با سلام خدمت همه عزیزان با یک مقاله دیگه از سری بهترین های 2018 به انتخاب مجله وارونه در خدمت شما هستم، امسال هم مثل پارسال که بهترین فیلم های 2017 رو براتون معرفی کردیم، قصد داریم تا بهترین فیلم های 2018 رو براتون معرفی کنیم.

امسال فیلم های خوب زیادی از کارگردان های سرشناس و غیر سرشناس داشتیم. کلا چند سال اخیر ظهور کارگردان های ناشناس و فیلم اولی زیاد شده که انصافا فیلم های خیلی خوبی میسازن.

لیست امسال از بین بیش 50 تا فیلم انتخاب شده که 21 عنوان معرفی میشه و حدود 6-7 مورد هم در انتها فقط نام برده میشن. ما سعی کردیم امسال هم سلیقه های متفاوتی رو پوشش بدیم اما با توجه به ساختار مجله وارونه منتظر فیلم های پاپ کورنی تو این لیست نباشید!

سرتون رو درد نمیارم و ازتون دعوت می کنم با معرفی بهترین فیلم های 2018 به انتخاب مجله وارونه همراه من باشید.

قبل مطالعه این مقاله حتما یه نگاهی هم به این مطالب بندازید

SPIDER-MAN: INTO THE SPIDER-VERSE

کارگردان :  Peter Ramsey،Robert Persichetti Jr. ،Rodney Rothman
آهنگساز : Daniel Pemberton

جدیدترین قسمت از سری مرد عنکبوتی یا همون اسپایدر من یک فیلم نیست بلکه یک انیمیشن فوق العاده جذاب و خوش رنگ و ساخته! که خوب کارگردانی شده، موسیقی خوبی هم داره، از لحاظ ویژوال هم که ترکونده! نکته جالب این قسمت اینکه علاوه بر پیتر پارکر یک مرد عنکبوتی و یک زن عنکبوتی دیگه هم در این قسمت حضور دارن.

 استایل هنری این انیمیشن واقعا فوق العاده است.! تصاویری زیبا با بافت های جذاب و رنگ های روشن این انیمیشن رو تبدیل به یک کتاب کمیک با انیمیشن سه بعدی پیکسار کرده !


ROMA

کارگردان :  Alfonso Cuarón
آهنگساز : Nino Rota
بازیگران : Yalitza Aparicio ،Marina de Tavira

برنده شیر طلایی 75 امین دوره جشنواره ونیز فکر کنم دیگه نیاز به تعریف نداره، آهنگسازیش هم که بر عهده استاد کهنه کار سینما نینو روتا بوده، سرمایه گذار هم نتفلیکس بوده! پس دیگه صبر جایز نیست همین الان گیر بیارین فیلم و بشینین تماشا کنید.

این فیلم که نویسندگیش هم بر عهده آلفونسو کوارون بوده، داستان زندگی یک زن در دهه 70 میلادی در یک محله فقیر نشین از یک خانواده متوسط در مکزیک رو به نمایش میگذاره، کوارون درواقع این داستان رو بر اساس کودکی خودش نوشته!


FIRST REFORMED

کارگردان :  Paul Schrader
آهنگساز : Lustmord
بازیگران : Ethan Hawke ،Amanda Seyfried ،Cedric Kyles

این فیلم جدیدترین اثر پل شریدر هستش ( نوسینده فیلم راننده تاکسی اسکورسیزی)، که امسال برنده و نامزد جوایز زیادی شده که نامزدی برای شیر طلایی ونیز یکی از اون ها بود. فیلم داستان کشیشی رو بیان می کنه به دلیل از دست دادن خانواده و مشکلاتی که در گذشته داشته درگیر افسردگی هستش تا اینکه تماسی رو دریافت میکنه و برای کمک راهی شهر کوچکی تو شمال نیویورک میشه!

داستان مهیج و مرموز، اما در پس این تم شریدر در حال اعتراض به وضع نابه هنجار کره زمین و انسانیت هستش!


IF BEALE STREET COULD TALK

کارگردان : Barry Jenkins
آهنگساز : Nicholas Britell
بازیگران : KiKi Layne ،Stephan James ،Colman Domingo ،Teyonah Parris

جدیدترین فیلم بری جنکیس ( کارگردان فیلم Moonlight که 2016 اسکار گرفت) اقتباسی دراماتیک / رمانتیکی هست از کتاب James Baldwin با همین اسم ، این فیلم در حالی که تم رمانتیک داره همزمان همه به بررسی و نمایش خشونت و نژادپرستی در آمریکا می پردازه. فیلم در 3 بخش هم نامزد جوایز گلدن گلوب شده.


BURNING

کارگردان : Lee Joon-dong
آهنگساز : Mowg
بازیگران : Yoo Ah-in ،Steven Yeun ،Jeon Jong-seo

خب اولین فیلم لی چانگ دونگ یک داستان درام معمایی جالبه که اقتباسیه از داستان کوتاه سوزاندن انبار (از کتاب فیل ناپدید می شود که مجموعه ای از 17 داستان کوتاه) از هاروکی موراکامی! این فیلم اولین فیلم کره ای هستش که موفق شده وارد رقابت های اسکار 2018 بشه، همچنین فیلم جزو فیلم های منتخب کن هم بوده!

داستان فیلم راجع به دختری که از دوست و هم محلی قبلی خودش در خواست میکنه تا گربه ش رو براش نگه دراه تا بره سفر و برگرده، هنگام برگشتن این دختر با مردی بر میگرده که خیلی عجیب و خطرناک به نظر می رسه …


ANNIHILATION

کارگردان : Alex Garland
آهنگساز : ben salisbury & geoff barrow
بازیگران : Natalie Portman ،Jennifer Jason ،Tessa Thompson ،Oscar Isaac

الکس گارلند که در سال های اخیر با ساخت فیلم هایی نظیر Never Let Me Go و EX Machina موفق شده تا نظر مثبت مخاطبان و منتقدان زیادی رو به سمت خودش جلب کنه، در جدیدترین ساخته خودش دست بر روی داستانی ترسناک، علمی تخیلی و معمایی گذاشته. فیلم Annihilation یا نابودی داستان تهاجم عنصری فرازمینی رو روایت می کنه، اما نه از نوع کلیشه ای همیشگی (حمله سفینه های غول پیکر) بلکه اینبار داستان خبر از حمله ی بیولوژیکی بیگانگان به زمین رو میده. مثل حمله ویروس سرطانی به بدن!.


ISLE OF DOGS

کارگردان : Wes Anderson
آهنگساز : Alexandre Desplat

انیمیشن کمدی و جذاب جزیره سگ ها جدیدترین فیلم Wes Anderson هست که برای ساخت انیمیشن Fantastic Mr. Fox و فیلم The Grand Budapest Hotel، شهرت داره، داستان فیلم راجع به پسری ژاپنی هستش که به دنبال سگ گمشده ش می گرده و ماجراجویی رو شروع می کنه و تو این ماجراجویی با اتفاقات جالبی روبرو میشه.


THE OLD MAN & THE GUN

کارگردان : David Lowery
آهنگساز : Daniel Hart
بازیگران : Robert Redford ،Casey Affleck ،Danny Glover ،Tika Sumpter

جدیدترین فیلم دیوید لوری داستان زندگی فارست تاکر خلافکار محبوب آمریکایی هستش که در سن 70 سالگی از زندان فرار می کنه و مجددا شروع به دزدی های جالبی می کنه! البته فارس تاکر جمعا 30 بار اقدام به فرار از زندان کرده بوده که 18 بارش موفق بوده !!!

فیلم بسیار فیلم عالی هستش، کارگردانی خوب ، خط داستانی گیرا و بازیگران هم که نیاز به تعریف ندارن، رابرت ردفورد برای این فیلم نامزد بهترین بازیگر مرد فیلم موزیکال کمدی گلدن گلوب شده، در ضمن این آخر فیلمی هست که ردفورد بازی کرده و بعد این فیلم از دنیای بازیگری خداحافظی کرد.


A PRAYER BEFORE DAWN

کارگردان : Jean-Stéphane Sauvaire
آهنگساز : Nicolas Becker
بازیگران : Joe Cole، Pornchanok Mabklang ،Vithaya Pansringarm

این فیلم یکی از زیر رادار ترین فیلم های سال بوده، فیلمی درام با بازی فوق العاده جو کول ستاره سریال جذاب پیکی بلایندرز که به زیبایی هر چه تماتر کارگردانی و ساخته شده.

داستان در ارتباط با پسر انگلیسی که تو تایلند زندگی میکنه و برای گذران زندگی جنس میفروشه، یه روز مامورا میریزن خونش و کت بسته میندازنش تو خطرناک ترین زندان تایلند! حالا  این پسر که قبلا هم بوکسور بوده برای رهایی از این زندان باید وارد مسابقات موتای زندان بشه! 


SORRY TO BOTHER YOU

کارگردان : Boots Riley
آهنگساز : Tune-Yards
بازیگران : Lakeith Stanfield ،Tessa Thompson ،Jermaine Fowler ،Omari Hardwick

ببخشید مزاحمت شدم، یک فیلم کمدی / ابزورد به نویسندگی و کارگردانی بوتس رایلی که اولین فیلم بلندش هم محسوب میشه.

داستان فیلم در ارتباط با پسر جوونیه که کارش فروش گوشیه و برای فروش بهتر لهجه خودش رو مثل فروشنده های سفید پوست میکنه ! همین موضوع باعث میشه سریع پیشرفت کنه و پول خوبی رو به جیب بزنه اما مشکل از اینجا به بعد شروع میشه و کلی اتفاق سورئال عجیب غریب اتفاق میفته.

این فیلم با اینکه اولین فیلم رایلی هستش اما بسیار فیلم خلاق و خوش ساختیه که المان های هنری خوبی رو هم در خودش جا داده.


BLACKKKLANSMAN

کارگردان : Spike Lee
آهنگساز : Terence Blanchard
بازیگران : John David Washington ،Adam Driver ،Laura Harrier ،Topher Grace

جدیدترین فیلم اسپایک لی یک فیلم کمدی/ جنایی که بر اساس داستان واقعی ساخته شده. داستان این فیلم راجع به پلیس سیاه پوستی که موفق میشه به یک گروه نژاد پرست در دهه 70 نفوذ کنه .

اسپایک لی همیشه یه نگاه ضد نژاد پرستی داشته و داره، این فیلم هم با طنز تلخ خودش مشکلات سیاهان آمریکا و نژاد پرستی گسترده ای رو که سال هاست در این کشور وجود داره به تصویر می کشه.


ZAMA

کارگردان : Lucrecia Martel
آهنگساز : various Artist
بازیگران : Daniel Giménez Cacho ،Lola Dueñas ،Matheus Nachtergaele ،Juan Minujín

خب اولا باید بگم این فیلم در اواخر سال 2017 در آرژانتین منتشر شده اما انتشار جهانی در سال 2018 بوده واسه همین هم الان تو این لیست حضور داره.

چهارمین فیلم لوکرسیا مارتل اقتباسی هستش از رمان حماسی و محبوب به همین اسم از نویسنده سرشناس آرژانتینی آنتونیو دبندیتو.

داستان فیلم راجع به افسری اسپانیایی که در قرن هجدهم برای ماموریت به پاراگوئه فرستاده شده ، بعد از خدمت طولانی مدت این افسر (زاما) منتظر نامه اتمام خدمتش هست تا از این منطقه وحشتناک خارج بشه. اما هر چی بیشتر انتظار میکشه امیدش کمرنگ تر میشه و اینجاست که داستان وارد بعد روانشناختی خودش میشه و به بررسی شخصیت و درگیری ذهنی زاما می پردازه.

لوکرسیا مارتل یکی از بهترین کارگردانهای زن چند دهه اخیر هستش که برای ساخت فیلم های روانشناختی جذاب و تاثیرگذاری نظیر The Headless Woman و La Ciénaga شهرت زیادی رو بدست آورده.


THEY SHALL NOT GROW OLD

کارگردان : Peter Jackson
آهنگساز : Plan 9

آنها نباید پیر شوند ، جدیدترین فیلم پتر جکسون یک فیلم مستند جالب و جذاب!

این فیلم با استفاده از تصاویر اصلی ثبت شده از جنگ جهانی اول که تا الان در آرشیو موزه سلطنتی جنگ بوده، به همراه صداهای ضبط‌شده توسط بی‌بی‌سی و مصاحبه‌های آی‌دبلیوام که از بریتانیایی‌هایحاضر در جنگ گرفته‌شده، ساخته شده‌. بیشتر این فیلم‌ها رنگی شدن و با استفاده تکنولوژی مدرن تبدیل به یک فیلم فوق اعاده شدن. برای اثرگذاری بیشتر و نزدیک‌ شدن به تجربه واقعی سربازان ، از جلوه‌های صوتی و صداپیشه در اینفیلم استفاده شده.

جدا از فیلم تماشای تصاویر جنگ جهانی بصورت رنگی و با سرعت طبیعی به همراه کلی افکت و صداگذاری حرفه ای خیلی جذابه حتما این مستند رو نگاه کنید.


SHOPLIFTERS

کارگردان : Hirokazu Kore-eda
آهنگساز : Haruomi Hosono
بازیگران : Lily Franky ،Sakura Ando ،Mayu Matsuoka ،Kairi Jō

هیروکازو کورئه دا یکی از مطرح ترین فیلمسازای معاصر ژاپن هست که تمرکز اصلی فیلماش حول محور اجتماعی / فرهنگی می چرخه. این موضوع رو می تونیم تو اکثر فیلماش ببینیم. فیلم های کورئه دا مثل داستان های انیمه ای که تو دنیای واقعی اتفاق می افته ! داستان های که در عین سادگی جذاب، شاد و غمگین هستن.

جدیدترین فیلم کورئه دا که امسال برنده نخل طلایی جشنواره کن هم شد راجع به یک خانواده فقیر و دزدی هست که برای امرار معش از فروشگاه ها دزدی می کنن! یک شب پدر خانواده که به همراه پسرش به دزدی رفتن با دختر بچه ای 4 ساله ای مواجه می شن که هم بی کس و کاره هم تحت خشونت و سوء استفاده جسمی قرار گرفته، از این رو تصمیم می گیرن این بچه رو با خودشون نگه دارن!

این فیلم به آرومی و سادگی زوال انسانیت و افول فرهنگ و تمدن رو به تصویر می کشه!


EIGHTH GRADE

کارگردان : Bo Burnham
آهنگساز : Anna Meredith
بازیگران : Elsie Fisher ،Josh Hamilton ،Emily Robinson ،Jake Ryan

کلاس هشتمی یک فیلم درام/ کمدی به کارگردانی Bo Burnham (این اولین فیلم بو بورنهام که نویسندگی فیلم هم بر عهده خودش بوده) هست که به زندگی یک دختر 13 ساله و مشکلات اجتماعی و روحی اون می پردازه !

این فیلم به سادگی و واقع گرایانه ترین شکل ممکن دغدغه های یک نوجوان عصر مدرن درگیر با شبکه های اجتماعی را نشونن می ده.

اختلال اضطراب اجتماعی معضل بزرگیه که نیاز به بررسی های بیشتری داره و این فیلم جسورانه این واقعیت رو تو مغزتون می کوبه! موسیقی متنش هم که حرف نداره تو بهترین آلبوم های موسیقی متن 2018 معرفیش کردم، البته خیلی از فیلم هایی که تا الان معرفی کردم تو لیست بهترین آلبوم های موسیقی 2018 وارونه حضور دارن!


SUSPIRIA

کارگردان : Luca Guadagnino
آهنگساز : Thom Yorke
بازیگران : Tilda Swinton ،Mia Goth ،Angela Winkler ،Ingrid Caven

بازسازی فیلم ترسناک و هیجان انگیز Suspiria به کارگردانی لوکا گواداگینو به نظر من از نسخه اصلی خیلی عجیب تره و ترسناک تره! این نسخه تفسیر دقیق تری و عمیق تری نسبت به این کابوس داره، گواداگینو نگاه جالبی داره اون بیشتر به زخم های باقی مونده اهمیت میده تا خشونتی که باعث اون زخم ها شده.!!

داستان این فیلم در ارتباط با یک مدرسه رقص باله مشهور  که اونجا اتفاقات ترسناک و ماورایی عجیبی در حال رخ دادن هستش! آهنگسازی این فیلم جذاب هم بر عهده تام یورک مرد شماره یک گروه ردیوهد بوده که انصافا موسیقی متن عالیه!


The 15:17 to Paris

کارگردان : Clint Eastwood
آهنگساز : Christian Jacob
بازیگران : Anthony Sadler ،Alek Skarlatos ،Spencer Stone ،Judy Greer

قطار ۱۵:۱۷ به مقصد پاریس یک فیلم درام بیوگرافی جنایی هستش که اقتباسی از یک داستان واقعی ! داستان سه سرباز که با فداکاری جلوی یک عملیات تروریستی رو می گیرن. نکته جالب این فیلم استفاده از همون سه سرباز به عنوان بازیگرهای اصلی هستش! ایستوود هم کلا هر چی بسازه به نظر من ارزش دیدن داره.


The Ballad of Buster Scruggs

کارگردان : Coen brothers
آهنگساز : Carter Burwell
بازیگران : Tyne Daly ،James Franco ،Brendan Gleeson ،Zoe Kazan ،Liam Neeson ،Tim Blake Nelson ،Tom Waits

برادران کوئن یه چند سالی هست درگیر سینمای وسترن شدن، تو این ژانر بد هم کار نکردن. جدیدترین فیلمشون هم که اسمش به فارسی تصنیف باستر اسکراگز ترجمه شده یک فیلم وسترن ه ، این فیلم 6 داستان وسترن مختلف رو نمایش می ده که تمرکز اصلی فیلم بر روی شخصیت اصلی باستر اسکراگز هستش. این فیلم از فیلم های منتخب جشنواره کن هم هست.


MANDY

کارگردان : Panos Cosmatos
آهنگساز : Jóhann Jóhannsson
بازیگران : Nicolas Cage ،Andrea Riseborough ،Linus Roache ،Ned Dennehy

این فیلم یکی از متفاوت ترین فیلم های سال هستش یا بهتر بگم چند سال اخیر، کارگردانی عجیب اما خوب، بازی های قوی، کادر بندی و رنگ بندی خفن، تدوین خلاق و جذاب و از همه مهمتر موسیقی جذاب یوهان یوهانسون این فیلم رو تبدیل به یک اثر تاثیرگذار کرده!

فیلمی جذاب و روانشناختی که نگاه جالبی به جنون و خشونت نهفته در درون انسان داره، پس شک نکنید حتما فیلم و ببیند، ولی اینم یادتون باشه هر کسی از این فیلم خوشش نمیاد!!! و به درد هر کسی هم نمیخوره ! اینم بگم این فیلم خیلی منو یاد فیلم های راب زامبی میندازه.


I Am Not a Witch

کارگردان : Rungano Nyoni
آهنگساز : Matthew James Kelly
بازیگران : Maggie Mulubwa

من جادوگر نیستم یه فیلم درام خیلی متفاوته! داستان فیلم راجع به دختر بچه زامبیایی که به جادوگر بودن محکوم میشه و بعد از اون به کمپ جادوگران تبعید می شه! با وجود اینکه این فیلم اولین فیلم دوگا نیونی هستش اما با این حال به طور واضح شاهد اعتماد به نفس بالای این کارگردان و به چالش کشیدن مفاهیم فرهنگی یک جامع کوچک زامبیایی هستیم!

فیلم در سال 2017 ساخته شه اما در سال 2018 اکران جهانی شده، فیلم در بخش  دو هفته کارگردانان هفتادمین جشنواره کن هم حضور داشته.


THE HOUSE THAT JACK BUILT

کارگردان : Lars von Trier
آهنگساز : Víctor Reyes
بازیگران : Matt Dillon ،Bruno Ganz ،Uma Thurman ،Siobhan Fallon Hogan

جدیدترین فیلم لارس فون تریه ، زندگی نامه یک فرد روان پریش رو بررسی می کنه که ظرف مدت 12 سال تبدیل به یک قاتل سریالی میشه ! همونطور که میدونید فون تریه از اون دسته کارگردان هایی که به خوبی و خشن ترین شکا ممکن به بررسی اختلالات روانی می پردازه!


سایر عنوان های منتخب »

  • ?Can You Ever Forgive Me کارگردان Marielle Heller (درام/جنایی)

  • Sollers Point کارگردان Matt Porterfield (درام)

  • Madeline’s Madeline کارگردان Josephine Decker (درام)

  • A Bread Factory کارگردان Patrick Wang (کمدی)

  • Minding the Gap کارگردان Bing Liu (مستند)

  • A Season in France کارگردان Mahamat-Saleh Haroun (درام)

  • widows کارگردان Steve McQueen (درام/معمایی)

امیدوارم از انتخاب های ما خوشتون اومده باشه لطفا شما هم فیلم های مورد علاقتون از سال 2018 رو به ما و سایر عزیزان معرفی کنید.