با معرفی بهترین فیلم های علمی تخیلی قرن همراه ما باشید! فیلم های علمی تخیلی همیشه جایگاه ویژه ای توی دل فیلمبازها دارن و توی لیست بهترین فیلم های هر فیلمبازی حداقل چندتا فیلم علمی تخیلی پیدا میکنید.

بیخود نیست که کارگردان های مطرح هم همشون یکی دو فیلم توی این ژانر دارن و از این هم نگذریم که چنتا از بزرگترین کارگردان های سینما رو با فیلم های علمی تخیلیشون میشناسن. مثلا جناب کوبریک که فیلم اودیسه فضایی اون در رقابت با درخشش، اثر دیگه این کارگردانه تا لقب بهترین فیلم این شاهکار ساز رو بدست بیاره.


بهترین فیلم های اکشن کمتر دیده شده ؛ 5 فیلم پرافتخار اما بی سروصدا

بهترین سریال های شبیه Westworld ؛ تکنولوژی، غرب وحشی، پیچیدگی مغز آب کن!

بهترین فیلم های رمانتیک 2020 تا به اینجا

بهترین فیلم ها با موضوع سفر به فضا که حتما باید آنها ببینید!


توی ادامه این مطلب همراه ما باشید تا بهتون بهترین فیلم های علمی تخیلی قرن رو معرفی کنیم. اما تا  هنوز نرفتیم سراغ اصل مطلب، یه چیزی بگم و اون هم اینکه همونطور که از عنوان لیست هم معلومه، فیلم های علمی تخیلی که قبل از سال 2000 ساخته شدن رو توی لیست نیاوردیم، پس نگید چرا بلید رانر و اودیسه فضایی توی لیست نیستن!

حالا این شما و این بهترین فیلم های علمی تخیلی قرن بیست و یک که باید ببینید!

Interstellar (میان ستاره ای)

بهترین فیلم های علمی تخیلی قرن

سال تولید: 2014

کارگردان: Christopher Nolan

بازیگران: Ellen Burstyn, Matthew McConaughey, Mackenzie Foy

«میان ستاره ای» همونطور که از اسمش پیداست یک فیلم فضاییه و سفر به فضا بزرگترین چیزیه که توش دید مخاطبه. فیلمی که توی اون منابع غذایی کره زمین رو به اتمامه و افرادی راهی فضا میشن تا سیاره ای با منابع بیشتر پیدا کنن، برای اینکه انسان های ساکن زمین نجات پیدا کنن. اما فیلم بیشتر از اینکه درباره سفر به فضا و در به در گشتن دنبال پیدا کردن خونه جدید باشه، درباره پدر بودنه!

همونطور که از نولان انتظار میره، با ترکیب ژانر علمی تخیلی و انگیزه های شخصی کاراکترهای داستان، فیلمی ساخته که همونقدر که شمارو توی صحنه های اکشن و تعقیب و گریز و گشتن توی فضا هیجان زده میکنه، توی صحنه های احساسی هم شما رو با خودش همراه میکنه. اینجا بازی فوق العاده متیو مک کانهی رو هم بهتره فراموش نکنیم. جایی از فیلم با تغییر حالات صورت شخصیتی که کانهی نقشش رو بازی میکنه، توی یک دقیقه شگفت زده میشید.

A.I. Artificial Intelligence (هوش مصنوعی)

بهترین فیلم های علمی تخیلی قرن

سال تولید: 2001

کارگردان: Steven Spielberg

بازیگران: Haley Joel Osment, Frances O’Connor, Sam Robards

اول جناب کوبریک قصد ساخت این فیلم رو داشت ولی متاسفانه نه عمرش کفاف داد نه اون زمان تکنولوژی بدردبخوری بود که کار فیلمش رو راه بندازه؛ برای همین منصرف شد. بعدش جناب اسپیلبرگ کار ساخت این این فیلم رو بدست گرفت و یکی از عجیب ترین فیلم های خودش رو ساخت. بازهم فیلمی درباره هوش مصنوعی و اینکه ای مردم فکر نکنید ربات ها فقط رباتن و هیچی حالیشون نیست! توی این فیلم با رباتی روبرو هستیم که سعی داره جای فرزند مرده ی خانواده ای رو بگیره و توی این راه با الهام از پینوکیو میره که تبدیل به انسانی واقعی بشه.

Her (او)

بهترین فیلم های علمی تخیلی قرن

سال تولید: 2013

کارگردان: Spike Jonze

بازیگران:  Joaquin Phoenix, Amy Adams, Scarlett Johansson

به نظرم تا اسم واکین فینیکس سر زبون هاست برید و یکی از بهترین فیلم هاش رو ببینین. داستان درباره آینده نزدیکیه که زندگی مردم به طور کاملا جدی و حتی بیشتر از دنیای ما به تکنولوژی گره خورده،. جدیدترین دستاورد بشر هم هوش مصنوعی فوق العاده قوی و هوشمندیه که میتونه کارهاتون رو براتون انجام بده و کاملا نقش یک دوست خوب رو براتون بازی کنه. البته درباره هوش مصنوعی داستان فکر بد نکنید! این یکی برعکس باقی هوش مصنوعی ها قصد تصرف کره زمین یا منقرض کردن انسان ها برای کمک به صلح جهانی رو نداره! اینجا فقط یک داستان ساده داریم درباره عشق یک آدم ساده و هوش مصنوعی سادش!

Blade Runner 2049 (بلید رانر 2049)

بهترین فیلم های علمی تخیلی قرن

سال تولید: 2017

کارگردان: Denis Villeneuve

بازیگران: Ryan Gosling, Dave Bautista, Robin Wright

هرجا حرف از فیلمای علمی تخیلی باشه اسم قسمت اول بلید رانر، ساخته استاد ریدلی اسکات هم وسط میاد؛ اما لیست ما درباره بهترین فیلم های علمی تخیلی قرن بیست و یک هست و ساخته حناب اسکات قدیمی تر از این حرف هاست! ولی یادمون نره این فیلم یک دنباله فوق العاده هم داره که ساخته دنیس ویلنوئه. دنیس ویلنوئی که به اعتقاد خیلی ها بهترین کارگردان دهه ای که گذشت محسوب میشه. حالا اگه انتظاراتتون از فیلم بالاتر رفته، بازهم انتظاراتتون رو بالاتر برید و برید بشینید پای یک فیلم علمی تخلی سایبرپانکی فوق العاده، با موضوع اینکه واقعا کی انسانه و چی باعث میشه انسان باشه!

Arrival (ورود)

بهترین فیلم های علمی تخیلی قرن

سال تولید: 2016

کارگردان:  Denis Villeneuve

بازگران: Amy Adams, Jeremy Renner, Forest Whitaker

بلید رانر تنها فیلم یکی از بهترین کارگردانان دهه، توی لیست ما نیست. دنیس ویلنو با این فیلم از تمام ابزارهای موجود توی ژانر علمی تخیلی استفاده میکنه تا پیامش رو به زیرپوستی ترین شکل ممکن برسونه. داستان از جایی شروع میشه که چند سفینه فضایی غول پیکر (که طراحی واقعا جالبی دارن!) روی چند نقطه از کره زمین فرود اومدن. برعکس تصوری که ممکنه داشته باشید، موجودات درون این سفینه ها مطلقا هیچ چیزی از انگلیسی حالیشون نیست (مسخره نیست که همه فضایی ها انگلیسی بلدن؟ چرا آلمانی بلد نیستن؟ سخته؟!). حالا شخصیت اصلیمون وظیفه داره یا زبون فضایی ها رو کشف کنه یا بهشون انگلیسی یاد بده!

Annihilation (نابودی)

بهترین فیلم های علمی تخیلی قرن

سال تولید: 2018

کارگردان: Alex Garland

بازیگران: Natalie Portman, Benedict Wong, Sonoya Mizuno

میشه گفت متفاوت ترین فیلممون «نابودی» با بازی ناتالی پورتمنه؛ فیلمی درباره قدم به ناشناخته ها و ترس از اون ها و در آخر راه نجات! داستان درباره یک توده بزرگه که ذره ذره در حال بزرگتر شدنه و کل چیزهایی که توی اون وجود داره، از پایه و اساس درحال تغییره. بیشتر از این فکر نکنم لازم باشه چیزی بگم. شما میتونید معرفی کامل این اثر رو در از اینجا بخونید.

Minority Report (گزارش اقلیت)

بهترین فیلم های علمی تخیلی قرن

سال تولید: 2002

کارگردان: Steven Spielberg

بازیگران: Tom Cruise, Max von Sydow, Steve Harris

بین این همه فیلم فسفر سوزون؛ یک فیلم اکشن تام کروزی هم ببینید که البته داستانش هم حرف های زیادی برای گفتن داره. به نظرتون کار درسته که به خاطر احتمال وقوع جرم، کسی رو مجارات کنیم؟ گزارش اقلیت با همچین ایده ای شروع میشه. دنیایی که توی اون پلیس قادر به پیشبینی جرایم شده و قبل از وقوع اون ها جلوشون رو میگیره. حالا سیستم پیشبینی میکنه که یکی از مامورین حرفه ای، با بازی تام کروز، قراره قتلی انجام بده و موش و گربه بازی تام کروزمون برای اثبات بیگناهیش شروع میشه.

Inception (تلقین)

بهترین فیلم های علمی تخیلی قرن

سال تولید: 2010

کارگردان: Christopher Nolan

بازیگران: Leonardo DiCaprio, Tom Hardy, Ellen Page

کریستوفر نولان هم به دنیس ویلنو و اسپیلبرگ به عنوان تنها کارگردان هایی که توی لیستمون دو فیلم دارن پیوست! «تلقین» هم مشابه باقی آثار نولان از ابزاری که ژانر علمی تخیلی توی دست کارگردانش قرار میده استفاده میکنه تا تجرب شگفت انگیزش رو بسازه. این وسط نولان یک ابزار دیگه هم برای بهتر کردن فیلم داره؛ لئوناردو دی‌کاپریو! داستان درباره افرادیه که با استفاده از فناوری خاصی وارد رویای مردم میشن و اطلاعاتی که میخوان رو به سرقت میبرن.

حالا توی سخت ترین ماموریتشون میرن تا به یک نفر تلقین کنن کاری که میخوان رو انجام بده.اگه دنبال یک اکشن خفن هستید، این فیلم رو ببینید. اگه میخواید از بازی بازیگران لذت ببرید، این فیلم رو ببینید. اگه دنبال یک داستان احساسی هستید، این فیلم رو ببیند. اگه دنبال یک پایان بحث برانگیز هستید که هنوز هم دربارش حرف میزنن، این فیلم رو ببینید. خلاصه در هر صورت این فیلم رو ببینید!

The Martian (مریخی)

بهترین فیلم های علمی تخیلی قرن

سال تولید: 2015

کارگردان: Ridley Scott

بازیگران: Matt Damon, Jessica Chastain, Kristen Wiig

اصلا زشته که حرف از فیلم های علمی تخیلی باشه و فیلمی از ریدلی اسکات معرفی نشه. البته «مریخی» آنچنان هم تخیلی نیست و ناسا تمام اتفاقات فیلم رو از لحاظ علمی تایید کرده؛ ولی خب نمیشه هم بگیم که فیلم علمی تخیلی نیست! اضافه کنم که مت دیمون هم به تنهایی توی فیلم غوغا میکنه، برخی نقاط فیلم هم کمدی به جایی داره که میتونید ازش لذت ببرید. داستان درباره مارک واتنی، فضانورد بدشانسیه که بر اثر حادثه ای مجبور میشه مدت زیادی رو در مریخ و با منابع شدیدا محدود بگذرونه. 


ممنون از اینکه با معرفی بهترین فیلم های علمی تخیلی قرن بیست و یک همراه ما بودید. حتما نظرات و پیشنهادات خودتون رو از طریق کامنت ها با ما درمیون بزارید.