا گذاشته اند، داستانهای قهرمانانه که توسط حوادث افسانه ای روایت می شوند.


همچنین بخوانید :


می خواهیم سفری در دنیای سینما با ژانر حماسی داشته باشیم ،اولین فیلم حماسی در سال 1914 در ایتالیا به نام کابیریا است ،فیلم ده فرمان در دهه 20 با حماسه مذهبی به اجرا درآمد،و دوره طلایی آن در دهه 50 و 60 میلادی بود .در سال 2000 ، موفقیت چشمگیر تجاری و مهم گلادیاتور که به دنبال جبران افت  این ژانر در دهه 70 و 90  میلادی همراه بود.به دنبال آن ها سری فیلم های ارباب حلقه ها در ژانر حماسی ، فانتزی ،فیلم نوح و…..می توان گفت سینمای حماسه در حالی که نمی تواند به روزهای درخشان خود برسد ، دوره پربار را پشت سر می گذارد.

بنابراین ، وقتی فیلم حماسی می گوییم ، چه چیزی را می فهمیم ، چه چیزی را باید بفهمیم؟از آنجا که حماسه تقریباً با هر ژانر در ارتباط نزدیک است ، طبقه بندی فیلم های حماسی اغلب اشتباه است .وقتی فیلم حماسی می گوییم ، فکر می کنم ابتدا باید آثاری را که ذهن مخاطب را هیجان زده می کند ، به ذهن بسپاریم .

در این زمینه ، هنگامی که به لیست فیلمهای حماسی ساخته شده می پردازید ، خواهید دید که فیلم های بی شماری می توانند حماسه تلقی شوند ، از Gone with the Wind گرفته تا  Zhivago ، Titanic گرفته تا لیست Schindler ، داستانهای علمی تخیلی و فیلمهای جنگی.با این حال ، بزرگترین اشتباه ، به ویژه در ارزیابی ژانر سینمای حماسی ، مبتنی بر ژانر غیر غالب فیلم و بعضاً تولیدات غول پیکر در مقیاس بزرگ ، برای ارزیابی حماسه است.

وقتی  این طور فکر می کنیم آواتار نیز یک فیلم حماسی است. اما آیا می توان علمی تخیلی بودن آن را نادیده گرفت ؟بله ، آواتار نیز یک فیلم حماسی / فانتزی است ، اما اگر از این طریق به سینمای حماسی نگاه کنیم ، ترسیم مرزهای آن بسیار دشوار خواهد بود.کاری که ما باید در اینجا انجام دهیم این است که آیا می توانیم عناصر حماسی موجود در فیلم را برای حماسه سازی و بازگشت به لیست فیلم های حماسی کافی بدانیم.به همین دلیل لیست خود را از 10 فیلم حماسی بر اساس حماسه های  شمشیر و فیلم های حماسی تاریخی تهیه کردم.که با همدیگه با آن ها آشنا می شیم :


The Fall of the Roman Empire

رومانی

کارگردان :آنتونی مان

بازیگران :سوفیا لورن ،استیون بوید،الک گینس

سال ساخت :1964

جوایز :کاندیدای اسکار بهترین موسیقی

موسیقی : دیمیتری تیومکین

مدت زمان :188 دقیقه

فروپاشی امپراتوری روم ، که متمرکز بر روند تجزیه امپراتوری روم به دو قسمت ، شرق و غرب بود.اثری مهم که شخصیتهای داستانی را در واقعیتهای تاریخی در خود جای داده و بدین ترتیب روایت حماسه را مجسم می کند.فیلمی با کارگردانی آنتونی مان که این فرصت را داشت که بار دیگر شایستگی خود را در این زمینه نشان دهد ، به وضوح تحت تأثیر بن هور ، اسپارتاکوس و کلئوپاترا ،  جزو باشکوه ترین تولیدات دوران طلایی قرار گرفت.فروپاشی امپراتوری روم که رم را با همه شکوه خود تجسم کرده و موفق به توضیح دلایل منتهی به فروپاشی امپراطوری بدون عقیدتی شده است ، ورود فیلم به این لیست چندان دشوار هم نبود.


Spartacus

 بهترین فیلم های حماسی

کارگردان : استنلی کوبریک

بازیگران :کرک داگلاس،لارنس الیویه،پیتر اوستینوف،جان گوین

سال ساخت :1960

جوایز :جایزه اسکار شرح بازیگر نقش مکمل مرد (برنده)
جایزه انجمن کارگردانی هنری (برنده)
جایزه اسکار شرح فیلمبرداری (برنده)
جایزه اسکار شرح طراحی لباس (برنده)
جایزه اسکار متن تنظیم شده (نامزد)
جایزه اسکار سخن موسیقی (واضح)
جایزه گلدن گلوب برای انجمن فیلم درام 

موسیقی : الکس نورث

مدت زمان :184 دقیقه

اسپارتاکوس اولین فیلمی است که استنلی کوبریک توانست برای اولین بار پشت دوربین چنین فیلم شاهکاری قرار گیرد .قیام برده ، که به رهبری اسپارتاکوس در دوره روم اتفاق افتاد ، ابتدا به آنتونی مان واگذار شد.تغییرات زیادی در مرحله عکسبرداری – تغییرات اساسی فیلمنامه و اضافه شدن صحنه های نبرد – می توان گفت  روش کار دقیق و کمالگرایی کوبریک را به نمایش می گذارد.البته وقتی امروز به فیلم نگاه نمی کنیم ، نمی توانیم بگوییم کاری بدون ایراد است اما با توجه به زمان ساخت فیلم یکی از بی نظیر ترین فیلم های حماسی آن دوران است.


Gladiator

گلادیاتور

کارگردان : ریدلی اسکات

بازیگران :راسل کرو،واکین فینیکس،کانی نیلسن،الیور رید

سال ساخت :2000

جوایز :برنده جایزه اسکار انجمن بازیگر نقش اول مرد
برنده جایزه اسکار
برنده جایزه اسکار
برنده جایزه اسکار
برنده جایزه اسکار خلاصه صدابرداری و…..

موسیقی :هانس زیمر،لیسا جرارد

مدت زمان :154 دقیقه

ارتش روم به رهبری ژنرال ماکسیموس برادر آخرین گروه بربرها غلبه بر مقام و روم راجع به ارائه خدمات. امپراتور مارکوس آئورلیوس در بستر مرگ ، بدون محدود کردن به پسر مکارش ، کومودوس ، از ماکسیموس تصور می شود تا کومودوس پدر را به قتل نمایان می شود و دستور اعدام ماکسیموس و خانوادهٔ او را در اسپانیا می دهد. ماکسیموس از مرگ تغییرگریز ، اما قادر به نجات دادن خانواده هاش هستیم. یک تاجر برده او را اسیر حق و به پراکسیمو تصفروشد که کارش تعلیم گلادیاتور است. بدین ترتیب ، ماکسیموس راز و رمز گلادیاتوری را نشان می دهد و لیاقت خود را ثابت می کند.


Napoléon

ناپلئون

کارگردان : ابل گانس

بازیگران:آلبرت دیودونه، آنتونین آرتواد

سال ساخت:1927

جوایز: چیزی ثبت نشده اشت

موسیقی: آرتور هونگر

مدت زمان:330 دقیقه

 گانس با آثار خود در  فیلم های بدون دیالوگ ، اما به ویژه با زندگی نامه ناپلئون که در سال 1927 منتشر شد ، توانست نام خود را در تاریخ ثبت کند.این فیلم که با نسخه 5.5 ساعته  ، شروع به توصیف نبوغ نظامی ناپلئون از کودکی می کند.اولین شاهکار سینمای حماسه زمانی ظهور می کند که ناپلئون بناپارت ، در ترکیب با  آلبرت دیودون ،  با تکنیک های داستانی ابل گانس و مهارت های کارگردانی بسیار فراتر از زمان خود ترکیب می شود.در نیمه اول ، ما  سقوط و ظهور ناپلئون را تماشا می کنیم ، در حالی که در نیمه دوم ما روی انقلاب فرانسه و آشفتگی داخلی تمرکز می کنیم.اگر چه روایت حماسی این فیلم با شروع رابطه عاشقانه ناپلئون آسیب دید اما نمی توان این فیلم را جزو آثار حماسی به شمار نیاورد.


Ran

اشوب

کارگردان : آکیرا کوروساوا

بازیگران :تاتسویا ناکادای،آکیرا تروئو،جین پاچی نوو

سال ساخت :1985

جوایز :چیزی ثبت نشده است

موسیقی : تورو تاکه‌میتسو

مدت زمان :162 دقیقه

فیلم آشوب به کارگردانی آکیرا کوروساوا اقتباسی از رمان شاه لیر شکسپیر است.در دوران قرون وسطی، پادشاه هیداتورا ایشی مونجی (تاتسویا ناکادای) جنگاور سالخورده‌ای که در اواخر عمر خود تصمیم می‌گیرد تا سلطنت خویش را به سه فرزندش واگذار کند. اما این انتقال قدرت به فاسد کردن پسران و درگیری بین آنها منجر می‌شود.

هیداتورا سلطنتش را به فرزند ارشد خود تارو (آکیرا تئورا) واگذار می‌کند؛ اما سابارو (دایسوکی ریو) فرزند کوچکتر با این اقدام پدر مخالفت می ورزد و پدرش او را از فرزندی خود ساقط می‌کند.

مدتی بعد، تارو پسر بزرگتر با حیله همسرش بانو کائه (میکو هارادا) از پدرش نشان امپراطوری را طلب می کند تا قدرت بلامنازع پیدا کند و پدر از این اقدام وی خشمگین می شود و به پسر وسطی جیرو (جینپاچی نزو) پناه می‌برد….


Braveheart

 بهترین فیلم های حماسی

کارگردان : مل گیبسون

بازیگران :رندل والاس، مل گیبسون،پاتریک مکِگوئن،برندن گلیسون

سال ساخت :1995

جوایز :برنده جایزه اسکار
برنده جایزه اسکار فهرست فیلمبرداری
برنده جایزه اسکار توضیحات کارگردانی
برنده جایزه اسکار خلاصه تنظیم صدا
برنده جایزه اسکار خلاصه چهره پردازی و آرایش مو و…

موسیقی :جیمز هورنر

مدت زمان :175 دقیقه

این فیلم دومین فیلم به کارگردانی مل گیبسون ،با دریافت جوایز متعدد اسکار حتی با بی تجربگی مل گیبسون در کارگردانی ، بسیار درخشان است.این فیلم با بسیاری از صحنه های جنگ خونین و جنجالی جلب توجه می کند. فضای غمناک کشورهای شمالی ، کارهای آرایش و مدیریت هنری به طور کلی ، به یک نقطه منحصر به فرد دراین ژانر رسیده است.که توانست مخاطبان زیادی را جلب کند.


El Cid

 بهترین فیلم های حماسی

کارگردان : آنتونی مان

بازیگران :چارلتون هستون،سوفیا لورن،ژرار تیشی،رف ولونه

سال ساخت :1961

جوایز :این فیلم کاندیدای ۲ اسکار (کاندیدای اسکار بهترین موسیقی-کاندیدای اسکار بهترین طراحی هنری) در سال ۱۹۶۲ شد.

مدت زمان :184 دقیقه

 داستان فیلم در قرن یازدهم اسپانیا ، جنگ بزرگ یک قهرمان قومی به نام ال سید به منظور جلوگیری از تقسیم کشورش است.می توانیم ال سید را یک حماسه واقعی قهرمانانه بنامیم. زیرا داستان خود را از حقایق تاریخی گرفته است. این فیلم فضایل وفاداری ، شجاعت ، افتخار ، محاصره داستانی ، دوئل و صحنه های جنگ ، عشق ، اشتیاق و هر آنچه را که از یک فیلم حماسی انتظار داریم ارائه می دهد.

این یک حماسه فراموش نشدنی با کمک های چارلتون هستون و سوفیا لورن ، نام های ضروری سینمای حماسی ، کیفیت تولید ، تصویربرداری عالی، فضاهای واقعی و جزئیات بیشتر است.


Lawrence of Arabia

 بهترین فیلم های حماسی

کارگردان :دیوید لین

بازیگران :پیتر اوتول،عمر شریف،الک گینس،آنتونی کوئین

سال ساخت :1962

جوایز :چیزی ثبت نشده است

موسیقی :موریس ژار

مدت زمان :227 دقیقه

زمانیکه صحبت از مرد تولیدات غول پیکر می شود ، اولین نفری که به ذهن می آید دیوید لین و اثر او لورنس عربستان است. داستان فیلم در مورد جاسوسی انگلیس T. E. Lawrence است که توسط اطلاعات انگلیس به عربستان فرستاده شد تا اعراب را علیه عثمانی ها تحریک کند یا آنها را مجبور به ایستادن در کنار انگلیسی ها کند .وقتی از این طریق به آن نزدیک می شویم ، باید اعتراف کنیم که لین ، که کدهای فیلم حماسی را می شناسد ، یکی از بهترین ها دراین ژانر است. این فیلم که مخاطبان خود را با یک ماجراجویی پرشور در بیابان های عربستان سوق می دهد ، از شهرت خوبی برخوردار است.


Seven Samurai

 بهترین فیلم های حماسی

کارگردان :آکیرا کوروساوا

بازیگران :تاکاشی شیمورا،توشیرو میفونه

سال ساخت :1954

جوایز:۱۹۵۶- نامزد اسکار طراحی لباس (رنگ سفید) برای کوهی ازاکی
نامزد اسکار طراحی شده (رنگ سفید) برای سو ماتسویاما
۱۹۵۴- برنده شیر نقر محدود و نامزد شیر طلایی با عنوان فیلم و ونیز

موسیقی:فومیو هایساکا

مدت زمان :207 دقیقه

آکیرا کوروساوا که در طول حرفه خود سوژه فیلم های سامورایی ، بخش مهمی از فرهنگ ژاپنی بوده است ، بدون شک با هفت سامورایی است که بیشترین تأثیر را در سینمای جهان داشته است.این فیلم با استقبال مخاطبان در قرن شانزدهم در ژاپن ، به مبارزات حماسی ساکنان روستا می پردازد که با تهدید اسارت محصولات زراعی خود ، تنها بازماندگان آنها ، با راهزنان روبرو هستند.کوروساوا هر از گاهی رابطه  شخصیت های مختلف  سامورایی ها و دهقانان را با عناصر طنزآمیز تزئین می کند و ویژگی های بارز این ژانر را به داستان خود می افزاید و یکی از نادرترین آثار کارگردانی هنر را نشان می دهد.هفت سامورایی یکی از بهترین فیلم های ژانر حماس است که نه تنها یکی از ژانرهای متعلق به آن است بلکه یکی از بهترین فیلم های تاریخ فیلم است.


Ben-Hur

 بهترین فیلم های حماسی

کارگردان :ویلیام وایلر

بازیگران :چارلتون هستون،جک هاوکینز،هایا هاراریت،استیون بوید

سال ساخت :1959

جوایز :برندهٔ اسکار بهترین فیلم
برندهٔ اسکار کارگردانی برای ویلیام وایلر
برندهٔ اسکار نقش اول مرد برای چارلتون هستون
برندهٔ اسکار نقش مکمل مرد برای هیو گریفیث
برندهٔ اسکار فیلم‌برداری برای رابرت ال. سرتیس
برندهٔ اسکار طراحی صحنه الیزابت هافندن و….

موسیقی :میکلوش روژا

مدت زمان :212 دقیقه

می توان گفت فیلم بن هور با یازده جایزه اسکار یکی از بهترین فیلم های این ژانر است.این فیلم داستان شاهزاده‌ای یهودی به نام جودا بن‌هور است که ناجوانمردانه به جرم سوءقصد به جان فرستاده سزار، توسط دوست رومی‌اش دستگیر و به بردگی و بندگی فرستاده می‌شود و دیگر اعضای خانواده‌اش هم به سیاهچال فرستاده می‌شوند. او پس از عبور از ماجراهای بسیار به وطن خویش بازمی‌گردد تا انتقام گیرد و خواهر و مادرش را رهایی بخشد.